Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:35

Femke_Tweety schreef:
Sorry aan jullie allen O:)

Ik rij met een 32 jaar oude camper, en ga ook niet zo heul hard...
(Overigens haalt hij 80 nog met gemak hoor, maar optrekken niet vlot en snelweg mee tussen de vrachtauto's zeg maar)


Campers, vrachtwagens.. Prima. Maar gewone personenauto's hebben echt geen excuus. Tuurlijk trekt de een sneller op dan de ander maar denk dat je na een km wel klaar bent met optrekken naar 100 :Y)

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:37

Gnome schreef:
Femke_Tweety schreef:
Sorry aan jullie allen O:)

Ik rij met een 32 jaar oude camper, en ga ook niet zo heul hard...
(Overigens haalt hij 80 nog met gemak hoor, maar optrekken niet vlot en snelweg mee tussen de vrachtauto's zeg maar)


Campers, vrachtwagens.. Prima. Maar gewone personenauto's hebben echt geen excuus. Tuurlijk trekt de een sneller op dan de ander maar denk dat je na een km wel klaar bent met optrekken naar 100 :Y)


Dat redt Ellef zelfs nog ja ... :')

(De camper dus)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:39

Suliko schreef:
Maar welk gender je ervaart staat los van de biologische eigenschappen, je kan het toch prima hebben over personen met een baarmoeder, die menstrueren en zwanger worden?

Grappig, wij hadden gister een consent workshop georganiseerd op de universiteit voor eerstejaars. Daarin hadden we genderneutrale scenario’s uitgewerkt en dat was echt geen enkel probleem. Dus scenario’s uiteenlopend van, je ligt met je date in bed maar hebt geen zin meer tot je opent je whatsapp en ziet dat degene waar je gister een leuke tijd mee had aangifte tegen je gaat doen. Sterker nog, er kwam in de gesprekken heel interessant naar voren hoe iedereen het automatisch invulde als man/vrouw en hoe dat de hele context veranderde en waarom dan? Kwamen ontzettend leerzame gesprekken over.

Vanuit daar redenerend, ik ben een vrouw die menstrueert, het gros van de personen met een baarmoeder, die menstrueert, zwanger is en bevalt, is vrouw. Ik vind het apart dat ik als persoon aangeduid moet worden omdat er een klein percentage personen is dat zich niet als vrouw identificeert, maar wel menstrueert.

Even als voorbeeld. Ik vraag me wel af hoe ver je dat gaat doortrekken en hoe ver je tegemoet gaat komen aan een kleinere groep die zich anders identificeert.

Doet niks af aan de walgelijke petitie die Berdien deelde. Overigens.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:44

Ja, in die zin snap ik je. Ik denk dat ook niet alles genderneutraal aangeduid hoeft te worden. Maar je kan het ook hebben over vrouwen én personen. Ervan uitgaande dat elke vrouw een baarmoeder heeft klopt namelijk ook niet, er zijn ook vrouwen zonder baarmoeder. Alles specificeren is ook niet nodig en te complex, we kunnen niet om het feit heen dat het vooral vrouwen zijn die een baarmoeder hebben.

Maar denk ook inderdaad niet dat bovenstaand issue de intentie was om de petitie te starten, daar ligt echt een ander (homofoob) probleem onder.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:48

Het gebruik van de woorden man en vrouw is ook geen probleem.

Zolang mensen maar open staan voor het idee dat naast die twee zeer veel voorkomende 'basic settings' er ook andere opties zijn.

In de biologie kent alles uitzonderingen, en dat geldt ook voor de veel gebruikte man-vrouw verdeling.

Zou helemaal geen issue moeten zijn eigenlijk.


Net als gender, prima dat hetero-monogaam het meest voorkomt, maar wees niet blind voor het feit dat er ook andere opties zijn, en dat daar niets mis mee is.
Gewoon andere optie niet meer en niet minder dan dat.

Maar dat is lastig blijkbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:52

Suliko schreef:
Ja, in die zin snap ik je. Ik denk dat ook niet alles genderneutraal aangeduid hoeft te worden. Maar je kan het ook hebben over vrouwen én personen. Ervan uitgaande dat elke vrouw een baarmoeder heeft klopt namelijk ook niet, er zijn ook vrouwen zonder baarmoeder. Alles specificeren is ook niet nodig en te complex, we kunnen niet om het feit heen dat het vooral vrouwen zijn die een baarmoeder hebben.

Maar denk ook inderdaad niet dat bovenstaand issue de intentie was om de petitie te starten, daar ligt echt een ander (homofoob) probleem onder.

Helemaal mee eens, ja :j.

Flowery

Berichten: 2444
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:53

Zoooo moe :Z Om 5:15 al wakker na een nachtmerrie over mijn schoonmoeder (die vrouw is ook écht een nachtmerrie) en nu met hele kleine oogjes op de bank zitten. En dat op mijn vrije dag |o

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:02

De petitie is echt raar.

Maar zo las ik pas wel een artikel in de krant van een meisje van 4 die nu als jongen door het leven ging.
Ik zal het voor bokt begrippen vast niet goed opgeschreven krijgen.
Maar die ouders gingen daar naar mijn idee te ver in.

Als kind wilde ik ook geen jurkje aan, speelde niet met poppen, zat ook op de crossfiets enz.
En dat was prima, niemand deed daar raar over, ook mijn ouders niet.
ik was gewoon een meisje die jongens dingen deed. (spreek ik over de jaren 70/80 waar die dingen nog als meisje en jongens dingen bestempeld werden)
Als mijn ouders toen al direct mij gezegd hadden dat ik dan een jongen was, zoals in dat artikel dat ik las.
Dan was ik vast in verwarring gekomen.

Ik bedoel, je mag kinderen best laten weten dat ze zich mogen gedragen en kleden zoals ze willen. En hun gevoel goed is zoals het is.
En zeker als ze ouder zijn ook laten weten dat er tegenwoordig opties zijn om het ook te laten veranderen.
Maar een meisje van 4, die nog helemaal aan het ontdekken is dat er verschil is in jongetjes en meisjes helemaal al in de jongens rol drukken. Dat vind ik net zo fout als het afkeuren.
Misschien dat daar de petitie voor bedoeld is. Dat extreme in de andere kant bij nog kleine kinderen die zelf moeten ontdekken wie ze zijn maar ook dan door de ouders zwaar beïnvloed worden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:11

Dat dus. Dat er allerlei niet-standaard smaakjes bestaan en zijn toegestaan, is iets heel anders dan dat je daar actief aandacht aan besteedt, dagen aan wijdt, scholen anders voor inricht, etc.

Moet je het voor kinderen op een leeftijd waarop ze net aan het ontdekken zijn dat er überhaupt jongens en meisjes zijn en dat die anders plassen, al onnodig complex maken door ze gelijk te vertellen dat er tegenwoordig 15 genders zijn die allemaal minimaal onderling verschillen? Is dat zinvol?

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:15

Berdien schreef:
Mijn schoonzus die een petitie 'tegen de invloed van LHBTQI op scholen' ( :? ) deelt in de familiegroepsapp, en waar mijn vader vervolgens heel enthousiast op reageert dat hij de petitie getekend heeft.

Terwijl ze verdomme dondersgoed weten dat mijn vriend vader is van een transgender zoon. Ik vind het zó laag.



Je moet maar zo denken een tekortkoming vanaf hun kant.

Zit je vriend ook in die app?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:33

Ik snap het wel hoor. Er is haast niks over non binairiteit bekend, dus hoe kan je daar dan goede inlichting over geven? Ik denk dat heel veel mensen niet het gevoel hebben dat ze vrouw of man zijn, maar gewoon het gevoel mens zijn. Zeker kinderen zullen hier gevoeliger voor zijn omdat jonge kinderen nog helemaal niet zo'n sterke eigen identiteit hebben ontwikkelt. Basis info geven over wat seksualiteit is, lijkt me meer dan logisch, maar genderidentiteit is het zo vaag als het concept van een "ziel".

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:41

Lestrange01 schreef:
Ik snap het wel hoor. Er is haast niks over non binairiteit bekend, dus hoe kan je daar dan goede inlichting over geven? Ik denk dat heel veel mensen niet het gevoel hebben dat ze vrouw of man zijn, maar gewoon het gevoel mens zijn. Zeker kinderen zullen hier gevoeliger voor zijn omdat jonge kinderen nog helemaal niet zo'n sterke eigen identiteit hebben ontwikkelt. Basis info geven over wat seksualiteit is, lijkt me meer dan logisch, maar genderidentiteit is het zo vaag als het concept van een "ziel".



Maar dan kun je het wel respecteren ook al is je kennis erover nog laag?

Maar goed de oudere generatie is natuurlijk ook heel anders opgevoed. Als je soms hoort hoe ouderen over mensen met een andere achtergrond praten is het ook wel een generatieding.

Toen ik naar de middelbare ging kwam het net een beetje ter sprake en werd er kleine beetjes aandacht aan gegeven , nu groeit de jeugd ermee op en wordt het langzamerhand gewoon normaal.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:42

Leuk dat non binair zijn/genderneutraliteit eruit wordt gepikt om weer eens lekker op te hakken, maar deze petitie gaat tegen álle uitingen van LHBTQ op scholen en ook tegen paarse vrijdag. Ik snap dus werkelijk niet hoe je kunt zeggen 'ik snap het wel hoor' :=

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:45

Foaly schreef:
Leuk dat non binair zijn/genderneutraliteit eruit wordt gepikt om weer eens lekker op te hakken, maar deze petitie gaat tegen álle uitingen van LHBTQ op scholen en ook tegen paarse vrijdag. Ik snap dus werkelijk niet hoe je kunt zeggen 'ik snap het wel hoor' :=


Ik bedoel niet dat ik de ontwikkeling slecht vindt , ik vindt het juist goed dat de jongere generatie dit onder de aandacht brengen en steeds meer.

Maar echt de generatie van mijn ouders , opa en oma die gaan daarin echt niet meer veranderen ben ik bang.

Ik respecteer iedereen gewoon hoe die is ook al is iemand blauw of groen als iemand gelukkig is met hoe zij of hij is wie ben ik dan om te beoordelen wat wel en niet mag

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:50

Ik had het ook niet specifiek tegen jou hoor, meer over de 'discussie' in het algemeen (wat imo niet eens een discussie zou moeten zijn, die petitie slaat nergens op). :)

On topic: Ik ben met een haakpatroon bezig voor een sintpoppetje en ik ben in staat het ding door de kamer te smijten. Het. Wil. Gewoon. Niet. _-:(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:54

Foaly schreef:
Ik had het ook niet specifiek tegen jou hoor, meer over de 'discussie' in het algemeen (wat imo niet eens een discussie zou moeten zijn, die petitie slaat nergens op). :)

On topic: Ik ben met een haakpatroon bezig voor een sintpoppetje en ik ben in staat het ding door de kamer te smijten. Het. Wil. Gewoon. Niet. _-:(

De consensus was toch ook dat de petitie nergens op slaat :?.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:54

Foaly schreef:
Ik had het ook niet specifiek tegen jou hoor, meer over de 'discussie' in het algemeen (wat imo niet eens een discussie zou moeten zijn, die petitie slaat nergens op). :)

On topic: Ik ben met een haakpatroon bezig voor een sintpoppetje en ik ben in staat het ding door de kamer te smijten. Het. Wil. Gewoon. Niet. _-:(


sMijter hehehe
Laatst bijgewerkt door Niobe op 09-12-22 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:55

Had ik jaren geleden met het maken van een blouse voor mezelf :))
Ik maakte kleding voor de kinderen en dacht dat ik best een blouse voor mezelf kon maken, alles ging goed tot het laatste stukje van de manchetten.
Dat splitje bij de manchetten heb ik tot twee uur in de nacht op gezeten, heb de mouwen afgeknipt, de naaimachine achter in de kast geflikkerd en nooit meer naar omgekeken }:) _O-

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:56

Foaly schreef:
Ik had het ook niet specifiek tegen jou hoor, meer over de 'discussie' in het algemeen (wat imo niet eens een discussie zou moeten zijn, die petitie slaat nergens op). :)

On topic: Ik ben met een haakpatroon bezig voor een sintpoppetje en ik ben in staat het ding door de kamer te smijten. Het. Wil. Gewoon. Niet. _-:(


Je hebt nog een jaar de tijd voor het weer sinterklaas is dus gewoon even wegleggen en in juni weer beginnen?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:57

Foaly schreef:
Leuk dat non binair zijn/genderneutraliteit eruit wordt gepikt om weer eens lekker op te hakken, maar deze petitie gaat tegen álle uitingen van LHBTQ op scholen en ook tegen paarse vrijdag. Ik snap dus werkelijk niet hoe je kunt zeggen 'ik snap het wel hoor' :=


Ik pik het eruit omdat het genoemd wordt op de vorige pagina. Maar ik bedoel meer het algehele gedoe over wat genderidentiteit is, ongeacht of het over een non binaire identiteit of transgender. Al hebben we het over de genderidentiteit "vrouw", wat is dat? Het gebruik van bijvoorbeeld het gender spectrum plaatje wat gebruikt wordt in voorlichtingen met aan de ene kant een mannelijke stoere leger pop, en aan de andere kant een barbie. Kinderen snappen die nuances echt niet.

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:58

Moed aan het verzamelen om in het bos te hardlopen. De zon schijnt, dus het is vast prachtig, maar het is zooo koud :brr:

Oh en zo vaag is het concept genderidentiteit niet meer hoor. En zeker niet zo abstract als het concept de ziel. Inmiddels weten we dat het een genetische en hormonale basis heeft die meer fluïde is dan x of y wat men altijd dacht. Daarnaast is gender grotendeels cultureel bepaald (tot op de lichamelijke ruimte die vrouwen innemen om een balletje te gooien vanaf kinds af aan). Dat de kennis die inmiddels bekend is en druk verder onderzocht wordt niet wilt doordringen in vastgeroeste breinen is wat anders.

Zebrastreep

Berichten: 9758
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:02

Het is ook een idiote petitie dan start ik de petitie dat ik afwil van vervelende vastgeroeste boomers :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:11

Zebrastreep schreef:
Het is ook een idiote petitie dan start ik de petitie dat ik afwil van vervelende vastgeroeste boomers :')

Dan wil ik af van het misplaatste idee dat alleen bejaarden wel een beetje genoeg hebben van het modeverschijnsel van die overdreven aandacht voor inclusiviteit en diversiteit.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:14

oomens schreef:
Zebrastreep schreef:
Het is ook een idiote petitie dan start ik de petitie dat ik afwil van vervelende vastgeroeste boomers :')

Dan wil ik af van het misplaatste idee dat alleen bejaarden wel een beetje genoeg hebben van het modeverschijnsel van die overdreven aandacht voor inclusiviteit en diversiteit.

Nou start er een zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:16

oomens schreef:
Zebrastreep schreef:
Het is ook een idiote petitie dan start ik de petitie dat ik afwil van vervelende vastgeroeste boomers :')

Dan wil ik af van het misplaatste idee dat alleen bejaarden wel een beetje genoeg hebben van het modeverschijnsel van die overdreven aandacht voor inclusiviteit en diversiteit.


Ok, boomers, bejaarden en Oomens ;)