Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 206 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Graven in mijn geschiedenis - oorlog - iemand tips?

 
Profiel   

germie schreef
Ah ok, dus sommigen vinden dat je het moet laten rusten. Maar ik snap jou ook hoor. Het is best interessant om het zo vanaf de zijlijn te volgen.


Ja ze snappen de interesse niet zo, omdat de interesse in het onderwerp vooral van de 'verstoten' kant van de familie komt. Ik haal het onderwerp bij sommige familieleden totaal niet aan, maarja, ze lezen hier en daar op FB wel eens wat, of zien een foto die ik post, dus ze weten er wel van. Je weet wel hoe dat gaat haha.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 21:47 



 
Profiel   

Kan je niet proberen nog actiever naar de dagboeken te zoeken? Die leerkracht van je tante of zijn nabestaanden direct ernaar vragen? Of bij diverse archieven vragen of die ze toevallig hebben? Dan heb je in 1 klap super veel informatie denk ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 19:23 



 
Profiel   

Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen en of je er wat aan hebt. Is een Facebook pagina. Netwerk oorlogsbronnen
https://fb.watch/9P5Ku2YL4x/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 16:02 



 
Profiel   

haffiefreak schreef
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen en of je er wat aan hebt. Is een Facebook pagina. Netwerk oorlogsbronnen
https://fb.watch/9P5Ku2YL4x/


Oh daar moet ik eens naar kijken, dankjewel!

Eerder deze week mailtje ontvangen van Arolsen Archives.
Ik blijf me verbazen over de enorme bereidwilligheid van deze instanties, die alle archieven induiken en uitspitten... Wat een geweldige mensen zijn het toch.

Zat een PDF bij, met nog allerlei documenten. Oa deze:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 15:31 



 
Profiel   

Radio 2 heeft zo een rubriek dacht ik waar ze iets helpen uitpluizen. Je zou hen eens kunnen benaderen voor de boekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-21 15:40 



 
Profiel   

UPDATE

Ik heb een héél belangrijk ontbrekend puzzelstukje toegestuurd gekregen!!
Ik heb dankzij mijn opleiding in het Fort van Breendonk een heel behulpzaam contact leren kennen. Die meneer moest eerder deze week naar CegeSoma, en die is daar voor mij gaan graven.

Ik kreeg eerder vandaag een mailtje, en wauw... Ik heb het begin van het traject in handen!

Ik ben nog volop aan het inzoomen, lezen, handschriften ontcijferen, maar mijn nieuwe stukje info:
Pépé is op 15/09/1943 aangehouden omwille van politieke redenen door de Sipo FK (Sicherheitspolizei Flandernkorps) en naar de gevangenis gevoerd, Begijnenstraat Antwerpen. Vandaar werd hij op 17/01/1944 naar Duitsland vervoerd. Het is onbekend of hij gefolterd is, en of hij door een vijandelijk tribunaal veroordeeld is.

Het traject dat ik nu heb:
Aangehouden te Antwerpen door Sipo FK op 15/09/1943 en naar de gevangenis Begijnenstraat gebracht
Van Begijnenstraat naar Duitsland: 17/01/1944 (plaats in Duitsland wordt niet genoemd op het document)
Van Essen naar Esterwegen: 3/2/1944
Van Esterwegen naar Gross-Strehlitz: 15/03/1944
Van Gross-Strehlitz naar Gross-Rosen: 30/10/1944
Gestorven te Gross-Rosen: 02/01/1945

Dus wat ik nu wil weten, is waarheen pépé gebracht werd vanuit de Begijnenstraat - was dat rechtstreeks naar Essen, of heeft hij tussen Antwerpen en Essen nog ergens anders gezeten?

Ik blijf zoeken.. want het is bewezen.. wie zoekt, die vind!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:42 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:46 



 
Profiel   

Als hij in esterwegen heeft gezeten, dan zal hij in de mohr hebben gewerkt waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:50 



 
Profiel   

Lithya schreef
Als hij in esterwegen heeft gezeten, dan zal hij in de mohr hebben gewerkt waarschijnlijk.



Je bedoelt moor?
Hitler heeft toen hier ook kanalen etc laten graven, küstenkanal langs de b401 was er een voorbeeld van.


Maar tof dat je een grote stap verder bent gekomen zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:12 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Lithya schreef
Als hij in esterwegen heeft gezeten, dan zal hij in de mohr hebben gewerkt waarschijnlijk.



Je bedoelt moor?
Hitler heeft toen hier ook kanalen etc laten graven, küstenkanal langs de b401 was er een voorbeeld van.


Maar tof dat je een grote stap verder bent gekomen zeg!


Ik bedoel de turfafgraving ja, aangezien het 1944 betreft.

Mooizat je zulke documenten hebt kunnen bemachtigen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:59 



 
Profiel   

Aahh okay, turfafgraving is idd esterwegen en omgeving.

Ik zou zo niet eens weten wanneer de kustenkanaal werd gemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 21:10 



 
Profiel   

Ja dat heb ik idd ook al gelezen.

Ik copy-paste even:
Vanaf mei 1943 komen er vanuit Frankrijk, België en Nederland verzetsstrijders (Duits: Nacht und Nebel Gefangenen; kort NN) aan in het speciaal voor hen gebouwde nieuwe deel van het kamp. Dat deel bood onderdak aan 500 gevangenen. Esterwegen was net als Dachau een "modelkamp" van de SS en bleef tot de bouw van zijn opvolger Sachsenhausen in 1936 een concentratiekamp. De gevangenen moesten zonder machines en zonder geschikte kledij (zo hadden ze bijvoorbeeld geen waterdichte laarzen) het veen ontginnen. Er is een periode geweest waarin de gevangenen in twee maanden geen droge kleding hadden. Het was zeer zwaar werk dat onder erbarmelijke omstandigheden zo'n 9 uur per dag verricht moest worden. Daarnaast werden de gevangenen bij terugkeer uit het veen soms ook nog eens afgeranseld. De geestelijke mishandeling was niet te beschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 00:35 



 
Profiel   

Wauw wat gaaf dat je weer een belangrijk stukje informatie hebt!! :D

Ik de zomer heb ik samen met mijn vriend bijna alle emslandlager bezocht. En zo ook esterwegen. Vond het behoorlijk indrukwekkend om daar rond te lopen in het museum en over het terrein. (Er is ook meer van over de rest van de emslandlager)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 09:37 



 
Profiel   

Deze komt uit het dossier van de NKB, ingevuld op basis van de antwoorden van mijn overgrootmoeder na de dood van mijn overgrootvader.

[ img ]

Is een dossier bestaande uit 15 pagina's. Zo wordt ook vermeld wie hem destijds bij de NKB rekruteerde en waar die persoon woonde ed. Heel gaaf allemaal!

En zo kwam ik ook dit tegen - het verhaal dat wij als familie kennen klopt dus niet helemaal, tenzij het wel klopt maar ik daar nog niets over gevonden heb :+ Wat wél klopt, is dat mijn overgrootvader idd 2x is aangehouden geweest. Nu wil ik natuurlijk ook weten waar hij tijdens die eerste aanhouding vastgehouden is.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 10:33 



 
Profiel   

OEH, ik ben totaal vergeten hier een update te plaatsen...

Over 18 dagen vertrek ik naar Polen, Wroclaw!

En natuurlijk is de rondleiding in Gross-Rosen al lang en breed geboekt en geregeld *\o/*
Ondertussen ben ik natuurlijk blijven graven. Zo ben ik er nu bijvoorbeeld vrij zeker van dat Karel in Barrak 9 terecht kwam na aankomst.

Ik lees me te pletter, worstel me door getuigenissen, blijf opzoeken, ... en heb voor het eerst in mijn leven met fluo zitten kliederen in boeken, ik voel me een heuse barbaar :') Maar het is voor de goede zaak, en het zijn gewoon mijn boeken, dus ik doe gewoon lekker verder.

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-24 20:24 



 
Profiel   

Wat een zoektocht, echt heel bijzonder en heel tof dat je zover gekomen bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-24 20:41 



 
Profiel   

Wow, dat zal een indrukwekkend moment worden als je daar bent. Goed dat je het allemaal hebt uitgezocht en hopelijk geef je het ook door zodat de verhalen bewaard blijven. Je schreef ergens dat je veel interesse hebt in boeken over de oorlog. Heb je deze al gelezen: Wij zijn de wrekers over dit alles van Conny Braam? Dit boek geeft weer een heel andere kijk op de oorlog en de nasleep. Braam is een Nederlandse schrijfster en het verhaal gaat over soldaten uit Zuid-Afrika, dat onderwerp komt niet zo vaak aan bod. Soms denken we dat we wel redelijk beeld hebben van de gebeurtenissen, maar er is nog zoveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-24 20:43 



 
Profiel   

Veronica2 schreef
Wow, dat zal een indrukwekkend moment worden als je daar bent. Goed dat je het allemaal hebt uitgezocht en hopelijk geef je het ook door zodat de verhalen bewaard blijven. Je schreef ergens dat je veel interesse hebt in boeken over de oorlog. Heb je deze al gelezen: Wij zijn de wrekers over dit alles van Conny Braam? Dit boek geeft weer een heel andere kijk op de oorlog en de nasleep. Braam is een Nederlandse schrijfster en het verhaal gaat over soldaten uit Zuid-Afrika, dat onderwerp komt niet zo vaak aan bod. Soms denken we dat we wel redelijk beeld hebben van de gebeurtenissen, maar er is nog zoveel.


Ik vond Auschwitz mega heavy, en daar heb ik geen persoonlijke band mee (behalve een diepe interesse), dus ik verwacht dat Gross-Rosen nog indrukwekkender zal zijn.

Ik ben alles aan het verzamelen, of toch alles wat er te vinden is, en ben wel van plan dat tot een geheel te brengen in een (plak)boek. Foto's, verhalen, brieven, transportlijsten, ... Zal vooral voor mezelf en de familie zijn, dus ik hoop dat wij het verhaal op die manier levend kunnen houden :)

Het boek dat jij noemt ken ik niet, ik google het eens!
We denken inderdaad dat we wel een redelijk beeld hebben - en dan stuit je weer op een heleboel info waar je nog nooit van gehoord hebt. We kunnen blijven bijleren haha. Ik heb ooit een verhaal gelezen over een soldaat uit Zuid-Afrika die mee geholpen heeft Arnhem te bevrijden. Super interessant, dus ik zoek het boek zeker op!

@ Goof ja, bijzonder he! Ik had destijds nooit gedacht zoveel te weten te kunnen komen, heel veel valt nu echt samen. Ik heb super veel hulp gekregen hoor, alleen had ik dit nooit kunnen bereiken. Ik blijf vooral met een wauw-gevoel zitten naar al die mooie mensen toe, die voor mij in archieven zijn gedoken, mee geploeterd hebben, vertaald hebben, .. Ik heb letterlijk tot in Israël gemaild, en stuk voor stuk hebben al deze mensen de moeite genomen mee te graven. Het geeft hoop voor de toekomst :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-24 21:25 



 
Profiel   

Nog een update! Ik blijf graven, en er blijft nieuwe info boven komen.

Ik had een website gevonden van een oudere man omtrent Gross-Rosen. Helaas werkte geen enkel linkje meer. En die meneer is ondertussen gestorven. Na een tijdje te wroeten de huidige beheerder gevonden van het materiaal, en ik heb gisteren samen met mijn mama het districtshuis bezocht waar deze vrijwilliger samen met nog een andere vrijwilliger met ons het archief heeft doorgespit. Ze hadden alles al uitgestald op de juiste pagina's, we mochten zoveel foto's nemen als we wilden, en ze hebben zelfs aangeboden een oude krant te kopiëren. Lieve mannen <3 Ze vonden het zo te zien heerlijk dat er nog steeds interesse is, zelfs de burgemeester was ingelicht en enthousiast :') Zij zijn een heel politiekorps verloren tijdens de oorlog. Van één van die mannen is zeer weinig info, "vermist", dus ik heb zijn gegevens op zak om mee te nemen naar Polen, hij zat in hetzelfde kamp als mijn overgrootvader, dus ze hebben me gevraagd of ik daar ter plekke meer te weten kan komen.

Onderweg naar huis mail gecheckt, en daar kwamen eindelijk een aantal scans binnen van een ander archief. Het eerste archief eigenlijk dat enkel tegen betaling werkt, maar goed, we hebben weer wat nieuws!

[ img ]

Ik heb dus nog één en ander uit te pluizen voor we volgende week naar Polen vliegen.
Na thuiskomst ook meteen nog een paar mails uitgestuurd op aanraden van de heren. Oa ivm de eerste gevangenis waar mijn overgrootvader zat; ik heb naar de procureur des Konings geschreven om de originele gevangenisrollen te pakken te krijgen. Normaal gaan ze daar wel op in.
Ook het leger, dat zal moeilijker worden. Dossier is nog geen 120 jaar oud. Het enige geluk dat ik heb, is dat niemand in de familie lastig doet, dus ze kunnen op basis daarvan niet weigeren. Op hoop van zege!

Eén van de dingen die ik eindelijk ontdekt hebt: de reden van aanhouding. "vaderlandse en onbaatzuchtige bedrijvigheid".

Fingers crossed, ik blijf graven! En over een week vertrekken we *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-24 07:21 



 
Profiel   

Wow, wat een mooie ontdekkingen weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-24 08:00 



 
Profiel   

Gave ontdekkingen!
Ik volg je zoektocht nog steeds

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-24 08:34 



 
Profiel   

Weer eens bij gelezen, wat ben je lekker vasthoudend :)

Mooi dat je steeds een stukje verder komt! Heel veel succes (sterkte?) op reis, ik hoop dat je weer wat puzzelstukken kunt toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-24 08:54 



 
Profiel   

Prairy schreef
Weer eens bij gelezen, wat ben je lekker vasthoudend :)

Mooi dat je steeds een stukje verder komt! Heel veel succes (sterkte?) op reis, ik hoop dat je weer wat puzzelstukken kunt toevoegen.


Oh ja, ik geef niet makkelijk op haha, ik draai elke steen om als het moet :')

Of toch zolang het af en toe opbrengt, en dat doet het wel :)
Ik heb weer een aantal instanties gemaild, ik wacht nog op antwoord. Ik ben er momenteel vooral op gebrand de originele gevangenisrollen van de gevangenis in Antwerpen te pakken te krijgen haha.

Succes & sterkte zijn altijd welkom :j Wordt sowieso een heel boeiende reis! We hebben ook een aantal "normale" momenten ingepland haha, anders komen we huilend naar huis :')

Dank voor de interesse allemaal <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-24 18:39 



 
Profiel   

Morgen zit ik op het vliegtuig!

Zaterdag ben ik in Gross-Rosen!

Het voelt nog heel onwerkelijk aan. Na 3 jaar graven is het bijna zo ver!
Straks nog even naar Leonidas, pralines ophalen voor de lieve dame die bij Gross-Rosen werkt en al 3 jaar mailt met me.

Ik vind het zo spannend..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-24 07:50 



 
Profiel   

TS ik volg je al vanaf het begin en heb geen bijdrages oid maar ik vind het wel geweldig wat je tot nu toe bereikt hebt en dat je een enorm doorzettingsvermogen hebt. Ik wens je heel veel plezier in Polen en hoop dat er nog meer info komt voor je in Polen.
En goed dat je ook normale tijd hebt ingepland.
Ben heel benieuwd wat je te horen krijgt keep us posted
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-24 08:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 206 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen