Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:37

denice schreef:
}>
Iinge_ schreef:
Persoonlijk vind ik etf's echt supersaai. Heb destijds alles daarvan verkocht.


Wij doen het echt voor de superlange termijn en begrijpen te weinig van reguliere aandelen. Ik wil gewoon winst maken zonder stress :=


Snap ik ook helemaal! Het is ook absoluut geen slechte investering. :j Ik raakte gewoon verveeld van het feit dat het zo langzaam gaat :') Ik heb ook een deel wat ik in beheer laat beleggen voor het verminderen van risico. Daar vind ik eigenlijk ook helemaal niks aan, maar ik heb nog niet genoeg ervaring om al mijn geld helemaal zelf te durven beleggen. :')

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:01

Hi! Ik kom me graag melden in dit topic. Via een ander topic hier terecht gekomen, en blij om te zien dat deze nog actief is. :))

In de afgelopen paar jaar af en toe wat geleerd en gelezen over investeren en beleggen. Daarnaast een opleiding gehad in de economie waar we ook het een en ander hebben geleerd over investeren en beleggen (heel academisch, niet zo praktisch, maar kunnen we natuurlijk wel op de praktijk toepassen!). Momenteel ben ik aan het afstuderen, en in principe wil ik zodra ik een baan heb direct beginnen met rustig investeren. Nu heb ik nog wat andere spaardoelen die "prioriteit" hebben, maar alle kleine beetjes helpen. Daarom praat ik graag mee in dit topic, ik hoop zo van elkaar te leren, praktische tips mee te lezen en daarnaast vind ik het altijd leuk om met mensen te kletsen met dezelfde interesses. :D

Ik zie dat het gesprek al gaat over ETF's en/of specifieke bedrijven. Mijn doel is om te beginnen met beleggen in ETF's, en naarmate ik meer kennis en ervaring op doe ook in wat specifieke bedrijven te investeren. Ik heb "The worlds simplest stock picking strategy" gelezen, en vond dat een enorm goede methode om na te denken over welke specifieke bedrijven ik zou willen kiezen. Wie weet haalt iemand ook nog wat uit dit boek!

Hoe lang is iedereen hier al aan het investeren/beleggen? :)

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:14

Dat klinkt als een heel degelijke voorbereiding!
Ik ken het boek niet, ik heb veel aan jong beleggen podcast gehad en ETF’s kies ik vaak via de kernselectie van DEGIRO. Die zijn goedkoper.
Het boek ‘blondjes beleggen beter’ vond ik ook leerzaam.
En soms doe ik ook maar wat, Netflix heb ik gekocht puur omdat ik dat leuk vond. En juist die had steeds de hoogste waardestijging.
Ik ben sinds november/december 2022 bezig.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:38

Uiteindelijk kiest bijna iedereen in bedrijf wat ie leuk vind, of in gelooft
En ook de prijs van de aandeel speelt mee

Ik wilde heel graag tijdje terug lotus bakeries… := niet gedaan
Kan er nog niet bij dat we over duizenden euro’s praten als over cookies gaat

Beleggen al jaren…. Niks gelezen gewoon geluisterd na papa en zelf dingen opgezocht en gewoon met verstand kopen en kopen met geld wan je kan missen niet huilen en accepteren dat je kan verliezen en geen enkel invloed heb op de beurs

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:45

Ik denk dat ik begon in 1998 of zo.
Met beleggings fondsen.

Toen moest je nog geld overmaken met betaalkaarten,en Dan stond het pas 3 dagen later op je fonds.
En toen kwam de dotcom bubble in 2000.

Paar jaar niets gedaan.
En ongeveer vanaf 2010 weer langzaam begonnen met beleggen.

Paar aandelen,en een s en p 500 etf.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:32

Hier nog weinig succes. Heb nu meerdere UTF's op de S&P500, maar ik heb nog geen dag groene cijfers gezien -O-

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:43

Je bent net een maand bezig

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:50

Het staat er misschien ook wat dramatischer dan ik bedoelde. Maar ik besefte me toen ik toestraks nieuwe ETF's kocht ik letterlijk nog geen dag iets groens heb gezien.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:55

Het idee van de etfs is ook juist dat je er niet elke dag naar kijkt. Geld erin stoppen, volgende maand weer. En weer. En dan kijk je elke zoveel tijd eens. Op deze manier maak je jezelf alleen maar zenuwachtig. Tenzij je actief wil gaan handelen zou ik proberen om de app gewoon dicht te laten.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:43

Wij kijken ook elke dag hoor, gewoon nieuwsgierig. Maar zorg ervoor dat je er verder niets mee doet en lekker je app weer afsluit.

Wij zijn ruim 2 jaar geleden begonnen met etfs en momenteel geen euro winst. Ik vind het prima en vertrouw op de lange termijn. Soms als het echt erg min staat kopen we bij en dan voelt het als een mazzeltje :')

Ooit komt die stijgende lijn, het zijn gewoon lastige tijden nu.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 23:11

Ik doe er inderdaad verder ook niks mee, het is alleen een beetje jammer haha. Aankomende 20jaar hoef ik er niks mee.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:09

Hallo

Voor mij is nog alles nieuw.

Kan iemand alle begin dingen vertellen?
Ik hoorde over een aparte rekening openen.

Ik wil graag bv aandelen van het bedrijf willen kopen waar ik werk.
En misschien nog wat andere aandelen.
En hier gaan meelezen voor wat meer tips.
Eerst wat kleinschalig om wat te oefenen en kijken of het wat voor mij is.

Hoe/waar begin je?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 10:17

Ik raad je aan de podcast jong beleggen te luisteren. Zij vertellen heel duidelijk de basisprincipes en hoe je kunt beginnen

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 13:16

Op de site van je bank staat vast wel een knop, beleggen.
Daar staat wel info hoe te beginnen.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:07

Dankjewel ik ga eens luisteren en kijken in mijn bank app

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 12:32

En je kan ook altijd wat boeken lezen.
‘One up on Wall Street’ van Peter Lynch een goed boek om te leren beleggen.
En als je er nog heel weinig vanaf weet en alle begrippen nog niet kent is Beleggen voor Dummy’s een goede om mee te starten.

En als je value investing interessant vindt dan is Rule #1 een erg goed boek, maar dat is vooral leuk als je al wat ervaren bent.

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:26

Ik blijf dit een waardevol topic vinden en leer elke keer wat! En er zijn genoeg pagina's om me mee te vermaken _O-

Ik sta op het punt om mijn rekening bij DEGIRO te openen. Ik heb wel redelijk informatie verzameld en een "strategie" bedacht (om het zo even te noemen, er is nog genoeg te leren). Maar ik lees heel veel dat men maandelijks geld inlegt. Toch, als ik een berekening ga maken, lijkt het qua kosten voordeliger om in 1x een groot bedrag in te leggen. Natuurlijk zit je ook met rente op rente als je je bedrag eerder inlegt (dus maandelijk) vs. later (maar 1x per jaar). Weegt de rente op tegen de kosten? Hoe pakken jullie dit aan? :)

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:55

Beter maandelijks kleinere bedragen. Je weet nooit op het moment dat je koopt of het het ideale moment is om te kopen. Je spreidt het risico door maandelijks te beleggen ipv in een keer een groot bedrag

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:56

De reden van maandelijkse spreiding is vooral risico. Stel dat het nu op zn hoogst staat en je legt in 1x alles in en het gaat daarna flink naar beneden, dan staat je belegging ineens flink lager. Terwijl als je het spreidt, je de dalen ook mee pakt en dus een soort uitverkoop hebt.

Wat capopjekop dus ook zegt :P

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:56

Kijk, dat is inderdaad even de kant die ik miste! Heel logisch :+

Mag ik vragen met wat voor bedragen jullie per maand inleggen?

Zo heb ik ook gelezen dat als je 100 euro per keer inlegt, het voordeliger kan zijn om te sparen naar 1000. Dan zijn de kosten die je maakt procentueel lager. Maar dan is het natuurlijk een afweging hoeveel wil en kan je in een keer inleggen.

Ik ben daar zelf nog over aan het nadenken. :)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:03

Ligt eraan wat je koopt. Als je de kernselectie van DeGiro koopt zal het op lange termijn niet uitmaken. En vergeet niet dat als jij 10 maanden moet sparen voor 1000€, je al 3x dividend bent misgelopen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:31

Prairy schreef:
Ligt eraan wat je koopt. Als je de kernselectie van DeGiro koopt zal het op lange termijn niet uitmaken. En vergeet niet dat als jij 10 maanden moet sparen voor 1000€, je al 3x dividend bent misgelopen.


Moet wel aandeel kopen die dividend uitkeert

En bijna elk aandeel zakt % evenveel als dividend wat ie uitkeert.

Goed kijken wat grote Dividend aandelen zijn
Nu is de Shell wel weer bijna op zijn top maar als je die gekocht heb op 11-12€ en dan 100 stuks heb je 0.19x100. 19€ per kwartaal en
Rendement van minimaal 6%

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:54

Het is niet zo dat maandelijks spreiden meer rendement oplevert of perse tot spreiden van risico leidt. Google maar eens op lump sum investing.

Het is vooral mentaal wat beter te hanteren. En als je geen grote bos hebt om in 1x in te leggen dan is maandelijks spreiden altijd beter dan opsparen en later inzetten.

Time in the market > timing the market.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:01

Ik leg 350 per maand in. En als ik zie dat bijv aandelen van ASML heel laag staan koop ik die extra bij.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:30

Doubtless schreef:
Ik leg 350 per maand in. En als ik zie dat bijv aandelen van ASML heel laag staan koop ik die extra bij.


Maar koop je dan "nieuwe" of koop je extra bij op bestaande?