Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:01

c_alsemgeest schreef:
Kijk mijn collega riep altijd "Ik ga even tampóneren jongens, deze meid is loops" ik kon het wel waarderen, maar dat roep ik dan ook weer niet door de gang _O-


Dat is een leuke! Dat ga ik volgende keer eens doen op m’n werk

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:04

Misschien kijken wat er gebeurt als je wat minder vet in de pan doet. Ik heb zelf vaak het idee dat de geuren meer blijven hangen als ik veel vet gebruik. Maar ik weet niet of dit echt waar is.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:23

Een schoteltje met azijn helpt ook tegen de geur.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:29

Of de afzuigkap even goed schoonmaken en ontvetten?

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:49

over dromen gesproken, wie zijn die onbekende mensen die in je droom voorkomen? Heb ik ze toch ooit gezien en komen ze terug in een droom terwijl ik dan nog niet weet wie ze zijn?
Maken mijn hersenen gewoon random wat mensen aan die dan vervolgens in mijn droom meedoen? Of hoe komen mijn dromen anders aan die mensen?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:51

Dacht ooit gelezen te hebben dat je geen eigen gezichten maakt, maar dat het (combinaties van) gezichten zijn die je ooit hebt gezien.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:00

Pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam maar waarom moet pijn soms zo ontzettend pijn doen, kan het niet wat beter te verdragen zijn

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:11

Maar vinden jullie het dan ook chill als mensen altijd melden dat ze gaan kakken bvb? Ik heb echt 0 behoefte om dit van anderen te horen. Mijn man vindt dit dan net weer super interessant :D

Kijk wil iemand er iets over melden of is die bezorgd prima maar het melden om te melden hoeft voor mij niet. Het stoort me ook niet hoor.

fotolijstje

Berichten: 2711
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:12

Sheran schreef:
Dacht ooit gelezen te hebben dat je geen eigen gezichten maakt, maar dat het (combinaties van) gezichten zijn die je ooit hebt gezien.

Klopt! Alle gezichten heb je een keer gezien, je maakt dus niet eigen gezichten

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:32

poes schreef:
Maar vinden jullie het dan ook chill als mensen altijd melden dat ze gaan kakken bvb? Ik heb echt 0 behoefte om dit van anderen te horen. Mijn man vindt dit dan net weer super interessant :D

Kijk wil iemand er iets over melden of is die bezorgd prima maar het melden om te melden hoeft voor mij niet. Het stoort me ook niet hoor.


Nee maar als het gewoon ter sprake komt ga ik er niet geheimzinnig over doen. Ik vind het gewoon idioot dat er vaak zo omslachtig over wordt gepraat, en vooral wanneer het vrouwen onderling betreft.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:36

Zo ver ik weet kun je zelf geen gezichten bedenken. Dus je droomt gezichten die je ooit al hebt gezien.

Lastige is dat je in de huidige wereld veel gezichten ziet. Dus 'logisch' dat je ze in je droom niet herkent.


Daarover gesproken. Hoe weet men dat je geen gezichten kunt bedenken?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 01:01

Kun je zelf geen gezichten bedenken? Als ik een boek lees met een omschrijving van een gezicht dan maak ik daar een plaatje bij in mijn hoofd, dat gezicht gaat wel leven. Kan best zijn dat ik dat dan samenstel uit beelden van mensen die ik al eens gezien heb, maar dan is het geen bekende.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 01:32

Dat is ook precies hoe het werkt. Je kan geen gezicht vanuit het niets bedenken maar wel bekende gezichten zo veel combineren en aanpassen als je wil. Het is bijvoorbeeld heel makkelijk om je je vader met een krulsnor voor te stellen. (Of juist zonder als hij toevallig echt een krulsnor heeft.) Of Piet met het haar van Henk maar dan zwart in plaats van rood en de wenkbrauwen van bram.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 02:26

moonsparkle schreef:
Pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam maar waarom moet pijn soms zo ontzettend pijn doen, kan het niet wat beter te verdragen zijn


Misschien omdat je het anders kan negeren en dat vaak niet zo gezond is?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 07:50

Maar als ik zeg maar weer eens mijn teen of scheenbeen stoot dan is er niet zoveel aan de hand dan denk ik kan het niet de helft van de pijn zijn :') maar ook als je bijvoorbeeld juist iemand het hoort uitschreeuwen van de pijn, met iets minder had diegene ook wel geweten dat het foute boel is denk ik

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:16

Ik vind het een leuke vraag! Met in mijn achterhoofd dat wij roofdieren zijn... En geen prooidieren die de pijn zoveel mogelijk moeten maskeren.
Maar een antwoord? Dat heb ik dan weer niet. Wat mij wel even te binnen schoot:
Natuurlijk dient pijn meerdere doelen.
Steek je hand onder een hete kraan, en door het reflex trek je je hand weg. Dus voor je eigen veiligheid (hand niet verder verbranden) is daar in ieder geval een goede pijnprikkel voor nodig.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:32

In het voorbeeld van je scheenbeen zit natuurlijk de anatomie ook tegen; het is een plek waar geen tot veel minder vet zit in verhouding tot overige plekken van je lijf. De stoot komt dus harder op je bot(vlies?) aan, en dat doet zo'n pijn. Als ik ergens met het puntje van je heupbeen aanstoot, verga ik ook, dat is ook zo'n k*tplekje :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 09:34

Ja maar pijn is niet anders dan signaal doorheen de zenuwen en dat verwerkt wordt door de hersenen. Dat het goed pijn doet prima maar idd jammer dat het meer dan dat is haha.

Marley: ja duidelijk. Ik heb het er nu makkelijker mee dan vroeger overigens! Maar vroeger vond ik het zelf wel vies als mensen over kak/pies/menstruatie gingen praten. Vind die andere uitdrukkingen ook niet nodig verder.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:28

Nav van een ander topic: als mensen het hebben over 'levensrecht' van zoiets als een embryo dat echt net is ontstaan. Geloven ze dan dat dat embryo al een soort ziel heeft, of bewustzijn, dat het embryo graag wil leven, dat leven altijd beter is dan niet-leven? Of is het altijd een religieuze grondslag, in de zin van dat je niet mag vernietigen wat God heeft gemaakt (in dat kader is vlees en zuivel eten ook onaanvaardbaar lijkt me?)

Oprechte vraag.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:42

Sheran schreef:
Nav van een ander topic: als mensen het hebben over 'levensrecht' van zoiets als een embryo dat echt net is ontstaan. Geloven ze dan dat dat embryo al een soort ziel heeft, of bewustzijn, dat het embryo graag wil leven, dat leven altijd beter is dan niet-leven? Of is het altijd een religieuze grondslag, in de zin van dat je niet mag vernietigen wat God heeft gemaakt (in dat kader is vlees en zuivel eten ook onaanvaardbaar lijkt me?)

Oprechte vraag.

Ik heb die discussie eens gehad met (zwaar christelijke) mensen die vonden dat elke bevruchting recht had op leven.
Zij hadden zelf IVF ondergaan en hadden nog ingevroren embryo's, ik gaf aan.. die moet je dan ook gebruiken toch?
Tja, toen was het anders omdat de bevruchting buiten het lichaam had plaats gevonden.

Er zijn veel mensen (ook niet christelijk) die vinden abortus gewoon moord, je beëindigd bewust een (mogelijk) leven.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:27

En dan krijg je die discussie... Wanneer is iets een mens? Wanneer heeft het zelfbeschikkingsrecht?
Ik kon ook zo snel geen jurisprudentie vinden over 'een ander' (uit het artikel over moord) in het WvSr maar dat is er vast.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 07:58

Veulen84 schreef:
Een schoteltje met azijn helpt ook tegen de geur.


Een kaarsje laten branden zorgt er ook voor dat nare geurtjes sneller verdwijnen :j

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 12:17

Sheran schreef:
En dan krijg je die discussie... Wanneer is iets een mens? Wanneer heeft het zelfbeschikkingsrecht?
Ik kon ook zo snel geen jurisprudentie vinden over 'een ander' (uit het artikel over moord) in het WvSr maar dat is er vast.


Op zich geen discussie punt, want dat ligt vast in de wet. Of het passend is, daar kan je wel over discussiëren natuurlijk.
:)
Dat is in de jeugdwet bepaald op 28 weken. Dat is het een "mens" en kan er bijvoorbeeld zelfs een toezicht op gezet worden uit veiligheids overweging, ook al wil moeder het niet.

Zelfbeschikkingsrecht gaat in gradaties. Deel krijg je op 16, ander deel erbij op 18 en daarna de rest op 21.

(Mits er niks ontnomen wordt door bv een juridische maatregel)


Het is inderdaad niet altijd goed vindbaar... de jeugdwet is een wir war aan overlappende nieuwe en oude teksten, helaas.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:20

Ah, de Jeugdwet... weinig mee te maken gehad!
Dan gaat de abortusdiscussie dus eigenlijk ook grotendeels over de juistheid van die bepaling uit de Jeugdwet...

Ik probeer er gewoon een beetje met mijn hoofd bij te komen, 'recht op leven' van een embryo...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 12:25

Sheran schreef:
Ah, de Jeugdwet... weinig mee te maken gehad!
Dan gaat de abortusdiscussie dus eigenlijk ook grotendeels over de juistheid van die bepaling uit de Jeugdwet...

Ik probeer er gewoon een beetje met mijn hoofd bij te komen, 'recht op leven' van een embryo...


Klopt, wanneer je naar abortus kijkt heb je zelfs te maken met meerdere wetgevingen.
Jeugdwet, maar bijvoorbeeld ook WGBO en nog een paar, in verschillende situaties.
Dat maakt het ook zo complex.