Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 19:58

Ik zou ook niet voor klein gaan nee. Wij hebben een bok kunnen huren, ik was bang voor de stank maar blijkt helemaal geen probleem. Je ruikt hem iets maar ze staan bij ons in de frisse lucht en dan is het totaal niet storend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:00

>;) Tamary, ik ben oprecht benieuwd wat jou effectieve ervaring is met de afzetmarkt van bokjes. Want wat jij zegt slaat kant nog wal. Als ik iets te koop zet van bokjes zijn ze binnen de 24 uur verkocht en opgehaald. Het zullen geen hoofdprijzen zijn, maar vlot gaan ze zeker. Zonder dat ik moet leveren of een minimumaantal moet voorzien en ga zo door.

Liesje woont in Frankrijk, daar kun zowel jij als ik geen kennis over hebben over de afname markt. Dat gaat ze zelf moeten ondervinden.

Meer geiten melken is meer werk. 2 geiten die 1 tot 1,5 liter geven per stuk met een mooie uier met grote spenen, of een dwerggeit waar je zit te priegelen (ik heb zelfs een kleinere melkgeit voor verkocht deels. Mini spenen, veel moeilijker te melken) en waar je er 4 moet doen, tel uit jou winst.

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jou actuele ervaring met geiten, melken en de huidig afzetmarkt particulier.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 20:01

tamary schreef:
Voor vlees en zelf slacht eerder juist klein (hanteerbaar en de vriezer kan die kg's aan qua invriezen). Qua vleesmarkt is geit zozo tot lastig om verkocht te krijgen, dan heb je eigenlijk al een koper nodig voordat je begint, maar dan zit je vast aan kunnen leveren en de aantallen die daar bij horen. En als honden of kattenvoer zal het niet veel anders zijn, samen met weer levergarantie kunnen geven. Kijk eerst naar wat je zelf kan gebruiken qua kg's en beschikbare ruimte. Daarna ben je beter af als je teveel kan verkopen voor fok/melken, vlees/hobby stelt minder eisen aan eigenschappen. Reken niet op een afzetmarkt en zeker niet voor inkomen/kostendekkend dieren houden.
Met 1-2 mensen krijg je 3-4 overschot dwerggeitjes nog wel op in een jaar, 3-4 nubische geiten niet zo makkelijk.

Wij eten echt veel meer vlees weg dan jou denk ik. Een paar geiten zou hier makkelijk op komen per jaar. En dat met ongeveer 100 gram per dag p.p.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:33

Moestuin schreef:
>;) Tamary, ik ben oprecht benieuwd wat jou effectieve ervaring is met de afzetmarkt van bokjes. Want wat jij zegt slaat kant nog wal. Als ik iets te koop zet van bokjes zijn ze binnen de 24 uur verkocht en opgehaald. Het zullen geen hoofdprijzen zijn, maar vlot gaan ze zeker. Zonder dat ik moet leveren of een minimumaantal moet voorzien en ga zo door.

Liesje woont in Frankrijk, daar kun zowel jij als ik geen kennis over hebben over de afname markt. Dat gaat ze zelf moeten ondervinden.

Meer geiten melken is meer werk. 2 geiten die 1 tot 1,5 liter geven per stuk met een mooie uier met grote spenen, of een dwerggeit waar je zit te priegelen (ik heb zelfs een kleinere melkgeit voor verkocht deels. Mini spenen, veel moeilijker te melken) en waar je er 4 moet doen, tel uit jou winst.

Nogmaals, ik ben benieuwd naar jou actuele ervaring met geiten, melken en de huidig afzetmarkt particulier.

Hier is eerst eigen voorziening en later pas eventueel verkoop. Afzetmarkt is raar en ook afhankelijk van talent voor advertenties maken (hier afwezig). Bij consequent willen melken 1-2x/dag voor zo'n 6 maanden zou ik al heel snel naar een melkmachine kijken trouwens, of dat een semi-profi ding is of een simpel samengesteld ding op 12-24V batterij. Zowel voor schonere melk als fijner voor mens en geit. Handmelken kost je je handen op de lange(re) termijn en iemand vinden die je dieren kan doen dan is ook een stukje lastiger. Kleine spenen ken ik (shetland schapen 1x lammeren (en een met heel mini straaltjes), 2e (oma) was al beter), maar niet iets wat je met de hand wil blijven doen ook al zijn de spenen groot genoeg. Best voor paar keer ivm 1 lam en helft uier niet leegdrinken, maar 2x daags melken met de hand is gewoon niet leuk in je eentje ongeacht of de spenen goed passen. Je bent het heel snel zat. Alles wat ik consequent met de hand zie melken doet dat elke melking met meerdere mensen en ook die stappen over op machine (bv omdat kinderen de deur uit gaan / aantallen te groot worden). Zeker ook omdat wij hier grotendeels niet vanaf kinds af aan dit soort dingen doen, maar een al uitgegroeid lijf nieuwe dingen willen laten doen waar we eigenlijk de motoriek en spieren niet voor ontwikkeld hebben. En als ik iets geleerd heb van jaren dhz paarden/schapen/etc. is het wel waarom boeren graag machines inzetten voor veel dingen. Als je lijf soort van heel wil houden, dan zal je afwegingen moeten maken qua hoe zwaar belast je dat lijf qua hoeveel gewicht kan een dier tegen je inzetten en wat doe je liever geheel niet of kies je voor machinaal (zelf of ingehuurd). Vandaar dat ik ook voor kleinere dieren kies (minder sloopkracht) en voor sommige langdurig terugkerende, dagelijkse taken of alternatief of machine. Ja zelf doen is simpeler, maar er moet wel tijd en energie over blijven om te genieten van wat je gedaan krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 20:48

Handmelken is juist aangenamer voor de geit. Zeker de semi prof melkmachines stoppen niet automatisch als de uier leeg is. In de melkerijen zijn schapen en geiten met grote, uitgeleurde spenen schering en inslag. Dit komt omdat het weefsel wordt kapot getrokken door de vacuum of te lang doormelken ondanks een lege uier. Dit doet gewoon pijn. Ook op lange termijn loop je het risico dat de speen hierdoor te groot/dik wordt voor de lammeren, zeker als ze net geboren zijn.

Ik melkte dagelijks en had op de top met 3 geiten 5,5 liter. Ik ben gestopt op anderhalve liter per dag omdat de bevallingsdatum begon te naderen. 1 maal daags, 3 geiten. Zelfs met 2 geiten kom je gewoon nog een liter en daar kom je echt prima mee toe bij normaal gebruik. Ik heb ruim 6 maand gemolken en ook heel vaak alleen. Was ik het zat op het einde? Ja. Door de kou toen. Het was toen flink aan het vriezen. Maar ik kijk er al weer naar uit om te beginnen want dat is echt mijn rust moment en schept een erg fijne band met jou dieren. Dit is voor iedereen anders maar het als feit neer ploffen dat het gauw verveeld en je dat geen 6 maand vol houd is gewoon kul. Prima dat jij dat niet volhoud, maar niet iedereen is zoals jij. Een melkmachine is een kostelijke investering. Je verbruikt weer extra energie en bent minder mobiel. Uiteindelijk heb je ook meer werk want alles moet ook wel constant gereinigd worden na elke melkbeurt.

Dit is hoe gelukkig het dagelijks handmelken mij maakt. Die speciale band met mijn dieren. Laat ieder voor zich uit maken wat die wil ipv het als een feit neer te zetten dat kleiner beter zou zijn en je machinaal moet gaan omdat 6 maand met de hand niet vol te houden is.

Afbeelding

Ik ga verder gaan genieten van mijn te grote geiten, kapotte handen en dromen over mijn verse melk binnen 2 maand. Ik mis het namelijk.

Oh ja. Het bevalt mij trouwens zo goed dat wij zelfs een jersey kalf hebben gereserveerd voor 2024.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:00

Wauw, Hier hoopte ik eigenlijk precies op. Veel verschillende inzichten :D

Het ras Boer is mij ook al eerder aangeraden maar die zijn nog een stuk moeilijker te vinden hier in Frankrijk en 2 een vleesras en geen melkras.

Moestuin, Dankje voor de informatie. Ik had zelf een beetje in gedachte juist dat als ik rassuiver nubische geiten zou nemen ik de kids misschien juist makkelijker kwijt zou raken dan wanneer het kruisingen zijn?
Of ik ze hier verkocht krijg of niet, geen idee precies maar wie niet waagt wie niet wint en met mijn fotografie kunsten kan ik ze een aardige kans geven denk ik. Maar als ik ze niet verkocht krijg dan gewoon voor vriezerkamp. Jij houdt de dekbok dus altijd tussen de dames? raken ze dan na hun zwangerschap niet weer te snel drachtig?
Hoe zou jij die geur omschrijven?
Ook inderdaad de grotere spenen staan mij wel echt aan, aan een groter ras.

Moet zo op de laatste 2 berichtjes nog reageren, nu eerst even snel wat anders doen voor ik te laat ben O:)


Tamnary, vlees verkopen staat voor mij echt onderaan op de lijst en iets waar ik voor nu absoluut niet een aan wil beginnen te denken eigenlijk. Daarnaast lijkt mij juist dat er aan zo'n kleintje zo weinig vlees zit dat ik betwijfel of het, het wel waard is.
Ik reken ook niet op inkomsten van de geiten, ik reken enkel op eigen gebruik. Wij eten best goed vlees 3 a 4 geiten zou dus zeker makkelijk moeten lukken denk ik eigenlijk. Plus we hebben ook wel eens familie en vrienden over en op de bbq in de zomer enz. Ik maak mij geen zorgen dat het niet op komt, eerder voor de plek in de vriezer die we nodig gaan hebben dan haha.

Moonfight, misschien is het hier dan nog eens extra handig dat de wind eigenlijk altijd vanaf het huis staat en maar zelden richting het huis. Ik maak mij zelf niet zo druk om de geur maar het is iets waar zoveel mensen meteen over beginnen dat de stank niet te harden is enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:14

Ik snap wat je wilt zeggen met eventueel makkelijker verkopen :j Ik zou mij enkel zorgen maken dat, als het aanbod nu zo klein is, de kans erg groot is dat als je de miekes bij adres A haalt en de bok bij adres B, ze ergens toch wel verwant zijn omdat in de buurt enkel nog fokker C, D en E zitten. Maar, dat kun je ook oplossen door toch eens wat verder weg te rijden :j Dat is iets dat jij voor jou zelf moet uitmaken. Ik kruis nu eenmaal nogal makkelijk omdat die nakomelingen naar mijn ervaring ook sterker zijn.

Ik krijg mijn kruisingen echt makkelijk kwijt voor ook een mooi bedrag als ze er maar schattig genoeg uit zien. Leuk kleurtje, dochter erbij op de foto en hoppa :D Maar ik heb geen idee van de markt in Frankrijk.

De bok loopt altijd tussen de miekes. Te snel terug dragend is geen risico op omdat geiten in cyclus gaan bij het korten van de dagen. Er zijn hier en daar wel wat uitzonderingen, maar dat zijn specifieke rassen. Ook het melken en het vrijkomen van die hormonen vertragen het ritsig worden. Als voorbeeld: Vorig jaar liep mijn bok erbij. Mieke 1 is bevallen rond 20 januari, mieke 2 begin februari. Bok verkocht, andere gekocht die er ook gewoon tussen liep. Mijn 3 miekes zijn gedekt in oktober. Toen zijn ze ook pas rits geworden. Gewoon de natuurlijke cyclus dus. Deze stopt ook ergens in januari. Dwerggeiten zijn wel makkelijker het jaar rond rits, maar grotere geiten worden rits tussen oktober en december, met wat speling dat ergens eind augustus tot januari ook nog lukt.

Onze bok ruikt naar erg zure kaas die al even ligt te rijpen, vinden wij :D Ze stinken ook enkel tijdens de dekperiode. Van augustus tot januari, daarbuiten is het echt veel milder. Het hangt ook af van bok tot bok. Als wij hem ruiken denken wij wel: Oh ja, hij stinkt weer. Maar het is geen storende geur. Voor ons toch niet.
Enkel aaien doen wij dan niet want hij plakt wel een beetje in die periode :')

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 13:22

Houd je de bok er bij voor de fok, voor de lammetjes te verkopen? Voor het melken is het niet perse nodig om elk jaar te laten dekken namelijk. Je kan een geit makkelijk 2/3 jaar doormelken.
Maar als het om het vlees van de lammeren gaat is dat natuurlijk wel handig om de bok erbij te houden.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:15

Ok weer thuis dus hier mijn laatste deel van mijn reacties :D

Tamnary, mijn bedoeling is 1x per dag melken en dat gewoon met de hand te doen, Als die paar min per dag teveel is dan moet ik er in het algemeen niet aan beginnen vind ik.

Moestuin, Wat voor kruisingen heb jij? Ik denk inderdaad dat een beetje kleur wel mee werkt ja met verkopen, daar wil ik dan ook wel deels op fokken of najha daar wil ik ook wel naar kijken.
Ik snap jouw zorgen ook wel ja, misschien van het voorjaar eens kijken om een paar kleintjes ergens op te pakken onderweg terug van NL ofzo.
Misschien zelfs wel vanuit NL, al moet ik even kijken hoe dat zit met export dan weer maar dan heb ik wel heel nieuw bloed hier wat ik dan makkelijk kan kruisen met een bok hier uit frankrijk misschien. Het is in ieder geval wel iets waar ik zeker rekening mee houd ook. Toen ik met mijn kippen begon heb ik ook eitjes uit belgie laten komen met de post omdat ik niet tevreden was met de rasstandaard hier in Frankrijk en er te weinig was dus wilde vers bloed hebben.
Wel super handig dat hij er gewoon bij kan lopen. Ik heb dan daarover ook weer de geruchten gehoord dat de melk wat sterker smaakt als de bok er altijd bij loopt?
Wat gaaf dat jullie voor een jersey ook gaan! :D Ben super benieuwd hoe je dat gaat bevallen!

Juval, ik persoonlijk zou ze wel gewoon elk jaar willen laten lammeren gewoon voor de natuurlijke cyclus zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:41

Ja dat is een hardnekkig fabel dat de melk naar bok zou gaan smaken. Maar dat is zeer zeker niet :D Wat wel een sterke invloed heeft is de voeding en de hormonen. Als de geiten hier op de weide staan smaakt de melk sterker dan als ze op stal staan met voordroog en mais. Terwijl het normaal omgekeerd zou zijn. Maar elk dier is anders :j

Wij hebben momenteel 2 zuivere saanen en 1 kruising saanen met bonte melkgeit. Dit jaar is alles gedekt door saanen, vorig jaar heb ik gedekt met bonte melkgeit. Omdat ik 2 dochters heb aangehouden van de saanengeit hebben wij nu een bokje gehaald bij een professionele kwekerij met 1600 geiten. Er zit ergens toggenburger in en de vader zou ook weer een Nederlandse bonte melkgeit zijn.

Ozzy :D

Afbeelding

En de kruising bonte melkgeit met saanen Lucy


Afbeelding


Persoonlijk vind ik Lucy wel het fijnste formaat. Mijn Sannenbok was toch 120 kilo en dat was echt gewoon fors. De konden hem nog gewoon handelen, maar het mag wel gewoon een slagje kleiner. Dan is het formaat van bv een Nederlandse bonte geit of een Nubische echt ideaal.

Om een idee te geven: Alleen ben ik ongeveer een 7 minuten per geit bezig, inclusief uit de stal of weide halen en terug zetten. Wij hebben duurmelken geprobeerd maar met 1 keer per dagen melken is dit wel minder evident. Ze lopen toch wel sneller terug. Wij zetten ze droog een 2 maand voor het lammeren. Een maand na lammeren beginnen wij weer te melken. Dan gaan de lammetjes overdag apart. Wij melken namelijk ‘s avonds. Lammetjes lopen er gewoon bij tot de speenleeftijd van ongeveer 3 maand.

Ik ben ook benieuwd naar de Jersey! Misschien krijgen wij dit jaar een kalfje maar waarschijnlijk is het pas volgend jaar. Het is dan een A2A2 melktype wat nodig is met mijn lactoseintolerantie. Ik vermoed dus dat wij pas binnen een 4 jaar effectief een koe gaan melken :D

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:55

Moestuin, doe jij bok lammetjes ook castreren en doe je dat dan zelf (mag dat uberhaubt zelf ook) of laat je dat doen?
Ozzy is wel echt super duper cute!! <3 <3
Nah 4 jaar gaat voorbij vliegen en het is wel iets heel gaafs om naar uit te kijken :D

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:48

Zelf doen mag niet, maar ik ken er wel die het doen met een rubberen ring. Wij castreren ze niet. Tot 6-7 maand geven ze naar ons ervaring nog geen bokkensmaak af aan het vlees. Later slachten wij toch niet ivm voederkost in de winter :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:23

Wij hebben toevallig ook net een jersey gekocht :+ al wachten we al weken tot de sneeuw daar weg is en ik ze op kan halen (de buren hebben er ook een gekocht en tot er kalveren zijn zullen ze nog even samen staan).
Bij de geiten gaat het momenteel wat minder maar dat is afwachten of we kunnen vinden hoe dat komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 00:28

Minder in welke zin? Moeilijk drachtig, melken minder, veel ziekte, …?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 23:05

Aborteren, 1 dood en 1 staat niet op

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 00:03

XxLiEsJuHhxX schreef:
Tamnary, vlees verkopen staat voor mij echt onderaan op de lijst en iets waar ik voor nu absoluut niet een aan wil beginnen te denken eigenlijk. Daarnaast lijkt mij juist dat er aan zo'n kleintje zo weinig vlees zit dat ik betwijfel of het, het wel waard is.
Ik reken ook niet op inkomsten van de geiten, ik reken enkel op eigen gebruik. Wij eten best goed vlees 3 a 4 geiten zou dus zeker makkelijk moeten lukken denk ik eigenlijk. Plus we hebben ook wel eens familie en vrienden over en op de bbq in de zomer enz. Ik maak mij geen zorgen dat het niet op komt, eerder voor de plek in de vriezer die we nodig gaan hebben dan haha.

Mijn uitgangspunt is ook voor eigen gebruik en dat is ook door de voedselwetten in de EU. Ergens in een yt comment kwam mooi de uitspraak voorbij : EU -> bewijs dat het veilig is, VS -> bewijs dat het gevaarlijk is. Dat is fijn voor wat je uit de supermarkt haalt, maar lastig als je bewerkte producten wil verkopen vanuit hobby hoeveelheden (zeep -O- , want die regels omvatten ook het productieproces, dus niet te doen in een gewone huiskeuken).
En van uit dat uitgangspunt heb ik liever klein uitgaande van ik wil dit ook nog kunnen als ik 80+ ben en kleine hoeveelheden tegelijk ivm minder zorgen om bederf als stroom uitvalt (zeker gezien de problemen met energie nu en de komende 5-10 jaar). Heeft even goed nadelen aan voer, verzorging en in leven houden is ook geen 100% garantie, aan de andere kant kan je levende wel verkopen, eigen slacht niet.

@Moestuin hoe zit het trouwens met vruchtbare leeftijd van bokjes dan, want de waarschuwingen die ik zie zeggen iets vanaf een week of 8-10 (dwerg dan wel) en zorg om bv dekken zusje.

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ok weer thuis dus hier mijn laatste deel van mijn reacties :D

Tamnary, mijn bedoeling is 1x per dag melken en dat gewoon met de hand te doen, Als die paar min per dag teveel is dan moet ik er in het algemeen niet aan beginnen vind ik.

Het is meer de conditie in je handen opbouwen die lastig is. En het vinden van een geit die je rustig laat aanklooien tot die beweging er goed inzit. Ik neig er bv naar vingers geheel op te krullen ipv laatste kootjes gestrekt te houden en dan zet je je nagels in de speen, maakt protest heel begrijpelijk.
Geduld als de brokjes op zijn hebben ze niet allemaal. Beide moeten oefenen en bouw je veiligheid in, dus kluisters (achterpoten vast) of heel vaak je melkemmertje leeggieten in pot oid (maar dan ben je langer bezig). Sec geen opbrengst verwachten eerste tijd en vooral stoppen als het goed gaat en vanuit daar uitbouwen. Reken eigenlijk maand 1 eerder op een half uur zodat je tijd hebt om jezelf en geit te trainen, die investering krijg je zeker terug, maar dat krediet moet je wel eerst opbouwen. En kans is groot dat bij opnieuw gaan melken na de volgende keer lammeren je een stuk training en routine moet afstoffen. Reken dus niet op vorig jaar ging het zo ook goed, neem je tijd, dat spaart je uiteindelijk veel tijd en frustratie. Ja, kans is groot op mooie samenwerking en droomgeit(en) om te melken, maar dat plaatje vraagt werk en onderhoud.
En ik was gek genoeg om als mijn 4 ooien afgelopen jaar lammeren hadden gehad die te melken (aan een hekje vast buiten op de wei, want geen melktafel nog). Gewoonte doet een boel, het kost alleen opstarttijd. Wel trouwens met de lammeren er aan, want dan hoeft het niet iedere dag. Keertje kunnen overslaan omdat bv de vriezer vol zit, weer slecht is, of andersinds crisis scheelt hoop zorgen op zo'n moment al krijg je wel 2x protest als dingen anders gaan dan gisteren. Mijn pony's waren makkelijker met mens doet het anders vandaag (volgorde bv) dan de schapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 09:41

Zoals je zegt: Dwerggeiten. Ik heb nog nooit een mieke of ooi gehad, jong of oud, die buiten seizoen een cyclus kreeg. Eer ze in cyclus komen zijn ze al lang gespeend. Dan zijn de bokjes of verkocht, of geslacht. Een enkeling zal hier nog lopen en die gaan dan wel even apart.

Ai Palousa… Jullie hadden toch flink wat geiten ondertussen, niet?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:31

Hmm moet dan eens kijken of het hier in Frankrijk ook verboden is om zelf te castreren met zo'n rubber bandje.

Jef, vervelend zeg! :( Wel gaaf van de jersey! :D

Tamnary, Ik heb met mijn oog op geiten de zelfde insteek als ik heb met mijn kippen. Ik kweek ermee, doordat ik een auto sexing ras heb kan ik mijn klanten dus meteen enkel hennetjes verkopen als ze dat willen. Daardoor zit ik natuurlijk uiteindelijk met een hoop haantjes. Deze mogen verkocht worden, afgelopen jaar 1 verkocht voor een bodem prijs omdat hij gewoon te klein was en bleef om te slachten dus liever een paar euro er voor had dan hem te moeten slachten. Maar alles wat ik niet voor een fatsoenlijke prijs kan verkopen is voor de vriezer. Zo gaat het ook met de geitjes dadelijk. Alles wat ik verkocht krijg is mooi, alles wat ik niet verkocht krijg gaat naar de slacht en komt in de vriezer.
Verder maak ik al jaren een deel van mijn eigen verzorging producten, doe dit voor mijzelf en wil mensen helpen hoe ze dat ook zelf kunnen doen maar verkopen kan inderdaad niet zo maar, tenzij je DIY pakketjes verkoopt.
Ik doe en wil het dus ook allemaal helemaal niet doen om eraan te verdienen maar om minder uit de supermarkt te hoeven kopen waardoor ik een beter inzicht en een betere grip heb op wat in en op mijn lichaam gaat elke dag.
Kwa melken heb ik geen illusie dat het vanaf dag 1 goed gaat gelukkig :D Mijn keuze nijgt ook het meest nu naar jonge geiten zodat ik daar spelenderwijs ook vanaf dat 1 dag ze hier zijn gewoon kan maken aan het aanraken van de uier enz. En vanaf de geboorte van hun lammetjes breidt ik dit uit tot de kleintjes groot genoeg zijn om in de nacht zonder melk te zijn zodat ik in de ochtend kan melken wat ik nodig heb en hun daarna de rest kunnen drinken, dat geeft voldoende tijd om voor iedereen een goede routine enz op te bouwen tot het moment dat we voor het echt gaan melken.
Ik ga ook niet ergens in de wei melken maar ben al bezig met het plannen van een melktafel enz, een dag over slaan vanwege het weer ga ik dus ook niet doen want weer zoals ik eerder zei, dan begin ik er helemaal niet aan. Mocht ik nu op vakantie gaan in de tijd dat er gemolken moet worden kan ik dan als eerste kijken of degene die komt kan melken, zo niet zijn er nog andere opties dus ook daar maak ik mij nu nog niet zo'n zorgen om.


Iedereen weer super bedankt voor alle feedback :D Ik ben echt heel veel wijzer geworden door jullie :D

Zonder jullie zou ik niet nu alweer een paar stappen verder zijn want voor ik aan een nieuw dier wil beginnen wil ik mij zo goed als maar mogelijk is voor bereid ben op alles in zoveel mogelijk aspecten, van ziektes tot in dit geval het verwerken van melk en het vinden van een slachter want zelf slachten zie ik nu in ieder geval nog niet zitten.
Dat laatste kunnen jullie natuurlijk niet mee helpen maar het hele zorg stukje helpen jullie mij enorm en dat waardeer ik heel erg! :D

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:50

Als iemand die geiten gemolken heeft met een melkinstallatie (bedrijf van 500 geiten, zonder automatische afname) wil ik nog even zeggen dat het onzin is dat het melken met een minimelker schadelijk is voor de spenen. Slappe spenen hebben meer met genetica en de leeftijd van de geit te maken. Daarbij kan een melkmachine veiliger zijn als je niet weet hoe te melken, aangezien er ook mensen zijn die het uier 'strippen', iets wat wel schade aanbrengt op lange termijn aan de slotgaten. Maar met netjes handmelken en melken met de minimelker geeft hetzelfde resultaat.

Als je weet dat er geen automatische afname is ga je tussentijds geen andere klussen doen die ervoor kunnen zorgen dat je de geit te lang blind melkt. Daarnaast koop je dan een minimelker die voor geiten bedoelt is, waarbij het vacuum en de pulsatie afgestemd is op geiten.

Hier twee dagen terug de eerste zaden gezaaid; ui, leeuwenbek, dropplant, rudbeckia, lathyrus odoratus en duizendblad in verschillende kleuren. Dit jaar hoef ik de moestuin niet met mijn man te delen, die gaat aardappels aan de rand van ons maïsperceel verbouwen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:08

Spruit: Ik ben het erg vaak met jou eens, maar deze keer toch niet. Soms heb ik spijt dat ik bepaalde onderzoeken en artikels niet op sla en dat is dus deze keer helaas ook zo. Het ging er om dat een minimelker niet automatisch stopt met melken (misschien is dit nu al anders bij nieuwe modellen?) zodra de uier leeg was. Dat zorgde voor een te grote druk op de spenen. Hierdoor sprong er inwendig iets kapot in de spenen (en helaas weet ik dus niet meer wat) waardoor je die dikke, lange spenen krijgt. Je moet er dus echt wel constant bij staan om direct te kunnen afkoppelen waar nodig. Ook zijn geiten en schapen veel gevoeliger aan een slecht afgesteld vacuum. Ik kan prima geloven dat het goed ging op de melkerij waar jij werkte. Maar dagelijks 500 geiten doen met jarenlange ervaring of elke dag enkele met geen enkele melkachtergrond valt niet te vergelijken.

Alles wat ik tot nu toe heb gevonden in een betaalbare prijsklasse voor de hobbymelker stopt helaas niet automatisch. En dan zie ik echt geen enkel tijdsvoordeel in blijven staan bij de minimelker en de grote poetsbeurt van de melkmachine achteraf.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:40

Ik melk met een "minimelkmachine" en vind het echt een verademing. Toen mijn ieniminie apparaatje kapot ging en ik moest wachten op een nieuwe heb ik ruim een week met de hand gemolken met als gevolg dat ik op het einde van die week mijn theekop bijna niet meer vast kon houden van de pijn. 1 geit met de hand melken lukt me nog maar meerdere trek ik simpelweg niet. Wij hebben dus geinvesteerd in een melkmachine. Maar ik sta/zit erbij dus koppel af zodra de melk (zo goed als) op is. hier overigens ook een geit die voor ze bij ons kwam alleen met de hand gemolken is en die heeft echt enorm lange spenen. Daarentegen ook een geit die afgelopen jaar door mij gemolken is met de machine en waar je nog steeds moet zoeken naar de spenen. Genetiek is dus ook erg belangrijk hier.

Melken begin ik hier mee de dag na aflammeren. In eerste instantie is dat alleen oefenen met de hand dus beide spenen aanraken en even twee tot drie slagen maken en vanaf een week of 4 ga ik echt melken. De kleintjes blijven er hier 24/7 bij tot afspenen rond de 8 tot 9 weken. Wij verkopen alle kleintjes op 1 of 2 na die we aanhouden voor vernieuwing van de kudde.

Voor wat betreft een ander laten melken tijdens vakantie; houd er rekening mee dat niet iedere geit dat zomaar toe laat. onze matriarch is er zo eentje die haar melk vast houd bij een ander tenzij ik ernaast sta en aangeef dat het goed is.

Liesje heb je FB? zoja dan heb ik nog wel een interessante pagina voor je. qua aanschaf van dieren kan ik je alleen maar aanraden om een wat ruimer zoekgebied te pakken. Geiten bij een goede fokker vandaan zijn goud waard. Zo rijden komende maandag, ik en een fokker ieder 2 uur elkaar tegemoet voor 2 jonge bokjes. Zij bood dit zelf aan dus superfijn maar anders had ik ze gewoon bij hun thuis gehaald. Goede dieren uit een goede bloedlijn qua melk, karakter en gezondheid zijn het echt waard om voor te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:56

Hoeveel melk je er nu Lizy? :)

Niets tegen een minimelker overigens hoor, moest iemand dat denken. Want als wij een jersey hebben gaan wij dat ook gewoon aanschaffen :) Maar voor die 2/3 die wij er doen vind ik het persoonlijk niet waard en ik vind de ervaringen die ik hoor erg wisselend :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:21

Ik melk momenteel niets. Heb er nog 2 of 3 vol staan en de rest heeft geaborteerd |o
We wachten nog op bloeduitslagen om te kijken of we een reden kunnen achterhalen. En uiteraard zijn het mijn minst fijne melkgeiten die nog niet verworpen hebben dus dat word nog lachen wanneer ik weer kan melken. De ene heb ik afgelopen jaar 6 maanden gemolken en nog moet ik op stal mijn best doen om haar te vangen _-:(

Overigens heb ik deze https://www.alliance-elevage.com/dept80_80_01_001_0800328_fiche_chariot_traite_chevre_1p_1f_el.html
Dus zo klein is hij niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:37

Ik kan wel enkele zaken bedenken die voor abortus zorgen. Hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben!

Interessante melker! Alleen spijtig dat ze altijd een rib uit het lijf zijn :o

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 15:49

Ja dat rib uit het lijf was inderdaad wel jammer. Had eerst een ienimie ding van nog geen €100 maar die was na 1 melkseizoen al overleden.

En ja voor verwerpen kan ik helaas ook meerdere dingen bedenken waar ik niet blij van word. Zeker gezien die hoeveelheid volle ooien die hier ook nog rondhuppelen en hopelijk volgende maand gezonde lammeren gaan werpen. We moeten toch een beetje inkomen hebben...