Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:45

Qimm schreef:
Lamborghini is eigenlijk een trekker fabrikant :+


Correct. En meneer Lamborghini had op enig moment zo succesvol dat hij besloot een Ferrari aan te schaffen. En die Ferrari viel m qua techniek en vooral betrouwbaarheid zwaar tegen. Dus hij diende een klacht in bij Il Commentatore, de oude Ferrari. Die lachte hem uit en zei iets in de trant van: stomme tractorbouwende boer, als je denkt dat je het beter kunt ga je toch zelf sportauto’s bouwen?!

En zoals Freek de Jonge zegt: Dat had ie nou niet moeten doen! _O-

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:51

poes schreef:
Beide zijn exact hetzelfde nee?

Edit: het komt via dezelfde buis binnen. Van nature geurloos maar voor de veiligheid is er een specifieke geur toegevoegd. Maar gas ruik je normaal niet.

Ahhh thanks! Nu snap ik hem :Y)

Ik dacht er idd aan om een koolmonoxide melder te halen maar volgens mij heb ik er dus weinig baat bij, bij een elektrische woning met stadsverwarming? Heb geen ketel ofzo of gas hier in huis.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:57

Rennie89 schreef:
poes schreef:
Beide zijn exact hetzelfde nee?

Edit: het komt via dezelfde buis binnen. Van nature geurloos maar voor de veiligheid is er een specifieke geur toegevoegd. Maar gas ruik je normaal niet.

Ahhh thanks! Nu snap ik hem :Y)


Ik heb 35 jaar geleden voor het regionale gasbedrijf meteropname gedaan. Leuk vakantiewerk. 100 adressen per dag, aanbellen, meterstand opschrijven en dat leidde dan tot een jaarafrekening. Elke1000 adressen of zo gemiddeld kwam je een gaslek tegen. Kreeg ik acuut knallende koppijn van. Kon ik meteen de storingsdienst bellen: we hebben een lekkende meter op adres XYZ. Handig spul, die toegevoegde geurstof, los van de koppijn.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 22-01-22 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 01:58

Zo dan, dat is behoorlijk gevaarlijk! Dat gebeurt dan nog best wel vaak?

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 02:02

Rennie89 schreef:
Zo dan, dat is behoorlijk gevaarlijk! Dat gebeurt dan nog best wel vaak?


In mijn tijd ongeveer 1 op 1000. Maar niet gevaarlijk: tegen de tijd dat er een explosief mengsel ontstaat loopt de hele straat al te klagen over de gaslucht. En dan komt een storingsdienst. Weinig tot geen gevaar.

Het wordt een iets ander verhaal als een idioot besluit zichzelf te vergassen: dat leidt niet tot verstikking voor de wannabe zelfmoordenaar maar tot een explosie door een elektrische vonk van bijvoorbeeld een ijskast. Dat is dan wel gevaarlijk voor de (ruiten in de) omgeving…..en de zelfmoordenaar die zichzelf opblaast/in de fik steekt ipv vergast.

Ibbel

Berichten: 49107
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:00

Ook geen nutteloos weetje: brandmelders (eigenlijk: rookmelders) zijn vanaf 1 juli dit jaar verplicht op iedere verdieping van een huis. Aangeraden wordt om ze in de vluchtroutes te hangen (dus overloop/trapportaal en gang naar voordeur) maar bij voorkeur ook nog in de keuken en iedere slaapkamer, dus bij een beetje woning heb je er zó 4-5 nodig.
CO-melders zijn dus niet verplicht, maar dat zou nog best wel eens een volgende stap kunnen zijn.

Voor degenen zonder gas/boilers/CV-ketels/geisers: bij brand kun je altijd CO-ontwikkeling krijgen, ook bij een (smeulende) brand die ontstaan is door een doorgebrande telefoonoplader of andere electrische apparatuur/bekabeling.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 10:02

Rennie89 schreef:
poes schreef:
Beide zijn exact hetzelfde nee?

Edit: het komt via dezelfde buis binnen. Van nature geurloos maar voor de veiligheid is er een specifieke geur toegevoegd. Maar gas ruik je normaal niet.

Ahhh thanks! Nu snap ik hem :Y)

Ik dacht er idd aan om een koolmonoxide melder te halen maar volgens mij heb ik er dus weinig baat bij, bij een elektrische woning met stadsverwarming? Heb geen ketel ofzo of gas hier in huis.

Als jij niks op stookt, heeft een CO-melder geen nut.

Jouw stadsverwarming doet het wel op aardgas, maar dat motorretje staat ergens bij jou in de wijk.

Denken de fans van CO-melders er wel aan dat CO zwaarder is dan lucht en dus naar beneden zakt, in plaats van te stijgen, zoals, warme, rook wel doet!

Anoniem

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:18

De Lion King is de enige Disneyfilm die is nagesynchroniseerd in een Afrikaanse taal, namelijk Zulu.

Romeinen lazen eigenlijk altijd hardop. Eén van de weinige mensen waarvan we weten dat hij dat niet deed, was Julius Caesar.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 11:39

ikke schreef:
Denken de fans van CO-melders er wel aan dat CO zwaarder is dan lucht en dus naar beneden zakt, in plaats van te stijgen, zoals, warme, rook wel doet!


Ik begreep van de brandweer dat de hoogte van het ophangen er vanaf hangt waar je hem hangt. Als hij direct bij de mogelijk CO bron hangt stijgt de CO eerst wel omhoog, pas later zakt het naar beneden.

Bij ons hangt ie dus boven de open haard.

Het beste kan je even iemand met verstand van zaken laten kijken waar je dat ding het beste kan ophangen.

Maar als er niks gestookt wordt in het huis heb je geen CO-melder nodig.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:08

Brandmelder in de keuken vind ik echt super vervelend. Iets met oven opentrekken.

Cowboy55 schreef:
Rennie89 schreef:
Zo dan, dat is behoorlijk gevaarlijk! Dat gebeurt dan nog best wel vaak?


In mijn tijd ongeveer 1 op 1000. Maar niet gevaarlijk: tegen de tijd dat er een explosief mengsel ontstaat loopt de hele straat al te klagen over de gaslucht. En dan komt een storingsdienst. Weinig tot geen gevaar..

Ik had ook een gaslek bij de CV ketel. Heb meerdere mensen gevraagd en niemand die het rook. Toen ik een monteur langs kreeg vroeg ik naar zijn mening, hij rook het ook niet maar heeft het getest en bleek toch lek. Toch interessant dat de een dit sneller oppikt dan de ander.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 12:54

Nu we het toch over gas etc hebben.

Wisten jullie dat het procedure is dat zodra ergens een wietplantage aangetroffen is of er verdenking is geweest van aanwezigheid van een plantage dat de procedure zegt dat de elektriciteitsmeterkast vervangen moet worden? :Y)

Hier mijn ervaring lol;

Dit wisten ze niet bij mijn vorige woning schijnbaar en hadden ze dus nagelaten, woonde er een jaar en kreeg een afrekening dat ik even nog 2000 euro extra neer mocht leggen. Bewoner voor mij is weggevlucht uit het huis door schulden van elektriciteit, die kon het ook niet betalen. Bewoner daarvoor zat in de drugswereld en is ook een inval geweest toentertijd. Maar nooit heeft iemand er aan gedacht de meter kast te vervangen. Het hoge verbruik werd door de elektriciteitsleveranciers weggezet als een lekkende koelkast en weet ik veel (ja, klinkt logisch, het verbruik kwam overeen met 4 gezinswoningen met zwembad op verwarming, mijn woning was een 2 kamer woning van 45m2 :)) ). Ik heb toentertijd echt zoveel moeite moeten steken in ook maar serieus genomen te worden, ik vertikte het om dat bedrag te betalen en er werd gedreigd met aanmaningen, deurwaarders etc. Hele omweg uiteindelijk via de politie een fraude inspecteur laten komen en ja hoor, kastje open en zag meteen dat er met de verzegeling geknoeid was. Kreeg uiteindelijk nog zelfs een mooi bedrag terug na correctie. Vond het schandalig dat er maar verwacht word dat je zo een verbruik maar even kan betalen, en dat terwijl het gewoon voorkomen had kunnen worden als ze zich aan de procedures hadden gehouden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:10

poes schreef:
Gas is geurloos. De typische geur wordt voor de veiligheid toegevoegd.

Ik heb op het lab gewerkt waar gecontroleerd werd of er genoeg geurstof aan het gas werd toegevoegd. We hadden een flesje geurstof staan, maar je rook de stof door het hele lab. Hoeveel bezoekers er niet in paniek zijn geweest omdat het naar gas rook.. Beetje gevaarlijk wel, thuis werd ik ook niet meer gealarmeerd door de gaslucht.

Een weetje is dus dat er mensen op pad waren door heel het land om gasmonsters te nemen, ook bij mensen thuis om te kunnen beoordelen of het aardgas sterk genoeg rook.

De fabel van stikken door de gaskraan open te draaien komt uit de tijd dat er op kolengas werd gestookt, dat gas bevatte veel CO. In die tijd was het wel effectief om je hoofd in de oven te stoppen. Tegenwoordig explodeert het gas inderdaad.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:15

Esther schreef:
poes schreef:
Gas is geurloos. De typische geur wordt voor de veiligheid toegevoegd.

Ik heb op het lab gewerkt waar gecontroleerd werd of er genoeg geurstof aan het gas werd toegevoegd. We hadden een flesje geurstof staan, maar je rook de stof door het hele lab. Hoeveel bezoekers er niet in paniek zijn geweest omdat het naar gas rook.. Beetje gevaarlijk wel, thuis werd ik ook niet meer gealarmeerd door de gaslucht.

Een weetje is dus dat er mensen op pad waren door heel het land om gasmonsters te nemen, ook bij mensen thuis om te kunnen beoordelen of het aardgas sterk genoeg rook.

De fabel van stikken door de gaskraan open te draaien komt uit de tijd dat er op kolengas werd gestookt, dat gas bevatte veel CO. In die tijd was het wel effectief om je hoofd in de oven te stoppen. Tegenwoordig explodeert het gas inderdaad.


Mijn residente scheikundige zegt dat dit niet klopt. :=
Je kan nog steeds door een methaanvergiftiging dood gaan of stikken en het kan ook exploderen.
koolstofmonooxide komt enkel door onvolledige verbranding.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:26

Azmay schreef:
Esther schreef:

Ik heb op het lab gewerkt waar gecontroleerd werd of er genoeg geurstof aan het gas werd toegevoegd. We hadden een flesje geurstof staan, maar je rook de stof door het hele lab. Hoeveel bezoekers er niet in paniek zijn geweest omdat het naar gas rook.. Beetje gevaarlijk wel, thuis werd ik ook niet meer gealarmeerd door de gaslucht.

Een weetje is dus dat er mensen op pad waren door heel het land om gasmonsters te nemen, ook bij mensen thuis om te kunnen beoordelen of het aardgas sterk genoeg rook.

De fabel van stikken door de gaskraan open te draaien komt uit de tijd dat er op kolengas werd gestookt, dat gas bevatte veel CO. In die tijd was het wel effectief om je hoofd in de oven te stoppen. Tegenwoordig explodeert het gas inderdaad.


Mijn residente scheikundige zegt dat dit niet klopt. :=
Je kan nog steeds door een methaanvergiftiging dood gaan of stikken en het kan ook exploderen.
koolstofmonooxide komt enkel door onvolledige verbranding.

Kolengas werd gemaakt door kolen te vergassen, daar werd ook CO bij gevormd.
Het methaangehalte in ons aardgas is behoorlijk laag, je huis is al 10 keer geëxplodeerd voor je er in stikt.
Ben zelf ook scheikundige en heb een aantal jaar als gastechnisch adviseur gewerkt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 15:48

Esther schreef:
Azmay schreef:
Mijn residente scheikundige zegt dat dit niet klopt. :=
Je kan nog steeds door een methaanvergiftiging dood gaan of stikken en het kan ook exploderen.
koolstofmonooxide komt enkel door onvolledige verbranding.

Kolengas werd gemaakt door kolen te vergassen, daar werd ook CO bij gevormd.
Het methaangehalte in ons aardgas is behoorlijk laag, je huis is al 10 keer geëxplodeerd voor je er in stikt.
Ben zelf ook scheikundige en heb een aantal jaar als gastechnisch adviseur gewerkt.

Ho, wacht even, dan trekken we een blik explosieveiligheid open.

Zolang er geen ontstekingsbron is, zal ook een gasmengel tussen LEL en UEL nog steeds niet exploderen maar ga je nog steeds wel de pijp uit aan een methaanvergiftiging.

Voor degenen die niet zo thuis zijn in deze termen:
LEL= Lower explosion limit
UEL = Upper explosion limit

Dit zijn de verhoudingsgetallen gas/lucht mengel waar tussen een mengel explosief is.
Ik heb ze even niet paraat voor aardgas.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 16:57

Ik weet niet hoe het zit met gas, wat ik wel weet is dat mijn buurvrouw het gas in haar flat heeft opengedraaid om zelfmoord te plegen. Ze is buiten bewust zijn geraakt en net optijd gevonden. Geen explosies. Wel een tekort aan zuurstof in de hersenen en ze zal nooit meer de oude worden.

Dus degene die zegt dat het een fabel is,nodig ik graag uit om mijn buurvrouw te ontmoeten.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Nutteloze feitjes en rare/leuke weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:26

Een knoopcel batterij die leeg is stuitert een volle niet :')

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:31

moyra schreef:
Een knoopcel batterij die leeg is stuitert een volle niet :')


Net getest en lijkt niet te kloppen :')

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:50

Met een gewone batterij werkt het wel als je die op de uiteinde laat vallen wel van dicht boven een ondergrond

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:55

fohadie schreef:
Ik weet niet hoe het zit met gas, wat ik wel weet is dat mijn buurvrouw het gas in haar flat heeft opengedraaid om zelfmoord te plegen. Ze is buiten bewust zijn geraakt en net optijd gevonden. Geen explosies. Wel een tekort aan zuurstof in de hersenen en ze zal nooit meer de oude worden.

Dus degene die zegt dat het een fabel is,nodig ik graag uit om mijn buurvrouw te ontmoeten.


Niemand zei dat het een fabel was volgens mij. ‘Normaal’ wordt de concentratie gas in de ruimte zo groot dat een vonkje (zoals het opstarten van een ijskast) voor een explosie gaat zorgen. Ik neem aan dat als er echt geen vonk is het gas de zuurstof kan verdringen en dat je dan zou kunnen stikken. Maar ‘normaal’ doet het toch echt <BOEM> voordat iemand stikt.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 17:56

Qimm schreef:
moyra schreef:
Een knoopcel batterij die leeg is stuitert een volle niet :')


Net getest en lijkt niet te kloppen :')


Ik werd er op gewezen door de audicien van m'n pa.
Toen ik thuis kwam uiteraard nog eens getest en bij ons was het wel zo :+
Stom dat het bij jou niet werkt, daar gaat mijn (pas) opgedane feitje :')

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:15

Cowboy: ik begreep van Esther dat het een fabeltje was. Vandaar mijn reactie. Ik weet ook niet hoe het gebeurd is, ik weet alleen dat ze het gas heeft opengedraaid en dat het flatgebouw er nog staat, dus geen explosie. Wel gestikt als er geen hulp was gekomen.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:16

moyra schreef:
Ik werd er op gewezen door de audicien van m'n pa.
Toen ik thuis kwam uiteraard nog eens getest en bij ons was het wel zo :+
Stom dat het bij jou niet werkt, daar gaat mijn (pas) opgedane feitje :')



Ik heb niet die kleintjes voor een gehoorapparaat, alleen van die grote. Misschien klopt het met die kleintjes wel hoor!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 18:58

fohadie schreef:
Wel gestikt als er geen hulp was gekomen.

Of ontploft als er geen hulp was gekomen. Daar kom je niet achter.

Ibbel

Berichten: 49107
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 19:09

Moraal van het verhaal: als je zelfmoord wilt plegen door de gaskraan te openen, zet dan eerst de hoofdschakelaar om. Krijg je geen vonken omdat er dan niets aan kan springen.