Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
furious

Berichten: 7109
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:40

supertammy schreef:
Hier ook veel minder insecten, maar dat komt volgens mij omdat we al 2 maanden windkracht 5 hebben. :+ Daar houd ik ook niet van.


Nou echt die vliegen kunnen niet landen op de paarden met die harde koud wind :=

Stond vandaag nog bij de voorkant van mijn auto een landing vogelpoep te verwijderen. En misschien maar 1 dood insectje gespot.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:49

8nnemiek schreef:
Niks nieuws toch, dat er in Nederland veel te weinig insecten zitten?
We hebben onze 'nieuwe' auto nu anderhalf jaar, 50.000km ermee gereden en nog niet een keer gewassen := Er zitten gewoon nauwelijks insecten op, bijna al het vuil bestaat uit stof en stuifmeel en modder. Terwijl ik me nog goed kan herinneren dat mijn vader vroeger, toen we met de auto op vakantie gingen, bij aankomst de auto ging wassen omdat de voorkant zwart was van de beestjes..

In onze tuin zitten er gelukkig meer dan genoeg. Vlinders, hommels, wilde bijen.. Maar elk jaar gaan de wilde bijen weer dood zodra de boeren beginnen te spuiten met gif, en blijven de larven in de nesten achter om te sterven.


bron: http://www.akkerbouw-van-nu.nl/milieu/gewasbescherming/

Gewasbescherming is vaak negatief in het nieuws. Er spelen veel emoties mee in het debat. Twee voorbeelden.
1. Bijensterfte: sinds begin deze eeuw is er een toename gezien in de bijensterfte. Aangezien bijen zeer belangrijk zijn voor de bestuiving van gewassen, heeft dit grote ongerustheid veroorzaakt. De bijensterfte werd in eerste instantie in zijn geheel geweten aan het gebruik van bepaalde insectenbestrijdingsmiddelen, de groep van de neonicotinoïden. Er is nu een tijdelijk verbod op het gebruik van deze middelen in de EU ingesteld. Tegelijkertijd speelden er nog twee dingen: de bijen hadden in toenemende mate last van een parasiet, de varroamijt, en veel imkers werken biologisch maar hielden zich daarbij niet altijd voldoende aan de sanitaire regels. De bijensterfte is tot staan gebracht, opvallend genoeg begon dit al voordat het verbod op neonicotinoïden van kracht werd. Momenteel is er nog discussie of het verbod op deze middelen permanent moet worden.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:50

het weer is ook anders dan voorgaande jaren

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:58

Google vertelt mij dat er wereldwijd 25 procent minder insecten zijn in de afgelopen 30 jaar, maar in Nederland is dat zelf 75 procent. Vind ik toch wel schokkend.

Ik zag hier ook weer volop met Round Up bespoten velden waar nu weer mais gezet is. Alles geel en dood.

Ben wel heel blij dat ze in onze wijk de kanten niet maaien in het voorjaar zodat het vol staat met grassen en wilde bloemen. Alleen is een woonwijk natuurlijk totaal niet een kraamkamer voor insecten. Maar ja, alle bee(s)tjes helpen.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:01

Deze import Drentse heeft in de bollenstreek gewoond.

Na de tweede begrafenis van een relatief jonge bollenboer aan een beroepsziekte (respectievelijk parkinson en kanker) krijg ik het woord 'gewasbescherming' niet meer uit mijn keel.

Aan die troep gaan niet alleen insecten, maar ook mensen gewoon hartstikke dood.
|(

Vorig jaar lavendel geplant, en van de week betrapte ik mij op de gedachte 'eindelijk een bij...!'.
(Lavendelstruiken horen te gonzen om deze tijd...)
|(

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:09

Wij wonen op platteland en hebben zo’n 50 bloeiende lavendel in de tuin, niks nada noppes. Valt gewoon op, ook minder broedende vogels, in winter voer ik altijd bij en ook daar minder vogels. Zeer weinig zwaluwen , voor het eerst in jaren geen zwaluwen op stal.
Ik gebruik vlak bij stal een vliegenval met biologische lokstof , normaal al vol, nu misschien 50 erin. Heb hem maar leeggegooid en niet weer neergehangen dan hebben die paar zwaluwen in de buurt nog iets te eten.
Gisteren zo’n 150 km gereden, auto is nog zo goed als schoon. Niks geen gepets op de voorruit.
Wat betreft bijen, wespen en hommels. Af een toe een verdwaalde in de tuin.
Vlinders, eentje en het viel gewoon op. Hé een vlinder.
Of dat nu door gif, eentonige raaigrassen , uitlaatgassen of weet ik veel komt, het gaat goed de verkeerde kant op als dit zo doorgaat.

Lynnepinny

Berichten: 2702
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:10

Ik doe een entomologische stage en ben relatief veel buiten voor veldwerk. Ik zie echt heel, heel weinig. Ook mijn collega's die nog veel vaker (en al langer) naar buiten gaan merken het op; dit jaar is echt betreuringswaardig. Er is best hoop dat het beter wordt zodra het warmer wordt en de noorderwind bijdraait, maar feit is dat het niet goed gesteld is met insecten, en in het bijzonder met vlinders, bijen en zweefvliegen. Dit wisten we natuurlijk al lang, maar nu is het eindelijk een keer ook echt zichtbaar. In mijn aardig biodiverse tuintje zie ik gelukkig nog wel wat vliegen, maar dat ligt echt wel aan de locatie.

Tenzij we een volledige systeemverandering ondergaan wat betreft het uitstoten van CO2 en stikstof, bestrijdingsmiddelen en het fragmenteren van natuurgebieden zullen de populaties nog verder verdoemen. Helaas lijkt de politiek onze welzijn op de lange termijn minder interessant te vinden. Weet wat je stemt, mensen!

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:13

Maar doordat er nu verplicht een vang gewas gezaaid moet worden door onze regering bepaald. Word er nu round up gebruikt op akkers waar dat eerder niet was...


Zwaluwen hebben we net als anders.
En mussen. Extreem veel mussen.
Waarvan ik dacht dat die er toch ook minder zijn?

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:18

ik doe sinds kort mee aan het BIMAG onderzoek, hierbij tel ik nachtvlinders. Vorige week had ik er 30 in de vangemmer, dus die doen het nog wel goed gelukkig. Bijen vlinders en libelles zie ik hier ook wel in de tuin en op het land. Of het meer of minder is dan vorige jaren durf ik niet te stellen. Het is nog best heel koud geweest de afgelopen tijd. Helaas komen de steekvliegen en muggen wel weer :(

Zwaluwen zijn ook weer terug op het nest hier <3

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:19

DuoPenotti schreef:
Maar doordat er nu verplicht een vang gewas gezaaid moet worden door onze regering bepaald. Word er nu round up gebruikt op akkers waar dat eerder niet was...


Zwaluwen hebben we net als anders.
En mussen. Extreem veel mussen.
Waarvan ik dacht dat die er toch ook minder zijn?

De k je dat nu werkelijk? Bij ons wordt elk jaar round up gebruikt , dit jaar niet meer of minder. En vanggewas zaaien hangt veel meer af wanneer het eerste zaai goed de grond in kan, heeft met regen en niet met doodspuiten te maken. Vaste datum vind ik ook belachelijk, als het maar gebeurt.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:33

Dat denk ik niet alleen. Het is gewoon zo.

Ja vang gewas zit aan datums.
Maar wel door de overheid bepaald.
Wat in het voorjaar op diverse akkers weer in weg staat. En eerder dus niet. Want het stond er niet...

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:35

Als ik kijk naar hoe mijn huurbaas zijn weides liet afgrazen tot onder de mm, en idem voor vrijwel elke paardenweide waar ik onderweg daar naar toe langs reed. Zeker in vergelijking met wat er bij mij gevarieerde lengtes gras en nooit te kort allemaal rond zoemde, kroop, tjsirpte, enz. dan zouden we hier die paarden op eigen weide hebben eens daar moeten beginnen.
Daar had ik de schapen liggen uitbuiken met libelles en zwaluwen er dansend boven beestjes vangend ...
Het kan zeker een stuk beter, maar dan zal om te beginnen het weidebeheer al een stuk beter moeten. Bijkomend voordeel is gezondere paarden en andere dieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-23 18:56

Het is echtzo minimaal dit jaar hier. En 600 km zuidelijker een grote gons, de zwaluwen krijgen het niet bijgegeten. 280 km zuidelijker boven de rivier een dansende insectengolf waar mussen een voor mij nieuwe eettechniek lieten zien. Zitten op een tak, dan opstijgen, insect uit de lucht plukken en aan de andere kant van de rivier weer landen. En dan dichterbij niks noppes nada. Terwijl alle drie de plekken vergelijkbaar nat zijn geweest met vergelijkbare temperaturen. 600 km zuidelijker koeienlandschap met veel gras (maar geen mono weides) 280 km zuidelijker gewoon aan de rand van een plaatsje metde snelweg om de hoek, hier aan de rand van een plaatsje en een rivier. Gewoon weinig tot niks.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:07

karuna schreef:
Het is echtzo minimaal dit jaar hier. En 600 km zuidelijker een grote gons, de zwaluwen krijgen het niet bijgegeten. 280 km zuidelijker boven de rivier een dansende insectengolf waar mussen een voor mij nieuwe eettechniek lieten zien. Zitten op een tak, dan opstijgen, insect uit de lucht plukken en aan de andere kant van de rivier weer landen. En dan dichterbij niks noppes nada. Terwijl alle drie de plekken vergelijkbaar nat zijn geweest met vergelijkbare temperaturen. 600 km zuidelijker koeienlandschap met veel gras (maar geen mono weides) 280 km zuidelijker gewoon aan de rand van een plaatsje metde snelweg om de hoek, hier aan de rand van een plaatsje en een rivier. Gewoon weinig tot niks.

maar wat te denken van asfalt, blokkendozen nog meer asfalt, wijk aan wijk, waar eerst weilanden waren nu huizen en industrie.

Ik woon landelijk, maar ga ik bij Venlo de grens over woon ik bijna stedelijk te noemen.
De ruimte!!!!
Ik voel me daar meteen een stuk fijner.

Mijn broer woont in Denemarken, de ruimte!!!

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:17

karuna schreef:
En 600 km zuidelijker een grote gons, de zwaluwen krijgen het niet bijgegeten. 280 km zuidelijker boven de rivier een dansende insectengolf waar mussen een voor mij nieuwe eettechniek lieten zien. Zitten op een tak, dan opstijgen, insect uit de lucht plukken en aan de andere kant van de rivier weer landen. En dan dichterbij niks noppes nada. Terwijl alle drie de plekken vergelijkbaar nat zijn geweest met vergelijkbare temperaturen. 600 km zuidelijker koeienlandschap met veel gras (maar geen mono weides) 280 km zuidelijker gewoon aan de rand van een plaatsje metde snelweg om de hoek, hier aan de rand van een plaatsje en een rivier. Gewoon weinig tot niks.


Fijn om te lezen, er zijn nog plekken met een normale insectenpopulatie.
Citaat:
maar wat te denken van asfalt, blokkendozen nog meer asfalt, wijk aan wijk, waar eerst weilanden waren nu huizen en industrie.

Door de band genomen zijn er meer insecten in de stad dan op het platteland.

De eerste hit van Ecosia: https://zuidas.nl/blog/2019/08/01/de-st ... -insecten/

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:22


Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:30

Hoe bedoel je, 'het is maar waar je naar kijkt' ...?

In je eerste link, die niet over Nederland gaat, staat te lezen
"Steden barsten van het leven. Vaak merken we al die kleine insecten, spinnen en mieren niet op.(...)
We hebben gekeken wat de mate van verstedelijking doet met de insectengemeenschappen”, legt Chatelain uit. Om goed te kunnen vergelijken, heeft het team op 180 verschillende locaties in een gebied van ongeveer 8 bij 8 kilometer in en aan de rand van Innsbruck monsters van geleedpotigen verzameld in de stedelijke natuur.

Op elke locatie werden monsters genomen in drie zogenaamde microhabitats: op het bladerdak, op de boomschors en in de struiken. Er werd een inschatting gemaakt van het percentage geasfalteerde, betegelde en bebouwde oppervlakte en de hoeveelheid vegetatie en bomen.(...)
Er bleek een duidelijk verband tussen het niveau van verstedelijking en het totale aantal geleedpotigen in de struiken.
Hoe meer verstedelijking, hoe meer schorsluizen en krabspinnen er op de struiken rondtrippelden. Het zou goed kunnen dat dit komt omdat bladeren in de stedelijke struiklaag voedzamer zijn dan op het platteland. De onderzoekers vonden meer vliegen in het bladerdak in de meer verstedelijkte gebieden, terwijl bepaalde groepen spinnen juist minder vaak werden aangetroffen. Het lijkt erop dat gevleugelde geleedpotigen in het voordeel zijn in de stad, waarschijnlijk omdat zij zich relatief makkelijk kunnen verplaatsen tussen geïsoleerde groene ruimten".

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 19:41

ja, daar staat dus duidelijk dat het net maar is naar welk beestje je kijkt.
Want de ene doet het bete rin de stad en een ander niet.

En belgie heeft het weer over minder in de stad.

Dus net waar je naar kijkt

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:38

uitlaatgassen?? ehh met corona en thuiswerken is er 2jaar aardig wat minder verkeer geweest dan gebruikelijk, als dat hoofdoorzaak zou zijn zou er nu overlast van insecten moeten zijn. En verlaging van de snelheid overal.

Hier in mijn tuin nog steeds zelfde soorten vogels en aantal vaste klanten als voorheen, zie regelmatig vlinders maar vlinderboom zit nog in de knop, valt nu dus niets te halen, fruitboompjes bloemen ook al omgezet is mini fruitjes, toen ze nog bloem waren normaal aantal stuifmeelverspreiders voorbij zien komen. Zwaar overlast van mieren colonies zelfs nest gemaakt in mijn verhoogde kweekbak op metalen poten grrrr.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:46

speurneusc schreef:
uitlaatgassen?? ehh met corona en thuiswerken is er 2jaar aardig wat minder verkeer geweest dan gebruikelijk, als dat hoofdoorzaak zou zijn zou er nu overlast van insecten moeten zijn. En verlaging van de snelheid overal.

Hier in mijn tuin nog steeds zelfde soorten vogels en aantal vaste klanten als voorheen, zie regelmatig vlinders maar vlinderboom zit nog in de knop, valt nu dus niets te halen, fruitboompjes bloemen ook al omgezet is mini fruitjes, toen ze nog bloem waren normaal aantal stuifmeelverspreiders voorbij zien komen. Zwaar overlast van mieren colonies zelfs nest gemaakt in mijn verhoogde kweekbak op metalen poten grrrr.


Euhm…. In twee jaar maak je niet goed wat er de afgelopen 30 jaar is verloren aan insecten.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 23:52

verootjoo schreef:
speurneusc schreef:
uitlaatgassen?? ehh met corona en thuiswerken is er 2jaar aardig wat minder verkeer geweest dan gebruikelijk, als dat hoofdoorzaak zou zijn zou er nu overlast van insecten moeten zijn. En verlaging van de snelheid overal.

Hier in mijn tuin nog steeds zelfde soorten vogels en aantal vaste klanten als voorheen, zie regelmatig vlinders maar vlinderboom zit nog in de knop, valt nu dus niets te halen, fruitboompjes bloemen ook al omgezet is mini fruitjes, toen ze nog bloem waren normaal aantal stuifmeelverspreiders voorbij zien komen. Zwaar overlast van mieren colonies zelfs nest gemaakt in mijn verhoogde kweekbak op metalen poten grrrr.


Euhm…. In twee jaar maak je niet goed wat er de afgelopen 30 jaar is verloren aan insecten.



evolutie blijft gaan, zijn ook geen mammoeten meer, ook uitgestorven en de t-rex ook al tijdje niet meer gezien... maar komen ook nog steeds nw soorten bij.. aangepast aan de life style van het moment.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 23:56

Evolutie is een langzaam proces, maar de verandering die wij aanbrengen is in vergelijking veel te snel. Dus ik vind dat niet echt een goede vergelijking, eerlijk.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 00:08

Ik woon in de randstad en in mijn tuin alleen al is vollop insecten leven. Als ik wat onkruid/ gras wegtrek uit de boarders zoemen de hommels al boos rond mijn hoofd omdat ik ze gestoord heb tijdens hun lunch :'). Wat mij dan weer is opgevallen is dat er idd minder libelles zijn en kikkers.

Lynnepinny

Berichten: 2702
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:12

speurneusc schreef:
evolutie blijft gaan, zijn ook geen mammoeten meer, ook uitgestorven en de t-rex ook al tijdje niet meer gezien... maar komen ook nog steeds nw soorten bij.. aangepast aan de life style van het moment.

Probleem is dat de sterfte vele malen sneller gaat nu... Het bijkomen van soorten is een zeer langdurig proces, terwijl uitsterven zo gedaan kan zijn. Dit hoort een systeem te zijn dat in evenwicht is (of zelfs meer soorten creëert), maar dat is het al lang niet meer.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 09:29

Rytir schreef:
Ik woon in de randstad en in mijn tuin alleen al is vollop insecten leven. Als ik wat onkruid/ gras wegtrek uit de boarders zoemen de hommels al boos rond mijn hoofd omdat ik ze gestoord heb tijdens hun lunch :'). Wat mij dan weer is opgevallen is dat er idd minder libelles zijn en kikkers.

Libelles zijn hier weer wel.
Hommels ben ik nog niet heel veel tegen gekomen. Terwijl ik wel aardig wat bloemetjes heb gepland.
Heb ook heel veel zaadjes geplant die op moeten groeien om hommels en dergelijke aan te trekken.
Maar die staan nog niet in de bloei.