Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:41

Alweer corona rond het slachten? Vorig jaar toch ook al? Wat een pech. Nou ja, gelukkig is het toch gelukt en hopelijk heb je er niet te lang restklachten van.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:43

Ook al ben ik zelf vegetariër en vind ik het vooral zielig voor de varkens, wel zwaar onder de indruk dat je dat allemaal zelf kan maken/snijden! Dat is pas zelfvoorzienend :D


Wij hebben gisteren de moestuin helemaal klaar gemaakt, nog een dikke laag compost van paardenmest erop, de bak voor de courgettes ook weer helemaal gevuld. De eerste zaadjes zijn al uitgekomen in de potjes. Helemaal zin in het komende seizoen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:54

Ja :') Wat is de kans hé. 2de keer en 2de keer inderdaad als we met de varkens bezig zijn. Gelukkig is man deze keer niet ziek geworden. Heb nog 3 dagen quarantaine te gaan dus kan gelukkig nog wat rusten. Ik ben jaloers op die mensen waarbij het niet meer dan een simpele verkoudheid is want mijn borstkast brand en ik kan niet wandelen en praten tegelijkertijd want ben direct buiten adem :=



Solleke_Noah schreef:
Ook al ben ik zelf vegetariër en vind ik het vooral zielig voor de varkens, wel zwaar onder de indruk dat je dat allemaal zelf kan maken/snijden! Dat is pas zelfvoorzienend :D


We gingen ze eerst naar de slager doen maar een week ervoor kregen we opeens bericht dat we ze niet zo ver mochten vervoeren dus ja. Toch maar weer zelf gedaan. Dit is ook wel echt uren en uren training. Denk als ik alles op tel, van mijn opleiding tot nu, dat ik al op 500/600 uur zit, enkel varken. Lam nog niet mee geteld. Ik snap dat je het zielig vindt. Ik stond bij 1 van de 2 ook nog te kroelen terwijl ik zei: Ik heb jou al gekozen op de foto toen je net was geboren <3

Veel plezier met de moestuin! Was jij het ook niet die nu een emoe heeft rondlopen? :')

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:57

Ja, twee ondertussen trouwens :') we zijn een vriendinnetje gaan halen uit het asiel. Maarrr vanaf volgend jaar zou ze eieren kunnen gaan leggen, dus dat is dan wel weer zelfvoorzienend toch O:)

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:07

Ben jaloers moestuin ziet er verrukkelijk uit. <3

Hier ook langzaam bezig. De laatste 2 kittens vinden het alleen niet leuk als ik met plantjes bezig ben met op kamers zetten.

Gaat trouwens super met de hond en kittens boven verwachting in ieder geval. Alleen zijn zicht is nu nog verder achteruit gegaan.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:32

Ik had ook al een soort déjà vu maar dacht dat het aan mij lag met je corona :+

Mijn man had het afgelopen week ook al, van mijn ouders gekregen, ik ga vandaag even een test doen want moet bij mijn oma oppassen die haar schouder/arm gebroken heeft, en ik wil het zeker niet doorgeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:15

Solleke_Noah schreef:
Ja, twee ondertussen trouwens :') we zijn een vriendinnetje gaan halen uit het asiel. Maarrr vanaf volgend jaar zou ze eieren kunnen gaan leggen, dus dat is dan wel weer zelfvoorzienend toch O:)


Ik denk dat de vraag of je 1 of 2 eitjes wilt bij het ontbijt dan totaal overbodig is :')

Prairy: Wijs besluit en nog veel beterschap voor jou man!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:16

Moestuin schreef:
Solleke_Noah schreef:
Ja, twee ondertussen trouwens :') we zijn een vriendinnetje gaan halen uit het asiel. Maarrr vanaf volgend jaar zou ze eieren kunnen gaan leggen, dus dat is dan wel weer zelfvoorzienend toch O:)


Ik denk dat de vraag of je 1 of 2 eitjes wilt bij het ontbijt dan totaal overbodig is :')

Prairy: Wijs besluit en nog veel beterschap voor jou man!


Krijgt je 1 eitje per dag/week wel gelijk een hele andere dimensie :') (hoeveel kippeneieren staan er voor 1 nandoe ei?)

Moestuin goed bezig....wij hebben hopelijk over 3 jaar een koe voor de vriezer..

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:26

Haha ja he, ik kijk zo uit naar die eerste nandoe-omelet :') zal dan de vergelijking met ene kippen-ei eens maken :D


Hier deze ochtend terug het eerste eenden-ei gevonden, ze zijn weer begonnen met leggen *\o/*

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:33

Lizy: Spannend! Zijn de jerseys al geïnsemineerd?

Solleke: Hier ook sinds een week! Heb nu een nest met 6 eieren liggen.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:37

Laat jij ze uitbroeden? Ik heb enkel dames, dus de eieren zijn niet bevrucht. Wij eten ze graag!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:43

Ik hoop toch dat ze gaan willen :D Wil graag toch 1 of 2 nestjes. De rest eten we dan wel gewoon op. Ben erg benieuwd wat ze gaan doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 10:47

Zijn het barbaries? Ik duim mee dat ze gaan broeden, baby eendjes zijn zo schattig <3

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:25

Yes! Een koppel van Moonfight en een koppel van Prairy :D

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:29

De kippen beginnen hier nu ook goed te leggen. En zo blij met de trapbakken scheelt echt met voer. Wennen was met meelwormen binnen een paar minuten en geen steen erop gehad.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:49

Moestuin schreef:
Yes! Een koppel van Moonfight en een koppel van Prairy :D


Super leuk, mijn favorieten <3 ben benieuwd naar de kleintjes!

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:57

Moestuin, prachtige opbrengst zeg!! wel heel veel werk, maar dan heb je ook wat.
beterschap!!

ik denk dat mijn oude kippen 'op' zijn.. ze leggen helaas niet.. misschien komt het nog.
Mijn broedmachien heeft voor 3 gezonde Orpington kuikens gezorgd uit 10 eieren. 5 onbevrucht, 1 dood na 1 dag, en 1 ei gewoon niet uitgekomen, zat wel een volgroeid kuiken in. Jammer maar goed. Van de 3 verdenk ik er 2 van haan te zijn :')
Ik ga dus nog wel een ronde proberen. Ik zag dat een buurvrouw hier Australorp broedeieren aanbiedt. Die zien er op zich ook wel goed uit, (en makkelijk dichtbij).

moestuin heb ik ook zover klaar gemaakt, binnenkort beginnen met zaaien. Binnen beginnen de komkommers al op te komen, en tomaat begint ook al, dus dat gaat prima.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:18

Jammer van de onbevruchte eitjes juval!


Ons bescheiden moestuintje is er klaar voor! We hebben drie bedden en dan nog een aparte bak. Ik hou het beperkt want met voltijdse job, baby en vier paarden al druk genoeg. Al kriebelt het wel als ik al jullie grote moestuinen zie :D

Aan het 'hekje' groeit een doornloze braam en aan het trapje hangen mandjes met aardbeien.

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 18:32

Solleke_Noah schreef:
Haha ja he, ik kijk zo uit naar die eerste nandoe-omelet :') zal dan de vergelijking met ene kippen-ei eens maken :D


Hier deze ochtend terug het eerste eenden-ei gevonden, ze zijn weer begonnen met leggen *\o/*


Dat vraagt dan wel om een foto hoor :j

Hier zijn de eenden ook weer aan het leggen. De ganzen leggen alweer een maand of 2 8)7
We hadden nog maar 1 hen en vinden al maanden geen eieren meer van haar. Sinds vorige week 5 jonge hennen erbij dus hopelijk snel weer eigen eieren. Nu regel ik ze steeds bij mijn ouders :=

Groentetuin loopt hier echt achter. Heb nog niets voorgezaaid en ook de tuin zelf is nog een bende. Hopelijk over anderhalve week eindelijk tijd. Dan zou het aflammeren zo'n beetje klaar moeten zijn.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:49

Hier vandaag wat plantgoed op de markt gehaald en in de grond gezet. Leuk dat de bakken er wat groen uit beginnen zien!

Ik ben nog steeds bezig met project kippen. Zelf een hok bouwen gaat hem niet worden en als ik er eentje moet kopen zie ik door de hokken het bos niet meer! Aan de ene kant denk ik kunststof ivm de horrorstories over bloedluis maar als ik 400-500 euro voor een hok moet neerleggen dan moet ik al flink wat eieren rapen om dat er uit te krijgen. Is bloedluis echt zo een ding? Kan je daar niet redelijk eenvoudig preventief aan helpen?

Via marktplaats een kippenhok kopen durf ik dus ook niet zo goed want stel dat dat hok helemaal vol zit :n Het plan is om te starten met 3 grote kippen, als ik besluit om dit verder uit te breiden ook ivm vlees dan zullen er sowieso wat meer aanpassingen/investeringen moeten komen om ook bv kuikens uit te broeden.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:52

ik heb meerdere hokken via marktplaats gekocht, en eigenlijk nooit problemen. Even goed schoonmaken en inspuiten met bloedluisspray.

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:59

Spray doet niet zoveel bij mij; ik gebruik diatomeeënaarde, dat werkt redelijk goed.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:17

En via marktplaats een keter huisje.

Zou je wol ook kunnen was in de wasmachine zou gebruikt worden als kussen vulling voor de honden kussen.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:44

Ik ben wel zelf een hok aan het bouwen, maar ik wil dan ook wel iets meer dan 3 kippen. En ook gelijk ruimte om kuikens op te fokken :)
Ik doe het ook niet alleen voor de eieren, maar ook voor het vlees, en de gezelligheid. Ik vind kippen echt een van de leukste beesten die er bestaan.
Afbeelding
Afbeelding
Ons hok in aanbouw, hij is 3 bij 1,5 meter in oppervlak. En van binnen kun je gewoon rechtop staan!

Inmiddels de knoflook, uien en wortelzaden buiten in de grond. De knoflook komt ook al op:

Afbeelding

En ondertussen graaf ik nog meer bedden uit. De stand is inmiddels 3x 3-4 m2.

Afbeelding

En afgelopen weekend ook binnen begonnen met voorzaaien.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 21:48

Marcella schreef:
En via marktplaats een keter huisje.

Zou je wol ook kunnen was in de wasmachine zou gebruikt worden als kussen vulling voor de honden kussen.


Die heb je vaak ook niet onder de 3 of 400 euro + alle aanpassingen die er nog moeten gebeuren. Kippenhokjes.nl heeft ze al kant en klaar dus als ik een meevaller heb zou ik eerder dat doen dan via Marktplaats en dan nog een heel project om janden hebben