Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:32

Urona447 schreef:
Ik vind het ook gierig maar is het niet bij vele goede doelen dat eerst alle kosten ( salaris,reclame,pand) er af gaan en wat overblijft naar het goede doel gaat ?


Hoeveel denk je dat een sponsorloop kost dan? :=

Ik vind het een bizarre actie

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:34

Het goede doel was de persoon die het organiseerde denk ik. :+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:35

Ik ken ook zo'n verhaal ja, maar er zullen vast meer bokkers zijn die dat verhaal kennen. :=

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:52

Ik vind dat ook echt gierig. De kosten die je voor zo'n loop maak, kan jou 'donatie' zijn als het ware. Dat ga je niet uit het sponsorgeld halen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:28

Tancreda4 schreef:
Ik vind dat ook echt gierig. De kosten die je voor zo'n loop maak, kan jou 'donatie' zijn als het ware. Dat ga je niet uit het sponsorgeld halen.


Idd. Maar het was geen sponsorloop maar iets zoals een sponsorloop. Ben expres vaag...

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 23:35

Je hebt 2 soorten sponsoren bij een loop (zoals ik het nu zie).

1)Je sponsort degene om aandacht te vragen voor een goed doel (vaak een speciale ziekte).
Dus iemand gaat lopen van Amsterdam naar Madrid en vraagt geld voor die tocht (eten/onderdak) enz. om zo via media aandacht te krijgen.

2)Je sponsort een goed doel, door iemand die ergens loopt (bv een marathon of een goede doelen run of bedenk maar wat), dan hoort het geld wat ik geef allemaal naar dat goede doel te gaan.

Ikzelf heb met mijn paard een Pink Ribbon Rit gereden en het geld wat ik kreeg van vrienden/familie ging allemaal naar dat doel, daar trok ik niet mijn benzine geld, inschrijfgeld en roze dekje vanaf.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 00:55

Ik loop in maart toevallig zelf voor een goed doel. Ik betaal zelf 30 euro inschrijfgeld voor het evenement. Alle sponsoringen gaan rechtstreeks naar het goede doel ik wil daar zelf helemaal niets van.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 09:52

Aranel schreef:
Ik kom hier even met een vraag binnen vallen, ik wil namelijk niet overkomen als gierigaard maar ook niet als overdreven gulle gever :+

Waar ik dus een hekel aan heb. Open tikkies. Dus waar je het bedrag zelf in mag vullen voor een groepscadeau. In dit geval gaat het om een collega die weggaat. Groepsapp gemaakt, we gaan uit eten met zijn allen en daarnaast wordt er een bon voor de sauna gegeven waarvoor er dus een open tikkie gedeeld is. Hoeveel geef je dan zonder een vrek te zijn of juist uitslover :')

Help? :D


Dit is zo wisselend per bedrijf, hoeveel iedereen verdient, hoe groot je team is, wat je band is met die collega. Ik merk dat bij ons in een klein bedrijf met modaal salaris het varieert van 2 tot 10 euro per persoon inleg voor bijzondere gelegenheden (denk aan verjaardag binnen het team, bloemetje bij ziekte, cadeau voor geboorte/bruiloft/overlijden, vertrek collega). Bij ons betaalt de baas een x bedrag bij vertrek en wordt er soms door collega's nog extra aangevuld.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:39

Poekkie schreef:
corinep schreef:
Bedacht mij vanmiddag opeens weer...

Kende iemand die een soort sponsorloop ging doen, al de donaties voor het goede doel hield diegene zelf want diegene "had zelf zoveel kosten moeten maken en er was niet genoeg gedoneerd dat er over was voor het goede doel".


Ergens begrijp ik wel dat die mens er de basiskost wel uit wil halen?


Nee natuurlijk niet! Je loopt die sponsorloop toch voor het goede doel? Je vraagt een ander er wat voor te geven maar zelf zou je er niets voor over hebben? Volkomen belachelijk.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:41

lor1_1984 schreef:
Het goede doel was de persoon die het organiseerde denk ik. :+


Haha zo klinkt het inderdaad. Het is niet zozeer gierig, als wel oplichting. Mensen geven voor het goede doel, niet voor de loper.
(Uitzondering optie 1 van Brainless, maar dat lijkt me van te voren volkomen duidelijk)

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 10:53

Gesproken over gierig,

Net voor de eerste corona lockdown zou ik mee doen met een wedstrijd voor een goed doel. Inschrijfgeld + toeggangstickets betaald (toch zo 100 euro bij elkaar).

Helaas uitgesteld omdat alles op slot ging. Nieuwe datum zou bekend worden gemaakt. Nieuwe datum is gezet. Helaas weer lockdown en kon geen doorgang vinden.
Inmiddels 2 jaar verder, nooit meer wat van de organisatie gehoord. Geen idee of het geld gedoneerd is of in eigen zak gestoken. :(

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:04

Poekkie schreef:
corinep schreef:
Bedacht mij vanmiddag opeens weer...

Kende iemand die een soort sponsorloop ging doen, al de donaties voor het goede doel hield diegene zelf want diegene "had zelf zoveel kosten moeten maken en er was niet genoeg gedoneerd dat er over was voor het goede doel".

Ergens begrijp ik wel dat die mens er de basiskost wel uit wil halen?

Nikass schreef:
Nee natuurlijk niet! Je loopt die sponsorloop toch voor het goede doel? Je vraagt een ander er wat voor te geven maar zelf zou je er niets voor over hebben? Volkomen belachelijk.

Nou inderdaad echt niet netjes dat ze al het gedoneerde geld zelf houdt. Ik zou ook duidelijk maken dat ik haar nooit meer zou sponsoren.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:13

Ik heb nog nooit een sponsorevent georganiseerd, maar kan me inbeelden dat dat al gauw 500-2000 euro zal kosten. Ehbo post, mss vragen aan de gemeente om wat straten te mogen afzetten, T-shirts, drank, mss wat prijzen, etc. Jullie zijn dan van mening dat de persoon buiten alle organisatie om ook nog dat bedrag uit eigen zak moet ophoesten? Ik vind dat persoonlijk een zeer grote eis.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:32

Bij het “sponsorloop doen” denk ik vooral aan gewoon lopen en geld ophalen. Niet aan de organisatie ervan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:33

Daar zijn subsidies en sponsors voor.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:42

Poekkie schreef:
Ik heb nog nooit een sponsorevent georganiseerd, maar kan me inbeelden dat dat al gauw 500-2000 euro zal kosten. Ehbo post, mss vragen aan de gemeente om wat straten te mogen afzetten, T-shirts, drank, mss wat prijzen, etc. Jullie zijn dan van mening dat de persoon buiten alle organisatie om ook nog dat bedrag uit eigen zak moet ophoesten? Ik vind dat persoonlijk een zeer grote eis.

Daar zoek je sponsors voor. Het financieren van de donaties klopt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:42

Poekkie schreef:
Ik heb nog nooit een sponsorevent georganiseerd, maar kan me inbeelden dat dat al gauw 500-2000 euro zal kosten. Ehbo post, mss vragen aan de gemeente om wat straten te mogen afzetten, T-shirts, drank, mss wat prijzen, etc. Jullie zijn dan van mening dat de persoon buiten alle organisatie om ook nog dat bedrag uit eigen zak moet ophoesten? Ik vind dat persoonlijk een zeer grote eis.


Daarvoor heb je ook sponsors. Dan staan logo’s van bedrijven op folders etc. Op drank neem je winst en de toog wordt dan weer bediend door vrijwilligers etc. Het is een heel geregel inderdaad maar het kan zeker wel zonder uit eigen zak te moeten dokken.

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:45

Urbanus schreef:
Daar zijn subsidies en sponsors voor.

En dan niet de sponsors zoals de buurman die 5 euro doneert, nee, dan hebben we het over de bedrijfsmatige sponsors, die graag een goede pr willen voor hun bedrijf en dit soort goede doelen zien als een mooie manier van marketing.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:54

M_D_H schreef:
Urbanus schreef:
Daar zijn subsidies en sponsors voor.

En dan niet de sponsors zoals de buurman die 5 euro doneert, nee, dan hebben we het over de bedrijfsmatige sponsors, die graag een goede pr willen voor hun bedrijf en dit soort goede doelen zien als een mooie manier van marketing.


Niet meteen zo assertief!!!!

Maar correct antwoord.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:14

Maar hebben dat soort kleine activiteiten makkelijk sponsors? Ik heb geen idee, vind alleen dat de organisatiekosten ergens wel vergoed zouden moeten worden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:35

Dan verzin je iets waar je niet zoveel geld voor nodig hebt om op te starten...

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:39

Ja ok, maar 500 euro heb je al snel hoor.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:54

Als je in je achtertuin gaat opdrukken kost dat niks :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:55

Moestuin schreef:
Ik hoor hier ook net een verhaal van mijn schoonouders :') Schoonouders waren uitgenodigd op een trouwfeest van een familielid. Enkel voor het dansfeest. Schoonouders komen toe, geven het cadeau en ontvangen een envelop. Zij gaan er van uit dat het een dank je wel dat je er was kaartje is. Schoonvader wil drank gaan halen. Zegt de ober: Dat zijn dan x aantal bonnetjes. Wat, bonnetjes? Zegt mijn schoonvader. Bleken in die envelop bonnetjes te zitten voor 2 gewone drankjes de man en daarbij stopte het. Wouden ze meer moesten ze extra bonnetjes aankopen (en dat waren gewoon standaardprijzen als je wat nuttigt in de horeca) Daar sta je dan op een feest, kun je na 2 drankjes nog gaan betalen ook :=


Ik ben ooit op een bruiloft in Schotland geweest, daar was dit heel normaal :j

Het idee dat Schotten gierig zijn klopt dan dus wel :D

M_D_H
Berichten: 17471
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:08

Urbanus schreef:
M_D_H schreef:

En dan niet de sponsors zoals de buurman die 5 euro doneert, nee, dan hebben we het over de bedrijfsmatige sponsors, die graag een goede pr willen voor hun bedrijf en dit soort goede doelen zien als een mooie manier van marketing.


Niet meteen zo assertief!!!!

Maar correct antwoord.

:') _O- _/-\o_


Apple schreef:
Moestuin schreef:
Ik hoor hier ook net een verhaal van mijn schoonouders :') Schoonouders waren uitgenodigd op een trouwfeest van een familielid. Enkel voor het dansfeest. Schoonouders komen toe, geven het cadeau en ontvangen een envelop. Zij gaan er van uit dat het een dank je wel dat je er was kaartje is. Schoonvader wil drank gaan halen. Zegt de ober: Dat zijn dan x aantal bonnetjes. Wat, bonnetjes? Zegt mijn schoonvader. Bleken in die envelop bonnetjes te zitten voor 2 gewone drankjes de man en daarbij stopte het. Wouden ze meer moesten ze extra bonnetjes aankopen (en dat waren gewoon standaardprijzen als je wat nuttigt in de horeca) Daar sta je dan op een feest, kun je na 2 drankjes nog gaan betalen ook :=


Ik ben ooit op een bruiloft in Schotland geweest, daar was dit heel normaal :j

Het idee dat Schotten gierig zijn klopt dan dus wel :D

Ik dacht dat alleen de Nederlanders bekend staan om hun gierigheid?

Broertje: Kan ik jouw auto lenen? De mijne heeft een lekke band en dat moet ik nog fiksen.
Ik: Ja hoor is goed, moet je ff kijken hoe je hem ophaalt, de tank is helemaal vol, ik heb hem donderdagavond weer nodig.
Broertje donderdagochtend: Ik heb hem voor de deur gezet.
Ik: Thanks.
Ik die donderdag in de auto stap: Brandend lampje van de tank... Thanks a lot >;)
(de regel bij ons in de familie is dat als je een auto leent, je de auto tankt voor je hem terug zet)

Zegt mijn moeder later: Waarom stond jouw auto eigenlijk hier?
Dus ik zeg: Ja, broertje had hem nodig want zijn band was lek.
Zegt mijn moeder: Die is helemaal niet lek, de tank was leeg...
Gloeiende, smerig, lelijk monster _-:(
Ik voel mij zo naïef nou :') _O-