Sparen en/of beleggen voor je kind?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Sparen en/of beleggen voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 16:12

Hi Bokkers,

We verwachten binnenkort ons eerste kindje en we willen graag maandelijks/jaarlijks een x bedrag opzij zetten. Dit bedrag krijgt hij dan met zijn 18e verjaardag voor rijbewijs, studie of watdanook. Maar dan komen de lage rentes om de hoek kijken… is beleggen misschien aantrekkelijker? **\O/**

Sparen:
We zouden op dit moment een regenboog spaarrekening afsluiten bij Rabobank. Daar hebben we onze rekeningen al lopen, dus vonden we dat het handigste. We hebben wel wat rondgekeken bij andere aanbieders, maar komen eigenlijk overal op dezelfde lage rente uit.

Beleggen:
Tot we op de website van Rabobank zagen dat het ook mogelijk is om te sparen en/of te beleggen. Je kan bijvoorbeeld kiezen om 50% ban je inleg te sparen en de andere 50% te beleggen. Dat klinkt aantrekkelijk, maar goed, zoveel verstand hebben we er ook weer niet van. Dus we zijn op zoek naar ervaringen en tips!

- Wat is jullie ervaring met beleggen via Rabobank of een andere service? Kan je beter zelf aan de slag met beleggen zonder service ertussen?
- Kan je het hele ingelegde bedrag verliezen of zit daar een maximum aan?
- Hoe sparen jullie voor je kinderen? Hebben we een spaarrekening over het hoofd gezien wat wel nog een leuke rente oplevert?
- Hebben jullie verder nog ervaringen en tips om te delen met ons?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:29

Ik vond de regenboogrekening/zilvervloot en vergelijkbare rekeningen niet aantrekkelijk door de lage rente. Met de maximale inleg (want die zit er dus wel aan!) is dat wat je krijgt aan rente voor mij te weinig, daarom hebben wij ervoor gekozen om te gaan beleggen maar dan wel onderhoudsarm want ik heb de tijd en kennis niet om me daar in te verdiepen. Via Brand New Day hebben wij een rekening op naam van onze dochter geopend en daar storten we geld voor haar op. Brand New Day rekent niet zoveel kosten en ik ervaar het als een fijne bank die qua klantenservice super fijn en snel is. Ik kan nog niet echt heel veel melden want we hebben de rekening nog niet zo lang. Er zijn aandelen aangekocht en verder moet het even z'n beloop gaan natuurlijk voor je er wat zinnigs over kunt zeggen. Je kunt wel echt tot in detail zien wat er wanneer is aangekocht.

- Wat is jullie ervaring met beleggen via Rabobank of een andere service? Kan je beter zelf aan de slag met beleggen zonder service ertussen?
Als je tijd, zin en verstand ervan hebt kun je het zelf doen. Hier hebben wij dus niet voor gekozen, wij storten geld en de bank zoekt het maar uit :').

- Kan je het hele ingelegde bedrag verliezen of zit daar een maximum aan?
Ja, je kunt verliezen. Het ligt er ook aan wanneer je wilt opnemen, dat is het 'nadeel' van aandelen. De ene dag zijn ze meer waard dan de ander. Daarnaast ligt het eraan hoe je belegd. Bij BND en Interpolis weet ik dat je kunt kiezen tussen verschillende risico's: zeer defensief, defensief, neutraal, agressief of zeer agressief. Bij BND kun je ook een looptijd kiezen en dan het risico naar mate de tijd verstrijkt afbouwen omdat je weet dat je tegen die tijd gaat opnemen bijvoorbeeld.

- Hoe sparen jullie voor je kinderen? Hebben we een spaarrekening over het hoofd gezien wat wel nog een leuke rente oplevert?
Voor onze dochter specifiek alleen via een beleggingsrekening.

- Hebben jullie verder nog ervaringen en tips om te delen met ons?
Zet alles gewoon naast elkaar. Misschien is de regenboogrekening of zilvervloot voor jullie wel aantrekkelijk om welke reden dan ook.

Let er trouwens wel op dat als je de rekening op naam van je kindje zet, jij niet meer over dat geld mag beschikken na zijn/haar 18e verjaardag. Zet je de rekening niet op naam van je kindje, dan moet je ook opletten want je mag niet in één keer heel veel geld schenken. Daarom hebben wij de rekening wel op de naam van onze dochter staan. Sowieso is het goed te checken hoeveel je per jaar mag 'schenken' (dus storten op die rekening) zodat je daar niet overheen gaat.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:39

Op de lange termijn is beleggen eigenlijk altijd de beste keus. Een belegging kan best eens een jaar de min in schieten, maar op 18 jaar tijd mag je er wel vanuit gaan dat je er een leuk rendement aan over houdt van gemiddeld zo'n 2 tot 10% per jaar, afhankelijk van waar en hoe risicovol je belegt.
Ik zou het in dit geval inderdaad gewoon uitbesteden aan de bank.. een beleggingsrekening openen, en daar maandelijks wat geld op zetten. Dan heb je er zelf totaal geen omkijken naar.
Wel kun je wat verschillende rekeningen van verschillende banken vergelijken, qua kosten maar ook waar ze zoal in investeren. Zo zijn ASN bank en Triodos een stuk groener dan bv ING en Rabo, en beleggen zo'n banken dus alleen in duurzame bedrijven. Ik kan me voorstellen dat je voor je kind wel iets wil bijdragen aan een betere toekomst, oa door te investeren in een groene bedrijven.
Maar ook bij andere banken heb je vaak de keus uit verschillende fondsen, van de standaard fondsen tot de duurzame fondsen tot vastgoed enz..

Pommier
Berichten: 3379
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:54

Ik beleg nu voor mijn kinderen via de app Peaks, daar kan je heel gemakkelijk een kinderrekening openen. Je kan kiezen welk risicoprofiel je kiest. Ik leg periodiek een bepaald bedrag in om het risico nog meer te spreiden. Zelf vind ik dit wel gebruiksvriendelijk en het kost je slechts één keer 5 minuten om een account aan te maken en in te stellen hoeveel geld je naar de rekening wil storten.

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Sparen en/of beleggen voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:33

Ik zou ook kiezen voor beleggen. Gratis meer geld, hoe fijn is dat :') Ik zou het alleen niet via de rabobank doen, die vragen een stuk hogere bedragen dan andere aanbieders (zoals GIRO of ING). Zelf doen of laten doen... Wij kiezen voor zelf doen. Maar daar moet je wel wat tijd en werk in steken, zodat je een strategie kunt bepalen. Jullie kindje heeft iig mazzel met ouders die goed nadenken over zijn financiële toekomst ;-) :* Succes nog even met de zwangerschap!

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Sparen en/of beleggen voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:46

Wij beleggen elke maand een x bedrag.
Ook houden wij de kinderbijslag apart. Dit stoppen wij gewoon in een potje op onze eigen rekening, zit verder nog geen meer jaren plan achter haha. Het idee is dat de kinderbijslag meteen vrij komt als hij 18 is voor bv een rijbewijs of een mooie reis en wat we beleggen is voor grotere plannen zoals aankoop huis bv.

Wij geraken momenteel niet aan een koopwoning en zien het maar somber in, de huizenmarkt dus hopen hiermee ons kind later een betere start te kunnen geven.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Sparen en/of beleggen voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:07

Wij sparen elke maand 100 euro. En leggen de kinderbijslag apart. Mijn ouders sparen ook 50 euro per maand.
Dit maakt dat zij op haar 18e een bedrag van rond de 50.000 euro heeft. We twijfelen nog of we dit nu al willen beleggen.