Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 12:33

Hoihoi!

Ik ben in verwachting van een tweeling, uitgerekend in Mei. :D


Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar ervaringen, tips etcetc! Liet je ze slapen in één bed of juist apart? Voed je ze ieder op verzoek of maak je juist de ander wakker om in hetzelfde ritme te blijven?
Er zijn vast meer tweelingouders of tweelingen op Bokt welke hun ervaringen willen delen, ik ben benieuwd!

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:39

Ik heb er geen ervaring mee maar op YouTube heb je newborn fit mama en Elise Boers die beide een tweeling hebben. Zij hebben destijds gevlogd over de zwangerschap en daarna. Misschien leuk om die terug te kijken? :)

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 21:26

Ik ga er eens naar kijken, bedankt!

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:45

Ben je van plan om borstvoeding te geven? :D

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 09:56

Ik ben pedagogisch ondersteuner van een tweeling, roep maar als je ideeën wilt delen :)

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:25

Ik ben in sept 2018 mama geworden van een twee eiige tweeling (2 jongens). De zwangerschap was zwaar, de bevalling (geplande keizersnede ivm ligging) ook, de nasleep ook. Maar de eerste anderhalf jaar was echt een feestje! De jongens zo vreselijk leuk en lief! Ze hebben 20 maanden borstvoeding gehad (naast uiteraard het beginnen met vaste voeding vanaf 6 maanden) en life was great haha. Daarna was ik zwanger van broertje #3, begon de peuterpuberfase (x2) en werd het allemaal een stuk zwaarder. Het heeft voor- en nadelen dat ze in dezelfde levensfases zitten. Momenteel (nu bijna 3,5 jaar oud) bezig met zindelijkheid en dat is gewoon echt niet leuk met twee kids tegelijk en een rondlopende dreumes. Wat wel leuk is is dat ze vreselijk leuk samen kunnen spelen en echt elkaars beste vriend zijn.

Tips:
Doe rustig aan tijdens je zwangerschap, echt! Een vroeggeboorte wil je echt niet (kun je natuurlijk niet altijd voorkomen)
Accepteer hulp van anderen, laat iemand anders stofzuigen, dweilen, was vouwen. Of vraag hulp als niemand het aanbiedt
Als je borstvoeding wil geven: fb groep ‘borstvoeding aan tweeling’ nu alvast volgen! En een consult bij lactatiekundige regelen (voor de bevalling) + my brest friend voedingskussen kopen
Investeren in een goede tweelingwagen naast elkaar (dat is een tip, op een gegeven moment krijg je gegarandeerd gehannes over welk kind achteraan of onderop moet zitten anders)
Boek een draagconsult en leer de tweeling of 1 vd 2 dragen in draagdoek of draagzak zodat je je handen vrij hebt
Geniet van de eerste 2 jaar, daarna wordt het echt pittig haha


Meer weten? Pb me gerust!!

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:27

Reusje0504 schreef:
Ik ben in sept 2018 mama geworden van een twee eiige tweeling (2 jongens). De zwangerschap was zwaar, de bevalling (geplande keizersnede ivm ligging) ook, de nasleep ook. Maar de eerste anderhalf jaar was echt een feestje! De jongens zo vreselijk leuk en lief! Ze hebben 20 maanden borstvoeding gehad (naast uiteraard het beginnen met vaste voeding vanaf 6 maanden) en life was great haha. Daarna was ik zwanger van broertje #3, begon de peuterpuberfase (x2) en werd het allemaal een stuk zwaarder. Het heeft voor- en nadelen dat ze in dezelfde levensfases zitten. Momenteel (nu bijna 3,5 jaar oud) bezig met zindelijkheid en dat is gewoon echt niet leuk met twee kids tegelijk en een rondlopende dreumes. Wat wel leuk is is dat ze vreselijk leuk samen kunnen spelen en echt elkaars beste vriend zijn.

Tips:
Doe rustig aan tijdens je zwangerschap, echt! Een vroeggeboorte wil je echt niet (kun je natuurlijk niet altijd voorkomen)
Accepteer hulp van anderen, laat iemand anders stofzuigen, dweilen, was vouwen. Of vraag hulp als niemand het aanbiedt
Als je borstvoeding wil geven: fb groep ‘borstvoeding aan tweeling’ nu alvast volgen! En een consult bij lactatiekundige regelen (voor de bevalling) + my brest friend voedingskussen kopen
Investeren in een goede tweelingwagen naast elkaar (dat is een tip, op een gegeven moment krijg je gegarandeerd gehannes over welk kind achteraan of onderop moet zitten anders)
Boek een draagconsult en leer de tweeling of 1 vd 2 dragen in draagdoek of draagzak zodat je je handen vrij hebt
Geniet van de eerste 2 jaar, daarna wordt het echt pittig haha


Meer weten? Pb me gerust!!


Oja antwoord op je vragen!

Hier sliepen en slapen ze altijd samen! Altijd gevoed op verzoek. Op het begin op het verzoek van de eerst hongerige. Die ander maakte ik dan wakker anders slaap je echt helemaal niet.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:51


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:55

Ik ben er 1. Als pasgeborene lag ik samen met mijn broertje in 1 bedje. Later uiteindelijk gescheiden.
Mijn moeder is normaal bevallen van ons.

Voor de rest qua tips: als ze gaan lopen, ogen in je achterhoofd hebben! :+

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Tips, tricks & ervaringen rondom tweelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:20

Gefeliciteerd!!!

Ik heb een Mei tweeling,2 jongens van inmiddels bijna 30. Nooit over nagedacht voor ik zwanger werd maar terug kijkend zou ik ervoor gekozen hebben, zo leuk! .
Normale zwangerschap en bevalling (en gewicht van de kinderen) na een ruime 38 weken.

Wat ik echt wel minder vond was dat ik toen de echo uitwees dat het een tweeling was ik van de verloskundige moest overstappen naar de gynacoloog in het ziekenhuis en dat een thuisbevalling er niet meer in zat.Het voelt dan allemaal wat gemedicaliseerd aan. Maar ik had wel een superfijne gynacoloog.

Ik heb toendertijd "Het tweelingenboek" van Lenny Duijvelaar en Anjo Geluk aangeschaft. Leuk geschreven met veel tips en ervaringen van andere ouders.