Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:39

Exitium schreef:
prompter schreef:
Mijn vriendin werkt bij de Hema. Daar verdwenen steeds de toiletrollen uit het damestoilet. Ze hebben een keer een anti diefstal tag in een rol gedaan en ja hoor, bij het poortje een keurige dame met toiletrol in haar tas :D

Wtf... :')


Dat is echt triest

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:53

prompter schreef:
Mijn vriendin werkt bij de Hema. Daar verdwenen steeds de toiletrollen uit het damestoilet. Ze hebben een keer een anti diefstal tag in een rol gedaan en ja hoor, bij het poortje een keurige dame met toiletrol in haar tas :D


Ik had een ex-collega met een salaris van in en nabij de ton per jaar die altijd gebruik maakte van de douche op het werk om thuis water te sparen en wc papier meejatte naar huis. Sommige mensen…

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:18

Toevallig gisteren gecontroleerd bij de AH zelfscan. No problem, vriendelijke dame, was zo gedaan en alles klopte. Zij ging wel heel bewust onderin mijn tas checken.

Ik vind de zelfscan heerlijk! Twee tassen, meteen de zware zaken onderin en dan in 1x door.

Mbt stelen: ik werk op kantoor, allemaal modaal tot boven modale inkomens. Op een gegeven moment moesten de vaatwastabletten achter slot en grendel omdat die in een bizar tempo verdwenen.... schiet mij maar lek.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:24

prompter schreef:
Cer schreef:
Bij Ikea Delft zeker niet, althans, ik heb niet die ervaring .. ze zijn vriendelijk, vragen of het lukt (ik had ook vragen over waar wat neer te zetten) ging prima :j


Zelfde ervaring in Delft, en bij Ikea ga ik altijd wel naar de zelfscan :)


Nou hier hele anderen ervaring met de Ikea hoor.
Had aardig wat spullen (plots plkind in huis) medewerkster stond ons al apart aan te kijken maar ik snapte niet zo goed waarom, tot ik op de betaalknop drukte en ze op mij af gestiert kwam en letterlijk schreeuwde dat ik niet mocht stelen.
Buiten dat ik mij nog nooit zo voor schut heb voelen staan (ik ga zelfs terug om een parkeerkaart van 30 cent af te rekenen) dacht ik op dat moment oprecht dat ik het goed had gedaan.
Mevr. is zelfs nog door een andere klant aangesproken dat haar manier van communicatie niet gehoord was, want op mijn poging tot uitleggen dat het echt klopte en ik haar niet begreep bleef ze maar hard herhalen dat ik aan het stelen was en pakte ze na een minuut of 4 de bak op liet de onderkant van de bak zien dat daar ook een sticker op zat en vertelde toen pas dat ik alleen het deksel had gescand en dat dus niet genoeg was.
Voor de duidelijkheid door haar getetter kwam de manager erbij en ben ik samen met hem terug gelopen om te laten zien waarom ik ook echt oprecht dacht dat dit de prijs was (hing een bord boven maar geen bord naast) en als ik goed de onderkant had gelezen dan had ik het idd wel kunnen weten (daar stond namelijk iets van excl.deksel).
Heb aan hem ook wel direct terug gegeven dat het netter had geweest als zij dit direct had gemeld.
Ze stond tenslotte duidelijk te kijken en ik had mijn bakken met deksels na het scannen van de deksels aan de 'ik heb deze gescand' kant gezet en dat ik echt wel begrijp dat het mensen stelen maar dit echt mijn intentie niet was.
Heb van hem excuses gekregen en de wel vriendelijke mevrouw aan de kassa reageerde met: joh meid maak je niet druk dit kan echt gebeuren en wij kunnen echt wel zien dat jij er niet opuit was om dit expres fout te doen, maar dat walk of shame gevoel heeft wel echt even geduurd voordat die weg was.

Daarintegen heb ik bij de gewone boodschappen echt 0 moeite met het showen van mijn tas, maar ook daar wel eens gehad dat er nog een waterfles (wel uit gedronken) in zat waarbij er een jonge jongen dacht dat ik die gestolen had, daar is toen een ouderen collega bij gekomen die wel direct kon zien dat deze fles niet nieuw was dus toen mocht ik door (dit ging wel gewoon netjes).
Tegenwoordig check ik dus wel mijn tas voordat ik naar binnen ga om dat nog een keer te voorkomen.

Wat ik echter niet begrijp is dat er in veel winkel grotere stukken zelfscan bij komen en normale kassa's verdwijnen maar met als gevolg veel meer diefstallen terwijl je dan toch zou denken dat het goedkoper is om meer mensen achter de gewone kassa's te zetten.
Hier is echter vaak maar 1 kassa open, met een mega rij waardoor men veel sneller de zelfscan gebruikt.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:28

Die diefstallen betalen wij allen mee.
Personeel duur en schaars. Dus dat jatten nemen ze wel voor lief.
Die winkelketen als jumbo of ah die voelt dat niet. Wij eerlijke scanners wel...

En wat een nare ervaring.
Hopelijk is die medewerker daar op aangesproken

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:44

Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar men allerhande kantoorartikelen mee naar huis nam, van nietjes tot post-its. Nieuwe pennen, pakken A4 papier. Ook wel pakken senseo, afwasmiddel en wc papier. Vindt het ergens wel sneu.

Ik heb 1 keer ooit een wc rol meegenomen ij overleg omdat ik een late dienst had en thuis geen wc papier meer bleek te hebben. Kon 's nachts moeilijk nog even naar de winkel.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:49

Relaxed schreef:
beegee schreef:
Dat is echt gelul :') en door dit soort desinformatie krijg je dus de agressie richting de medewerkers.


Dat is echt geen gel*l.. Mijn vriendin werkt bij de AH en zij hebben best wel eens mensen op de korrel en die kunnen ze dan gewoon controleren. Dat gaat ook altijd iom met de manager en vaak hebben ze dan de camera al in de gaten gehouden voor die betreffende persoon.

Dat is wel zo, je kunt best zelf zeggen dat je wilt controleren en er zelf op af stappen, maar in het systeem kun je zelf gewoon geen steekproef genereren. Dat bestaat gewoon niet. Daar zit het verschil. Steekproeven worden door het systeem geïnitieerd. Je kunt zelf altijd een tassencontrole doen. Maar de knop om een steekproef aan te zetten bij iemand die je verdacht vindt, bestaat niet hoor :))

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:56

zonnebloem18 schreef:
Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar men allerhande kantoorartikelen mee naar huis nam, van nietjes tot post-its. Nieuwe pennen, pakken A4 papier. Ook wel pakken senseo, afwasmiddel en wc papier. Vindt het ergens wel sneu.

Ik heb 1 keer ooit een wc rol meegenomen ij overleg omdat ik een late dienst had en thuis geen wc papier meer bleek te hebben. Kon 's nachts moeilijk nog even naar de winkel.

Op mijn werk verdwijnt heg servies van het restaurant gewoon... vinden mensen schijnbaar handig op de camping

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:12

Ik vind de zelf scan kassa's ideaal. Ik gebruik hooguit de gewone kassa als er echt niemand staat of als het bij de zelf scan zo druk is, dat de gewone kassa sneller zou gaan. Zolang het op het plateau past, krijg ik het nog mee op de fiets. :D

Ik vind het alleen wel wat onhandig dat als ik klaar ben en alles in de tas doe, ik soms per ongeluk weer iets scan. Nee, stop.. Ik heb al betaald.. :')

Ik vind het overigens ook niet vervelend als ik controle krijg. Niet meer dan normaal. Maar meestal heb ik die niet. Maar zou er echt niet voor jatten. :n

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:22

Ik gebruik ook altijd de zelfscan kassa, wordt regelmatig gecontroleerd, maar dat moeten ze ook lekker doen :j Ik weet dat ik alles scan, dus ik ben niet bang voor zo'n controle.
Kan me goed voorstellen dat er flink gejat wordt op deze manier, ze maken het ook wel makkelijk..

Ik denk overigens ook niet dat iemand hier gaat zeggen; 'Ja, ik neem bewust wel eens wat mee!' :')

Laatste bij de Decathlon, daar moesten we de spullen in een bak leggen en werd het gescand en ging het alarm eraf.
Als je m niet in de bak legde, zat het alarm er dus nog op en zo haal je ze er wel eenvoudig uit :+
Lijkt mij een effectieve, wellicht wel een dure investering, manier.

Winkelwagens met van die ingebouwde scan dingen, volgens mij zijn er al winkels in Amerika die dit hebben.

Edit;
Ik gebruik de zelfscan omdat dit voor mij veel sneller werkt, niet alles weer uitladen en weer inladen.
Daarom zou ik het gruwelijk vervelend vinden als ze helemaal naar onderen gaan graaien en van mijn ingepakte tas een zooi gaan maken.
Aan de andere kant, snap ik wel dat ze naar onderen willen, denk dat daar het meeste ligt wat gejat wordt inderdaad.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:01

Ik had een bakje met een deksel bij Ikea maar de deksel lag onder het bakje. Je zag die deksel niet dus ik vergat hem te scannen. Wordt je gelijk al dief behandeld.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:17

sunshine schreef:
Ik heb ook ooit een best vervelende situatie gehad, als klant zijnde.
Ik had een paar flessen frisdrank ( cola ), waarvan ik 1 fles had gescand en dat opgehoogd naar het aantal wat ik mee wilde nemen.
Bij de zelfscan kreeg ik een streekproef, daar scande ze een fles cola die ik niet had gescand.
De zelfscan registreerde dat dus als zijnde dat ik dat product NIET had gescand ( terwijl er dus wel gewoon het aantal flessen stonden geregistreerd waarvan ik er 1 had gescand ).

Ik kon dus mijn volledige boodschappen uitladen en bij een gewone kassa er op gaan leggen.
Daar ben ik dus wel flink gepikeerd over geweest.
Ik schaamde me dood namelijk, de medewerker aan de kassa zei me dat er waarschijnlijk een andere code op stond als op de fles die ik had gescand. Hoe dan ook, super vervelend, sindsdien scan ik elke fles apart -O-


Nou precies dit had ik dus ook, maar dan met toiletblokken 5 halen 3 betalen ofzo. Ik werd echt zeer onvriendelijk benaderd, en idd uiteindelijk alles uitladen bij de kassa opnieuw, lang wachten en paar preken verder kon ik eindelijk gaan.
Gelukkig waren ze bij jou verder wel vriendelijk. Bedoel een foutje kan nog steeds gebeuren en je hoeft dan niet direct als "dief" weggezet te worden toch :)

Anoniem

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:38

Ik ben heel blij dat er zelfscan kassa's bestaan, zeker sinds ik reuma heb heb ik bij winkels zonder zelfscan altijd het gevoel gehad dat ik enorm in mijn nek gehijgd word over hoe snel (of langzaam) ik mijn boodschappen soms in pak, over het algemeen gaat het wel maar soms werken mijn handen ook gewoon niet mee en als er dan een hele rij achter me staat een breekt het zweet me wel uit en voel ik me opgelaten. Dus ik ga heel graag naar zelfscan kassa's. Zeker als ik niet veel moet hebben scan ik het zelf aan het eind bij de kassa, als ik met een scanner de winkel door moet ben ik vaak te chaotisch omdat ik dan na moet denken waar ligt alles, vaak geen lijstje heb dus willekeurig door de winkel struin of dingen snel in m'n karretje gooi zonder dat ik het nodig heb en op een gegeven moment weet ik niet meer wat ik wel of niet gescand heb dus ga ik op een rustig plekje in de winkel staan om alles te checken. Ik heb wel eens gehad al een tijd geleden dat het wel eens niet klopte en ik dus dingen vergeten ben te scannen maar zeker niet bedoeld, en ben er niet raar om behandeld bij controles ofzo. Trouwens ook wel eens gehad dat ik iets gescand had met 35% korting bij de AH en dan wist ik 100% zeker dat ik het gescand was maar was het toch niet goed gegaan en had zelfs de medewerker er gedoe mee om hem goed te scannen want dan pakte hij de code niet goed ofzo..

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:03

Earth schreef:
prompter schreef:
Ik ga ook altijd naar de gewone kassa. Wij hebben eens per week altijd zo'n kar vol, echt geen zin om dat zelf stuk voor stuk te gaan scannen in de winkel.


Bij zo'n handscanner kun je het meteen inpakken. En bij controle pakken ze max 5 producten uit je tas en gaan ze echt neit alles controleren. Tenzij je iets niet hebt gescand.
Ik vind het heerlijk, scan altijd alles zelf. Ben wel eens wat vergeten maar nooit doelbewust. Ik was een keer bij de appie iets vergeten te scannen en toen kreeg ik de eerstvolgende 3 keer steeds controles. :P (gekoppeld aan mn bonuskaart.) Dat was een beetje jammer haha maar wel logisch.


Immers is dit verhoogd naar max 12 artikelen. Bij de AH iig.

prompter

Berichten: 11089
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:09

Handscanner is voor ons gewoon niet handig. We zetten de kar ergens neer, gaan allebei een ander pad in en laden tegelijk vol. Dan zou er eentje bij moeten houden wat wel en niet gescand is

Gelijk inpakken ook niet, hier kom je eerst langs de groenten en het brood, de kwetsbaarste spullen, daarna volgen pas de zwaardere spullen. Dan zou ik groente en brood eerst nog apart moeten leggen om ze als laatste in te pakken? Niet handig.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:27

Ik zoek altijd de gewone kassa op. Met zelfscan ben ik niet zo handig en scan ik altijd dubbel als ik het door heb krijg ik het niet meer weg en anders betaal ik veel te veel en kom er thuis achter. Bovendien vind ik het wel prettig met betalen dat de medewerker het geld uittelt. Zo n automaat mikt het maar in het bakje als je al niet verplicht wordt te pinnen waar ik een hekel aan heb.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:42

Zowel de handscanner als de zelfscan hebben een display waar je gewoon je gescande producten op kan controleren.

Is echt niet zo moeilijk :+

BeFunny

Berichten: 10513
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:07

Ik ga bewust meestal niet door zo'n zelfscan. Daar gaat altijd wel weer wat mis. Maar een x had ik een beetje haast en niet heel veel boodschappen dus ik hup naar die zelfscan kassa. Vaak bij de gewone kassa had ik dezelfde cassierre en die vond het kennelijk gek dat ik naar de zelfscan ging. Ze hebben de bon helemaal gecontroleerd met de producten die ik had. Ook in mijn tas gekeken. Het enigste was ik had wat langer rondgelopen in de supermarkt omdat ik een beetje inspiratieloos was kwa eten. Dus misschien was dat ook een indicatie om te controleren. Maargoed alles klopte maar ik voelde me er beslist niet goed bij. Ik begrijp het wel want het is wel makkelijk om via die weg producten niet te scannen. Maar ik kom er al jaren en altijd de boodschappen keurig afgerekend en ook altijd vriendelijk benaderd zeg maar. Maar ik had echt het gevoel dat ze dachten dat ik bewust iets niet had aangeslagen. Daar zaten ze naast. Helaas voor hun doe ik er minder vaak boodschappen nu. De mate van benadering vond ik benede alle pijl. Controleren ja. Maar één van de twee keek al heel boos alsof ze wist dat ze wat zou vinden zeg maar. Achteraf ook geen excuus.

Zeg gewoon. Mevrouw we doen een routine cheq of we houden een steekproef, wij controleren even of er niks fout is gegaan bij het scannen en of u alles wel heeft afgerekend en glimlach erbij de persoon die je controleerde is nog wel een betalende klant. Maar niet uitgaand van het slechte in een mens. Gelukkig was het wel goed gegaan met die scan, want tijdens die controle dacht ik wel van "als ik nou meer niets iets vergeten ben te scannen.
Dan had ik denk een probleem gehad gezien de houding van de cassiere en bedrijfsleider die kwamen controleren.

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 00:13

Bij mij mogen ze alles controleren, ik weet toch dat ik alles scan :') En natuurlijk kun je een keer een foutje maken... Wel een keer een medewerkster van de Jumbo gehad die per ongeluk 2 keer hetzelfde product scande bij de steekproef, terwijl ik er maar 1 in mijn tas had... Ik kon er niets aan doen, maar had toch dat "walk of shame" gevoel toen ik naar de gewone kassa moest om alles opnieuw te scannen :')

Zelf ook als kassière gewerkt. Er kwam op zaterdagochtend altijd zo'n aparte familie. Je herkende ze meteen! Waren bij mij tijdens een steekproef eruit gevist. Ze waren voor bijna 160€ vergeten te scannen. Ze maakten zich ook echt niet druk "ach, we zijn met een grote familie, dan wordt er wel eens een foutje gemaakt en iets in de kar gegooid... Kan toch gebeuren :') "...
NEE, niet voor 160 euro hahaha. En dan de week erop gewoon weer proberen. Zij kregen uiteindelijk een zelfscanverbod :+ En terecht...

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 00:14

Ik heb het een keer gehad dat de steekproef aangaf dat er iets niet gescand was. (Ik bewust de zelfscanner gepakt omdat ik haast had, alles tijdens het winkelen netjes in de tassen gedaan op de juiste manier... Dacht daarmee tijd te kunnen besparen, je kent het vast).

Mens bloed fanatiek al mijn tassen leegrukken, met enorme disrespect. Alles gescand (en alles uit de tassen en onwijs chaotisch neergesmeten in de kar) en de controle scan gaf aan dat alles gewoon goed was, geen fouten, niks.

Dus ik droog "en welk product heb ik niet gescand? Ben erg benieuwd" en ze mompelde "nee hoor mevrouw, alles is goed, u kunt betalen en alles weer inpakken" echt, dat was de enige keer dat ik zo de smoor in had , ook geen excuus gekregen, mens overduidelijk showen dat "ze er weer een had die niet eerlijk was".
En gewoon alles (waren week boodschappen met verjaardags producten erbij) chaotisch achterlaten en weglopen...

Had echt serieus onwijs onnodig tijdverlies, maar ook de manier waarop ze het deed.

Gelukkig nooit meer zo een controle gehad, alleen maar beleefde controles. Ook nooit dat het fout gaat omdat ik alles al op de scanner controleer of het goed verloopt.

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 00:28

Scan braaf , maar krijg wel hartkloppingen als ik totaal bedrag dan zie !
Vraag me tevens tegelijk af of het salaris van het personeel ook mee omhoog gegaan is?
Kan ergens wel snappen dat mensen " vergeten " iets te scannen!

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 02:04

Ik vermijd de zelfscan. Niet omdat ik bang ben dat ik iets vergeet te scannen, maar omdat ik heel erg op dit concept tegen ben. Uiteindelijk neemt het alleen maar banen weg, daar gaat het wel naar toe. En iedereen werkt er maar al te graag aan mee. Men ziet het niet eens, wat er allemaal gebeurt.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 03:59

In de UK hebben ze een systeem bij sommige supermarkten/winkels.

Je kan je item scannen maar als je die niet op de plaat naast je legt kan je niet door scannen.
En leg je bijvoorbeeld 2 items neer en je scant er 1 dan kan je ook niet verder.

Ze weten precies wat een artikel weegt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 04:22

Stomtoevallig gisteren voor het eerst controle gehad bij de zelfscan :D
No problem hoor.. Ik vond het alleen maar interessant _O-
En na afloop krijg je blijkbaar een sticker :+
Bij 6 stickers (dus 6 controles) krijg je 2.50 euro korting op je boodschappen. Daar hoef je het dus niet voor te doen :))

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:22

Cayenne schreef:
Stomtoevallig gisteren voor het eerst controle gehad bij de zelfscan :D
No problem hoor.. Ik vond het alleen maar interessant _O-
En na afloop krijg je blijkbaar een sticker :+
Bij 6 stickers (dus 6 controles) krijg je 2.50 euro korting op je boodschappen. Daar hoef je het dus niet voor te doen :))



Haha, ik ook. Niet mn eerste controle maar ik kreeg wel een opmerking.
Toen het op het scherm stond dat ik een controle kreeg moest ik lachen. Cassiere die kwam controleren vroeg wat er aan de hand was, was ik gister ook al niet gecontroleerd? Dus ik nee hoor, toevallig zit ik op een forum waar het over de controles van de zelfscans gaat.
Nog een tijdje over dingen gepraat voor ik wegging en idd een sticker kreeg maar dan voor stroopwafels.