Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:56

Uh alleen even met het scherm over mijn kleding voor vingervlekken. :')

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 20:58

Meliaforever schreef:
Uh alleen even met het scherm over mijn kleding voor vingervlekken. :')

Haha zoo herkenbaar

Celebi
Berichten: 3646
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:36

Eens in de zoveel tijd haal ik er even een Dettol doekje overheen. Vast niet vaak genoeg als zou moeten.

Die opmerking over het uitkrabben van de usb poort is wel heel herkenbaar. Als mijn telefoon niet meer oplaadt weet ik hoe laat het is.. De hoeveelheid stro/hooi die daarin kan komen is echt bizar. :')

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:39

Dorine92 schreef:
Meliaforever schreef:
Uh alleen even met het scherm over mijn kleding voor vingervlekken. :')

Haha zoo herkenbaar

Even ademen op het scherm als het er niet afgaat, en dan opnieuw over mijn mouw halen.

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 00:16

Bijna nooit :') Toevallig vorig weekend omdat mijn handen onder vruchtwater/bloed zaten en ik zaklamp nodig had, om goed de navel van kalf te ontsmetten. En had dus alleen telefoon op zak :')

Maar verder denk ik er praktisch nooit aan. En telefoon gaat overal mee naar toe. Goed voor de weerstand _O-

Als het scherm vies is, dan poets ik hem schoon met mijn trui oid.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 00:37

taartjee schreef:
Voor mensen die het interessant vinden om te zien wat voor zooi er allemaal op je telefoon zit, ik heb foto's :')

Ik doe de opleiding bio medisch analist en voor het vak microbiologie hebben wij onze eigen telefoons onderzocht. Ik kan je zeggen dat het echt bi-zar is :j

Ik maak, niet heel vaak m'n telefoon schoon, maar toch wel met regelmaat. Ik loop stage/werk op een laboratorium, dus daar pak je toch even sneller een alcoholdoekje (we hebben er toch genoeg) om even je telefoon schoon te maken.

Hier ben ik stiekem toch wel erg benieuwd naar :o

Ik haal mijn telefoon regelmatig langs mijn broek om de vingerafdrukken weg te vegen. Haal verder ook regelmatig het hoesje eraf omdat er dan weer allemaal haren van mijn paard tussen steken. Moet eerlijk bekennen dat ik er verder nog nooit een schoonmaakdoekje overheen heb gehaald. Morgen meteen maar even doen!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 01:25

Dorine92 schreef:
pillow schreef:
Ik lees hier dat mensen hem in 3 of 6 jaar nog nooit schoongemaakt hebben. Hoe dan. Dan plak je er toch aan vast of het werkt niet meer of je ziet niks meer.
Ik doe hem mee als ik de bril poets met een brillenpoetsdoekje.

Ja als er modder op zit dan gaat er ff beetje water overheen en dan vegen en dan is de modder weg.
Maar echt schoonmaken vanwege bacteriën ofzo? Nee... nooit gedaan. Mensen leven zo steriel tegenwoordig. Kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien zit het volgens mij meer tussen de oren. Want dan kun je wel de hele dag bezig zijn met wat er dan “vies” zou kunnen zijn. De deurgreep van de auto? Of het stuur van de auto? De deurklink in het bejaardentehuis waar je oma woont? Of de deurklink van het lokale restaurant. Of die van de lokale kroeg of snackbar. Inderdaad de afstandsbediening, maar ook alle pinautomaten. Dus dan moet je oppassen dat je nooit dingen duurder dan 50 euro koopt want oh help anders moet je je pincode intoetsen en dan krijg je misschien wel bacteriën op je handen. En de boeken uit de bibliotheek, wat zal daar wel niet allemaal mee gebeurd kunnen zijn. De palen in de metro, de deuren in de trein... de karretjes en mandjes in de supermarkt...

Pff... ik zou gek worden als ik zo moest leven.


Maar daarom was je toch ook je handen voor je ze in je mond stopt of gaat eten etc? Ik vind het alleen fijn om dat met de telefoon niet te hoeven doen, omdat die gewoon wel redelijk schoon is.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 03:17

Sheran schreef:
Dorine92 schreef:
Ja als er modder op zit dan gaat er ff beetje water overheen en dan vegen en dan is de modder weg.
Maar echt schoonmaken vanwege bacteriën ofzo? Nee... nooit gedaan. Mensen leven zo steriel tegenwoordig. Kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien zit het volgens mij meer tussen de oren. Want dan kun je wel de hele dag bezig zijn met wat er dan “vies” zou kunnen zijn. De deurgreep van de auto? Of het stuur van de auto? De deurklink in het bejaardentehuis waar je oma woont? Of de deurklink van het lokale restaurant. Of die van de lokale kroeg of snackbar. Inderdaad de afstandsbediening, maar ook alle pinautomaten. Dus dan moet je oppassen dat je nooit dingen duurder dan 50 euro koopt want oh help anders moet je je pincode intoetsen en dan krijg je misschien wel bacteriën op je handen. En de boeken uit de bibliotheek, wat zal daar wel niet allemaal mee gebeurd kunnen zijn. De palen in de metro, de deuren in de trein... de karretjes en mandjes in de supermarkt...

Pff... ik zou gek worden als ik zo moest leven.


Maar daarom was je toch ook je handen voor je ze in je mond stopt of gaat eten etc? Ik vind het alleen fijn om dat met de telefoon niet te hoeven doen, omdat die gewoon wel redelijk schoon is.

Ik moet zeggen dat ik daar ook niet zo streng in ben. Een beetje weerstand opbouwen lijkt me gezonder

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 06:23

Ik maak mijn mobiel vaak schoon met een brillendoekje als ik klaar ben met mijn bril.

Maar ik had laatst een discussie in een snackbar over mobiel gebruik en daarna ongewassen handen en dan aan aan het eten zitten.
Zo onhygiënisch en vraag mij dan ook echt af of ze de HACCP regels weten..

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:00

Meliaforever schreef:
Uh alleen even met het scherm over mijn kleding voor vingervlekken. :')

Dit dus :') beetje weerstand kweken hoor, ik loop ook te appen en stallen mesten tegelijk. Én nooit echt ziek *D

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:05

Ik heb een avond ritueel met de hond. Dan lik ik de mobiel schoon en zij haar anus.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:15

Zo’n 2-3x per week doe ik een rondje telefoons, tablets en afstandsbediening met een alcoholdoekje.

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 09:19

Sheran schreef:
Dorine92 schreef:

Ja als er modder op zit dan gaat er ff beetje water overheen en dan vegen en dan is de modder weg.
Maar echt schoonmaken vanwege bacteriën ofzo? Nee... nooit gedaan. Mensen leven zo steriel tegenwoordig. Kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien zit het volgens mij meer tussen de oren. Want dan kun je wel de hele dag bezig zijn met wat er dan “vies” zou kunnen zijn. De deurgreep van de auto? Of het stuur van de auto? De deurklink in het bejaardentehuis waar je oma woont? Of de deurklink van het lokale restaurant. Of die van de lokale kroeg of snackbar. Inderdaad de afstandsbediening, maar ook alle pinautomaten. Dus dan moet je oppassen dat je nooit dingen duurder dan 50 euro koopt want oh help anders moet je je pincode intoetsen en dan krijg je misschien wel bacteriën op je handen. En de boeken uit de bibliotheek, wat zal daar wel niet allemaal mee gebeurd kunnen zijn. De palen in de metro, de deuren in de trein... de karretjes en mandjes in de supermarkt...

Pff... ik zou gek worden als ik zo moest leven.


Maar daarom was je toch ook je handen voor je ze in je mond stopt of gaat eten etc? Ik vind het alleen fijn om dat met de telefoon niet te hoeven doen, omdat die gewoon wel redelijk schoon is.

Dat vergeet ik ook vaak hoor :') Vooral wanneer ik het druk heb. Dan is het gauw eten naar binnen schuiven en weer verder met de werkzaamheden.

Alleen zodra ik bezig ga met melk, dan was ik de handen wel altijd goed ivm de hygiëne.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 09:23

taartjee schreef:
Voor mensen die het interessant vinden om te zien wat voor zooi er allemaal op je telefoon zit, ik heb foto's :')

Ik doe de opleiding bio medisch analist en voor het vak microbiologie hebben wij onze eigen telefoons onderzocht. Ik kan je zeggen dat het echt bi-zar is :j

Ik maak, niet heel vaak m'n telefoon schoon, maar toch wel met regelmaat. Ik loop stage/werk op een laboratorium, dus daar pak je toch even sneller een alcoholdoekje (we hebben er toch genoeg) om even je telefoon schoon te maken.


Ik ben wel benieuwd naar de foto"s! Heb je eventueel ook foto's van verschil als je schoonmaakt met alchol vs bijv alleen water/allesreiniger/glasex oid?

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: Mobiel schoonmaken, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:42

Ik zal de fotos morgen plaatsen, ze staan op mijn laptop en die heb ik nu niet bij de hand.
Voor het project was het inderdaad de bedoeling om zowel een vieze als een schone telefoon te vergelijken, al had ik mijn telefoon volgens mij beter schoon kunnen maken dan ik had gedaan, maar je ziet wel echt significant verschil met niet schoonmaken en wel schoonmaken. Was echt een interessant project om te doen! Ik heb toen voor alcohol gekozen.
Ik weet dat er, door mijn stages en toekomstige beroep, dat alcohol 70% dus beter ontsmet dan alcohol 96%. Terwijl je zou denken dat de 96% beter ontsmet. Dus daar zou je ook al verschil in kunnen zien. Dus, mocht je je telefoon met alcohol schoon willen maken, kies voor 70%.

Ik water zitten nog steeds bacterien, tenzij je een ontsmettende/antibacteriele zeep gebruikt zal water niet helpen om je telefoon goed schoon te maken zeg maar. Over allesreiniger/glassex kan ik vrij weinig zeggen, al denk ik dat, wanneer het ontsmettend/antibacterieel is, het prima zal werken, als dat het niet is zal het maar een deel van de organismen op de telefoon doden.

Wel een interessant ding om misschien nog te onderzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:18

Sintara schreef:
Ik neem m wel eens mee als ik toch een doekje vast heb :=
Same, verder denk ik twee dingen: 1. goed voor de weerstand en 2. je moet ergens aan doodgaan.

Sheran schreef:
Dorine92 schreef:
Ja als er modder op zit dan gaat er ff beetje water overheen en dan vegen en dan is de modder weg.
Maar echt schoonmaken vanwege bacteriën ofzo? Nee... nooit gedaan. Mensen leven zo steriel tegenwoordig. Kan me niet voorstellen dat dat gezond is. Bovendien zit het volgens mij meer tussen de oren. Want dan kun je wel de hele dag bezig zijn met wat er dan “vies” zou kunnen zijn. De deurgreep van de auto? Of het stuur van de auto? De deurklink in het bejaardentehuis waar je oma woont? Of de deurklink van het lokale restaurant. Of die van de lokale kroeg of snackbar. Inderdaad de afstandsbediening, maar ook alle pinautomaten. Dus dan moet je oppassen dat je nooit dingen duurder dan 50 euro koopt want oh help anders moet je je pincode intoetsen en dan krijg je misschien wel bacteriën op je handen. En de boeken uit de bibliotheek, wat zal daar wel niet allemaal mee gebeurd kunnen zijn. De palen in de metro, de deuren in de trein... de karretjes en mandjes in de supermarkt...

Pff... ik zou gek worden als ik zo moest leven.


Maar daarom was je toch ook je handen voor je ze in je mond stopt of gaat eten etc? Ik vind het alleen fijn om dat met de telefoon niet te hoeven doen, omdat die gewoon wel redelijk schoon is.
Dat vergeet ik ook vaker wel dan niet. :') Bovendien is m'n huid al droog zat zonder m'n handen vijf keer per dag te wassen. Na een wc-bezoek en als ik thuiskom van stal was ik ze standaard, maar als ik tussen het verlaten van stal en thuiskomst nog wat te eten in handen heb... sucks to be my immune system. ~~}>

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 21:18

Iets later dan gepland, maar bij deze de foto's.
Ik heb swabs genomen van zowel de voorkant als de achterkant van de telefoon en deze uitgestreken op een bloedplaat. Er is gekozen voor een bloedplaat omdat hier werkelijk alles op groeit en deze gewoon kant en klaar waren, dus hoefden we zelf geen agar op te koken. Op de foto's staat onder de plaat wat het is. Zoals je kan zien heb ik niet heel denderend goed schoongemaakt :')
Misschien ook leuk om erbij te vertellen, als je kijkt naar de plaat "Telefoon achterkant vies" zie je een bacterie kolonie die een wat lichtere kleur om zich heen heeft. Deze heb ik verder onderzocht en dit is een Bacillus cereus. Deze bacterie is een veroorzaker van onder andere voedselvergiftiging.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met schoonmaken haal je dus zeker wel bacteriën weg, maar omdat er zoveel bacteriën ook op je huid leven, kan je zeker niet alles weghalen van je telefoon. Maar regelmatig schoonmaken is zeker geen overbodige luxe!

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 21:29

Rangeela schreef:
Ik heb een avond ritueel met de hond. Dan lik ik de mobiel schoon en zij haar anus.


:') _/-\o_ Ik heb hier zó hard om gelachen. Dankjewel.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 21:31

Toen ik nog mavo-3 les gaf begonnen we het jaar altijd met een bacteriekweek van de telefoon, ze mochten dan vier verschillende voorwerpen uitkiezen, vaak wilden ze ook de wc-bril of het toetsenbord van de vaste computers uitproberen. Meest vieze was vaak het toetsenbord :').

Ik haal over m'n telefoon wel vrij regelmatig een doekje, vooral omdat er dan van die ontsmettingsdoekjes op het werk staan, kan ik gelijk even het toetsenbord van m'n laptop meenemen - dat heeft toch nog veel meer indruk gemaakt :').