Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help, hoe mos verwijderen op tegels?

Profiel   

Aangezien Bokt alles weet :Y)

Wij hebben recent een woning gekocht met heel veel mos op de tuintegels (dus niet ertussen), in zowel de voor- als achtertuin. Ik probeer het een beetje milieuvriendelijk te verwijderen, dus ik was volle moed begonnen met kokend water maar helaas werkt dat ook niet.
Azijn heb ik ook gelezen maar die sla ik liever over.
Hebben jullie nog goede ideeën? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 13:14 

Profiel   

Ik zou met een schop met een vlakke kant zoveel mogelijk weg steken en dan met de hogedrukreiniger de rest eraf spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 13:18 

Profiel   

Bosmaaier met staalborstel zal het wel doen.
Wel een bosmaaier met voldoende vermogen. Maar als dat in orde is borstel je het er zo vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 13:58 

Profiel   

Afhankelijk van de staat van je paden (ligt de boel mooi vlak) en het aantal m2 zou je kunnen overwegen om bij een verhuurbedrijf een onkruidborstelmachine te huren. Dit kost voor een dag iets van €150 en daar kun je niet tegenop werken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 14:55 

Profiel   

Wat voor tegels zijn het voordat je met een staalborstel of schop de tegels beschadigd? En mocht je alsnog met azijn aan de slag willen is het wel handig te weten of het natuursteen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 15:05 

Profiel   

gewoon met de hoge druk? :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 17:04 

Profiel   

Mos kan slecht tegen kalk. Dus gewone tuinkalk strooien kan ook een oplossing zijn.
Gladde tegels kan je ook met een sneeuwschuif (wel 1 van metaal nemen) schoon schuiven.

Beste oplossing is een winter met een halve meter sneeuw gedurende een paar weken. Komt je straatje brandschoon onder vandaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 17:20 

Profiel   

Heet water met een flinke scheut groene zeep en baking soda werkt hier fantastisch op de houten vlonder en is ook milieutechnisch vriendelijk. Gefeliciteerd met jullie woning!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 18:40 

Profiel   

Keell94 schreef
gewoon met de hoge druk? :j

Dat wilde ik ook voorstellen. Wij hadden vroeger een schuurtje dat continu in de schaduw stond en de tegels die ervoor lagen zaten vaak onder het mos. Even de hoge drukreiniger eroverheen en met een paar minuten was het opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 19:09 

Profiel   

Inderdaad hoge druk reiniger. Dan is het zo weg.

Alleen als het kleine tegeltjes zijn zou ik het iets minder snel doen, want je spuit ook al het voegzand weg. Al kun je dan natuurlijk altijd achteraf nog even voegzand strooien om weer aan te vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 20:23 

Profiel   

Bedankt voor alle tips! Hogedruk werkt een beetje lastig want we hebben nog geen wateraansluiting :))
Maar we zijn al een heel eind gekomen vanavond +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 22:52 

Profiel   

Pas op met hoge druk.
Dat verwijdert namelijk het beschermlaagje van de tegels/stenen waardoor ze nog sneller groen worden.
Eigenlijk is zonlicht het beste en er op lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 23:32 

Profiel   

Ik zou eerst eens kijken, van welk materiaal die tegels zijn. Azijn en natuursteen tegels werkt niet, omdat azijn reageert met de kalk in de natuursteen tegels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 07:30 

Profiel   

Ja azijn werkt top. Maar dat is minder goed voor je bodem. Ik zou ook hoge druk doen of een borstelmachine huren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 08:48 

Profiel   

Toevallig gister in een hoek van de oprit ook aan de gang geweest.

Met een spatel of plaatmes hele plakkaten er af gestoken. Daarna met de bezem eroverheen.
Nu kunnen de tegels op die plek eindelijk drogen en ik verwacht dat de laatste restjes dan vanzelf wel uitdrogen en er af geveegd kunnen worden.

Met de hogedrukspuit werkt ook. Maar die had ik nu even niet staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 09:59 

Profiel   

pol013 schreef
Toevallig gister in een hoek van de oprit ook aan de gang geweest.

Met een spatel of plaatmes hele plakkaten er af gestoken. Daarna met de bezem eroverheen.
Nu kunnen de tegels op die plek eindelijk drogen en ik verwacht dat de laatste restjes dan vanzelf wel uitdrogen en er af geveegd kunnen worden.

Met de hogedrukspuit werkt ook. Maar die had ik nu even niet staan.

Zo hebben wij het nu ook gedaan :j

Bedankt voor alle tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 10:16 

Profiel   

Gebruik alsjeblieft geen hoge druk...daar gaan je tegels van "openstaan" met als gevolg nog meer zooi!

Kalken werkt...wegschrappen ook..

Het beste zou zijn drie weken droogte...veeg je het er zo vanaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 10:20 

Profiel   

Jolliegirl schreef
Gebruik alsjeblieft geen hoge druk...daar gaan je tegels van "openstaan" met als gevolg nog meer zooi!

Ik heb 3 weken droogte aangevraagd maar ik weet niet of dat wordt geaccepteerd :')
Alle bloembakken heb ik nu op een andere plaats gezet zodat de mos wat daar groeide in de zon ligt, maar helaas blijven sommige plekken in de schaduw liggen ivm bosjes en struiken. We hebben die grotendeels gesnoeid maar aan schaduw ontkom je niet op sommige plekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 10:27 

Profiel   

Wij halen mos weg met dit geval; kost een beetje tijd, eens per jaar bijhouden is voldoende en het werkt prima. We hebben meer van Einhell op accu voor de wat minder zware klussen. Goed en niet zo duur als de A-merken. Met de stalen borstel is mos een eitje.
Einhell PICOBELLA 18/215

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 11:26 

Profiel   

Schoonmaak azijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 11:31 

Profiel   

Jolliegirl schreef

Wij hebben dat ruim 20 jaar gedaan en echt nooit ellende gehad. Ik denk dat het aan je soort tegels moet liggen. Wij hadden natuursteen en die zijn altijd netjes gebleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 16:15 

Profiel   

Inderdaad geen hogedruk gebruiken, ook al zie je niets aan je tegels en blijven ze mooi, structuur veranderd waardoor mos en groene aanslag alleen maar erger wordt. Ook bij natuursteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-24 18:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen