Kennismaken Syrische buren, etiquette

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:42

Naar mijn beleving is het een gewoonte om eten te geven aan je naasten tijdens ramadan. Ik zou gewoon lekker het eten accepteren en als lunch nemen de volgende dag. Een nee dankje bestaat niet :)) geniet er van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 23:49

Rennie89 schreef:
Naar mijn beleving is het een gewoonte om eten te geven aan je naasten tijdens ramadan. Ik zou gewoon lekker het eten accepteren en als lunch nemen de volgende dag. Een nee dankje bestaat niet :)) geniet er van.
Mijn gedachte. Vind het ook echt heel typisch Nederlands om in "hoeffiknie"-modus te gaan als iemand iets ongevraagd voor je doet, meine Güte. :') Wat betreft gastvrijheid en sociaal zijn kunnen Nederlanders een hoop leren van mensen als de buurvrouw van de TS. :=

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 16:46

Bedankt voor de reacties.
Het ging er niet om dat ik het niet hoef maar ik kan mij financieel prima redden en weet dat deze mensen het financieel echt zwaar hebben. De verwarming stond daar deze winter op 13 graden om iets te noemen. Ik heb mijn buurvrouw ook uitvoerig bedankt maar voor mij zijn de gewoontes tijdens de ramadan nieuw en omdat het zo lief bedoeld is wil ik niet de botte Hollander uithangen...

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 16:49

Als het vegetarisch eten is zou ik het met dank aanpakken en in koeling of vriezer doen voor later. Als het niet vegetarisch is zou ik het echt weigeren want ik heb mijn eigen tweede geloof het Jainisme en die eten alleen vegetarisch en ook nog niet na 18.00 uur .Dat is omdat het dan in India donker is en als je dan gaat koken vallen er insecten in het eten of het vuur. Drinken en fruit mag wel. Ik houd me daaraan.Zo heeft ieder zijn religieuze overtuigingen en als men dat van elkaar weet is het goed om er rekening mee te houden.Ik ben er zelf heel eerlijk en duidelijk in en ik word gelukkig ook niet uitgenodigd voor feestjes waar frikandellen en kroketten worden geserveerd. Wel voor gezamenlijk koffiedrinken. +:)+

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:43

jouw opvattingen doen er helemaal niet toe in dit verhaal Anjali.
TS, geniet er gewoon van. En als je af en toe wat terug geeft is dat toch hartstikke mooi

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:58

Pien63 schreef:
Bedankt voor de reacties.
Het ging er niet om dat ik het niet hoef maar ik kan mij financieel prima redden en weet dat deze mensen het financieel echt zwaar hebben. De verwarming stond daar deze winter op 13 graden om iets te noemen. Ik heb mijn buurvrouw ook uitvoerig bedankt maar voor mij zijn de gewoontes tijdens de ramadan nieuw en omdat het zo lief bedoeld is wil ik niet de botte Hollander uithangen...


Kun je dan niet de komende dagen geen boodschappen voor jezelf doen, bordje accepteren en iets terug kopen voor ze waar ze wat aan hebben?
Al snap ik ook als je gewoon je eigen eten wilt.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Kennismaken Syrische buren, etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:35

Gewoon accepteren en dankjewel zeggen, ze willen graag iets terugdoen omdat jij zo lief voor ze bent geweest met die spullen. En als de ramadan voorbij is is het weer klaar.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 20:47

Stille meelezer komt even onder haar steen vandaan.

Misschien wel leuk/leerzaam;
Nu op tv (en vast nog wel terug te kijken) en er volgen meer afleveringen;

Rara Ramadan, op NPO 3.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b3d765e0/

https://www.npo3.nl/rara-ramadan/VPWON_1349934

Volgens mij was er vorig jaar en/of jaar daarvoor ook een comedyshow op tv, over de ramadan en Suikerfeest, met toen o.a. Najib Amhali.
Edit: ff opgezocht, "De Ramadan Conference".
Ook op NPO, is ook nog wel terug te kijken, o.a. via Npo start maar ook YouTube.

Was echt geeeeeniaaaal, namen zowel de "niet-moslims" op de hak, maar nog wel meer de moslims en Ramadan zelf.
Heb heel erg gelachen. (alleen....ivm Corona....)