Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:04

Ik had met mijn 3 eenden dames in 2 maanden tijd zon 30 eieren en zo goed als alles kwam uit dus dat moet goedkomen :')

Ik ben nog steeds heel druk met enten bezig, nog 100 te gaan. Staan in de tunnelkas, hele fijne plek om te werken. En dan 'even' mijn tuinhuisje opzetten en wat verbeteren. Daarna kunnen we aan de slag met de moestuinbakken. Net als voor het tuinhuisje gaan we daar zelf het (extra) benodigde hout voor zagen van onze bomen. De bomen liggen al een jaar klaar om gezaagd te worden :=

Tussendoor ga ik wel in de kas alvast wat voorzaaien, wel in grote yoghurt potten zodat de muizen niet alles weer opvreten.

Wol in de wasmachine zou ik alleen doen in een dicht geknoopt kussensloop ofzo. Anders zit het overal in je wasmachine en nog erger in je leidingen.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:13

Ik wilde ervoor een oud 1 persoon dekbedovertrek voor gebruiken en dan niet te vol doen. Misschien dat ik wel voorspoel in een grote emmer.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:17

Marcella schreef:
En via marktplaats een keter huisje.

Zou je wol ook kunnen was in de wasmachine zou gebruikt worden als kussen vulling voor de honden kussen.

Beweging in sop maakt vilt. Denk dat je het beter kan wassen in een grote bak met de hand, dat vervilten wil je pas als alles goed op de plek zit en je een redelijk egale "mat" als vulling krijgt ipv allerlei maten klomp.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:24

Dat is waar. Moet ik even mijn 10 kilo emmer even meenemen van de moestuin dat is de grootste die ik heb staan.

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 23:34

JudithO schreef:
Ik ben wel zelf een hok aan het bouwen, maar ik wil dan ook wel iets meer dan 3 kippen. En ook gelijk ruimte om kuikens op te fokken :)
Ik doe het ook niet alleen voor de eieren, maar ook voor het vlees, en de gezelligheid. Ik vind kippen echt een van de leukste beesten die er bestaan.
[ [url=m/p4vgjI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RHpEBU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ons hok in aanbouw, hij is 3 bij 1,5 meter in oppervlak. En van binnen kun je gewoon rechtop staan!
En afgelopen weekend ook binnen begonnen met voorzaaien.


Grappig, zoiets wil ik ook gaan doen! Ik ben me ook aan het oriënteren wat ik wil.

Voor hen die zowel kippen als eenden hebben, slapen de eenden bij de kippen in het hok of hebben die een eigen plek?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 04:41

De eenden weigeren pertinent om bij de kippen te slapen. Zelfs nu er nog maar enkele in het hok zitten en de rest vrij rond loopt willen ze nog niet. Er slapen buiten onder een overdekt stuk van de ren.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:11

In Nederland sliep 1 van onze eenden bij de kippen in het hok. Het mandarijneendje sliep buiten op zijn boomstam in de vijver.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 08:18

De eenden en de kippen matchen hier ook niet helemaal. Heb ze zelfs een tijd gescheiden in de ren moeten houden omdat de kippen mijn eenden terroriseerden en mijn eenden zijn watjes :+ Ondertussen tolereren ze elkaar wel, maar ze slapen wel uit elkaars buurt.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:44

Afbeelding
En zou ik deze kunnen gebruiken om uit te borstelen eventueel een beetje. Wel zonder hondenharen erin.

En voor op de moestuin hoef ik toch niet schoon te maken.

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:06

Geen eenden en kippen samen dus in een hok.
Ik heb wat aardpeer opgegraven vandaag, er zit nog heel veel in de grond. Wat een onkruid is dat eigenlijk haha.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:37

Ik dacht dat ik laatst alles eruit had gehaald op 1m2. Niet dus, ik haalde er van de week nog 20 uit op 10 vierkante centimeter :')

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:39

Ja, erg hè! Ik bleef ze ook maar vinden. Heb al een teil vol en nog 9 planten te gaan ofzo.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:39

Nou, succes dan :+

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 23:50

Gelukkig zijn ze wel lekker :+

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 00:01

Ik durf ze niet te eten na het verhaal van mijn zusje en zwager over hun nacht na het eten van een heerlijke ovenschotel van aardpeer :+

Mijn darmpjes zijn toch al snel van streek haha

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 00:31

Haha, het heeft wel effect ja. Maar later oogsten = minder last, zegt men. Daarom heb ik ze ook heel lang in de grond laten zitten :) Het lijkt bij mij wel te helpen!

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 09:12

Ik las op bokt laatst tips hiervoor, wat was het nu? Koken in zuur volgens mij?
Dan nergens meer last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:34

Geen ervaring met aardperen :)

Ik heb granen gezaaid in het buitenstuk van de varkens. Binnen 2/3 weken wil ik de vethanen in dat hok + buitenren steken. Er groeit nu natuurlijk niets meer dus heb maar triticale gestrooid. Ben benieuwd of het goed gaat kiemen en er wat groen staat binnen enkele weken. Ik heb een 4 kilo gestrooid op 110 vierkante meter.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 14:38

Als het er alleen bovenop ligt zal het wat langer duren voordat het ontkiemt maar in theorie zou het gewoon goed moeten komen.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:30

Ik wil binnenkort een stuk laten frezen/ploegen om er eenmalig een mix van erwt, haver en zomer rogge in te zaaien om de bodem te verbeteren en losser te maken. Aanvullingen/ideeën zijn welkom.

We gaan het voedselbos daarnaartoe uitbreiden, stukje van zon 800-1000m2. De bomen komen sowieso op een soort terpje met teelaarde omdat onze grond nogal arm is, ik zie een heel groot verschil tussen bomen in onze eigen grond en die we op een bult teelaarde gezet hebben 4 jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:52

palousa_boy schreef:
Als het er alleen bovenop ligt zal het wat langer duren voordat het ontkiemt maar in theorie zou het gewoon goed moeten komen.


Ja het ligt er bovenop. Wij hebben kleigrond en het is nog enorm nat ook dus ben op een grote steen gaan staan centraal en verder ging ik niet. Ging er anders niet meer uitgeraken Het is zo ontzettend nat momenteel…

Prairy: Je gaat de mengeling dan laten inrijden? :)

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 19:56

Tarwe strooi ik er vaak ook gewoon erop en dan een beetje met de 3 tand erdoor.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:32

Inrijden weet ik (nog) niet, in ieder geval wel de grond laten frezen. Zaaien zou die oppervlakte ook met de hand kunnen denk ik? Hoe diep zou het gezaaid moeten worden in zandgrond?

Century

Berichten: 5959
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:08

Hoe is het hier? Ik ben vandaag het gevecht met de bramen aan gegaan, ik heb ze uitgestoken langs het hek voor een aantal meter en daar karton + compost opgedaan en frambozen geplant... we gaan het zien. Ik heb wel wat teveel frambozen... 12 stuks, 6 soorten. Ik vind ze te leuk.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:35

Enten is klaar voor dit jaar, denk dat ik er nu ongeveer 100 heb staan.

Plan was eigenlijk om ze dit jaar in een nieuw stuk aan te leggen voedselbos te planten, maar we willen daar wat meer voorbereiden qua bodem. Dat gaan we dit jaar niet allemaal redden, dus besloten om winter rogge te zaaien iov zomer rogge en andere. Scheelt weer een paar maanden. En dan kunnen de enten ook mooi een jaartje verder groeien in de kas. Eerst eens even focussen op alle bouw projecten die we nog gepland hebben.

Ik heb wel hier en daar aardbeien uitgegraven en herplant, die verdwenen steeds meer door het frambozen geweld.

En mijn stekken lijken het best goed te gaan doen dus die kunnen over een aantal weken of maanden in hun eigen potjes verder groeien zodat die later ook het nieuwe stuk voedselbos kunnen gaan bewonen.

Binnenkort gaan we aan de slag met de nieuwe moestuinbakken. Maar eerst nog wat planken zagen van bomen daarvoor :P