Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:31

Ideaal die handscanner. Kratje in het winkelwagentje. De boodschappen er meteen fatsoenlijk in zetten. En afrekenen maar.
Bij aankoop van alcohol wordt je standaard gecontroleerd en als men ziet wie de steekproef krijgt wordt ie vaak meteen weer weggedrukt.
Dingen die de scanner niet pakt, zet ik even apart in het kinderzitje en dat geef ik aan bij de service balie.
De zelfscan vind ik minder handig. Beperkte ruimte om de boodschappen neer te zetten. Dat doe ik alleen maar als ik iets vergeten ben en voor paar dingen in de supermarkt kom.
Normaliter die ik 1x per week boodschappen.

Op vakantie in Nieuw-Zeeland wel gebruik gemaakt van de zelfscan kassa.
Bij sommige kon je zelfs kiezen betalen met pas of met cash.

In onze plaatselijke supermarkt kun je wel de handscanner inleveren bij de service balie om
Met cash af te rekenen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:34

Bij de Hornbach (bouwmarkt) in Duitsland kun je inderdaad ook cash betalen bij de zelfscanner (in iedergeval het filiaal waar ik kom).

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:38

Ik gebruik ook de zelfscanner. En heb ook wel eens wat vergeten te scannen. Gewoon omdat het niet te scannen was omdat de sticker verkeerd zat.
Apart voorin het karretje gelegd om aan te geven bij de kassa. Ik doe nooit de boodschappen direct in mijn boodschappen tas juist ivm de controles.

En toch vergeten en ik zag dat pas bij mijn fiets met het inpakken. Ben toen terug gelopen met de kassabon en het product en alsnog betaald . Dus ja het kan soms gebeuren.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:41

Ik gebruik altijd de handscanner en heb zelden controle. Toevallig wel vorige week, en vreemd genoeg maar 3 artikelen op een kar met weekboodschappen, heb nog tegen de dame gezegd dat ik verbaasd was dat ze maar zo weinig hoefde te scannen.
Ik vind het fijn dat je direct het bedrag en korting op de scanner ziet, en het totaalbedrag. Ik hoef niet te budgetteren maar probeer wel binnen een budget te blijven. Dingen die ik niet kan scannen leg ik netjes apart zodat ik dat aan kan geven aan de medewerker.
1 keer is het in het begin van de handscanners wel misgegaan met de steekproef, de streepjescode bij de kratten bier was anders dan hun streepjescode om te scannen voor de steekproef. Hoewel ze dat wel konden zien dat hij op de scanner stond reageerden ze uiterst vervelend en werden we ongeveer als criminelen behandeld, en inderdaad alles uitpakken en op de band, achter aansluitend. In die winkel kom ik niet meer.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:45

dierenfan schreef:
Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?

Brood en andere producten die geplet kunnen worden leg ik gewoon in de kar. De harde artikelen in de tas.

Hier ben ik altijd ook wel bang als je een steekproef krijgt dat ik per ongeluk iets ben vergeten te scannen. Dames hier bij de zalfscan zijn allemaal hele leuke vriendelijke dames. Maar die zeiden al "maak je niet druk" wij zien echt wel verschil bij de mensen die het per ongeluk vergeten/verkeerd doen en expres.
Ook zeiden ze dat de steekproeven random gaan. Maar er zijn kassa's die het meeste gebruikt worden, die krijgen ook de meeste steekproeven

Hier mag alles direct en in de tas, ook met een steekproef doe ze er totaal niet moeilijk over. In het begin deed ik het daarom niet in de tas, wilde het de dames niet te lastig maken. Maar die gaven vanuit hun zelf al aan, doe het maar direct in de tas, scheelt je een handeling.

Overigens is hier in de supermarkt wel altijd ook minimaal 1 gewone kassa open naast de zelfscan

Kwal
Berichten: 4440
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:46

Ik gebruik eigenlijk altijd de handscanner. Vaak twee, want ben dan met mijn twee kinderen. Dus controleer extra goed of alles klopt. Krijg heel vaak controle omdat ik tijdens het scannen vaak dingen moet verwijderen die die apen hebben gescand. Maak er nooit een probleem van, ik heb ook nog nooit iets gemist. En geen haar op m’n hoofd die er aan denkt om wat te stelen.

Ik heb wel een keer gehad bij een steekproef dat de dame die controleerde de gewone barcode van mijn bak kiwi’s scande ter controle terwijl er een 35% korting sticker op zat (deze had ik dus gescand). Werd bijna aangekeken als crimineel toen haar scanner aangaf dat het product niet was gescand. Zo behandelde ze mij ook. Ik moest er nog flink tegen praten om haar te overtuigen dat zij verkeerd zat en niet ik. Toen ze daarna de hele kar moest scannen (en die zat vol) en bleek dat alles verder klopte werd ze wat milder. Normaal ben ik heel vriendelijk maar na haar nare gedrag naar mij niet meer.

Uiteindelijk is ze me achterna gekomen met een doos chocola en excuses, dat vond ik dan wel weer netjes.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:27

Ik gebruik altijd de zelfscanner en ik word echt idioot vaak gecontroleerd. Terwijl ik er niet verdacht uit zie, verdacht doe of diefstalgevoelige producten koop. Ik ben die idioot die eens vergat een plantje te scannen en af te rekenen, daar thuis achter kwam en vervolgens is terug gereden naar de supermarkt om alsnog af te rekenen. Cassiere was stomverbaasd.

Ik weet dat die steekproeven er bij horen, maar de laatste tijd staat het me wel een beetje tegen.

Zo had ik laatst geen scanner gepakt en de producten bij de kassa zelf gescand. Waren welgeteld zes producten en de cassiere stond recht achter me. Vervolgens wil ik afrekenen en ja hoor, controle. Moesten alle producten gecontroleerd worden. Je staat notabene recht achter me mee te kijken |o

Maar goed, ik zal een keertje verveeld zuchten maar ga daar geen discussie aan, laat staan dat ik personeel ga uitschelden of mishandelen. Te idioot voor woorden dat ze dat soort gedrag voor hun voeten geworpen krijgen.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:30

Ik bgreep dat de kassa zelf aangeeft wanneer er een controle moet plaats vinden. Dus niet de gene die achter de kassa staat en jou gezicht niet leuk vindt ofzo.
Een automatisch systeem

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:31

Maar Snadrem het is niet de caissière die kiest wie er gecontroleerd wordt. Dat doet het systeem. Er is een heel algoritme dat bepaald wie er gecontroleerd worden. Als je bepaalde producten hebt gekocht als je ineens een klein boodschapje hebt terwijl je normaal alleen een volle kar koopt enz.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:36

Leo schreef:
Ik maak graag gebruik van zelfscan en scan altijd alles netjes,controleer het ook voor ik afreken of ik alles heb. En controles zijn uiteraard geen probleem. Geen haar op mijn hoofd die zou bedenken om iets bewust niet te scannen. Nooit iets gestolen ook dus.


Eens.

Al vind ik de controles soms wel irritant, helemaal als ze niet gelijk komen, maar ik probeer dat te verbergen en ben gewoon vriendelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:42

anca schreef:
Ik bgreep dat de kassa zelf aangeeft wanneer er een controle moet plaats vinden. Dus niet de gene die achter de kassa staat en jou gezicht niet leuk vindt ofzo.
Een automatisch systeem


Dat is bij de Jumbo in ons dorp in ieder geval wel zo inderdaad :j

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:43

Vroegah toen men de groente en het fruit nog zelf af kon wegen hadden wij in de supermarkt altijd een vrouwtje dat 4 appels afwoog en er 1 of 2 bij stopte. Dus diefstal was er toen al. Of wat denk je dat hoeveel tasjes niet worden betaald.
Ik kom nog maar zelden in de supermarkt omdat ik thuis laat bezorgen. Maar als ik moet pinnen dan gebruik ik de zelfscan.
Zelfs ook meegemaakt dat ik voor 1 ding werd gecontroleerd.
Ik vind het niet erg het is de taak van de caissière.
En ik ga ook iemand niet aanspreken als ik hem iets zie stelen

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:43

zonnebloem18 schreef:
Maar Snadrem het is niet de caissière die kiest wie er gecontroleerd wordt. Dat doet het systeem. Er is een heel algoritme dat bepaald wie er gecontroleerd worden. Als je bepaalde producten hebt gekocht als je ineens een klein boodschapje hebt terwijl je normaal alleen een volle kar koopt enz.

Ja, dat dacht ik ook. Maar ik hoorde onlangs van iemand die bij een supermarkt werkt dat medewerkers zelf ook een kassa kunnen vlaggen voor controle. Vandaar dat ik het nu wat vervelender vind dan eerst. Plus dat de laatste keer mijn volledige tas gecontroleerd werd die netjes ingepakt zat, en dit controleren nou niet bepaald netjes of voorzichtig gebeurde (graaien, brood verdrukken, zware dingen bovenop je verse groenten leggen etc.)

Zodra ik nu een melding krijg dat ik gecontroleerd moet worden, pak ik direct zelf mijn hele tas uit. Ik snap dat het kennelijk moet, maar ik heb geen zin in beschadigde producten.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:46

Cayenne schreef:
anca schreef:
Ik bgreep dat de kassa zelf aangeeft wanneer er een controle moet plaats vinden. Dus niet de gene die achter de kassa staat en jou gezicht niet leuk vindt ofzo.
Een automatisch systeem


Dat is bij de Jumbo in ons dorp in ieder geval wel zo inderdaad :j

Klopt.

Daarnaast gaat dat ding pingelen als je bijvoorbeeld alle ingrediënten pakt voor 1 gerecht. Maar een ingrediënt niet.
Of als je lang in de winkel geweest ben in vergelijking met het aantal producten.
Daar zitten allerlei algoritmen achter.

Degene die controleert bepaald niet wanneer er een controle moet plaatsvinden

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:51

Hier bij de AH zijn het idd niet de caissières die dat doen, is echt het systeem die dat aangeeft. Gaat echt random. Als je de meest gebruikte scankassa gebruikt heb je wel een hogere kans op controle dan bij eentje die minder word gebruikt.

Hier ook al eens gehad, controle bij 1 product. En toen niet eens de handscanner gebruikt maar zo gescand. Caissière moest er ook hard om lachen

Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:53

Zoals gezegd, is het aantal steekproeven enorm opgevoerd. Bij de winkel waar ik werk wordt nu iedereen altijd gecontroleerd. Kun je vervelend vinden, maar elke 10 minuten is er weer iemand die niet alles gescand heeft. Het is dus ook daadwerkelijk nodig. Er wordt de laatste tijd echt bizar veel gejat :=
En ja, tas overhoop halen gebeurt ook. Mensen die bewust iets niet scannen (meestal iets duurs) verstoppen dat nu eenmaal vaak onderin.

Bij winkels waar niet iedereen wordt gecontroleerd, wordt dit inderdaad bepaald door een algoritme. Maar het is zeker mogelijk iemand toch te controleren ook al geeft het algoritme niks aan ;)

En dan nog een verzoekje van een winkelmedewerker aan mensen die bij een actie 1 variant scannen, maar er meerdere meenemen. Scan alstjeblieft alle varianten! Anders kloppen de voorraden niet meer waardoor vakken vaak langere tijd leeg zijn. Daarbij is voorraden tellen tijdrovend k*twerk, dit gebeurt namelijk met de hand. Bij voorbaat dank :D O:)

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:02

Picopico schreef:
En dan nog een verzoekje van een winkelmedewerker aan mensen die bij een actie 1 variant scannen, maar er meerdere meenemen. Scan alstjeblieft alle varianten! Anders kloppen de voorraden niet meer waardoor vakken vaak langere tijd leeg zijn. Daarbij is voorraden tellen tijdrovend k*twerk, dit gebeurt namelijk met de hand. Bij voorbaat dank :D O:)

Amen! (en het prijsverschil nog daargelaten soms)

Hier nog een winkelmedewerker. Nooit bewust gestolen (vind ik niet kunnen), wel een keer per ongeluk in mijn eigen winkel iets gestolen, blij dat ik toen geen steekproef had, anders had ik meteen mijn ontslag ingediend van schaamte. (Ik had lopen dubben, neem ik het mee? Nee ik leg het terug. Nah, ik neem het toch, nee terug, nee toch en het zat onderin mijn tas, maar omdat ik zo had lopen twijfelen was ik me niet bewust ervan dat ik die had gemist op dat moment).

Anoniem

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:10

Ik reken zelf altijd alles netjes af. Een steekproef vind ik soms wel vervelend omdat ik dan aan mijzelf begin te twijfelen of ik wel alles gescand heb.

Van wat ik heb begrepen hebben supermarkten al een kleine hoeveelheid hierbij ingerekend. Dit zou goedkoper zijn dat extra mensen achter de normale kassa’s.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:20

Ik heb een blauwe maandag bij de ah op het hoofdkantoor gewerkt. Een jaar of 3terug werden de controles gebaseerd op tijd in de winkel vs aantal producten, producten die gescand en weer verwijderd zijn, en een deel gewoon willekeurig.

Ik slenter vaak door de winkel en denk na over wat ik koop, lees etiketten, leg een keer wat terug. Wordt dus vaak gecontroleerd, zeker 2 keer per week, maar voelt voor mij dus niet persoonlijk. Ik neem mijn tijd maar scan secuur. Ben er bijna trots op dat ik nog nooit een item vergeten ben :D .

Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:23

purny schreef:
Vroegah toen men de groente en het fruit nog zelf af kon wegen hadden wij in de supermarkt altijd een vrouwtje dat 4 appels afwoog en er 1 of 2 bij stopte. Dus diefstal was er toen al.

O, dit is een bekende truc en gebeurt nog steeds best veel. Zelf afwegen is in de meeste winkels nog steeds mogelijk, maar zie hier de reden dat het vaak toch nog even wordt nagewogen bij de kassa.
Ook een keer iemand gehad die de beschermlaag van de weegschaal afhaalde, scheelde 140 gram :=

Verder:
- Stickers van biologische groenten halen om ze voor de normale prijs mee te krijgen
- Expres een goedkoper product scannen
- Gebak door elkaar schudden in de hoop op korting/gratis
- Alle doosjes eieren open maken en de grootste bij elkaar doen
- Boodschappentas met dubbele bodem
- Alles verstoppen onder een rok/lange jas
- Alvast wat opeten of drinken in de winkel en dat vervolgens niet afrekenen
- Producten die bijna op de datum zijn achterin het vak verstoppen om daarmee op een later moment een gratis product te scoren
- Producten die over datum of bedorven zijn van thuis meenemen en dan doen of ze het net hebben gevonden in de winkel

Of je hebt gewoon buiten een handlanger met vluchtauto met afgeplakte kentekenplaten klaarstaan {:}

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:24

Ik vind de zelfscan ideaal, soms heb ik tassencontrole, soms niet.
Wel ga ik vaak meerdere winkels af dus dan zorg ik dat ik de bonnen bij de hand heb, vooral als er merken tussen zitten die bij meerdere winkels verkrijgbaar zijn.
Bij twijfel kunnen ze dan de bon bekijken. :)
Moet wel zeggen dat ze bij de Plus en AH altijd vlot zijn wanneer er een melding os voor tassencontrole of bijvoorbeeld leeftijdscontrole omdat er een fles wijn oid bij zit.

dierenfan schreef:
Voor de mensen die direct bij de winkelwagen scannen en in de tas doen...ik loop nu de winkel van voor naar achter door. Gooi alles wat ik nodig heb in de kar en zet het vervolgens in logische volgorde voor inpakken in tas op de band. Hoe gaan jullie de winkel dan door? Of gebruik je meerdere tassen?

Ik gebruik meerdere tassen, grofweg 1 voor groenten&fruit, 1 voor potten, flessen etc (mijn rugzak) en 1 voor kwetsbare producten.
De rest verdeel ik over de andere tassen of ik leg de kwetsbare producten in eerste instantie naast de tassen en op het laatst bovenop de andere producten.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:41

Ik heb vast en zeker een boevengezicht want ik heb erg vaak controle :D

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:45

Toevallig vandaag nog in AH gecontroleerd met 2 pakjes thee en een kaneel broodje. Het viel mij inderdaad op dat er aan de lopende band steekproeven waren.

Bij de Jumbo wordt minder gecontroleerd imo en daar vind ik het ook niet vervelend. Alles voor een sticker :+ zo oud als ik ben.

Ik let niet op andere mensen dus geen idee of ze wat stelen.
Zelf heb ik inderdaad ook een keer gehad bij de steekproef dat ik 4 varianten kattenvoer had en er maar 1 gescand had en deze x 4 gedaan. Wist ik eerst ook niet dat dat niet mocht, maar wel logisch voor de voorraad.

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:50

Wat doen ze bij jullie bij een controle als je alles al in een tasje hebt zitten?

Laatst bij de Appie wat boodschappen gedaan en controle. Maar ik had een plastic tasje waar ik keurig mijn boodschappen in gestopt had en de Allerhande er bij
Jongedame komt producten scannen, haalt uiteraard vanalles uit mijn tas, legt die Allerhande ergens neer en de gescande dingen op de grond
Alles was in orde en ze liep zo aan en liet mijn spullen dus gewoon daar liggen
Dat vond ik toch eigenlijk niet normaal en ik vroeg dus nog van laat je nu alles zo liggen. Maar ze zei niks, draaide zich om en liep aan
Is het idd aan mij om alles weer bij elkaar te rapen en weer in te pakken?

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:54

Hier leggen de caissieres het netjes uit waarom er meer controles zijn. Schijnbaar is het algoritme aangepast waardoor er meer en langere controles gegenereerd worden. Ook zijn er meer producten toegevoegd waarop het systeem “aanslaat”. Heb je een keer een foute controle gehad, ben je daarna hoogstwaarschijnlijk weer aan de beurt.

Zelf controles initiëren gebeurt idd niet, is ook iets wat supermarkten absoluut niet willen om bijv de racisme-kaart of de “zie ik eruit als een dief” te voorkomen. Dat gebeurt dus op basis van dat algoritme en niet omdat de caissiere dat wil. Die zal ook niet de volste karren uitkiezen om te controleren lijkt mij :')

Ik gebruik zelf altijd zelfscan en word heel vaak gecontroleerd. Geen probleem toch, als je tegen zo’n 16 jarige gup uit gaat vallen die alleen maar het opgedragen werk uitvoert zit er een steekje los imo. Wij hebben ook weleens een volledige controle gehad op 2 volle tassen omdat er 1 product van het Kruidvat aan de overkant was, dat AH ook verkocht. Toen heeft de caissiere er een extra kar bijgepakt met 2 tassen, alles gescand en in de nieuwe tassen overgezet. Die mochten we ook nog eens houden :) netjes opgelost vind ik.