Wonen boven winkels,overlast?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:02

Het ligt er een beetje aan wat de omgeving is. Ik woon in de binnenstad, boven een grote winkel (geen supermarkt), in een huis uit de jaren '30. Ik woon op de 2e verdieping. En die winkel hoor ik echt nóóit. Wat ik van mijn benedenbuurman niet kan zeggen :=

Ik woon aan de achterkant, dus ik hoor ook nauwelijks verkeer (is winkelstraat in de binnenstad met éénrichtingsverkeer). Af en toe, als ik de balkondeur open heb staan, hoor ik de medewerkers van de winkel buiten kletsen tijdens hun pauze. Maar datzelfde geldt voor de mensen in de flat die mijn overburen zijn.

Hier ook vuilniswagens, leveranciers e.d. die vanaf half zeven rondrijden. Maar geen last van omdat dat aan de voorkant is. Wat wel een ergernis is is de kleedjesmarkt met Koningsdag. Maar dat hebben we voor dit jaar gelukkig weer gehad.

Geen idee of ik net zo prettig zou wonen boven winkels in een winkelcentrum in een woonwijk. Ik heb in een doodstille wijk in een oersaai dorp gewoond waar ik iedere ochtend last had van de brommer van de krantenbezorger :+ Omdat ik daar aan de voorkant sliep, en omdat dat het enige geluid was wat je hoorde, waardoor het net juist irritant was.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:11

Jarenlang naast een supermarkt gewoond. Vooral last van het laden en lossen in de vroege en late uren én van de lucht van vers gebakken brood... Elke morgen hing die lucht er en hoewel ik die lucht op zich lekker vond begon ik dat gek genoeg toch hinderlijk te vinden.

Het meest lastige was de parkeeroverlast op zaterdag. Om helemaal gek van te worden. Op zaterdag tussen 10 en 6 was er geen plek in de buurt van huis vinden.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:13

Parkeren is inderdaad ook verschrikkelijk.. We hebben er ook nog een basisschool bij + de supermarkt, maakt dat je weleens geen plek kunt vinden.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 14:16

Bij ons had ieder appartement 1 eigen parkeerplaats op een apart parkeerplek. Dus alleen als je twee auto’s had kon dat lastig zijn. Maar ook dat is denk ik erg afhankelijk van de omgeving. Centrum Amsterdam zal dat lastig zijn :D .
@TS, ik denk ook dat het heel persoonlijk is voor welke geluiden je gevoelig bent. Vrachtwagens en winkelwagens storen mij niet, dus vallen ook nagenoeg niet op. Terwijl één schreeuwende peuter mij verandert in een draak.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 15:47

Bedankt voor alle tips en aandachtspunten zover!
Dit ga ik zeker meenemen in de overwegingen.
Meer ervaringen en tips blijven welkom uiteraard.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 15:55

Je zou ook nog eventueel als het niet te ver is een bezoekje kunnen brengen aan de omgeving en een beetje vragen aan de bewoners hoe zij het ervaren?

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 16:57

Mijn man heeft voor we samen gingen wonen, jaren boven en restaurant gewoond in het uitgaansgedeelte van ons dorp (ca 40k inwoners). Hoogstens in het weekend dat er wat overlast was van het uitgaansvolk maar met een stel oordoppen had je nergens last van. Hij heeft daar echt met veel plezier gewoond :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:58

Ik had er veel last van. Huisvrouwen die beppen (wat ik een verschrikkelijk woord vind trouwens, maar het past wel) over de meest domme dingen, hangjongeren (inclusief gillende pubermeisjes) en het geluid van winkelwagentjes op klinkers.
Het geluid draagt ook erg omhoog, terwijl er tegenover mij geen gebouwen stonden.

Voor mij dus nooit meer.

Edit: het was een nieuwbouwwoning, dus goed geïsoleerd.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 30-05-23 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:04

Ga eens een keer luisteren, vraag mensen die er wonen of ze last hebben .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:17

Kun je niet beter investeren in isolatie, ofwel een goed geïsoleerd appartement zoeken :o ?

Weet niet wat je mogelijkheden zijn. Maar een gabberbuurman die de hele dag hardcore luistert is net zo vervelend als een klein kind (persoonlijke ervaring :D ).


Ik heb zelf in de binnenstad tegenover een populaire supermarkt gewoond, en kan me niet herinneren dat ik daar ooit last van heb gehad. Maar was een autoluwe binnenstad, die sowieso wel druk was, en geen winkelkarretjes buiten.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wonen boven winkels,overlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 10:08

Ook hier jarenlang boven een supermarkt gewoond. Wij hadden enkel wat last van het lossen, en dan met name in het weekend. zit je lekker op je balkon te ontbijten, komt er zon stinkende vrachtwagen recht onder je balkon staan welke met draaiende motor en koelmotor aan gaat staan lossen...

Ver nooit geen last van gehad. Parkeerplaats zat aan de andere kant dus wij hadden ook nooit problemen met parkeren, en winkelwagentjes hoorde we ook nauwelijks.

von dhet wel erg fijn om altijd een mega grote voorraadkast onder mn huis te hebben, liep regelmatig ff heen en weer als ik weer eens iets vergeten was (woon nu welgeteld 100 meter verderop en dan is dat toch lastiger hahaha).