Forums » Algemeen » [LZP] Het leven zonder paarden |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
|
|
Plaats een nieuw onderwerp |
BTW terugvragen Polen |
---|
Arabiansp | |
Een hele uitzonderlijke vraag misschien maar Bokt weet alles. Wie kan er voor mij BTW terugvragen uit Polen? Ik weet de manier, heb ook een inlog maar het lukt me niet. Uiteraard tegen betaling.
|
Laatste bericht |
Geplaatst: 07-08-24 11:40 |
KimD | |
Waarvoor/ waarvan is de BTW?
|
Geplaatst: 07-08-24 11:41 |
Arabiansp | |
Inkoop goederen huishoudelijk
|
Geplaatst: 07-08-24 11:49 |
daffodil | |
Maar waarom heb je dan niet ingekocht met BTW verlegd? Dat lijkt me eenvoudiger dan achteraf de BTW gaan terugvragen. Dat is altijd gedoe....
T staat er een beetje lomp maar dat is eigenlijk mijn eerste gedachte. Ik kan het helaas niet voor je doen, ik heb zelf geen inloggegevens. |
Geplaatst: 07-08-24 11:52 |
Arabiansp | |
Omdat de fabrikant dat weigert.
|
Geplaatst: 07-08-24 11:54 |
daffodil | |
Arabiansp schreef Omdat de fabrikant dat weigert. Oh dat is heel bijzonder. Ik heb heel veel klanten die in Polen inkopen, altijd zonder btw vandaar mijn vraag. Ik hoop dat je iemand vindt! |
Geplaatst: 07-08-24 11:56 |
Dees | |
Heb je al eens geGoogled?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen Als het met je inlog en deze gegevens niet lukt, dan kun je het wellicht beter gewoon aan je administratiekantoor vragen. |
Geplaatst: 07-08-24 11:58 |
Bambolina | |
Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude.
|
Geplaatst: 07-08-24 12:02 |
Rose123 | |
Hier een douane declarant, als het gaat om import:
BTW verlegging heeft niks te maken met de fabrikant. Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen. Dit gaat doormiddel van een formulier vanaf de website en is bij mijn weten binnen 30 minuten ingevuld. Vervolgens is het zorgen dat diegene die verantwoordelijk is voor de import hier in Nederland aangeeft dat de importeur in het bezit is van artikel 23. Voor Export is diegene die importeert in Polen verantwoordelijk en houd mijn kennis hier helaas op. Mocht je hier meer informatie over willen stuur vooral een PB dan kan ik je in contact brengen met iemand die daar wel zaken doet. |
Geplaatst: 07-08-24 12:05 |
KimD | |
Bambolina schreef Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude. Volgens mij wilt TS het wel op de juiste manier doen maar lukt het niet. Rose123 schreef Hier een douane declarant, als het gaat om import: BTW verlegging heeft niks te maken met de fabrikant. Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen. Dit gaat doormiddel van een formulier vanaf de website en is bij mijn weten binnen 30 minuten ingevuld. Vervolgens is het zorgen dat diegene die verantwoordelijk is voor de import hier in Nederland aangeeft dat de importeur in het bezit is van artikel 23. Voor Export is diegene die importeert in Polen verantwoordelijk en houd mijn kennis hier helaas op. Mocht je hier meer informatie over willen stuur vooral een PB dan kan ik je in contact brengen met iemand die daar wel zaken doet. Artikel 23 is niet eens altijd nodig, alleen als je veel en vaak uit het buitenland besteld zodat het proces makkelijker verloopt. Incidenteel zou ik dat niet zo snel aanraden. Ik ga jou overigens even een PB sturen over iets anders. TS, je zou de afdeling buitenland van de belastingdienst kunnen bellen, die kunnen je op weg helpen hiermee. Als je via binnenland belt is het gratis maar houd dan rekening met een gigantische wachttijd op het moment, als je de kosten voor het belletje niet veel uitmaken kun je btl rechtstreeks bellen: 055 5 385 385. |
Geplaatst: 07-08-24 12:22 |
Arabiansp | |
Het gaat allemaal volgens de wet. Het enige wat ik vraag is wie iemand weet die dit voor me wil doen. Ik doe verder zelf mijn boekhouding alleen met deze teruggave loop ik vast.
Graag melden als jij het voor me kunt doen of iemand wet die het voor me wil doen. |
Geplaatst: 07-08-24 13:01 |
Arabiansp | |
Rose123 schreef Hier een douane declarant, als het gaat om import: BTW verlegging heeft niks te maken met de fabrikant. Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen. Dit gaat doormiddel van een formulier vanaf de website en is bij mijn weten binnen 30 minuten ingevuld. Vervolgens is het zorgen dat diegene die verantwoordelijk is voor de import hier in Nederland aangeeft dat de importeur in het bezit is van artikel 23. Voor Export is diegene die importeert in Polen verantwoordelijk en houd mijn kennis hier helaas op. Mocht je hier meer informatie over willen stuur vooral een PB dan kan ik je in contact brengen met iemand die daar wel zaken doet. Dit is een zinvolle reactie. De fabrikant is ook de verkoper en die weigert de BTW te verleggen. Ik heb een nummer/inlog voor buitenlandse teruggave bij de Nederlandse belastingdienst. Afgelopen jaren had ik iemand die het voor me deed maar die is gestopt dus zoek ik iemand die het nu voor me wil doen. Ik importeer het zelf. |
Geplaatst: 07-08-24 13:06 |
Arabiansp | |
Bambolina schreef Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude. Dit slaat nergens op. Ik heb recht op die teruggave. Gaat via de Nederlandse belastingdienst naar de Poolse belastingdienst. Begrijp niet dat fraude überhaupt in je opkomt. |
Geplaatst: 07-08-24 13:08 |
Arabiansp | |
daffodil schreef Arabiansp schreef Omdat de fabrikant dat weigert. Oh dat is heel bijzonder. Ik heb heel veel klanten die in Polen inkopen, altijd zonder btw vandaar mijn vraag. Ik hoop dat je iemand vindt! Klopt, dit is de bekende uitzondering op de regel. |
Geplaatst: 07-08-24 13:10 |
Rex_Rolfo | |
Rose123 schreef Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen. Vergunning artikel 23 is met name voor import van buiten de EU. Ik ken het niet voor inkopen binnen de EU omdat die gewoon als ICP zonder btw gaan. Het lijkt er op dat TS zaken doet met een fabrikant die normaal alleen aan Poolse particulieren en/of Poolse bedrijven levert en dus op elke factuur de 23% Poolse btw zet. En die te beroerd is om een ICP levering te doen. Maar goed, het zal ook wel met bedragen te maken hebben, geen idee over de inkoopwaarde waar we het over hebben (en dat hoeft ook niet). Kan me voorstellen dat een bedrijf voor 20 euro geen uitzondering wil maken, voor 20K zouden ze toch niet lastig moeten doen. @TS, doe je aangifte OSS (one stop shop) ? Dan kun je het daar in zetten als negatieve factuur. Heb ik wel eens moeten doen bij een credit factuur die in een later kwartaal viel dan de oorspronkelijke factuur. Heb ik 'gewoon' de eerder afgedragen btw terug gekregen. Voor de toekomst zou inkopen via een een ander Pools bedrijf die wel als ICP wil factureren een optie kunnen zijn. Maar ja, die moeten dan de btw voorschieten en de goederen doorfactureren dus daar zullen ook kosten om de hoek komen kijken. |
Geplaatst: 07-08-24 14:48 |
Arabiansp | |
Rex_Rolfo schreef Rose123 schreef Via de belastingdienst kun je artikel 23 aanvragen. Vergunning artikel 23 is met name voor import van buiten de EU. Ik ken het niet voor inkopen binnen de EU omdat die gewoon als ICP zonder btw gaan. Het lijkt er op dat TS zaken doet met een fabrikant die normaal alleen aan Poolse particulieren en/of Poolse bedrijven levert en dus op elke factuur de 23% Poolse btw zet. En die te beroerd is om een ICP levering te doen. Maar goed, het zal ook wel met bedragen te maken hebben, geen idee over de inkoopwaarde waar we het over hebben (en dat hoeft ook niet). Kan me voorstellen dat een bedrijf voor 20 euro geen uitzondering wil maken, voor 20K zouden ze toch niet lastig moeten doen. Het gaat inderdaad om de hogere inkoopwaarde. Ze verkopen veel in Polen maar exporteren ook. @TS, doe je aangifte OSS (one stop shop) ? Dan kun je het daar in zetten als negatieve factuur. Heb ik wel eens moeten doen bij een credit factuur die in een later kwartaal viel dan de oorspronkelijke factuur. Heb ik 'gewoon' de eerder afgedragen btw terug gekregen. Voor de toekomst zou inkopen via een een ander Pools bedrijf die wel als ICP wil factureren een optie kunnen zijn. Maar ja, die moeten dan de btw voorschieten en de goederen doorfactureren dus daar zullen ook kosten om de hoek komen kijken. Er is helaas wereldwijd maar één producent van. |
Geplaatst: 07-08-24 14:59 |
Bambolina | |
Arabiansp schreef Bambolina schreef Pas hier sowieso mee op TS, want dit soort dingen onofficieel regelen ruikt naar fraude. Dit slaat nergens op. Ik heb recht op die teruggave. Gaat via de Nederlandse belastingdienst naar de Poolse belastingdienst. Begrijp niet dat fraude überhaupt in je opkomt. Ik zeg niet dat het je intentie is. Ik zeg dat het zo geïnterpreteerd kan worden als je iemand anders namens jou BTW laat terug vragen. Zo las ik je vraag namelijk; alsof je iemand anders via hun eigen persoon btw terug wilde laten vragen en het dan naar jou laten overmaken. Waar je ze dan ook nog voor betaald. Nogmaals ga ik er absoluut niet vanuit dat dat je intentie is, maar in theorie zou je dat aan 5 mensen kunnen vragen voor dezelfde bon en onrechtmatig te veel BTW cashen, dit zou dan pas bij een controle aan het licht komen. Dan is het toch een soort katvangen. Voor de meest onschuldige fout kan je al een dikke boete krijgen van de belasting. Dus mijn waarschuwing was vooral daar op gericht. Maar gezien je aangebrande reactie zal ik het verkeerd begrepen hebben! |
Geplaatst: 07-08-24 15:18 |
Rex_Rolfo | |
Arabiansp schreef Er is helaas wereldwijd maar één producent van. Ik bedoel fabrikant A factureert incl btw aan Pools bedrijf B, bedrijf B factureert als ICL zonder btw aan jou. Ook verdomd omslachtig, dus terugvragen btw bij de Poolse belastingdienst is misschien toch het minst onhandig. Via OSS kan het vrij makkelijk. |
Geplaatst: 07-08-24 15:21 |
fohadie | |
Volgens mij is Bokker Fly_high van origine Pools. Misschien dat zij je kan helpen?
|
Geplaatst: 07-08-24 15:30 |
Arabiansp | |
Tot nu toe niemand die het kan of iemand weet die het kan. Lijkt me iets voor een boekhouder.
|
Omhoog |
Geplaatst: 08-08-24 08:38 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
|
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [LZP] Het leven zonder paarden |
Inloggen |