Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:46

Even een korte reactie, ben aan het werk, maar wat Jelske zegt over notarissen klopt niet. Die checken altijd het Kadaster en sturen niet een enkel mailtje aan de gemeente. Controleren of iedere dakkapel er rechtmatig opzit, kunnen ze uiteraard niet.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 22:40

Wauw, bedankt voor alle reacties, tips en aanbiedingen voor hulp <3

November108 en Chantalla, ik zal jullie even een PB'tje sturen met details. Heel erg bedankt!

Wat nu eerst wel gewoon moet is die vooroverleg indienen. Hopelijk is het dan gewoon klaar. Mocht het toch zo zijn dat er iets veranderd moet worden, ga ik uiteraard bezwaar aantekenen. Ik heb net een paar weken geleden al rechtsbijstand aangevraagd, maar omdat dit toen al liep, kunnen ze denk ik niet veel betekenen. Misschien kunnen ze wel helpen als ik de vorige bewoners hiervoor verantwoordelijk ga stellen. Want eerlijk, zonder stallen was ik hier niet eens gaan wonen. Nu wil ik uiteraard niet meer weg. Maar de verkoop ontbinden gaat nu een beetje moeilijk zijn.
Wat ik uit satellietbeelden kan vinden via de link die hier is geplaatst, is dat die overkapping ergens tussen 2016 en 2017 dubbel zo groot is gemaakt. Ik kan niet verder terug.. Maar, in 2010 stond er dus al een houten overkapping op de plek zie ik via streetview (rood omlijnd) en de kapschuur van de achterburen ook.
Afbeelding
Dus de eerste bewoners hebben daar al iets neergezet dus. De tweede bewoners, dus voor ons, hebben hem dubbel zo groot gemaakt en geverfd. Ik heb er alleen stallen in gezet. De eerste bewoners kan ik contacteren, want mensen waar ik bevriend mee ben geraakt in het dorp, zijn ook vrienden van hun.
Het enige wat ik ook kan vinden op Planviewer, is dit:
Afbeelding

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 15:10

Nou, de aanvraag/vooroverleg is ingediend via het omgevingsloket. Wat een ingewikkeld proces zeg.. Ik heb zoveel mogelijk maar proberen in te vullen.. Nogmaals veel dank aan Chantalla, die super behulpzaam is geweest en een bouwtekening heeft gemaakt van de stallen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:45

Citaat:
Stel je koopt een huis met een zwembad, kijk je dan of daar een vergunning voor is verleend? Of een carport, garage, paardenbak, schuur.. Veel mensen niet, durf ik te wedden.

eerlijk? Ja. Zelfs bij de aankoop van een weide met schuilstallen. Dat is je onderzoeksplicht als koper. Gewoon de vergunningen op vragen aan de verkoper is in principe voldoende. Kunnen ze die niet voorleggen dan kan je er van uit gaan dat ze er niet zijn. Je moet ze dus niet perse zelf op vragen maar in principe zou je het wel moeten vragen aan de verkoper/notaris.

Je krijgt al een aantal nuttige tips en ik zou ook nog niet pannikeren. :(:)

Het enige dingetje dat ik nog wil zeggen, Poekkie: Die 15 jaar waar jij het over hebt starten elke keer als er een uitwendige verandering aan het gebouw gedaan is. Dus als de mensen voor TS het vergroot hebben en dat is 10 jaar geleden, dan geldt die regel dus niet meer voor het gebouw in kwestie. Dus als de overkapping in 2016 of 17 gezet is. Dan kan je je niet meer beroepen op die 15 jaar. Ook niet in België. :) Dat is wel iets om rekening mee te houden. :)

bribro
Berichten: 148
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:20

Wat fijn dat je hulp hebt gekregen van mede-Bokkers!
Nog een kleine tip waar je misschien iets aan hebt: via topotijdreis.nl kun je oude kadastrale kaarten bekijken.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 16:43

Voor zo ver ik weet kan illegale bebouwing niet verjaren.. Er zijn mensen die dus na 40 jaar nog iets af moesten breken. -O- Met grond kan dat wel. In ieder geval heb ik er gewoon nooit rekening mee gehouden dat dit illegaal zou zijn, in mijn enthousiasme en.. Te goed van vertrouwen, misschien. Een harde les die ik niet weer zal maken, al ben ik niet van plan te verhuizen. Ondanks dat er nu dus al wel jaren iets staat, ook al was het maar de helft van het huidige formaat in het verleden, ben ik gewoon de l*l. De verkoper is ook verplicht mee te delen dat ergens geen vergunning voor is verleend. Maar nu ik zo kijk weet ik dus ook niet over er dus wel een vergunning nodig is voor de overkapping. Dat is voor mij het belangrijkste om te weten en als dat wel zo is dat ze er gewoon niet moeilijk over gaan doen.

Edit: Bedankt bribro! Zo te zien is er in 2010 iets neergezet, tegelijk met de kapschuur van de achterbuurman (dat dus wel op agrarisch grond staat)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 16:48

Merexa schreef:
Voor zo ver ik weet kan illegale bebouwing niet verjaren.. Er zijn mensen die dus na 40 jaar nog iets af moesten breken. -O- Met grond kan dat wel. In ieder geval heb ik er gewoon nooit rekening mee gehouden dat dit illegaal zou zijn, in mijn enthousiasme en.. Te goed van vertrouwen, misschien. Een harde les die ik niet weer zal maken, al ben ik niet van plan te verhuizen. Ondanks dat er nu dus al wel jaren iets staat, ook al was het maar de helft van het huidige formaat in het verleden, ben ik gewoon de l*l. De verkoper is ook verplicht mee te delen dat ergens geen vergunning voor is verleend. Maar nu ik zo kijk weet ik dus ook niet over er dus wel een vergunning nodig is voor de overkapping. Dat is voor mij het belangrijkste om te weten en als dat wel zo is dat ze er gewoon niet moeilijk over gaan doen.

Klopt, in theorie moeten ze je dat mededelen maar als zij ook niet wisten dat ze vergunningsplichtig waren dan is het nog een dingetje. Ik weet niet hoe het in NL zit maar in BE leest de notaris de akte voor en onderteken je basically dat je akkoord gaat met de verkoop van het gebouw zoals het is en met de kennis die er is. Echt bewust verborgen gebreken zijn een ander verhaal maar dat gaat in dit geval niet op want het gebouw stond er en dan is het aan jou om naar de vergunning te vragen. Want als de verkoper ook niet wist dat er een vergunning voor nodig was, dan heeft ie niet bewust iets verzwegen... Denk dat dat best een gecompliceerde zaak zou zijn als je er eentje van zou willen maken. Zoals ik lees wil je dat niet maar ik hoop dat ik duidelijk ben in waar ik naar toe wil...
Het hoeft geen "kwade wil" van de verkoper geweest te zijn. Ook al zit jij er nu mee wat natuurlijk kl*te is. :(:)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 20:02

Wij hebben bij onze bezichtigingen 19 stuks, soms had het huis geen bijgebouwen, meestal wel. Maar 5 of 6 hadden vergunningen.
Gezien onze ervaring met gemeente die dus een 40 jarig gebouw liet afbreken want geen vergunning, vroegen wij hier als eerste naar.
En inderdaad, het verjaart niet.

pmarena

Berichten: 48108
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 08:47

Altijd uitzoeken inderdaad zodat je precies weet waar je aan toe bent :j

Je kan dan echt aparte situaties tegenkomen, zelfs het huis zelf dat illegaal vergroot is :=

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:11

Wij huurden 8 jaar een wei met grote hooischuur, rijbak ( met schuilstalletje), stal met 2 boxen enz.
Gebouwen stonden al meer dan 30 jaar (met uitzondering van de 2 boxenstal)
Huur ging "voor het leven"
Was van een oudere weduwe.
Op een gegeven moment wilden de dochters op eens een ander (natuurlijk hoger) huur contract met tijdslimiet van 3 jaar.
Nou vooruit.
Na een jaar het hoge woord... zij willen verkopen.
Wij hadden eerste kooprecht en wel oren na ( behalve na de absurd hoge prijs)
En toen de verrassing, want gelukkig ben ik eerst na de gemeente.
Anderhalf uur zat ik daar.
1e : het gehele perceel was "grasland met behoud van waarde"
En volgens de ambtenaar mochten wij -grof gezegd- nog geen moestuin er daar aanleggen.
Verder was er alleen het mini 2 boxenstalletje vergund, precies 19 m2.
Alles andere was "nog" gedoogd.
Maar er mocht niets, helemaal niets , ook niet opknappen of überhaupt een plank of dakpan repareren.
Erger nog: die goede man waarschuwde mij dat zodra het verkocht is, zeker iemand langs zou komen en met n beetje pech alles eraf moet...
En waarde? Tja nog geen kwart wat ze vroegen.
Uiteraard zijn wij vertroken :)

pmarena

Berichten: 48108
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:31

Dat hoor je wel vaker dat er zo'n situatie ontstaan is, waarbij op een perceel van de huidige eigenaar om welke reden dan ook een bouwwerk(je) gedoogd wordt, maar zodra het perceel verkocht wordt, dat dat bouwwerk er dan in principe vanaf moet.

Toch lüllig als ze dan bij je op de stoep staan nadat je net een prijs hebt betaald gebaseerd op die bebouwing :(:)

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 09:33

Poeh.. Wat een verhaal en ook heel oneerlijk van de dochters van die vrouw. Heb je uiteindelijk wel iets nieuws gevonden?

Recent had ik een verhaal gelezen van een vrouw die een woning had gekocht die illegaal vergroot was door de vorige eigenaar waar ze al wat jaartjes in woonde. Ze had een lichamelijk beperkte zoon die o.a. zijn kamer in het nieuwe gedeelte had en toen ze wilde gaan verbouwen, kwamen ze er achter dat bijna de helft van het huis illegaal gebouwd is. Dat betekende dus een flinke waardevermindering. Nu weet ik niet of ze dat dus ook alsnog af heeft moeten breken, maar dat is ook echt zuur.
Misschien dat het alsnog gelegaliseerd is en hopelijk doen ze dat hier ook. Niemand heeft last van mijn stallen, het staat best een stukje bij de woningen vandaan en ik onderhoud het ook goed. Soms rijd ik tijdens mijn werk wel eens langs vervallen boerderijen of vervallen schuren met soms een dikke bende er omheen waarbij ik denk 'zonde zeg'.
De reacties die ik uit mijn omgeving voornamelijk krijg zijn ''maar het is toch jouw grond?'' als ik ze over de situatie vertel. Was het maar zo makkelijk. Natuurlijk snap ik ergens ook wel dat niet iedereen overal zomaar schuurtjes op kan zetten, maar met de komst van de wolf vind ik het belangrijk om de boel op te kunnen sluiten als de wolf in de buurt gesignaleerd wordt. Ook omdat ik veulens wil en mini's heb, maar ook omdat het weer soms heftig kan zijn.
Het is nu eerst afwachten en anders zou ik ook wel graag naar de gemeente gaan om het gesprek aan te gaan face to face, of dat ze gewoon eens langs komen.

De stallen maken het geheel natuurlijk wel wat meer waard. Worst case scenario verkoop ik de overkapping met stallen en zet ik iets neer wat kleiner is, als dat wel mag of iets verrijdbaars + bouw ik 2 stallen in de schuur.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 15:04

Helaas heeft de gemeente vaak echt schijt aan of iemand er last van zou kunnen hebben of niet. Als het niet in de boeken staat kan je of maken dat je een bouwvergunning aanvraagt en dat kost je geld, of afbreken.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:43

Ons geluk was (is) dat wij op een klein afstandje onze "hoofdstal" huren.
Dus het was voor ons simpel : spullen oppakken en wegwezen.
Wij hadden het hun ook nog moeilijk kunnen maken, want ons contract (op hun aandringen toen een echte huur contract) ging nog tot eind '23.
Maar nadat wij dus aangegeven hebben, dat wij voor dit geld onder deze omstandigheden niet kopen.. werd regelmatig gehint dat er kopers zouden zijn. En ook regelmatig op eens vreemde op het erf.
Na de zoveelste keer, hebben wij dus alles gepakt en medegedeelt dat wij gaan.
Dat was dan op eens ook niet goed, haha.

Ach de dames, hadden zich gewoon rijk gerekend ( nota bene achter hun moeders rug om) omdat iemand hun wijs gemaakt had, dat dit ooit bouwgrond zou worden.
Niet dus ( spelen nog meer regels om dit stukje)
Uiteindelijk heeft een aangrenzende achterbuur het gekocht - uiteraard voor weinig.
Die laat nu alles niet vergunde in de loop van de tijd afbreken en houd alleen het stalletje voor zijn 3 schapen.

Zijn lieve, jonge mensen en ik gun het hun van harte,plus dat zo daadwerkelijk de vrije uitzicht en behoud gewaarborgd blijven. dus niet op eens toch een projectontwikkelaar opduikt- want raar raar, die krijgen de meest onmogelijke dingen vaak voor elkaar.

Het is dat lekker in ons 2 onder een kap wonen en ons paarden ( en wij,haha) al ouder... dus de droom van our little house on the prairie er niet meer speelt.
Maar het bezoekje aan de gemeente was de ultimative eyeopener - want ook een bevriende makelaar (van hun dan) beamde wat de dames beweerden.

Zou het daadwerkelijk nog eens van komen om een nieuw stekje te kopen- eerst persoonlijk bij de desbetreffende gemeente langs :)

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 21:25

Hier had ik nog even geen update gegeven, maar intussen ben ik wat stappen verder en heb ik goed nieuws!

Ten eerste; Ik was twee weken (op 12 Juni) na het indienen van het vooroverleg telefonisch benaderd door de gemeente. Het is blijkbaar weer fout gegaan ondanks ik het vinkje 'Vooroverleg' heb aangeklikt maar is het als aanvraag ingediend. Dit heb ik na overleg zelf teruggetrokken maar konden ze de vooroverleg dus nog wel zien, waaronder de bouwtekening die ik heb ontvangen van Chantalla. Die hele omgevingsloket online is vreselijk lastig en ingewikkeld, maar ik heb aan deze man mijn situatie uitgelegd en was hij erg begripvol. Hij zou zijn best doen. Echter hoorde ik maanden maar niks, tot ik 25 Oktober een mailtje kreeg. De afrondingsbrief van het vooroverleg. En deze was absoluut niet goed.

O.a. kwam naar boven, om het even beknopt te zeggen, dat de stal niet in het beoogde bestemmingsplan past en de schuilstal het oorspronkelijke groene karakter van de omgeving verstoord. En ook letterlijk 'De gerealiseerde paardenbak vormt een aanzienlijke inbreuk op zowel het straat- en bebouwingsbeeld als de woonsituatie en gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.'

Daarop heb ik trillend ruim 3 kwartier gepraat met de man die de mail naar mij toe heeft verzonden. Dit was weer een andere man dan die 12 Juni mij had benaderd en heb ik de situatie opnieuw uit moeten leggen, want de vorige man was niet langer werkzaam bij de gemeente en had de zaak laten liggen. Gelukkig was ook deze man erg begripvol en zei hij dat het iemand was van TCH die dit onder ogen had gekregen en waarschijnlijk een rotdag had en niet keek naar het complete plaatje. Er loopt namelijk geen weg langs, dus inbreuk op straat- en bebouwingsbeeld is kul. De buren hebben er ook geen last van en vinden de laurierhaag die er staat en ik heb geplant juist fijn.
Deze beste man is zelfs nog op mijn verzoek bij mij langs gekomen op zijn laatste werkdag bij deze gemeente. Want ook hij gaat weg :+
Ook de buurvrouw kwam langs en zei totaal geen bezwaar te hebben, de man heeft foto's gemaakt en met TCH contact opgenomen om de zaak te bespreken. Ze hebben ook niet genoeg mensen om actief te handhaven en vroeg hij zich ook af waarom er überhaupt zo bovenop werd gezeten. Een vergunning hoef ik nu niet direct aan te vragen maar kan ik altijd nog doen als ik het wil verkopen o.i.d. als ik het goed onderbouw. Ze proberen er juist naar toe te werken dat buren onderling plannen overeen kunnen komen door overleg en dat is ook gebeurd.

Dus het is nu afgerond.

Wel ben ik vorige maand bij een bijeenkomst geweest in het dorpshuis, omdat ze 70 tot 100 woningen bij willen bouwen voor 2030 op een dorp met ongeveer 300 woningen. Mensen krijgen (gelukkig) wel inspraak van hoe en wat, maar mochten op A3 formaat satellietfoto's aangeven waar ze wel huizen zouden willen hebben en mensen hadden o.a. ook mijn grond en naastgelegen weilanden aangestipt :\ Ook werd er gesproken over een wandelroute die ze door mijn weiland aan willen leggen, maar ik ben nooit benaderd. Maar van wat ik begrijp kan je hier niet voor onteigend worden, voor beide niet, vooral omdat de gemeente genoeg grond heeft voor deze woningen in het dorp en het niet in het algemeen belang dient om mij te moeten gaan onteigenen, wat ook een hele lange procedure kan zijn. Daar zat ik wel een beetje mee in de maag en wil ik absoluut niet.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:54

Fijn dat het schuilstalgedoe is opgelost.
Ik zou wel bovenop de nieuwbouw blijven zitten; gemeentes zijn rare instanties en je kunt snel bezwaar maken als je bespeurt dat ze toch jouw grond in de plannen meenemen voor wandelpaden en ander gedoe. Ben je te laat, dan is een gemeente slecht met 'sorry we gaan het anders doen'.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:55

Fijn dat je eindelijk duidelijkheid hebt!

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:54

Fijn dat je duidelijkheid hebt!

Tipje: Voeg hier een zoeknotitie in en abonneer je op de zoekterm (jouw gemeente) om op de hoogte te blijven van de bestemmingsplannen die zij uitzetten. Zeker met woningbouwplannen is dit een om in de gaten te houden. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ndmakingen

Mocht je je zorgen blijven maken, ga dan ook even in gesprek met de wethouder die over dit onderwerp gaat.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 12:09

Nouja, ik denk niet dat ze zomaar even een plan kunnen trekken over iemand zijn eigendom zonder eerst in overleg te gaan tot een besluit. Het is mijn eigendom en een wandelpad dient niet in algemeen belang. Het was een wens van een werkgroep hier in het dorp om dit pad door mijn wei te trekken vanaf de doodlopende straat waar mijn wei aan grenst, wat ze door willen trekken, ook door percelen van andere mensen waaronder een mooie privé siertuin. Die gaat daar echt niet zomaar mee akkoord en ik ook niet. Toen ik hier lucht van kreeg heb ik ook gelijk tegen iemand uit die groep verteld dit absoluut niet te willen. Maar de eigenaar van een perceel naast die van mij wil in de toekomst wel huizen bouwen, pal naast mijn mestbult en moestuin.

Bedankt voor de tip Winged! Maar dit heb ik aan staan en krijg al mailtjes (voor aanvragen voor bomenkappen etc.)

In gesprek gaan doe ik zeker als deze werkgroep door blijft drammen om hun plan door te trekken.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Na jaren staat de gemeente ineens op je stoep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:29

Fijn dat er uitslag is.

Het is nog ver weg, maar ik zou denk ik eerder kiezen voor een bedrag dan bot blijven liggen. Als ik hier in de buurt kijk (overigens wel randstad)... Wat vroeger gebied voor buitenritten was met aan de andere kant van de weg vrijstaande huizen en oa een manege, is nu een gigantische nieuwbouwwijk geworden. De paar mensen die dwars zijn blijven liggen, wonen nu dus nog steeds in hun huis, maar hebben ipv groen nu buren om zich heen. Het bouwplan is gewoon om hun heengebouwd. Denk dat ik persoonlijk blijer was geworden van uitkoop. En dit is slechts 1 voorbeeld van de 30 nieuwbouwwijken hier in de buurt. Kassen opgekocht, nieuwbouwwijk ervoor in de plaats. En de oude huizen, oude mensjes, de dwarsliggers.. Die staan er nog tussen, met op de grens van hun erf een nieuwbouwwoning... Maar zoals ik zei, dit is randstad en hier is iets meer ruimtegebrek dan in het Noorden, dus best kan dat het er daar heel anders aan toe gaat.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:42

Jemig wat een ellende heb jij gehad zeg! Wat hebben wij dan een gemakkelijke Gemeente............... toen wij hier kwamen stond er een (blijkbaar illegale?) stal van 12 x 9 meter, die echter bij verkoop, dus onze aankoop, gelijk gelegaliseerd werd. En ook eventuele, andere illegale bouwsels (waar het hier in de buurtvan stikt :D )

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:55

linky schreef:
Jemig wat een ellende heb jij gehad zeg! Wat hebben wij dan een gemakkelijke Gemeente............... toen wij hier kwamen stond er een (blijkbaar illegale?) stal van 12 x 9 meter, die echter bij verkoop, dus onze aankoop, gelijk gelegaliseerd werd. En ook eventuele, andere illegale bouwsels (waar het hier in de buurtvan stikt :D )

Goed om te lezen dat die gemeentes ook bestaan.

Hier zijn ze niet zo helaas, hier dreigen ze meteen met dwangsommen en wat al niet meer. Dus hebben wij de hele boel gelegaliseerd en nog een kapschuur bijgebouwd toen we de kans kregen met een sloopbonusregeling. Kost wat, maar nu zitten we ook voor de toekomst veilig :j
Merexa schreef:
Nouja, ik denk niet dat ze zomaar even een plan kunnen trekken over iemand zijn eigendom zonder eerst in overleg te gaan tot een besluit. Het is mijn eigendom en een wandelpad dient niet in algemeen belang. Het was een wens van een werkgroep hier in het dorp om dit pad door mijn wei te trekken vanaf de doodlopende straat waar mijn wei aan grenst, wat ze door willen trekken, ook door percelen van andere mensen waaronder een mooie privé siertuin. Die gaat daar echt niet zomaar mee akkoord en ik ook niet. Toen ik hier lucht van kreeg heb ik ook gelijk tegen iemand uit die groep verteld dit absoluut niet te willen. Maar de eigenaar van een perceel naast die van mij wil in de toekomst wel huizen bouwen, pal naast mijn mestbult en moestuin.

Hier is het zo dat een werkgroep van alles kan willen, maar als de eigenaar van de grond niet meewerkt, dan kunnen ze op hun kop gaan staan, maar gebeurt er niks. En terecht.

Wat een vreemde manier van doen om op zo'n bijeenkomst dingen te gaan roepen over andermans grond terwijl diegene er zelf niet bij is. Niet bepaald netjes en ook niet slim...

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:37

Ga er niet zomaar vanuit dat een gemeente niet jouw grond kan inrichten oid.
Wij woonde leuk, maar de gemeente plande daar een bedrijventerrein, dan kun je in overleg met ze gaan en dan hopen dat je een redelijk prijs krijgt. Of ze gaan onteigenen en dan maar afwachten wat je krijgt.
Wij hebben toen een deskundige ingeschakelt en zijn er nog redelijk uitgekomen. Maar wel gedwongen om te verhuizen.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 00:57

Het is in mijn situatie zo dat mijn moeder het huis heeft maar het weiland, de stallen en paddock zijn van mij. Dit hoorde 5 jaar geleden voor wij hier kwamen wonen bij het huis. Ooit was al het weiland van één man en hoorde het niet bij het huis en die man heeft het stuk nog achter/naast mijn weiland. Dit is dezelfde man die hier nu op wil bouwen, vanuit mijn slaapkamer gezien links bovenin achter het hek die er nog staat.
Afbeelding
Mijn weiland ligt voor een deel achter het huis en loopt door richting een snelweg. Mijn moeder is hier met mij gaan wonen omdat ik dit niet alleen kon bekostigen en ik nog geen vriend heb om mee samen te wonen :+ Maar misschien gebeurt dit wel ooit en dan wil mijn moeder wel een gelijkvloerse appartement of bungalow huren. Maar voor nu is het wel prima en sparen we rustig door. Echter zal ik nooit genoeg geld voor mijn grond kunnen krijgen om een huis + weiland daarvoor terug te kunnen kopen. Denk ik. Dan zou mijn moeder het (haar) huis weer moeten verkopen om vervolgens samen weer iets te moeten kopen. Dan zal ik al +/- 400.000€ moeten krijgen + een lening om zelf een huis met weiland te kunnen kopen. Maar de ligging is ideaal, het dorp leuk en ik wil hier echt niet meer weg. In die 5 jaar dat we hier nu wonen heb ik echt mijn hart en ziel in mijn plekje gestopt en dat is eigenlijk onbetaalbaar. De rust en ruimte is zo fijn.
Gelukkig heeft de gemeente zelf genoeg grond om huizen op te zetten in het dorp verderop. Het weiland is overigens deels laag gelegen en erg nat in de winter, dus dan zal het eerst al opgehoogd moeten worden. Maar gelukkig is het hebben van eigendom een fundamenteel recht en zal onteigenen wel echt een laatste stap zijn en kan ik jarenlang procederen. Het zou mij breken dieren weg te moeten doen als ik ze niet meer bij huis kan hebben.
Het is dan ook op zijn zachtst gezegd erg vervelend dat het jullie is overkomen Diesuus. :(
Mocht er hier omheen gebouwd worden doen ze dat maar, zolang ze mij ongemoeid laten. Ik hou wel wat groen en privacy achter het huis. Maar het geeft toch die vreemde kriebel dat mensen zomaar plannen maken over mijn grond en ga ik weer gelijk doemdenken, want ik heb ook geen zin in ruzie met mensen in het dorp.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:54

Tip wat betreft de constructie van het huis van je moeder en jouw land: ga eens informatie inwinnen bij een notaris. Dat zou voor de toekomst wellicht zinnig kunnen zijn.