Kennismaken Syrische buren, etiquette

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestrange01

Berichten: 2804
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:29

MarlindeRooz schreef:
Lestrange01 schreef:

Stroopwafels zijn volgens mij alleen niet halal!

Volgens mij zit er geen gelatine in hoor.


Mijn moslim ex zei van wel, zij at het dus niet. Het hangt volgensmij ook van het merk af, sommige hebben wel gelatine, sommige niet.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:31

Komt volgens mij door E471, dacht ik. Ik meen dat kanjers niet halal is en Daelmans wel, maar dat kan je altijd even checken.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:32

Picopico schreef:
Wat leuk! Ik zou wat lekkers meenemen, bloemen zijn ook goed. Gewoon een aardigheidje. Wel zou ik het lekkers zelf maken :)
Ik heb zelf een Syrische buurvrouw gehad, maar zij woonde al zo lang in Nederland dat ze als Nederlander door kon.

Boras schreef:
Geen kerststuk. Gewoon niet doen.

De uitleg daarbij is simpel: het idee dat Jezus de zoon van God is, is in strijd met de Islam. Zijn geboorte dus ook. Er zijn veel Moslims die daarom niet aan Kerstmis, of andere Christelijke feestdagen, doen. Denk ook aan kinderen die geen Sinterklaas mee mogen vieren.

Het geboorteverhaal van Jezus staat gewoon in de Koran (wel een andere versie).


Precies!

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:29

Jemig wat een regels, wat mag er veel niet en wat moet je veel onthouden voor je bij Syrische buren langs kan gaan. Dat is het enige wat ik denk wanneer ik dit topic aan het doorlezen ben. Is het niet ook een beetje de bedoeling dat je nog jezelf kan zijn en dat zij ook onze cultuur en gebruiken leren kennen? :o Ik zou er spontaan geen zin meer in hebben met deze waslijst aan wat wel en niet okay is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 00:38

Jildau schreef:
Jemig wat een regels, wat mag er veel niet en wat moet je veel onthouden voor je bij Syrische buren langs kan gaan. Dat is het enige wat ik denk wanneer ik dit topic aan het doorlezen ben. Is het niet ook een beetje de bedoeling dat je nog jezelf kan zijn en dat zij ook onze cultuur en gebruiken leren kennen? :o Ik zou er spontaan geen zin meer in hebben met deze waslijst aan wat wel en niet okay is..
Bedenk je wel dat dat allemaal slechts de invulling is van Nederlanders wat wel en niet zou "mogen" of "kunnen" bij een Syrisch gezin alsof elke Syriër daar hetzelfde in zou staan. Zolang je ze geen pak bacon of crucifix geeft, of een fles wijn zonder eerst uit te vogelen of ze islamitisch zijn en zo ja, of ze die dingen wel of niet nuttigen (want, ja, er zijn ook moslims die wel alcohol drinken en varkensvlees eten), kan er echt niet zoveel misgaan. Het gaat uiteindelijk om het gebaar, dus of je nou aankomt met een kerststukje of een appeltaart, is net zo van belang als wanneer het Nederlanders waren geweest: niet.

Daarnaast blijft het altijd geven en nemen. Ik hoef hier niet gek op te kijken als een Franse vriendin me twee kussen op de wang geeft ter begroeting, terwijl dat noch in Nederland noch in Engeland de gewoonte is. Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan integratie van Engelstalige expats in niet-anglofone landen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 07:54

Ben je ondertussen al geweest TS? :)
Ik zou er zelf voor kiezen om misschien een (hartige) taart bakken die ik zelf lekker vind, met daarnaast rekening houdend met eventuele cultuursverschillen qua eten.
Het doet t bij ieder mens goed om te zien dat je er zelf moeite in gestoken hebt en dat lijkt me altijd mooi voor een 1e kennismaking :)

Je kunt wel van alles gaan bedenken, ze eten dit of dat niet, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Genoeg Syriërs die alles eten drinken en roken. Maar bij een 1e kennismaking wel zo fijn om er niet zomaar alles in te gooien idd! Dat zou ik persoonlijk ook waarderen als iemand iets voor mn neus zet :')

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 10:21

Vorige week stonden ze bij mij voor de deur. Moeder, oudste dochter en een zoontje (als vertaalhulp). Zonder Google translate want dat werkte niet volgens zoontje. Leuk iets meer over ze te weten. Schoenen gingen gelijk uit (dochter zelfs blote voeten in slippers brrr) hoefde niet van mij maar goed.
Volgens mij nodigen ze mij nu uit, vertaalprogramma inderdaad een zoekplaatje ‘ goedenavond, hoe gaat het, ik nodig je uit om thuis mijn handpalm te drinken’ ha ha.
We zullen zien wat dat inhoud, wel warme sokken aan als daar de schoenen uit gaan. Ze hadden het erover dat ze het zelf Max 15 graden hebben ivm stookkosten, ze vonden het bij mij erg warm met 18 graden. Maar ja ze hadden de jas ook nog aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:30

Pien63 schreef:
Vorige week stonden ze bij mij voor de deur. Moeder, oudste dochter en een zoontje (als vertaalhulp). Zonder Google translate want dat werkte niet volgens zoontje. Leuk iets meer over ze te weten. Schoenen gingen gelijk uit (dochter zelfs blote voeten in slippers brrr) hoefde niet van mij maar goed.
Volgens mij nodigen ze mij nu uit, vertaalprogramma inderdaad een zoekplaatje ‘ goedenavond, hoe gaat het, ik nodig je uit om thuis mijn handpalm te drinken’ ha ha.
We zullen zien wat dat inhoud, wel warme sokken aan als daar de schoenen uit gaan. Ze hadden het erover dat ze het zelf Max 15 graden hebben ivm stookkosten, ze vonden het bij mij erg warm met 18 graden. Maar ja ze hadden de jas ook nog aan.
Hahahaha, schoenen uit zou hier ook een gewoonte moeten worden. Ik heb zo’n hekel aan mensen die met schoenen door het huis lopen. :))

Maar klinkt als aardige mensen, TS!

Shenavallie
Berichten: 11569
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:41

Jildau schreef:
Jemig wat een regels, wat mag er veel niet en wat moet je veel onthouden voor je bij Syrische buren langs kan gaan. Dat is het enige wat ik denk wanneer ik dit topic aan het doorlezen ben. Is het niet ook een beetje de bedoeling dat je nog jezelf kan zijn en dat zij ook onze cultuur en gebruiken leren kennen? :o Ik zou er spontaan geen zin meer in hebben met deze waslijst aan wat wel en niet okay is..

Waarschijnlijk geldt dit alleen voor moslims, want de collega van mijn zoon maakt het allemaal helemaal niet uit. Hij drinkt alleen geen frisdrank (lust hij niet en zegt hij ook gewoon), maar is verder blij met alles. Deze collega is ook blij dat hij de Nederlandse gewoonten meekrijgt. In Syrië ben je bijvoorbeeld verplicht om een geloof te hebben: je bent moslim of christen. Deze collega is geen van beiden, gelooft zelfs helemaal niet, maar heeft - omdat hij een groot tegenstander is van het moslim geloof - in het land volgehouden dat hij christen is. Hier mag hij zichzelf zijn en er zelfs voor uitkomen dat hij niet gelooft, zonder daar problemen mee te krijgen.
Maar terug op jouw reactie: ik snap je reactie maar al te goed. Het lijkt mij het beste om 'gewoon' jezelf te blijven.

Shenavallie
Berichten: 11569
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:43

Mkango schreef:
Jildau schreef:
Jemig wat een regels, wat mag er veel niet en wat moet je veel onthouden voor je bij Syrische buren langs kan gaan. Dat is het enige wat ik denk wanneer ik dit topic aan het doorlezen ben. Is het niet ook een beetje de bedoeling dat je nog jezelf kan zijn en dat zij ook onze cultuur en gebruiken leren kennen? :o Ik zou er spontaan geen zin meer in hebben met deze waslijst aan wat wel en niet okay is..
Bedenk je wel dat dat allemaal slechts de invulling is van Nederlanders wat wel en niet zou "mogen" of "kunnen" bij een Syrisch gezin alsof elke Syriër daar hetzelfde in zou staan. Zolang je ze geen pak bacon of crucifix geeft, of een fles wijn zonder eerst uit te vogelen of ze islamitisch zijn en zo ja, of ze die dingen wel of niet nuttigen (want, ja, er zijn ook moslims die wel alcohol drinken en varkensvlees eten), kan er echt niet zoveel misgaan. Het gaat uiteindelijk om het gebaar, dus of je nou aankomt met een kerststukje of een appeltaart, is net zo van belang als wanneer het Nederlanders waren geweest: niet.

Daarnaast blijft het altijd geven en nemen. Ik hoef hier niet gek op te kijken als een Franse vriendin me twee kussen op de wang geeft ter begroeting, terwijl dat noch in Nederland noch in Engeland de gewoonte is. Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan integratie van Engelstalige expats in niet-anglofone landen.

Dit dus. :D

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:46

Inderdaad, ik zou voor de zekerheid gewoon iets vegetarisch en zonder alcohol meenemen, maar verder zou ik me nergens druk over maken. Gewoon meenemen wat je zelf normaal ook zou doen. Is toch juist leuk! Als zij bij mij op bezoek zouden komen dan zou ik het ook leuk vinden als ze gewoon iets zouden meenemen wat in Syrië gebruikelijk is, niet dat ze helemaal research gaan doen over wat Nederlanders 'willen'.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:05

Mensen die schoenen uit doen uit zich zelf. I love it!

Hier ook geen schoenen in huis.
Maar ik heb wel sloffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 14:24

daantjuhhh schreef:
Mensen die schoenen uit doen uit zich zelf. I love it!

Hier ook geen schoenen in huis.
Maar ik heb wel sloffen.
Die ben ik ook van plan aan te schaffen als ik verhuisd ben idd, zodat gasten die aan kunnen trekken. :j

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:10

Heel simpel neem wat kruiden plantjes van de supermarkt of tuincentrum mee. Ik gok dat ze daarmee heel blij van worden.

Munt
Tijm
Peterselie
enz.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:32

Ik zou denk ik inderdaad iets van Appeltaart/oliebollen mee nemen en misschien bij de action wat speelgoed/kleurboeken etc. voor de kinderen halen.
Kost bijna niks, en ik kan me voorstellen dat als je het al krap hebt, dat geen prioriteit heeft, maar door de kinderen heel erg gewaardeerd wordt.....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:21

Gewoon lekker je Nederlandse zelf blijven.
Tuurlijk is hun cultuur van huis uit iets anders dan die van ons. Maar zij zijn nu wel in NL en willen ons leren kennen.

Daarom, ga bij ze langs zoals je dat bij nieuwe NL buren zou doen. En geniet van hopelijk een leuke kennismaking.

Mensen van verweg raken makkelijk geïsoleerd in NL. Het zou heel leuk zijn als het contact nu uitmondt in een wat vaker contact, op zijn Nederlands, zodat de rest van ons land zo hopelijk ook wat toegankelijker voor ze wordt.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:51

Jildau schreef:
Jemig wat een regels, wat mag er veel niet en wat moet je veel onthouden voor je bij Syrische buren langs kan gaan. Dat is het enige wat ik denk wanneer ik dit topic aan het doorlezen ben. Is het niet ook een beetje de bedoeling dat je nog jezelf kan zijn en dat zij ook onze cultuur en gebruiken leren kennen? :o Ik zou er spontaan geen zin meer in hebben met deze waslijst aan wat wel en niet okay is..


Mijn ervaring met Syriërs is dat ze echt niet zo heel moeilijk doen, ik kom er regelmatig thuis voor mijn werk. Ze zijn vaak dol op zoetigheid zoals chocolade. Ik denk, mijn ervaring, dat het gebaar van iets meenemen al heel erg gewaardeerd wordt! Ik ken het als een gastvrij volk.

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:55

Ik had eens voor een syrische vrouw waar ik vrijwilligers werk deed zon doosje samengestelde macarons van de jumbo meegenomen. Vond ze heel leuk.
Maar andere zoetigheid, cakejes, chocolade etc stond regelmatig op tafel daar.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:15

Zo'n regenboogdoos van Tony Chocolonely is ook altijd een leuk vrolijk cadeautje :)

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 20:51

Ik schop dit topic weer even naar boven ivm de Ramadan en de do’s en dont’s.

Even in het kort, het contact gaat nog steeds met handen en voeten maar het zijn super aardige buren. Ik heb zelfs een keer meegegeten (omdat mijn moeder is overleden en volgens Syrisch gebruik werd ik uitgenodigd en mijn broers ook -die te ver wonen om te komen). Heel veel inboedel van mijn moeder is naar deze buren gegaan. Kasten, gordijnen, textiel, noem maar op.
Vriendelijk groeten etc. is nu de dagelijkse praktijk.

Maar nu is het ramadan en stond mijn buurvrouw op donderdag rond 19 uur met een bakje eten voor mij, en ook op vrijdag en zaterdag. Ik heb haar uitvoerig bedankt ( kwam mij zelfs erg goed uit omdat ik in een verbouwing zit, dus nog geen tijd gehad om te koken). Ook aangegeven dat ik vandaag, zondag, zelf kook en dat ze geen eten hoeft te brengen.
Maar ja, de bel om 19 uur en mijn zalm stond in de oven…. Weer de buurvrouw met een bord eten. Zo lief buurvrouw naar binnen gehaald en de oven laten zien (vanwege het handen en voeten praten). Maar via de telefoon met vertaalapp vertelde ze dat ik elke dag een maaltijd krijg vanwege de ramadan. Tja ik heb haar eten in een bakje gedaan in de koelkast en dat laten zien (voor morgen).
Ik zit er nu mee, ik vind het super lief maar ik heb ook mijn eigen eten.
Weet iemand hoe dat nu zit met de ramadan en wat kan ik doen om dit te stoppen (zal lastig worden het is volgens mij een heilige plicht). Of wat ik terug kan doen. Heb haar een zak appels meegegeven, die had ik voor het grijpen liggen :D

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 20:57

Misschien kun je haar bordje aanbieden op een fb groep voor mensen die het goed kunnen gebruiken? Dan doe je er iets goeds mee.

Marcella

Berichten: 36709
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:00

Dat zou ik niet doen. Als iemand van dezelfde gemeenschap het ziet of leest.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:20

Misschien kun je (via sociale media, instanties hiervoor of misschien ken je zelf wel belangstellenden) iemand in de buurt vinden om voor nu aan de buurvrouw te koppelen voor een bordje eten? Ramadan is een maand van saamhorigheid en delen (zeker de avondmaaltijden) gaat idd ook om weggeven, specifiek ook aan mensen die het minder goed hebben, dus als je met handen/voeten/vertaalapps duidelijk kan maken dat iemand anders het veel beter kan gebruiken?
Niet zo eenvoudig misschien, anders zou ik het zelf idd onderhands weggeven als je het echt niet hoeft of kan invriezen bijv. Dan hoeft er geen eten verloren te gaan en hoef je ook niks te weigeren aan de buurvrouw als je dat onprettig vind.

Als je iets wil doen: gewoon eten wat je kan missen teruggeven, of specifiek dadels geven (niet met land van herkomst Israël…), een keer mee doen met de iftar (de avondmaaltijd om het vasten te breken) bij de buurvrouw als jullie dat allebei leuk vinden en dan ook een hapje meenemen, of straks als de ramadan voorbij is met het Suikerfeest iets leuks geven.

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-23 22:26

Dat is inderdaad mijn vraag, mag ik eten teruggeven ? Het is overigens een gezin van 10 personen… ik ben gewoon niet bekend met de gebruiken van de ramadan. Ik vind het wel heel sociaal wat ik ervan meekrijg. Op internet kan ik ook niet vinden ‘ hoe het heurt ‘.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:27

Ja dat mag zeker, het is inderdaad een heel sociale maand en (terug)geven hoort daar echt bij, zeker als iemand jou ook iets heeft gegeven. Binnen je eigen grenzen natuurlijk :D
Wel zo leuk als het halal eten is (maar is denk ik al genoeg voorbijgekomen in dit topic). En het vasten is van zonsopgang tot zonsondergang, dus als je het een beetje netjes wil doen niet met een dampend bord eten voor haar neus staan om 17 uur terwijl ze nog even moet vasten :D Dan liever wachten tot het zonsondergang is geweest of een beetje ‘discreet’ verpakt als je eerder op de dag iets wil geven voor later.