Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:01

Oh watership down, weet nog dat ik het boek las toen ik 12 was, heeft toen een ontzettende indruk achtergelaten. Snap nog steeds niet helemaal dat het een kinderboek is. Prachtig nummer wel!

Zelf als nabestaande zou ik het ook prettig vinden om te weten wat de overledene wenst. Voor mijn gevoel is een ceremonie in balans als zowel de wensen van de overledene als de intieme nabestaanden tegemoet gekomen worden.
Mijn vader was ook niet meer in staat om wensen door te geven en hebben ook niets kunnen vinden wat daar iets over zei (mijn god, we konden niet eens een identificatiebewijs van hem vinden (terwijl hij thuis ziek was aangetroffen) en probeer maar eens een persoon officieel dood te verklaren als je wel een lichaam hebt en geen id, wat een gezeik is dat). Gelukkig hield mijn vader enorm van muziek, speelde zelf ook verschillende instrumenten. Dus we hebben ons best gedaan om een waardig afscheid te geven met Bach en Leonard Cohen, maar ook een nummer van zijn jeugdband en mijn broers hebben zelfs een mini optreden gegeven met bas en elektrische gitaar. Ondanks vrijwel geen budget heeft de uitvaartondernemer toen zo met ons meegedacht, echt fijn was dat.

Mijn vader zit in een stevige houten urn, wel in een mooie kast (met glazen deur) bij mijn moeder. De bedoeling is om de as te begraven bij de :) uiterwaarden van de rijn. Langs de rijn is hij opgegroeid en heeft hij het grootste gedeelte van zijn leven vlakbij gewoond, toen ik klein was gingen we daar vaak zwemmen en picknicken. Ik ga daar liever op ‘bezoek’ dan bij een begraafplaats waar ik verder geen herinneringen aan heb.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:13

@Suliko: nee hoor, natuurbegraafplaats en prive was puur toeval in dit geval. Een vriend van me had een prachtige uitvaart met veel mensen daar.

De urn van de overleden vrouw van mijn huidige echtgenoot is geplaatst in een urnenmuurtje met gedenkplaat tegenover het graf van mijn overleden man. Hij kon geen fijne plek bedenken, tot wij samen waren en besloot dat hij het zo wilde. Mooie kleine ceremonie met de kinderen gedaan bij het plaatsen. Ze mogen ons daar later ook bijzetten in een urn. Allemaal bij elkaar.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:04


Yann Tiersen - Comptine d'un autre été lápres-midi (Amelie from Montemartre)


Yann Tiersen - La valse d'Amélie (Amelie from Montemartre)


Ludovico Enaudi - Fly


The cinematic Orchestra - Arrival of the birds


Oscar Schuster - Vleurgat


Ane Brun - All my tears


James - Moving on

En verder moet er ook wel iets gedraaid worden van Coldplay, Macklemore en Lana del Rey, maar welke zou ik nu nog niet weten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:52

musiqolog schreef:
Ik heb ook weleens geroepen van "composteer mij maar" of "maak er een mooi feestje van". Maar zo werkt het niet: de mensen willen afscheid van je nemen. Ik moet er niet aan denken dat we in polonaise waren gegaan op de begrafenis van mijn oma. Daar heb je echt geen leuke dag van. De stemmige muziek die erbij werd gedraaid, paste erbij (al vond ik niet alles goed) en er zitten beslist geen nare associaties aan. (Ik moet ook wel zeggen dat mijn beide oma's 95 werden, en dat ik nog nooit iemand veel te jong heb hoeven verliezen. Dat scheelt stukken in de sfeer op een uitvaart.)


Maar dat verschilt per persoon. Als het wel bij mensen past, moet dat ook kunnen.

Een oude vriend van mijn man overleed onverwacht en de uitvaart was echt mega groot geworden. De mensen stonden echt tot buiten.

Er werd wel gesproken en de muziek was passend, maar daarna werd het wel een feest en dat paste helemaal bij de persoon.
Ik denk dat het uitvaart centrum nog nooit zoveel bier en frisdrank heeft geschonken en er waren veel hapjes en zoutjes.

Het was eigenlijk vele malen drukker dan verwacht, dus het liep ook iets uit de hand voor wat ze aan konden.

Ik had best te doen met de al iets oudere ouders, maar aan de andere kant moet het ook ontzettend mooi zijn geweest dat er honderden mensen afscheid zijn komen nemen en hun steun betuigden.

Daarna zijn we naar de stamkroeg gegaan en is het nog een tijdje door gegaan en vuurwerk afgestoken etc. Ook toen waren de ouders nog even mee, echt indrukwekkend.

Diegene zelf heeft dit vast niet zo geregeld, want het ging echt heel erg onverwacht, maar paste 100% bij de persoon en die had dit vast en zeker zelf ook zo gewild. En als ouders, broer, zus, kind wisten ze dat ook.

Nu is het misschien vaker wat rustig op een uitvaart van ouderen, maar wie weet als mijn generatie die ouderen zijn, is dat weer anders.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:58

Ik weet inderdaad bij een sportgenootje van mij dat vrij jong overleed door een auto-ongeluk dat ze de dienst klein en ingetogen hebben gehouden, maar een dag of wat ervoor hebben ze in het lokale buurthuis de boel open gehad en daar stond men echt met de benen buiten, zo druk. Ik vond dat heel indrukwekkend en het lijkt me zo'n gigantische troost.
Als iemand nog zo vol in het leven staat ben je ook gewoon snel aan veel mensen. Hele families leven nog, mensen werken, verenigingen, eventuele sociale kringen vanuit kinderen. Wij mochten 150 mensen uitnodigen door de corona en moesten lachen omdat we dachten daar nooit aan te komen, maar toen we de meest belangrijke mensen op een rijtje hadden staan zaten we al makkelijk aan 120 man.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:24

Juut schreef:
Deze was voor me op de radio aangevraagd voor mn geboorte, dus om de cirkel weer mooi rond te maken... :j
Bright eyes, Art Garfunkel
[ Video ]


Dat past ook bij het boek zelf. Ik heb wel wat muziek in mijn hoofd, maar de slotregels van het boek ook, om op mijn begrafenis te draaien. Ik moet het toch eens opschrijven. Ik denk in ieder geval aan Blood Sweat and Tears, And when I die.

Mooiste wat ik tot op heden heb gehoord: bist du bei mir in pianoversie op de begrafenis van mijn moeder - we hadden haar drie maanden eerder de net uitgebrachte versie van de Bachvereniging laten horen en ze vond het prachtig. Het wordt zowel bij huwelijken als bij begrafenissen gebruikt.

En ook een hele mooie: The great pretender van Freddie Mercury als uitloopnummer bij een crematie van een zeer gewaardeerde ex-collega die het leven structureel ingewikkeld vond en qua persoonlijkheid niet lekker matchte met de maatschappij. Daar had hij wel een modus in gevonden, maar toch. Dat nummer was hij helemaal.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:46



Conquest of paradise van Vangelis.

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:09

Kimberley_ schreef:
Gewoon omdat ik nieuwschierig ben maar ook omdat ik zelf momenteel bezig ben met het invullen van het boekje: de wens.
Nog een paar testen en dan kom ik op de wachtlijst voor een harttransplantatie en ik wil alles zo goed mogelijk geregeld hebben voor het geval dat.

Omdat er miljoenen liedjes zijn ben ik benieuwd welk nummer (of meerdere) er echt bij jou gedraaid moet worden en is dit dan met een betekenis of gewoon omdat het een mooi nummer is.

Ik heb voor nu:

-Robbie Williams - Angels

Al zo lang als ik me kan herinneren is dit nummer één beetje een rode draad door mijn leven, op feesten, bruiloften en begrafenissen.

- Wudstik - Het is wat het is

Dit nummer wil ik denk ik aan het eind.. in de hoop dat het de mensen die achterblijven een beetje steun geeft.

- Vicki Brown - Look for me in rainbows
Gewoon omdat ik het mooi vind.


Heel veel succes de komende tijd Kimberly

Bij mij sowieso 'Time in a bottle' van Jim Croce en 'That's how strong mij love is' van Otis Redding, Dit geeft precies weer wat ik voel voor mijn gezin.

En bij binnen komen het stuk Impromptus, D. 935, Op. 142: No2 in A-flat major van Franz Schubert

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 15:12

prompter schreef:
Ik hou ook niet van koffiekamers ed, maar ik wist dat mijn ouders dat wel zouden hebben gewaardeerd, ze hadden een grote vriendenkring en het waren dus ook twee drukke diensten. Niet mijn voorkeur, maar ik heb dat gedaan omdat het de wens was van mijn ouders en dat gaf ook mij een goed gevoel.

Voor mijzelf maar 1 wens: naar een natuurbegraafplaats en verder niets. De muziek van Mozart die ik eerder noemde, beluister ik wel nu ik het zelf nog kan horen :D


Die saaie koffiekamers vind ik ook niet zo dus bij mij wat meer pit wel graag, frisdrank, wijn en bier en chips. En nummers zoals le freak van Chic.

maras

Berichten: 2340
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:41

Eergisteren is mijn vader begraven, toch nog vrij onverwacht en ook wij zaten wat te strugglen met de muziek. Ik lees hier veel opmerkingen als " ze doen maar wat, het maakt mij niet " maar voor de nabestaanden, die met hun verdriet te maken hebben, is het fijn als er wel wat bekend is qua wensen.

Wij hadden in eerste instantie ook Zo zal het zijn van Rob de Nijs maar ik was bang dat ik dan niet fijn meer zou kunnen luisteren naar Rob dus ik twijfelde. Ineens kwam mijn Spotify met de suggestie Why Whorry van Nana Moskouri, laat mijn vader nu een liefhebber zijn van haar muziek dus dat nummer was meteen goed.

En ik kan uit ervaring dus spreken dat fijne muziek tijdens de dienst / uitvaart, hoe informeel je die ook houdt, prettig is.

Ts: ik hoop dat je je lijst nog lang niet nodig zult hebben!!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:56

wat mij wel mooi lijkt, vrienden/familie gewoon in de kroeg of misschien wel gewoon in de huiskamer. Zet mij maar in een hoekie, ga aan de borrel/fris/hapjes en draai op de achtergrond maar The greatest show on Earth van Nightwish (waarin Richard Dawkins zegt...we are going to die, and that makes us the lucky ones)
https://www.youtube.com/watch?v=qrMwxe2ya5E

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:25

Bij mijn schoonvader hebben we geen koffiekamer gedaan, maar wel in het crematorium een borrel, met van die bladerdeeghapjes en bitterballen ipv kleffe cake.

Bij een collega van mijn ex gingen we naar zijn favoriete café en daar was eerst koffie met roze koeken (favoriet van de overledene) en daarna ook nog een borrel met hapjes.

Die koffie met kleffe cake is gelukkig al lang niet meer standaard.

(Waarbij ik er niets mis mee vind wanneer het bij de (nabestaanden van de) overledene past, maar bij heel veel mensen past dat eigenlijk niet)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:59

Heeft ook te maken met het tijdstip denk ik? Borrelhapjes werken minder goed om 10:00 's ochtends.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:48

Ik heb eigenlijk nog nooit koffie en cake op een begrafenis gekregen.
Ik heb die hele associatie niet.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:32

Ik wil heel graag ook Arriva of the Birds, experience van Ludovico Einaudi, Vivre/laat me van Liesbeth list, alderliefste en Ramses Shaffy, Shoemaker van Nightwish en de pianoversie van Sonne van Rammstein (voor de kenners; die van het album Klavier).

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:55

Suzanne F. schreef:
Geen. Dat liedje is voor de nabestaanden voor altijd verpest. Er zit altijd een nare herinnering aan. Dus dat wil ik mijn nabestaanden (en dat is alleen mijn dochter) niet aandoen. Geen liedjes, geen koffie en cake en geen ceremonie met poespas. Doe maar zo goedkoop mogelijk. En dus ook geen muziek.

Zo heb ik dat niet ervaren. Mijn oma wilde Queen op haar afscheidsfeestje en elke keer als we één van die nummers horen, dan krijgen we een glimlach met mooie herinneringen. Dan worden we enthousiast en gaan mee swingen, net als indertijd op het afscheidsfeestje.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 19:36

Shadow0 schreef:
Heeft ook te maken met het tijdstip denk ik? Borrelhapjes werken minder goed om 10:00 's ochtends.

Klopt, maar in het tijdstip heb je als nabestaande vaak nog wel wat te kiezen, binnen de wettelijke termijn waarin de uitvaart plaats moet vinden.

Althans, inmiddels langs de zijlijn en direct bij meerdere uitvaarten betrokken en er was eigenlijk altijd wel een keus uit dag en tijdstip.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:05

verootjoo schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit koffie en cake op een begrafenis gekregen.
Ik heb die hele associatie niet.


Ik alleen op crematies met mensen die bij leven al niet zo inspirerend waren. Bij een setje grootouders bijvoorbeeld. Net zo smakeloos als ze zelf waren.

Maar bij mijn andere setje grootouders hebben we Villa Westend gehuurd en een high tea gedaan. Of ja, 'we'. Dit heeft mijn oma geregeld toen. Kun je ook lekker kletsen met elkaar zonder dat je plek moet maken voor de volgende crematie.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:17

Wijlen een vriendin van mij heeft ooit een hele boerderij (restaurant) afgehuurd en iedereen haar leven daar laten vieren, nadat ze was overleden. Ze was groot fan van Blondie, dus die muziek werd gedurende de gelegenheid gedraaid (net als bij mijn oma ook lekker dansen of in ieder geval niet stil kunnen zitten). Iedereen werd meer dan rijkelijk voorzien van luxe, bourgondische hapjes (dus geen standaard snacks) en drinken. Op één moment heeft haar gezin even met z'n allen massaal stilgestaan bij de situatie en verder was het genieten van het moment en mooie herinneringen delen - ook al was het wel verdrietig dat ze er zelf niet bij leven bij was. Haar gezin had vooraf de plechtigheid privé gehad.

Ik heb tegen mijn gezin gezegd dat als mijn afscheidsfeestje is geweest, dat ze dan verplicht 7 dagen achter elkaar (of 7 weken lang één keer per week) uiteten moeten om het leven te vieren. :Y)

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:38

Toen mijn moeder overleed had ze het liedje The Scientist, van Coldplay uitgekozen voor op haar crematie. Ze heeft altijd geroepen dat ze dat liedje wilde horen terwijl Coldplay onze lievelingsband was. Mijn moeder is nu 7 jaar geleden overleden op 42 jarige leeftijd, en nog verschiet ik bij het lied. Al haal ik ook mijn steun eruit. Alleen live tijdens het concert sta ik wel heel hard te janken haha. Mijn moeder had op dit nummer na haar nummers niet aangegeven. Uiteindelijk hadden we gekozen voor: Believer - Mumford and Sons, Lost - Coldplay , Gypsy - Fleetwoodmack , Wish you where here - Pink floyd, en dan The Scientist - Coldplay

Ik zou zelf ook dit liedje willen.
Harry Styles - Fine line (ja, ik hou echt van dit nummer)
M83 - Wait
Coldplay - Yellow
Mumford and Sons - The Wild
Coldplay - The Scientist

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 19:30


elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 02:52

moeilijk. Hier hadden wij het op het werk laatst nog over.
Ik wil niet dat mensen gaan huilen. Heb daarom als laatste het nummer van Shaggy- Angel :D. Zodat ze i.i.g niet huilend het laatste rondje gaan lopen.
Angel van Sarah McLachlan vind ik mooi maar dan niet de originele van haar zelf. Die van Ayoub bij the Voice.
No air van Jordin Sparks en Chris Brown omdat ik dit liedje vroeger zong samen met mijn zusje.
Yiruma - River Flows in you.
Diana Ross - If We Hold On Together omdat mijn moeder dit altijd zong, en er piano bij speelde.
Voor de rest weet ik het nog niet. Waarschijnlijk heb ik er genoeg.


Mijn zusje heeft Will You Be There van Micheal Jackson uitgekozen. Ook een mooi liedje. Toen we nog pubers waren bespraken we dat met elkaar. Misschien vroeg om te weten maar we vonden het fijn voor het geval dat er iets zou gebeuren.

TS sterkte de komende tijd.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 03:05

Look for me in Rainbows van Vicky Brown
Zo zal het zijn van Rob de Nijs

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:30

December 2021 een heel goede en dierbare vriendin door een ongeluk met een vrachtwagen verloren, ik mis haar vreselijk. Op haar crematie werd oa Op fietse van SKIK gedraaid. Elke keer als ik dit nummer weer hoor, dan denk ik aan haar en zie ik haar weer op fietse door Drenthe gaan, mooie herinnering juist! Nummer staat zelfs op mijn spotify.

Mijn beide ouders zijn overleden en mijn moeder was een Beegee's fan, dus op haar crematie,september 1993, You win again van de Beegee's gedraaid, niet het meest bekende nummer van hen. Mijn pa draaide dit nummer vaak en dachten we aan onze moeder die veelste vroeg is overleden (50 was ze) . Toen mijn vader in oktober 2018 overleed, werd natuurlijk dit nummer gespeeld. onlosmakelijk verbonden met mijn ouders is dit nummer, dus ook als het mijn tijd is, wil ik dit nummer gedraaid hebben. Ben geen Beegee's fan , maar dit nummer heeft echt wat speciaals voor mij!

Verder ben ik een Stones fan dus een mooi nummer van hen wil ik er ook bij