Maai mei niet!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1529
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:00

Voor wie niet gaat maaien, doe dit het liefste tot half juni niet. De levenscyclus van oa de wilde bij is 6-8 weken en dan is 4 wk niet maaien eigenlijk te kort.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 20:22

Wij vinden het lange gras zo gezellig dat we voor een wilde tuin gaan dit jaar :D

In de bakken hebben we de groentetuin. De boord is een mix van aangewaaid en geplant met bloemen tot eind van de herfst <3 Het grasveld echter kan wel wat extra bloemetjes gebruiken.
Afbeelding

Iemand tips voor meer bloemen die tussen het gras door gaan groeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:24

jiehaaa schreef:
moonsparkle schreef:
Ik heb een moestuin in mijn achtertuin, zolang ik de ruimte nog niet nodig hebt staat er 'onkruid' in. Nu zit in de ene helft groente en de andere helft paardenbloemen en madeliefjes. Om de moestuin heen zit gras, daar maai ik nu alleen het pad want er loopt geen echt pad doorheen.

Paardenbloemen kunnen zich trouwens goed aanpassen, als ze genaaid zijn maken sommige nog meer bloemknoppen aan en blijven de bloemstelen korter.


Wat een vriendelijke wraakactie van de paardenbloemen. Make flowers, not war.


Ik zeg quote van de maand! :)

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:39

N.a.v. dit topic mijn man gezegd niet zo snel te gaan maaien. Hebben een klein stadstuintje. Dus lang in de paardenbloemen gezeten. En nu een hommelnest in de spouwmuur zitten. Man not amused. Al lees ik dat ze niet veel kwaad kunnen...

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:39

De maand mei is voorbij en helaas is deze week ook zo'n beetje alles gemaaid in onze stad. Ik vind het erg jammer, alles ziet er ineens zo dood en droog uit. Ik vond dat lange gras met die wilde bloemen zo vrolijk staan.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:40

SnuitjeLove schreef:
De maand mei is voorbij en helaas is deze week ook zo'n beetje alles gemaaid in onze stad. Ik vind het erg jammer, alles ziet er ineens zo dood en droog uit. Ik vond dat lange gras met die wilde bloemen zo vrolijk staan.



Maak dat kenbaar bij je gemeente. Als meer mensen dat doen veranderd er wellicht iets

FV_Whisper

Berichten: 173
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:44

madeliefw schreef:
N.a.v. dit topic mijn man gezegd niet zo snel te gaan maaien. Hebben een klein stadstuintje. Dus lang in de paardenbloemen gezeten. En nu een hommelnest in de spouwmuur zitten. Man not amused. Al lees ik dat ze niet veel kwaad kunnen...


Hier meerdere jaren een hommelnest in de spouwmuur gehad (ook dit jaar weer <3 ), en een keer onder het dak en het kan idd geen kwaad. Gewoon laten zitten, aan het eind van de zomer verdwijnen ze vanzelf weer.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:45

Ik probeerde mijn moeder al jaren mee te krijgen in Maai Mei niet (we maaien al wel een paar jaar gefaseerd) en dit jaar hebben we voor het eerst echt alles laten staan. Helaas is mijn moeder toch echt nog wel van de nette gazonnetjes generatie en wil ze het nu al weer maaien.
Volgend jaar gaan we voor maai Mei/Juni niet :D

We hebben wel eerder bepaalde hoekjes niet of weinig gemaaid en je ziet echt dat er op die plekken in de tuin veel meer verschillende plantjes en bloemen opkomen. Als het aan mij zou liggen zouden we alleen looppaadjes maaien :+

madeliefw schreef:
N.a.v. dit topic mijn man gezegd niet zo snel te gaan maaien. Hebben een klein stadstuintje. Dus lang in de paardenbloemen gezeten. En nu een hommelnest in de spouwmuur zitten. Man not amused. Al lees ik dat ze niet veel kwaad kunnen...


Imker hier :)
Een hommelnest kan geen kwaad. Afhankelijk van de soort blijft het nest enkele maanden zitten. De werksters sterven uiteindelijk en de nieuwe koninginen zoeken aan het eind van het seizoen een winterholletje en vliegen in het voorjaar uit om nieuwe nesten te stichten. Meestal komt er geen nest weer op een oude plek, maar voor de zekerheid kun je de ingang in de winter afdichten :)

Padoertje
Berichten: 1529
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:08

belle_boef schreef:
SnuitjeLove schreef:
De maand mei is voorbij en helaas is deze week ook zo'n beetje alles gemaaid in onze stad. Ik vind het erg jammer, alles ziet er ineens zo dood en droog uit. Ik vond dat lange gras met die wilde bloemen zo vrolijk staan.



Maak dat kenbaar bij je gemeente. Als meer mensen dat doen veranderd er wellicht iets


Onze gemeente maait pas na half juni weer. Veel bermen blijven hoog, maar bij kruisingen en rotondes moeten ze wel maaien uit veiligheidsoverwegingen. Bij onze gemeente hebben ze vorig jaar ook een motie hierover aangenomen en ieder jaar proberen ze uit te breiden door extra stukken gazon niet te maaien.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:24

Dankjewel laurora en whisper. Ik vind ze ook wel schattig die hommels.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:29

Ik maai alleen waar ik moet lopen. De rest blijft staan.
Hier ook een hommelnest achter de hooiruif.

mercurie
Berichten: 169
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 22:32

Ik maai ook niet,gras staat nu zeker knie hoog.en staat vol met paarden bloemen en klaver.
Verder staat in moestuin her en der een Madelief.
Maar in juli gaat deel van achtertuin op de schop.dus zal er wel gemaaid worden.

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 23:02

ik heb gisteren voor het eerst gemaaid dit jaar (met de bosmaaier, mijn grasmachine overleeft dat niet), maar getverdikke, hooikoortsgewijs is dat geen cadeau zulle. %)

Wij zijn met 2 buren die dit doen, de rest is waarschijnlijk niet gelukkig met ons, 2 zo'n verwilderde stukken tussen al die mooie nette tuintjes. :')

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 06:05

KimD schreef:
Jammer genoeg moeten we maaien, anders hebben we zo'n overlast van teken, dat risico is me te groot met de honden.

Daarentegen wel hebben we een strook nutteloze grond langs het huis waar ik dit jaar echt iets in wil gaan planten. Weet alleen nog niet wat. Misschien zo'n wilde bloemenmix?

Zou er zelfs wel wat insectenhotels kwijt kunnen. :j


Ik heb in maart een bijenmix gepland op een stuk wat eerst vol stond met brandnetels en ik kan het zeker aanraden :D

Afbeelding

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Maai mei niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 06:49

Voor de mensen met een iets grotere grasmat, probeer eens delen niet/in delen te maaien.
Dus maak voor jezelf paadjes om overheen te lopen tussen niet gemaaide delen waar de bloemen verder kunnen bloeien. Bij de volgende maaibeurt kun je het dan evt omdraaien als de hoge vakken uitgebloeid zijn.
https://www.maaimeinietnederland.nl/gazonbeheer/ Zie hier ook wat voorbeelden en tips