Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veel minder insecten zijn er geteld dit voorjaar

 
Profiel   

Vandaag een rit heen en weer van een kleine 180 km vooral langs natuur en waterrijke gebieden met veel ongemaaid gras. Onderweg nog een groenbeheerder gesproken die bezig was met een bloeiende heg. Waar hij andere jaren (hoewel steeds minder wordend) rond deze tijd vooral moest uitkijken met de insecten was het nu akelig stil in en om die bloeiende heg -O- we hebben in een kwartier 4 bijen en een zweefvlieg gezien en dat was het. :oo

hij had het er ook al met zijn collegas over. Dat het dit jaar opvalt dat er nagenoeg geen insecten zijn. Een gelukje wel, een wilde bijen nest dat ze in de gaten moeten houden heeft de winter goed overleefd en lijkt wat gegroeid ook maar is kwa activiteiten en vliegbewegingen wel afwijkend met andere jaren.

De camperruit heeft precies 2 insecten opgevangen op de ruit en een kleine 10 bij de deuren. Dat was het -O- waar je voorheen daar niet met de ramen open kon rondrijden omdat je dan gegarandeerd kon insecthappen. Nu gewoon niks. Geen gezoem, geen gefladder :n
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:42 



 
Profiel   

Evolutie ? Geen mammoet en dino meer, klopt. Maar die bestoven geen planten. Wanneer een grote hoeveelheid insecten uitsterven zijn wij ook de pineut .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:45 



 
Profiel   

Ik zie hier ook niks en kaartte het aan bij buren…..die viel het ook op.
Nu zit hier ook wel wat bloementeelt, en aardappelteelt, en het gif vliegt je om de oren meermaals per week.
Gelukkig woon ik er een klein stukje vandaan.

Tja….. wanneer je in NL de grens over rijdt valt het ook op hoe alles gemillimeterd en gecultiveerd is.
Hoeveel gegrasfalteerde gifgroene dode weilanden we hebben. Dat alles gemaaid, gestuurd, geregeld en doodgespoten wordt……
Over de grens is al snel alles weelderiger, veelzijdiger, het leeft meer.

Ik ben bang dat wij Nederlanders gewoon erg goed zijn in beestjes uitroeien……


Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-06-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:48 



 
Profiel   

Bigone. En dat is het beste wat de aarde kan gebeuren.

Maar we hebben niets geleerd van corona.
Komt nog wel een keer een variantje dat tweederde van ons wegvaagt.
En dat zal alles ten goede komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 16:49 



 
Profiel   

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... n-vlinders

Ik las zojuist nog dit artikel ook. Het valt kennelijk echt op dit jaar -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:32 



 
Profiel   

Ik heb nog geen een vlinder gezien dit jaar…

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:36 



 
Profiel   

Ik heb gisteren mijn eerste vlinder gezien dit jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:40 



 
Profiel   

Nu is wel de lente erg laat op gang gekomen. Met de natste april sinds
1998.
En dan nu een zogenaamd watertekort erger dan eerdere jaren. Maar tellen april niet mee...

Hopelijk zijn de insecten niet verzopen en zien we ze dadelijk toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:45 



 
Profiel   

Rytir schreef
Ik woon in de randstad en in mijn tuin alleen al is vollop insecten leven. Als ik wat onkruid/ gras wegtrek uit de boarders zoemen de hommels al boos rond mijn hoofd omdat ik ze gestoord heb tijdens hun lunch :'). Wat mij dan weer is opgevallen is dat er idd minder libelles zijn en kikkers.

Die kikkers wonen hier in de uiterwaarden. Iedere dag weer een concert als ik ga wandelen :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 17:51 



 
Profiel   

mensen, het was hartstikke koud. Ik heb hier veel zweefvliegen gezien en opvallend veel hommels. Overigens stikt het hier ook al een paar weken van de mieren, daar ben ik minder blij mee. De zwaluwen hier op de deel en in de paardenstal hebben geen tekorten, scheren zoals altijd rondom het huis en erf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:11 



 
Profiel   

Welliswaar niet in NL maar ik heb gelukkig veel bijen en hommels in de tuin.
Ik heb ontzettend veel bloeiende planten die elkaar opvolgen vanaf de lente tot de herfst. Absolute favoriet zijn diverse soorten salie en thijm, daar gonst het enorm. Als die dadelijk uitgebloeid zijn komt de lavendel. Ook mijn grote sieruien zijn een soort snackbar lijkt het :D
Minder vlinders valt inderdaad wel op maar ik heb op dit moment 10 rupsen van de konningingepage in de vlinderkast dus dat zijn er hopelijk dadelijk 10 bij :P
Over de winter had ik ook een pop en die was begin mei uitgekomen.
Verder wel ook al de eerste kolibrie vlinder van het jaar gezien in de tuin, die zijn verzot op de rode (en witte) valeriaan.


[ img ]
[ img ]
(Foto‘s van vorige zomer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:15 



 
Profiel   

Die kolibri vlinder vindt ik zo ontzettend gave beestjes <3 ik heb ze al in het echt kunnen zie , zo mooi.

Valeriaan planten dan in mijn tuin ook. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:25 



 
Profiel   

Hier (België) was het deze ochtend op het nieuws dat er dit jaar veel meer bijen en insecten in de tuinen zitten met dank aan maai-mei-niet. Wij hebben maar een klein tuintje maar proberen toch de nodige bloemen te voorzien, en ondanks dat we in de randstad zitten en er in de buurt niet erg veel groen is weten de bijen onzen bloemen wel te vinden. Insectenhotel zit ook helemaal vol. Dat vind ik dan wel weer hoopvol :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:28 



 
Profiel   

Helaas heb ik hier in mijn omgeving in Nederland weinig tekenen gezien van maai-mei-niet. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 18:49 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Rytir schreef
Ik woon in de randstad en in mijn tuin alleen al is vollop insecten leven. Als ik wat onkruid/ gras wegtrek uit de boarders zoemen de hommels al boos rond mijn hoofd omdat ik ze gestoord heb tijdens hun lunch :'). Wat mij dan weer is opgevallen is dat er idd minder libelles zijn en kikkers.

Die kikkers wonen hier in de uiterwaarden. Iedere dag weer een concert als ik ga wandelen :D.


Als jij ze vangt kom ik ze ophalen voor hier! Zo apart, ik ben ooit verhuist van de binnenstad Amsterdam naar het buitengebied van de randstad. Toen kon ik niet slapen door het gekwaak. Nu mis ik het gekwaak bij het slapen :') Zo rustgevend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 21:33 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Nu is wel de lente erg laat op gang gekomen. Met de natste april sinds
1998.
En dan nu een zogenaamd watertekort erger dan eerdere jaren. Maar tellen april niet mee...

Hopelijk zijn de insecten niet verzopen en zien we ze dadelijk toch.

>;)
Ik meende te hebben gelezen dat er tegenwoordig meer regen valt, maar in een kortere tijdspanne. Dus meer grote en heftige buien in plaats van dat het verspreid is. Dit zorgt ervoor dat er minder water in de bodem kan worden opgenomen omdat het teveel in een keer is, waardoor er meer wegspoelt of verdampt. Je kan het zelf zien nu, het is weer erg droog overal, ondanks de vele regen van weken geleden.
Droogte is geen complot helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 21:37 



 
Profiel   

Nu je het zegt, ik heb op de weide ook nog maar amper bijen gezien. Ondanks dat er veel in bloei staat.
Wel een Europese hoornaar koningin, maar die viel op omdat ze me telkens de hooitent in volgde.

Thuis in mijn mini tuintje zitten wel wat hommeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 04:12 



 
Profiel   

Volgens de bioloog die ik op Twitter volg is dit een gevolg van het koude, natte voorjaar. Nu het warmer wordt en de bloemen in bloei staan zal de populatie insecten nu flink gaan groeien

Schijnbaar kun je ze ook op radarbeelden zien
https://twitter.com/mrtnrey/status/1665 ... 2TS0Q&s=19

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 04:52 



 
Profiel   

Ik las dat de zomer van vorig jaar er ook mee te maken heeft. Toen was het ook geen gunstig weer voor insecten.

De hommels doen het hier heel goed gelukkig, die zaten gisteren met tientallen te brommen in de bloemetjes. Maar vlinders heb ik nauwelijks gezien de afgelopen week. En wilde bijen ook bijna niet. Hoornaars en wespen wel redelijk veel. Vliegen zijn er hier heel weinig dit jaar, en ook veel minder lieveheersbeestjes dan eerdere jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 05:26 



 
Profiel   

Ik vind het juist heel druk hier qua insecten.
Het stikt van de libellen, waterjuffers etc. Verderop is een groot koolzaadveld waar gigantisch veel bijen en hommels op afkomen en ik heb ook al heel wat vlinders gespot.
Ik merk wel dat er minder vlindersoorten te zien zijn. Dat dan weer wel.
Het aantal meikevers viel ook tegen dit jaar, maar waarschijnlijk is er volgend jaar dan weer een piek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 06:04 



 
Profiel   

Insecten zijn later, dat is niet raar gezien het weer. Maar het is niet zo dat het enorm goed gaat met de insectenpopulatie of zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 06:14 



 
Profiel   

Onderwater is het aantal insecten in mijn ogen niet afgenomen. Ik kom enorm veel jufferlarven tegen, je weet wel, die worden later mooie libellen en juffers (onder water is de soort haast niet te determineren).

Boven water doet de spinselmot het hier goed. Nog nooit zo veel gezien. En ja, dat is ook een insect, helaas niet zo'n fijne.

In mijn tuin op de verse bloemen af en toe ook een hommel ofzo, dus het komt wel, maar is wat later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 06:51 



 
Profiel   

Lynny. Het grondwater peil was de hele winter weer normaal. Al voor de extra natte april.
Dat het nu droog is. Zeker. Deze maand droger dan andere. Kan best. Maar artikelen dat het nu al helemaal droger is dan eerdere jaren is BS.
En zo word het wel gebracht.

En het voorjaar is in zijn algemeen nu later op gang dan de eerdere jaren. Alles staat later in bloei.
Dus minder insecten dan afgelopen jaren geloof ik zeker.

Zulke dingen moeten niet op een maand gekeken worden maar over een heel jaar.
En dat er dan minder insecten zijn is helaas waar.
Belangrijke insecten voor de bloemen.
Want teken dazen en muggen.. Meer dan genoeg


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-06-23 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 06:53 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Lynny. Het grondwater peil was de hele winter weer normaal. Al voor de extra natte april.
Dat het nu droog is. Zeker. Deze maand droger dan andere. Kan best. Maar artikelen dat het nu al helemaal droger is dan eerdere jaren is BS.
En zo word het wel gebracht.


Waar baseer je dat op? Want de droogteperiodes worden wel degelijk ieder jaar langer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 06:57 



 
Profiel   

Ja maar dit jaar nog niet in vergelijking met de zeer droge voorgaande.

Ook hebben we jaren gehad dat zelfs het grondwater peil in de winter niet helemaal opgelopen was en we met een achterstand alweer een droge lente in gingen.

Dat is dit jaar allemaal niet.

Alleen mei is nu minder neerslag gevallen dan de eerdere droge jaren en nu doen ze alsof het alles weer gortdroog is. Zonder nuance.
Ja de boven laag. Daar waar de aardappelen hun water halen zeker.
Dus ja er moet gesproeid worden.
Maar het grondwater peil is nog prima.

Uiteraard gaat dat nu hard naar beneden als het niet gaat regenen en daar wel uit gepakt word voor beregening.

Maar de koppen van nu al droger dan 2018 is stemmingmakerij
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-23 07:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen