Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 20:20

Wildgirl schreef:
@steeph, dat dacht ik ook maar je ziet het ook in oerbossen. Op een gegeven moment stopt een boom met groeien



Heeft met heel veel verschillende biologische factoren te maken.

Maar ook met natuurkundige factoren.
(Kracht om overeind te blijven transport van oa water en energie (suikers ea) over grote afstanden.)

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:33

Wildgirl schreef:
Hoe kan het dat een rij bomen eigenlijk allemaal even groot/hoog zijn? Is dat 'genetisch' bepaald per ras/soort? Stopt een boom gewoon met groeien op een gegeven moment?


Hier een landschapsontwerper in opleiding!

Belangrijke factoren zijn zoals eerder gezegd dat die bomen tegelijk geplant zijn, In dezelfde omstandigheden groeien en gezamenlijk hetzelfde beheer ontvangen.

Maar de belangrijkste factor is dat deze bomen vrijwel altijd cultivars zijn. Planten die tot een cultivar (cultuurvariëteit) behoren zijn allemaal klonen van dezelfde ouderplant.

Als een plantenveredelaar een boom of plant tegen komt met veel gewenste eigenschappen; dat kan een wilde boom zijn of een zelf uit 100.000 zaailingen geselecteerde boom, dan kan hij/zij die veredelen. Dan ent of stekt hij/zij twijgen van die boom en registreert dat als een nieuwe cultivar die vervolgens op de markt gebracht kan worden.

De bomen in een bomenlaan zijn dus meestal genetisch identiek.
Een alternatief is dat ze wel uit zaad zijn opgekweekt maar door de kweker zijn gegroepeerd op vergelijkbare eigenschappen.

Er zijn wel zaken die een verschil kunnen maken.

Als de meeste bomen in de open grond staan, maar eentje staat bij een kruispunt in de verharding dan is de kans groot dat die boom langzamer groeit en kleiner blijft.

Ook kunnen kort na aanplant enkele bomen afsterven en vervangen worden. Als de aannemer zich dan vergist in de cultivar heet dat een inboetfout. Dan staat er opeens een relatief rommelig ogende Carpinus betulus 'Frans Fontaine' in een rijtje met super nette Carpinus betulus 'Fastigiata'.

Edit: De ene soort vertoont ook meer natuurlijke variatie dan de andere.
Uit zaad opgekweekte beuken zien er vrijwel allemaal hetzelfde uit.
Maar aan de jonge uitloop op een taxushaag kan je zien of die bestaat uit duur, langzaam groeiend, uit stek verkregen aanplantmateriaal, of uit goedkope, snelgroeiende, uit zaad verkregen planten. In het eerste geval zijn alle twijgen even lang, even groen en even stevig. In het tweede geval ziet de haag er vlekkerig uit omdat elke plant een eigen groentint en groeiwijze heeft.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:35

Picopico schreef:
Wat is een goede losse oven?
Ik heb een nieuwe nodig en hier al aardig wat ellende mee gehad (voornamelijk niet warm genoeg worden). Belangrijk is dat ie dus goed warm wordt en minimaal 35 liter, maar liever groter.

Om terug te komen op deze vraag (al fijne reacties gehad, dank daarvoor). Mijn magnetron is eigenlijk ook aan vervanging toe. Is een oud ding en het deurtje gaat soms slecht open. Nu zit ik eraan te denken een combimagnetron aan te schaffen, scheelt aardig wat ruimte. Maar hier heb ik helemaal geen ervaring mee. Is de ovenfunctie (hetelucht en grill) van zo'n ding even goed als een normale oven? Ik zie enorm veel functies en programma's voorbij komen. Welke zijn aan te raden en wat is overbodig? Wat is een goed merk? Waar moet ik op letten? Budget is max €300.

Froukje
Forever young

Berichten: 10839
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:55

Ik vind mijn combi prima om broodjes mee af te bakken maar een pizza afbakken was al een lastige kwestie.. Prima ding toen ik nog op mezelf woonde maar ik gebruik hem nu alleen nog maar als magnetron.

Ik heb een Samsung trouwens.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:03

Alle functies gebruik ik niet.
Maar de oven staat zeer regelmatig aan.
Vroegah had ik een echte oven. Maar zou die nu dus niet meer willen ivm de plek.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:20

Interessant Axel!

Ik heb een Etna (CM244ZT volgens de mail) combimagnetron sinds een ruim jaar, nadat ik van de vorige steeds kortsluiting had. Bevalt prima en sindsdien lukken ovenschotels gewoon en verbranden pizza's ook niet meer dus wsl was de oude al veel langer slecht ;)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:29

Dankjewel Axel voor je uitgebreide antwoord!

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:39

Hier ook een Etna combimagnetron en bevalt uitermate goed. Ik gebruik zowel de magnetron als de ovenfunctie veel. Oven is echt prima, ik bak er taart en cake in maar ook ovenschotels.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 22:15

Picopico schreef:
Picopico schreef:
Wat is een goede losse oven?
Ik heb een nieuwe nodig en hier al aardig wat ellende mee gehad (voornamelijk niet warm genoeg worden). Belangrijk is dat ie dus goed warm wordt en minimaal 35 liter, maar liever groter.

Om terug te komen op deze vraag (al fijne reacties gehad, dank daarvoor). Mijn magnetron is eigenlijk ook aan vervanging toe. Is een oud ding en het deurtje gaat soms slecht open. Nu zit ik eraan te denken een combimagnetron aan te schaffen, scheelt aardig wat ruimte. Maar hier heb ik helemaal geen ervaring mee. Is de ovenfunctie (hetelucht en grill) van zo'n ding even goed als een normale oven? Ik zie enorm veel functies en programma's voorbij komen. Welke zijn aan te raden en wat is overbodig? Wat is een goed merk? Waar moet ik op letten? Budget is max €300.


Ik doe zelfs niet eens meer een normale oven terwijl wij wel de ruimte hebben. Combi's zijn zo veel praktischer en warmen sneller op. Wij hebben er zelf twee naast elkaar nu :')

Wij hebben miele, maar die zijn wel aan de prijs.
Maar je hebt genoeg fijne voor minder. Etna hoor je inderdaad vaak goede verhalen over.

Ook zou je kunnen kijken naar "refurbished" excemplaren. Zijn helemaal nagekeken, schoon en als nieuw gemaakt. Dan kom je van een topmerk ongeveer op dezelfde prijs uit. Je hebt een aantal bedrijven die dit doen. In ons eerste huis hadden we er zo een en die is ruim 8 jaar meegegaan uiteindelijk.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 11:55

Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:34

Morrie schreef:
Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.


Dan moet je een maatje kleiner

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:46

Suzanne F. schreef:
Morrie schreef:
Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.


Dan moet je een maatje kleiner

echt? Als ik zit, moet de knoop open bij deze maat, anders krijg ik last van m'n darmen

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:49

Morrie schreef:
Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.


Hoe was jij je spijkerbroeken?
Ik heb ooit nl. gelezen dat wasverzachter er voor zorgt dat de stretch/elastan uit de broeken gaat

Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:50

Morrie schreef:
Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.


Omdat de stof uitrekt tijdens het dragen. Wassen (nat maken) helpt het weer wat in originele staat “krimpen”.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:50

xChanelx schreef:
Morrie schreef:
Hoe komt het toch dat sl mijn spijkerbroeken prima zitten als ik ze na de was aantrek, maar na een uurtje afzakken en als een vod om m’n benen hangen. Zowel dure als goedkope.


Hoe was jij je spijkerbroeken?
Ik heb ooit nl. gelezen dat wasverzachter er voor zorgt dat de stretch/elastan uit de broeken gaat

ze stretchen teveel zelfs, ik was ze met wasmiddel, wasverzachter en geurkorrels op 40 graden, ze gaan niet in de droger, daar heb ik slechte ervaring mee.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:53

Dan zou ik eerst stoppen met al die troep en alleen een minimale hoeveelheid wasmiddel gebruiken. :j

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:00

Ja, dan verliezen ze inderdaad hun vorm. Wat MarlindeRooz zegt, ik zou alleen wat wasmiddel gebruiken en ev. azijn als natuurlijke wasverzachter. Of daar mee beginnen als je nu nieuwe broeken koopt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:07

In mijn wasmachine mag absoluut geen azijn. Is uitdrukkelijk gezegd toen hij geplaatst werd.
Dat zou betekenen dat ik spijkerbroeken apart moet gaan wassen.

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:55

Waarom mag er geen azijn in een wasmachine?

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:59


goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:08

Je kan ook gewoon alles wassen zonder wasverzachter en deurkorrels? Maar inderdaad, gewoon met minimale hoeveelheid wasmiddel en zonder andere zaken, dan blijven ze het langste goed! (ik vind trouwens dat dat ook voor alle andere soorten kledij geldt).

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:33

als ik geen wasverzachter gebruik, staan die spijkerbroeken en evt. ander wasgoed stijf rechtop. Er zit enorm veel kalk in het water hier (en voor zo'n apparaat tegen kalk is hier helaas geen plaats).
Mijn man heeft een poos de was gedaan toen ik mijn been gebroken had en niet bij de wasmachine kon komen, hij deed er alleen wasmiddel in en ik kom nog steeds shirts tegen die (in mijn beleving) stinken, het beddengoed vond ik in de periode ook gewoon stinken als het uit de wasmachine kwam.

De machine zelfs stinkt niet, hij is namelijk redelijk nieuw :')

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:36

Morrie schreef:
echt? Als ik zit, moet de knoop open bij deze maat, anders krijg ik last van m'n darmen


Dan heb je gewoon een verkeerde pasvorm. Die blijkbaar te strak bij je buik en te los bij je benen zit.
Dan moet je eens gaan kijken naar een slim fit jeans.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:37

Rocamor schreef:
Waarom mag er geen azijn in een wasmachine?


Geen idee. Ik draai regelmatig een kookwas met een fles schoonmaakazijn.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:43

Suzanne F. schreef:
Rocamor schreef:
Waarom mag er geen azijn in een wasmachine?


Geen idee. Ik draai regelmatig een kookwas met een fles schoonmaakazijn.

mijn man zal wel weten waarvoor, maar hij is er even niet, ik vraag dat soort dingen nooit, als iemand zegt dat er iets niet of wel mag, dan neem ik dat gewoon aan.

ik gebruik alleen azijn (en baking soda) voor de afvoer in de keuken, die zit nogal snel verstopt vanwege een rare bocht in de leiding