Groot verpakkingen vaak duurder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:22

Calvé pindakaas is trouwens wel goedkoper wanneer je de grote pot van 1 kg koopt :):) :~

DuoPenotti

Berichten: 29485
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:31

dat geloof ik meteen met 1 kilo pindakaas, blij dat ze het kwijt zijn :r


Geintje natuurlijk.

Navulverpakking ook vaak genoeg duurder, heb zo even geen voorbeeld, maar ook dat ik dacht? Huh, navul hoort toch goedkoper te zijn.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:35

Nog nooit op gelet, maar wat bizar! Dus je wordt beloond in je portemonnee als je meer afval creëert, ms iets voor de klimaatdoelstellingen...

DuoPenotti

Berichten: 29485
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:37

Ja precies, maakt mij kwaad.

Ineens heb ik een voorbeeld.

Completa Koffiecreamer zak navul
Prijs per eenheid:4,18/kilo

Completa Koffiecreamer pot
Prijs per eenheid:3,98/kilo

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:50


Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:57

Het is ook eigenlijk ook altijd al zo geweest. Ik lette daar enorm op toen ik nog student was en dat is zo’n 25 jaar geleden.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-23 18:43

Vandaag een mooi voorbeeldje gevonden bij het boodschappen doen.

17,5% duurder voor de grotere verpakking :wow: Vind het vrij heftig! Zeker in deze tijden. Letten jullie er ook nog op? :D

Afbeelding

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 20:28

Zou die € 0.07 in het fabriceren van een groter doosje zitten?
Of verdient de kippenboer hier ook wat op?
Wat denk jij?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:02

Is echt bij veeel dingen zo. Bakboter… 1kg duurder dan de 250gr, allebei identiek hetzelfde papiertje er rond.
Laatst zag ik een giga pot choco van Nutella. Dure choco, is de enige choco die hier gegeten wordt, dus dacht ‘leuk, zal waarschijnlijk goedkoper zijn’, niets van, bleek 1/3duurder dan de 900gr potten…

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:31

Nielojram schreef:
Zou die € 0.07 in het fabriceren van een groter doosje zitten?
Of verdient de kippenboer hier ook wat op?
Wat denk jij?


Qua verhouding is het volgens mij zo dat als het volume (product) groter wordt, het oppervlak (verpakking) niet met dezelfde maar met een kleinere factor groter wordt. Een grote verpakking zou dan juist voordeliger moeten zijn.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:33

Het viel mij pas op met toiletpapier. Pak van 4 rollen was goedkoper dan een ‘voordeel’verpakking. Waar het voordeel in zit is mij nog niet duidelijk :+

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 21:42

Drie mini tubes handcrème zijn ook vaak goedkoper dan 1 grote tube, met opgeteld dezelfde hoeveelheid.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:54

3 milkarepen van 100 gram zijn goedkoper dan 1 van 270 gram.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:00

Ik heb persoonlijk enorm veel moeite met zo’n dingen… en dan gaan ze plastic tasjes verbieden, maar ‘verplichten’ ze mensen op zo’n manier om 3 keer een klein verpakt iets te kopen ipv een groot pak… snappen wie snappen kan…
(Is een andere discussie mss)

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:00

Cup-a-soup. De verpakking van 3 stuks is goedkoper dan 10 stuks. En wanneer het in de aanbieding is, zoals deze week bij AH, al helemaal.

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:02

tengeltje11 schreef:
Ik heb persoonlijk enorm veel moeite met zo’n dingen… en dan gaan ze plastic tasjes verbieden, maar ‘verplichten’ ze mensen op zo’n manier om 3 keer een klein verpakt iets te kopen ipv een groot pak… snappen wie snappen kan…
(Is een andere discussie mss)

Wat denk je van de 'actie' vorig jaar dat de winkel aangaf dat de losse plastic zakjes voor groente, fruit en brood niet meer worden gebruikt....(AH en Jumbo)
Tegenwoordig is bijna alle groente en fruit voorverpakt in plastic. -O-

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:10

En vaak zijn de in plastic voorverpakte groenten en fruit goedkoper dan die zonder... |o

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:11

senna21 schreef:
Cup-a-soup. De verpakking van 3 stuks is goedkoper dan 10 stuks. En wanneer het in de aanbieding is, zoals deze week bij AH, al helemaal.

Bij de AH wel idd, ik neem ze vaak mee bij het Kruidvat. Zijn de grote vaak maar € 2,49

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:19

Wanneer ze 2 of meer grotes/ hoeveelheden hebben, reken ik het altijd terug tot een gemiddelde prijs per nader te bepalen eenheid. Vaak zijn de kleine/ middelgrote verpakkingen het goedkoopst. Het kan echt lonen om even de rekenmachine van je telefoon erbij te pakken om het terug te rekenen.

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 23:25

Domi_94 schreef:
Wanneer ze 2 of meer grotes/ hoeveelheden hebben, reken ik het altijd terug tot een gemiddelde prijs per nader te bepalen eenheid. Vaak zijn de kleine/ middelgrote verpakkingen het goedkoopst. Het kan echt lonen om even de rekenmachine van je telefoon erbij te pakken om het terug te rekenen.

Een beetje oefenen met hoofdrekenen, dan heb je dubbel voordeel }>

hesterve

Berichten: 1926
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 00:12

Heb echt het idee dat dit een nieuwe truck is… Doordat veel mensen denken dat een grotere verpakking goedkoper is en niet omrekenen pakken ze vanzelf de grotere verpakking…
En 0,40 voor 1ei heb je in de buurt misschien een boer die ze aan de weg verkoopt/eierautomaat? Dan heb je ze een stuk verser en zijn ze minstens de helft ( betaal voor een tray van 30 €3,- …

senna21

Berichten: 11858
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 06:48

Dit soort truukjes bestonden al. Zoals ook het gewicht van de inhoud te verlagen en ook de prijs te verhogen. De levensmiddelen industrie en retail kan er wat van.. Het helpt echt om goed te blijven rekenen.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 07:44

Lijkt me een stukje vraag en aanbod. Veel mensen gaan ervanuit dat de grootverpakkingen voordeliger is, kan me voorstellen dat deze in aantallen dus beter verkopen.

Winkel speelt erop door de prijs steeds wat te verhogen, waar de kleine verpakking achter blijft.

Bij de AH to go is bv een half liter flesje cola, duurder dan de 1,5 liter fles (niet eens omgerekend naar prijs per liter). Oftewel je betaald 3x zoveel voor de cola. Toch pakt ‘iedereen’ het 0,5 liter flesje want ze staan op het station/benzinepomp etc.

Eigenlijk best logisch te verklaren.

Zelf trap ik er ook altijd in, goede bewustwording om zelf te blijven nadenken Ipv klakkeloos termen als XL of voordeelverpakking volgen.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Groot verpakkingen vaak duurder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:49

Ik sta heel vaak te (hoofd)rekenen. Bij de Welkoop verkopen ze bijvoorbeeld 2 soorten meelwormen voor kippen en als tuinvogelvoer. Dan sta ik dat naar de kiloprijs om te reken. Het zijn dezelfde wormen maar het prijsverschil is best groot. Voor vogels is het goedkoopst.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 09:06

renee16 schreef:
Lijkt me een stukje vraag en aanbod. Veel mensen gaan ervanuit dat de grootverpakkingen voordeliger is, kan me voorstellen dat deze in aantallen dus beter verkopen.

Winkel speelt erop door de prijs steeds wat te verhogen, waar de kleine verpakking achter blijft.

Bij de AH to go is bv een half liter flesje cola, duurder dan de 1,5 liter fles (niet eens omgerekend naar prijs per liter). Oftewel je betaald 3x zoveel voor de cola. Toch pakt ‘iedereen’ het 0,5 liter flesje want ze staan op het station/benzinepomp etc.

Eigenlijk best logisch te verklaren.

Zelf trap ik er ook altijd in, goede bewustwording om zelf te blijven nadenken Ipv klakkeloos termen als XL of voordeelverpakking volgen.

Ga weg; heeft helemaal niks met "marktwerking" te maken!
Is platvloers geld harken door meer marge. Hoe ze de consument bedonderen boeit niet, zolang die er maar in trapt.

Iemand die bij een groot-grutter werkte noemde ook eens "lang lopende contracten". Joh, toen de keten er geld op toelegde moesten die contracten met duvel en geweld op gebroken worden; nu de prijzen weer ingestort zijn, hoeft dat opeens niet.......