Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 27 [ 674 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Trouwen in 2023

 
Profiel   

Phylos schreef
Wij gaan binnenkort ook weer naar de notaris. Ik ben er nog niet uit waar we/ik verstandig aan doen.
Ik heb een koophuis en geen studieschuld. Mijn aanstaande is bij mij ingetrokken en heeft wel studieschuld.
Als vrouw heb ik hard gestudeerd en gewerkt om de boel nu zo goed op orde te hebben. Dat wil ik niet zomaar 'opgeven'.
Maar je wil straks natuurlijk ook samen wat opbouwen. Mijn aanstaande betaald al wel wat mee aan de hypotheek maar dat zet ik apart voor investeringen in het huis.

Dan heb je nog de keuze voor het wel of geen testament opmaken.

Het opstellen van huwelijkse voorwaarden kost ook heel wat zag ik op internet
Valt best mee, ik heb begin dit jaar zo'n €800 betaald geloof ik voor huwelijkse voorwaarden. Was een beetje een gekke situatie, wij zijn in april vorig jaar getrouwd maar ik wilde daarna (in juli) in m'n eentje alvast een huis kopen in Nederland en daar moesten we dus huwelijkse voorwaarden voor hebben omdat mijn man toen niet ingeschreven stond in Nederland :+ We hebben samen in Engeland gewoond en zijn daar ook getrouwd.

Het is al gezegd zag ik, maar wat nu van jou is, blijft ook na jullie huwelijk van jou onder beperkte gemeenschap van goederen (tegenwoordig de standaard). Dus daar hoef je op zich niet voor naar de notaris. Net als erfenissen en schenkingen trouwens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 18:14 



 
Profiel   

Wij hebben vorige week ook net bij de notaris gezeten, was eigenlijk niet voor ons huwelijk, maar het kwam dan wel ter sprake, dus meteen even vastgelegd hoe of wat en ergens in April gaan we terug om te tekenen.
Wordt toch ook wel een duur grapje ... 1450€ :/

Wij hebben al een bouwgrond en nu dus ook elk 50% aandelen in een bedrijf samen. We gaan nu voor gemeenschap van goederen vanaf het huwelijk, maar steken die bouwgrond en de aandelen er ook in.
Het scheelt natuurlijk of je voordien al veel apart hebt opgebouwd of nog niet ... wij zijn samen afgestudeerd, doen hetzelfde werk en hebben ongeveer hetzelfde van onze ouders meegekregen bij de aankoop van ons stuk grond, dus gelijker kan je er niet instappen denk ik.
Daarnaast is het nu zo ook beter geregeld moest 1 van ons 2 komen te overlijden, geen gedoe met efgenamen, de ander krijgt dan gewoon alles, maar heeft wel nog de keuze om eventueel iets door te geven aan eventuele toekomstige kinderen, dat is een extra keuzeclausule die ze gaan toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 20:20 



 
Profiel   

Wij hebben waarschijnlijk een locatie gevonden die we willen gebruiken, en hebben een datum in september 2024… dus eigenlijk niet helemaal dit topic.

Alleen kreeg dus net een mail dat de eigenaar van het pand per jaar bekijkt of hij door gaat met de verhuur en ik dus eind dit jaar/ begin volgend jaar het pas zeker weet. Dat geeft mij wel wat stress want dan zou je opeens nog maar 9 maanden van te voren zonder locatie kunnen uitkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:51 



 

Sidera schreef
@phylos, lastige! Ik dacht dat het zo was dat al je vermogen en studieschuld tot dat moment blijven van wie het al was, en alles wat je erna opbouwt van je samen is. Ik weet dit niet zeker hoor, maar volgens mij was dat zo bij mijn geregistreerd partnerschap.

Dat huis is meer het debacle. Ik zou zelf denk ik vanaf nu kosten 50/50 doen en dan kijken wat je nu al hebt afgelost (dat gedeelte van eigendom kan dan sws van jou zijn bij ooit scheiden) en de restant door de helft.

Lijkt mij het eerlijkst, dan kan the aanstaande ook vermogen gaan opbouwen. Maar ben benieuwd wat de notaris voorstelt. Vrienden van me houden het huis echt bij 1 partner en daar betaalt de inwonende partner dus alleen de helft van de rente (niet totale hypotheek) en een symbolisch bedrag voor “servicekosten”. Dat kan ook.

Wel fijn als je ongeveer een zelfde salaris en vermogen hebt. Bij ons is dit allemaal superingewikkeld, en we kunnen het momenteel echt moeilijk veroorloven om even 600 euro neer te leggen voor een notaris L


Edit; ja online lees ik dit over beperkte gemeenschap van goederen

In beginsel blijven bezittingen maar ook schulden van degene die het bezit of de schuld al had voorafgaand aan het huwelijk privé van de betreffende echtgeno(o)t(e).

Edit 2: vind dit wel een goed artikel van de abn erover

https://www.abnamro.nl/nl/prive/speciaa ... oning.html


Klopt. Het is met een studieschuld alleen wel zo dat je belastbaar inkomen ook wordt bepaald door je fiscaal partner (maar dat is dus ookal als je samen een hypotheek hebt. Maar ook als je getrouwd bent).

Kun je dat als iemand met studieschuld en laag inkomen niet opbrengen, of kom je onverwachts zonder inkomsten verwacht DUO dat de partner dat dus doet. 1 van de dingen die ze er niet bij vertellen als je studeert :+ .

Bij ons is het allemaal heel ingewikkeld. Ik zit met vermogen uit een extreem complexe erfenis waar ik helemaal niet bijkan zolang er een rechtzaak loopt. (1/8e eigenaar van een huis waar gratis huurders inzitten en ze me niet willen uitkopen en meer van dat soort grapjes) Mocht ik nu dood gaan zijn de rapen helemaal gaar. En heb eigenlijk geen geld nu om dit goed te regelen via een notaris tot die rechtzaak voorbij is, want de advocaat is ook niet gratis helaas.
Ik heb hier soms wel een beetje slapeloze nachten van := .

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:09 



 
Profiel   

@menino,
Oh ja dat klinkt inderdaad als een lastige en complexe situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 17:55 



 
Profiel   

Sidera schreef
Wij hebben waarschijnlijk een locatie gevonden die we willen gebruiken, en hebben een datum in september 2024… dus eigenlijk niet helemaal dit topic.

Alleen kreeg dus net een mail dat de eigenaar van het pand per jaar bekijkt of hij door gaat met de verhuur en ik dus eind dit jaar/ begin volgend jaar het pas zeker weet. Dat geeft mij wel wat stress want dan zou je opeens nog maar 9 maanden van te voren zonder locatie kunnen uitkomen


Oei dat is wel tricky zeg, ik zou eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere locatie. Hopelijk gaat het gewoon door natuurlijk maar in het ergste geval moet je dan dus alles gaan veranderen, veel zal er dan al geboekt zijn etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 11:29 



 
Profiel   

Ooh ik twijfel zo
Ik zou zo graag dus een kadootje willen geven op de kamers als iedereen in Italië is aangekomen. Ik vind die kimonos dus erg leuk met bijv Beide squad erop. Dan kan iedereen dit aan met het ontbijt over hun eigen pyama en is toch leuk met fotos. Maar we hebben ook 2 'oudere' vrouwen mee en ik weet niet of die dat leuk vinden om even te dragen. Of misschien toch iets van een ander kado. Iemand tips? -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:58 



 

Escada schreef
Ooh ik twijfel zo
Ik zou zo graag dus een kadootje willen geven op de kamers als iedereen in Italië is aangekomen. Ik vind die kimonos dus erg leuk met bijv Beide squad erop. Dan kan iedereen dit aan met het ontbijt over hun eigen pyama en is toch leuk met fotos. Maar we hebben ook 2 'oudere' vrouwen mee en ik weet niet of die dat leuk vinden om even te dragen. Of misschien toch iets van een ander kado. Iemand tips? -O-

zijn ze zo "moeilijk".... ? ik vind het bijna niet voor te stellen dat iemand dar een probleem mee heeft en vind het juist een leuk en lief gebaar :j .
Tenzij het een Hugh heffner achtig model en setting is, maar gezien je andere stijlkeuzes lijkt me dat heel stug :)) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:05 



 
Profiel   

Haha nee geen hugh Hefner stijl denk ik :') Heb ze besteld, in het donkerrood. Zorgt toch wel voor leuke sfeerplaatjes aan de ontbijttafel.

Ook wil ik nog zo'n instax camera met een gastenboek er neerzetten. Ringendoosje besteld en gegraveerd via AliExpress. Handig die website :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:25 



 
Profiel   

Hoi allemaal! Ik kom ook meepraten als dat mag!
Wij gaan 14 juli 2024 trouwen in Frankrijk!
Nu is het eigenlijk niet mogelijk om daar officieel te trouwen omdat we zelf niet in Frankrijk wonen en onze ouders ook niet, dus zaten we te denken om daar gewoon de ceremonie te doen en in NL officieel gewoon bij de gemeentehuis te gaan.
Echter zit ik zelf met de datum...

Op 16 juli 2024 zijn we officieel 10 jaar samen, maar omdat het op een dinsdag valt hebben we besloten om de ceremonie op de zondag te doen (14 juli). Toch zouden we graag onze officiële datum willen op 16 juli. Maar ik vind het zonde om de dag na de bruiloft gehaast naar NL te moeten reizen zodat we op tijd op de 16e in het gemeentehuis kunnen zijn. Weten jullie of er een manier is om de officiële documenten eerder op te halen en zelf te tekenen op de gekozen datum of dat we bijvoorbeeld later kunnen tekenen en een andere datum invullen?

Misschien kan dit helemaal niet hoor maar ik zie hier veel die in het buitenland gaan trouwen dus misschien lopen jullie tegen hetzelfde probleem aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 10:57 



 

Gefeliciteerd iig met je aanstaande huwelijk!
Je bent er wel van op de hoogte dat 14 juli een grootste feestdag in Frankrijk is hè :D ? .... Of is dat juist een bewuste keuze :) ? (wel mooi gratis vuurwerk op je bruiloft wsl :D )

Ik kan je met je vraag overigens niet helpen.
Wel veel plezier met de voorbereidingen *\o/* .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:29 



 
Profiel   

Menino schreef
Gefeliciteerd iig met je aanstaande huwelijk!
Je bent er wel van op de hoogte dat 14 juli een grootste feestdag in Frankrijk is hè :D ? .... Of is dat juist een bewuste keuze :) ? (wel mooi gratis vuurwerk op je bruiloft wsl :D )

Ik kan je met je vraag overigens niet helpen.
Wel veel plezier met de voorbereidingen *\o/* .

Dankjewel!!!
Haha we zijn zeker op de hoogte. Het is niet om die reden gekozen maar pure toeval :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:28 



 
Profiel   

Pfoeh wij hebben even stress hier -O-
Belastingdienst kwam met een hele grote aanslag, we mogen dit over 5 jaar terugbetalen als we nu 4000 euro betalen voor 1 april. Net het geld wat we voor de bruiloft hadden gespaard. Heb zo'n stress nu. Hoe tover ik nu in 3 maanden tijd nog zoveel geld extra voor de bruiloft. Een lening lukt niet omdat mijn man ZZPer is |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:23 



 
Profiel   

Wow wat een domper zeg! :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:42 



 

Escada schreef
Pfoeh wij hebben even stress hier -O-
Belastingdienst kwam met een hele grote aanslag, we mogen dit over 5 jaar terugbetalen als we nu 4000 euro betalen voor 1 april. Net het geld wat we voor de bruiloft hadden gespaard. Heb zo'n stress nu. Hoe tover ik nu in 3 maanden tijd nog zoveel geld extra voor de bruiloft. Een lening lukt niet omdat mijn man ZZPer is |(

ooooh wat naar.....

Nu hebben jullie best grootste plannen toch? 4000 euro is veel om te bezuinigen, maar juist als het nu best groots is (wat ook wel de wens is, dat snap ik) zijn er misschien nog wel dingen waar je enigszins pijnloos afstand van kunt doen. Misschien dat het dan sneller oploopt dan je denkt.

Dan maak je het misschien wat behapbaarder. Als je al een paar honderd euro kunt schappen, is het weer net iets minder om "extra" sparen :(:) . Misschien nog wat dingen in huis die je redelijk pijnloos op marktplaats kan zetten waar je iig weer een paar honderdjes uit kunt halen?
Maar dit soort dingen zijn zoo k.u.t. Heb het ook gehad, vorig jaar. "Foutje van de accountant" waardoor ik 9K meer moest terugbetalen. Het was wel terecht, maar toch. Net een huis gekocht, dus wel al uitgegeven :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 14:49 



 
Profiel   

Ja ben nu dingen op vinted aan het plaatsen. Meer besparen op de bruiloft kan helaas niet, de locatie, bloemen , fotograaf en videograaf moet nog betaald worden en dat is nu nog zo'n 7000 euro -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:19 



 
Profiel   

Kun je niet iets annuleren? Of goedkoper regelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 15:47 



 
Profiel   

Ik ben een poosje niet online geweest. Wat een hoop nieuwe berichten :D en zo leuk, al die nieuwe volgens die dit jaar, of volgend jaar gaan trouwens. Ik ben benieuwd naar jullie plan proces :D

Escada: super leuk idee, die kimono's :D wel echt enorm balen van die aanslag.. is er eenmogelijkheid om een 'lening' af te sluiten bij een familielid? Die heb ik op dit moment ook een bij mijn vader. Ik ben namelijk een deeltijd goudsmid opleiding van 3 jaar gaan volgen, en die is prijzig. Niet alleen het schoolgeld, maar zeker ook de gereedschappen en het materiaal. Toen in de opleiding begon wist ik natuurlijk nog niet dat ik zou gaan trouwen haha. Naast het sparen voor de bruiloft kan ik het lesgeld nog wel betalen, maar alle gereedschappen en materialen worden echt wat veel. Mijn lieve vader leent me daar het geld voor dat ik in termijnen mag terugbetalen na de bruiloft :)

Menino: ojee 9k %) wat een hoop geld!

Ik heb lang na zitten denken over een cadeautje voor onze getuigen en ouders. Omdat ik goudsmid in opleiding ben leek het me leuk om zelf iets te maken, in ieder geval voor de dames. Ik zat te denken aan een zilveren hangertje (met kettinkje uiteraard). Hebben jullie een leuk idee voor de heren (vader, schoonvader, mijn beste vriend)? Ze dragen alle 3 geen sieraden. En een sleutelhanger van zilver heeft geen zin ivm het zeer snel verslijten aan een sleutelbos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 16:41 



 

_Hedi schreef
Ik ben een poosje niet online geweest. Wat een hoop nieuwe berichten :D en zo leuk, al die nieuwe volgens die dit jaar, of volgend jaar gaan trouwens. Ik ben benieuwd naar jullie plan proces :D

Escada: super leuk idee, die kimono's :D wel echt enorm balen van die aanslag.. is er eenmogelijkheid om een 'lening' af te sluiten bij een familielid? Die heb ik op dit moment ook een bij mijn vader. Ik ben namelijk een deeltijd goudsmid opleiding van 3 jaar gaan volgen, en die is prijzig. Niet alleen het schoolgeld, maar zeker ook de gereedschappen en het materiaal. Toen in de opleiding begon wist ik natuurlijk nog niet dat ik zou gaan trouwen haha. Naast het sparen voor de bruiloft kan ik het lesgeld nog wel betalen, maar alle gereedschappen en materialen worden echt wat veel. Mijn lieve vader leent me daar het geld voor dat ik in termijnen mag terugbetalen na de bruiloft :)

Menino: ojee 9k %) wat een hoop geld!

Ik heb lang na zitten denken over een cadeautje voor onze getuigen en ouders. Omdat ik goudsmid in opleiding ben leek het me leuk om zelf iets te maken, in ieder geval voor de dames. Ik zat te denken aan een zilveren hangertje (met kettinkje uiteraard). Hebben jullie een leuk idee voor de heren (vader, schoonvader, mijn beste vriend)? Ze dragen alle 3 geen sieraden. En een sleutelhanger van zilver heeft geen zin ivm het zeer snel verslijten aan een sleutelbos.


Ja, zoveel spaargeld hadden we ook niet meer dus 2022 was een roerig jaar :+ .

Een dasspeld misschien een optie? Wel iets dat je niet vaak draagt. Lastig hoor. Een leren armbandje met een zilveren bedel of kraal? Maar daar moet je ook maar net het type voor zijn (had mijn vader het niet zien dragen :') ).

Wel een heel toffe opleiding om te doen lijkt me :D .


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 17:15 



 
Profiel   

Manchetknoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 17:16 



 
Profiel   

Menino: leuk idee wel! Maar ik ben vegan dus ik zou sowieso geen echt leer gebruiken :D Mijn vader is inderdaad ook geen armbanden man. Het is inderdaad een hele toffe opleiding!

Captain: daar heb ik ook aan zitten denken, echt heel leuk. Maar ik ben nog maar op de helft van mijn opleiding dus ik heb geen idee hoe ik die moet maken haha. Misschien eens in duiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 17:29 



 
Profiel   

De trouwambtenaar belde hier vanavond voor een afspraak voor kennismaking. Klonk als een oudere man, en alles moet in het Engels dus ben heel benieuwd. _O- Hij dacht dat het wel goed zou komen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 21:28 



 
Profiel   

Phylos schreef
Wij gaan binnenkort ook weer naar de notaris. Ik ben er nog niet uit waar we/ik verstandig aan doen.
Ik heb een koophuis en geen studieschuld. Mijn aanstaande is bij mij ingetrokken en heeft wel studieschuld.
Als vrouw heb ik hard gestudeerd en gewerkt om de boel nu zo goed op orde te hebben. Dat wil ik niet zomaar 'opgeven'.
Maar je wil straks natuurlijk ook samen wat opbouwen. Mijn aanstaande betaald al wel wat mee aan de hypotheek maar dat zet ik apart voor investeringen in het huis.

Dan heb je nog de keuze voor het wel of geen testament opmaken.

Het opstellen van huwelijkse voorwaarden kost ook heel wat zag ik op internet


Een goede notaris kan je dit eerst in een gesprek allemaal uitleggen hoor, er zijn meerdere opties mogelijk zoals beperkte huwelijkse voorwaarden wat standaard is tegenwoordig (wat je al had blijft van jou, wat je samen opbouwt is van jullie samen na trouwdatum) of strikte voorwaarden.
Wij hebben het laatste verkozen, niet omdat we niet van elkaar houden of denken te gaan scheiden. :Y)
Maar beide hebben we een behoorlijk (familie) vermogen en willen we dit hoe dan ook gescheiden houden bij een eventuele scheiding. We zijn wel gewoon erfgenamen van elkaar maar ook daar kun je keuzes in maken. Ik vind het niet heel gek om in deze tijd jou vermogen van jou te willen houden hoor. Je partner kan ook zelf opbouwen. Ik heb mijn huis verkocht en ben bij mijn man ingetrokken. Het vermogen uit mijn woning is gewoon van mij, ik draag bij aan onze gezamenlijke lasten maar hij is verantwoordelijk voor de lasten die de woning een waardevermeerdering kunnen brengen, de winst is ten slotte ook voor hem. (dat gaat niet zwart-wit om een potje verf hoor).
Wij hebben heel onromantisch alles met een notaris dichtgetikt, toen waren we ook weer arm. Want wat kost dat een bak met geld. En hopelijk is dat helemaal voor niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 22:59 



 
Profiel   

Oehhhh ik zit te wachten… denk dat zo de dames binnenstormen voor m’n vrijgezellenfeestje…

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 12:54 



 
Profiel   

Stal_Fiore schreef
Oehhhh ik zit te wachten… denk dat zo de dames binnenstormen voor m’n vrijgezellenfeestje…


En?? :wow:

Ik weet al dat er voor mij ook iets georganiseerd gaat worden! (Mijn vriend heeft geen pokerface). Maar dat zal nog wel even duren, onze bruiloft is pas in september :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 27 [ 674 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen