Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 12:45

Dierenarts is net geweest en beide zeugen en alle schapen zijn drachtig <3

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:48

Moonfight schreef:
Dierenarts is net geweest en beide zeugen en alle schapen zijn drachtig <3

*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:00

Moonfight schreef:
Dierenarts is net geweest en beide zeugen en alle schapen zijn drachtig <3


Ja geweldig *\o/* Hoeveel ooien had je ook alweer? 3 of 4?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 13:14

Moestuin schreef:
Moonfight schreef:
Dierenarts is net geweest en beide zeugen en alle schapen zijn drachtig <3


Ja geweldig *\o/* Hoeveel ooien had je ook alweer? 3 of 4?

4! 2 zijn uit 2015 dus die worden ook wel een dagje ouder. Maar blij dat ze nu weer drachtig zijn!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:18

Wat een goed nieuws moonfight! Nou mag jouw zeugje dus gewoon blijven :)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:00

Gefeliciteerd Moonlight!

Hier staat de kippenkas. Het was gisteren misschien niet de meest handige dag om de kas op te zetten, gezien ik de avond ervoor mijn booster gehad had (ik lag 's avonds al om 19 uur op bed te klappertanden ondanks elektrische deken en 2 dekbedden, dus waarschijnlijk met flink koorts en in ieder geval ver voorbij het gaatje gegaan), maar de kippen zaten er allemaal in. De vraag is nu nog wel hoeveel hanen er tussen zitten. Het had er 1 moeten zijn, maar ik denk dat het er minimaal 3 zijn. Enfin, ze mogen nog wat verder groeien totdat ik het zeker weet, voor 1 haan heb ik een plekje. Totaal zitten er 28 kippen in de kas, voor 8m2 wel krap, maar ze zitten er in ieder geval veilig(er) tegen de vogelgriep. Ik kreeg daarnet van een buurtbewoner te horen dat hij ook al gebeld had om dode vogels hier in de directe omgeving op te laten halen.

Afbeelding

Er komen nog stokken van/naar de tafel en de hokjes die erin staan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:06

Je moet blijven bewegen je na je prik :+

Hier in de buurt worden binnenkort (of het is inmiddels al gedaan) ongeveer 1 miljoen kippen etc geslacht ivm de vogelgriep.

Drachtige ooien is altijd fijn. Hier hebben we er nog een paar van 9 jaar oud maar die zijn wel een beetje op. Dan hopen we bij de echo's stiekem dat ze leeg zijn (dan kunnen ze eruit) maar ze blijven verrassen.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:07

Aan de andere kant als ze blijven verrassen is het ook mooi toch. Zeker als alles ook nog goed gaat.

Mizora beter iets dan niets.

Nu twijfel ik of ik een stuk plastic over de buitenren gaat doen. Kunnen nu alleen mussen, koolmeesje en roodborstjes door het tuingaas (doen ze niet gauw, want de kippen zullen ze pakken als ze de kans krijgen).

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:13

28 kippen op 8m2?
Ik dacht dat ik ruimte tekort had met 5 leghennen en 21m2 ren. :')

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:30

Ik heb normaal ze dus ook groter zitten, hoewel deze groep altijd wel krap heeft gezeten, het was namelijk absoluut niet de bedoeling dat ze de hele winter zouden blijven. Ik was wel bezig aan een extra ren, maar vanwege de drukte en het slechte weer was die nog niet af. Ze zaten dus nog in de kuikenverblijven.

Mijn fokgroep van 7 zit normaal op 30m2 (zitten nu op grofweg 3.5m2, binnenverblijf + de ruimte eronder) en mijn kwartelfokgroep van 7 (die heb ik begin deze winter afgestoten) zaten samen met de cavia's op 9m2. De 2 leghennen deelden eerder hun verblijf met 2 barnevelder kriel (ooit 5, allen nafok, maar er waren er steeds meer gevlucht die niet meer terugwilden), maar de leghennen zijn feeksen qua gedrag dus de krielen zitten nu bij deze groep. De leghennen hadden ook 30m2 ren, maar nu grofweg 3.5m, namelijk eenzelfde binnenverblijf + ruimte eronder als de fokgroep.

Het scheelt wel dat barnevelder kriel kleinere kipjes zijn dan de leghennen.

Waardeloze foto, maar hier zie je behoorlijk dat de leghennen zo'n 2x zo groot zijn (en wegen ook werkelijk ruim 2x zoveel als een barnevelder kriel).
Afbeelding

Ik vind verre van ideaal, maar alles dood vind ik nog veel verder dan ideaal.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:23

Goed hoor, dat die ooien nog mee gaan! Heeft jou ram ook nog zijn werk goed gedaan :D

Veel beterschap Mizora, dapper dat je alles nog hebt herplaatst! Ik duim dat je gespaard blijft van vogelgriep :)

Palousa: Op in de zin van mager worden, niet meer genoeg melk geven od?

Wij. Zijn. Klaar. Nooit meer slachten wij 2 varkens tegelijkertijd. 4 dagen werk gehad. Mijn schouders zijn overbelast, net zoals mijn rechterhand. Alhoewel ik vermoed dat varkens slachten met koorts nu ook niet het beste idee was _O- Maar goed, is wel wat typisch aan ons dat wij nooit kunnen stilzitten :=

Maar zie dit gehakt :oo Ik heb vorig jaar genoeg varkens versneden voor school en nooit was het vlees zo rood. Je zou bijna denken dat het rund is. Het vlees is wat taai helaas. Ze zijn duidelijk te oud geworden. Maar wel erg sappig en heerlijk. Wij zijn nogal van de stoofpotjes, gebraden, pulled porc dus het is ook niet zo erg :) Wijze les voor de volgende keer :j
Morgen vind je mij enkel nog in de stal, lammetjes knuffelen _O-

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:26

Dat ziet er goed uit moestuin! Vriezers lekker vol zeker, haha! Daar zal best wat afkomen, van twee van zulke joekels. Groot gelijk dat je morgen alleen maar lammetjes gaat knuffelen ;)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:27

De zeug was 95 kilo vlees. De borg moet ik nog uittellen, die was nog een slagje zwaarder dus gok op 110 kilo daarvan. De diepvriezer was te klein. Man heeft nog flink moeten herschikken :=

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:35

De oude schapen zijn idd lastig in "goede staat" te houden en kwa uiers is het vaak ook niet heel denderend. Helaas hebben de vorige mensen hier niet echt geselecteerd op kwaliteit van uiers bijvoorbeeld dus we komen er af en toe weer een tegen met allerlei bulten en gezwellen in de uiers (ook bij het jonge spul trouwens) dus zulke schapen gaan er gewoon uit in de hoop dat die slechte genen er ooit uit zijn.

Gehaktmolen willen we ook nog eens kopen, ook voor het schapenvlees want varkens hebben we nog niet :Y)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:39

Je moet inderdaad streng zijn in wat wel en niet mag blijven. Hopelijk krijg je het er inderdaad uit!
Gehaktmolen zijn wij bij mijn man zijn opa gaan halen en hebben wij eigenlijk nooit meer terug gebracht :+ Ding is al flink op leeftijd van toen ze vroeger zelf koeien of varkens slachten. Nu krijgt het een 2de leven bij ons :j Hij heeft zo wat zijn gebruiksaanwijzingen maar doet het verder super. Volgende investering wordt een worstendraaier :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:32

Moestuin schreef:
Maar zie dit gehakt :oo Ik heb vorig jaar genoeg varkens versneden voor school en nooit was het vlees zo rood. Je zou bijna denken dat het rund is.

[ [url=m/L9qltv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, dat vlees ziet er echt goed uit!!

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 00:36

Ziet er goed uit!

Wanneer zetten jullie normaal de broedmachine aan, met het oog op slachtkippen? (dus als ze oud zijn dit jaar nog slachten?)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:27

Wauw dat vlees ziet er inderdaad goed uit zeg! :D

Bij ons zijn de kippen op het moment erg "van de leg" door het wisselende weer. Kreeg tot een weekje geleden van de 6 hennen die ik heb gemiddeld 4 eieren per dag. Nu geen of hooguit 2 per dag.

Century, ik wil mijn 1e ronde voor het controleren voor de vruchtbaarheid aan zetten zo half Februari/eind februari.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:37

Century schreef:
Ziet er goed uit!

Wanneer zetten jullie normaal de broedmachine aan, met het oog op slachtkippen? (dus als ze oud zijn dit jaar nog slachten?)


Ik begin de eerste ronde vaak begin maart, dit jaar begin ik alleen met de krielkippen en direct daarna gaat hij opnieuw aan met een ronde grote/slachtkippen.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:47

Zet geen machine aan aangezien in huis voor mij geen optie is. En te horen gekregen dat de machine die ik had uitgeleend het niet meer doen. Hoop dit jaar weer op natuur broed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:46

Ik wil mijn kuikens begin maart, dan zitten ze in de diepvriezer voor de echte hitte :)

Ik heb het eerste alweer voorgezaaid! Aubergine, loofa (sponskomkommer), okra en rabarber. Ben zeer benieuwd. In potjes heb ik nu ook nog basilicum, peterselie en bieslook gezaaid.


Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 22:28

Moestuin, dat zijn dat ook echt vleeskuikens/plofkippen?

Hier gaat de broedmachine aan half tot eind februari. Broed dan door tot mei/juni.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:12

Nee, vorig jaar hadden wij naakthals en kabir. Zaten half juni in de vriezer met ongeveer een 2 kilo per kip :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:41

Ik ben gisteren een beetje begonnen met opruimen bij de groentetuin (er lag nog een berg planken etc van de vorige mensen) maar daar kwamen nog aardappelen van vorig jaar onder vandaan :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:15

Waren ze nog goed? :D

Vandaag een voedseldroger aangeschaft. Een spotgoedkope uit de lidl (€35) Willen vooral even zien of het ons bevalt :)