Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:46

Dit type auto blijft vrij goed z'n waarde behouden :j

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:53

daantjuhhh schreef:
Oh Gadsie. Wat een verhaal.

Ik ken het wel een beetje.
Ik kocht mijn eerste auto 10 jaar terug.
Een Ford ka, nog netjes in de lak en op de bandjes. Voor de leeftijd weinig km.
2600€. Bij de garage.
Ik had natuurlijk gevraagd of de auto goed was.
Hij zei dat de auto werkelijk in uitstekende staat was.

Kom ik thuis met de auto hoor ik een luid getik onder de motorkap.
Ik direct langs eigen garage, bleek het nokkenas versleten te zijn.
Dat zou mij zeker rond de 1000€ kosten en ik had geen garantie.

Wij bellen met de verkopende garage.
Hun vet moeilijk doen eerst, want ja... ik had geen garantie.
Maar dit was een verborgen gebrek.

Na veel geleur heen en weer hebben zij toen gelukkig de auto opgehaald en gemaakt.

Maar wat vreet zoiets aan energie aan je zeg.

Ik hoop dat het jou ook gaat lukken.
Geef in ieder geval niet direct op!
Geen garantie betekend niet dat ze niks hoeven te doen.


En zo hebben wij een aantal jaar geleden onze ford ka ingeruild bij een dealer om een andere nieuwe auto te kopen. De dealer had eerst een prijs afgesproken met ons en daarna de auto op de brug gezet. Een beetje dom achteraf, want hij bleek van onderen helemaal verroest.

2 jaar later zie ik die auto ineens voor het stoplicht staan bij mij in de buurt. Ik kon mijn ogen niet geloven.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 00:33

Alleen openingspost gelezen, dus excuus als ik achter de feiten aanhobbel...

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Auto gekocht bij Bovag garage. Binnen 2 weken bleek reparatie nodig en bij andere garage bleek, dat auto nooit APK goedgekeurd had mogen worden.

Heb Bovag garage voorstel gestuurd. Zij auto terug nemen en ik mijn geld terug. Of anders een herkeuring door RDW.

Hier ging die garage aanvankelijk niet op in. Tot ze de aankondiging voor herkeuring door de RDW in de bus kregen. ( RDW stelt garages in de gelegenheid om bij de herkeuring te zijn.) Toen de officiële aankondiging bij de verkoper in de bus viel, kwamen ze binnen één dag de auto halen en kreeg ik al mijn geld terug!

Ik heb de RDW toen afgebeld. Die vertelden mij, dat deze manier van handelen veel vaker voorkomt. Dus dat garages pas reageren, als de kans bestaat dat ze hun licentie voor APK keuringen kwijt raken.

Dus TS, hopelijk heb je iets aan mijn ervaring. Details heb ik achterwege gelaten. Net als bij jou was de aankoop een rib uit mijn lijf. Het heeft me veel stress en energie gekost, flink waardeloos. Veel sterkte en succes.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 00:56

Cayenne schreef:
Ik vind ook dat je wel erg veel hebt betaald voor een auto uit 99. Maar misschien liggen de prijzen voor deze auto momenteel hoog?
Ik ben benieuwd hoe de herkeuring gaat uitpakken!

Ja dat laatste denk ik ook.
Ik heb een polo uit 2001. 2 jaar terug met 165.000 op de teller gekocht voor 2000€. Als ik de huidige verkoop voor deze auto nu met huidige km stand kijk zie ik de prijzen ook nog tussen de 1500€ en 2250€ liggen.

Volgende week vrijdag moet hij voor de keuring.
Ben benieuwd

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 00:57

Remark schreef:
daantjuhhh schreef:
Oh Gadsie. Wat een verhaal.

Ik ken het wel een beetje.
Ik kocht mijn eerste auto 10 jaar terug.
Een Ford ka, nog netjes in de lak en op de bandjes. Voor de leeftijd weinig km.
2600€. Bij de garage.
Ik had natuurlijk gevraagd of de auto goed was.
Hij zei dat de auto werkelijk in uitstekende staat was.

Kom ik thuis met de auto hoor ik een luid getik onder de motorkap.
Ik direct langs eigen garage, bleek het nokkenas versleten te zijn.
Dat zou mij zeker rond de 1000€ kosten en ik had geen garantie.

Wij bellen met de verkopende garage.
Hun vet moeilijk doen eerst, want ja... ik had geen garantie.
Maar dit was een verborgen gebrek.

Na veel geleur heen en weer hebben zij toen gelukkig de auto opgehaald en gemaakt.

Maar wat vreet zoiets aan energie aan je zeg.

Ik hoop dat het jou ook gaat lukken.
Geef in ieder geval niet direct op!
Geen garantie betekend niet dat ze niks hoeven te doen.


En zo hebben wij een aantal jaar geleden onze ford ka ingeruild bij een dealer om een andere nieuwe auto te kopen. De dealer had eerst een prijs afgesproken met ons en daarna de auto op de brug gezet. Een beetje dom achteraf, want hij bleek van onderen helemaal verroest.

2 jaar later zie ik die auto ineens voor het stoplicht staan bij mij in de buurt. Ik kon mijn ogen niet geloven.

Ja dat wil je dan eigenlijk niet geloven.
Zn auto kan nooit echt veilig meer zijn dan.
Die van mij was gelukkig wel een van de enkele zonder roest.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 07:41

Hasjam_Poe schreef:
Alleen openingspost gelezen, dus excuus als ik achter de feiten aanhobbel...

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Auto gekocht bij Bovag garage. Binnen 2 weken bleek reparatie nodig en bij andere garage bleek, dat auto nooit APK goedgekeurd had mogen worden.

Heb Bovag garage voorstel gestuurd. Zij auto terug nemen en ik mijn geld terug. Of anders een herkeuring door RDW.

Hier ging die garage aanvankelijk niet op in. Tot ze de aankondiging voor herkeuring door de RDW in de bus kregen. ( RDW stelt garages in de gelegenheid om bij de herkeuring te zijn.) Toen de officiële aankondiging bij de verkoper in de bus viel, kwamen ze binnen één dag de auto halen en kreeg ik al mijn geld terug!

Ik heb de RDW toen afgebeld. Die vertelden mij, dat deze manier van handelen veel vaker voorkomt. Dus dat garages pas reageren, als de kans bestaat dat ze hun licentie voor APK keuringen kwijt raken.

Dus TS, hopelijk heb je iets aan mijn ervaring. Details heb ik achterwege gelaten. Net als bij jou was de aankoop een rib uit mijn lijf. Het heeft me veel stress en energie gekost, flink waardeloos. Veel sterkte en succes.


Dit ziet er uit als een positief lichtpuntje voor TS, ik hoop dat ze het zelfde mee gaat maken.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:15

Deze auto's zijn over het algemeen niet veel goedkoper dan deze, of er wordt al aangegeven dat er iets mis mee is. De tellerstand was best gunstig, een automaat... Gewoon echt een hele fijne auto, en op de roest achter na in best prima staat voor de leeftijd.

Ik ben net bij het keurende station geweest, en een andere keurmeester heeft hem nagelopen. Conclusie: Ze hebben inderdaad een fout gemaakt en de auto had afgekeurd moeten worden.
Ze moesten even overleggen en boden me aan het euvel gratis te laten lassen. Maar er zijn nog meer kleine dingetjes, en ik wil eigenlijk gewoon geld om verder te kijken naar wat anders. Dus we zijn tot een prijs gekomen. Nee, ik heb het aankoopbedrag niet terug, maar daarvoor moet ik eigenlijk bij de verkoper zijn. En die willen niets, dus dan moet ik ook een advocaat betalen etc. Wat ik nu misloop, ben ik anders kwijt aan een advocaat.
Dus de auto wordt overgenomen door de keurende partij, en die zullen hem ongetwijfeld lassen of de handel in drukken.

Dus dan ben ik weer autoloos, en mag ik op zoek naar een andere. Maar deze keer pak ik het uiteraard anders aan ;) .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:22

Wij hebben een Audi A4 Quattro (station) uit 2007, vorig jaar gekocht voor 12000 euro, maar dat is een diesel en volgens mij behouden die ook wel hun waarde?

Jeetje, dus toch alsnog afgekeurd. Wat bizar dat het zo allemaal gelopen is. Hopelijk ben je er niet teveel mee in het schip gegaan?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:26

Cayenne schreef:
Wij hebben een Audi A4 Quattro (station) uit 2007, vorig jaar gekocht voor 12000 euro, maar dat is een diesel en volgens mij behouden die ook wel hun waarde?

Jeetje, dus toch alsnog afgekeurd. Wat bizar dat het zo allemaal gelopen is. Hopelijk ben je er niet teveel mee in het schip gegaan?

Een paar 100 euro. Het is gewoon oliebol, maar ik ben ook gewoon niet zo slim geweest om het zo te doen. En er zit een beetje pech bij. Als de keurmeester nooit een fout had gemaakt was de auto nooit aan mij verkocht. Maar goed, al het geld krijg ik sowieso niet terug... Alleen zal het voorlopig niet gaan lukken om een andere trekauto aan te gaan schaffen helaas...

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:29

'Gelukkig' heb je er nog wel flink werk van gemaakt. Het is vreselijk balen maar ik denk dat je uiteindelijk wel de verstandige 'route' hebt genomen en je verlies is waarschijnlijk kleiner dan als je er tot de APK in had gereden en dan had 'opgegeven'.
Hopelijk vind je snel iets nieuws waar je wel lekker zorgeloos mee vooruit kan. Vreselijk irritant wel zeg...bah

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:32

eilleen333 schreef:
Cayenne schreef:
Wij hebben een Audi A4 Quattro (station) uit 2007, vorig jaar gekocht voor 12000 euro, maar dat is een diesel en volgens mij behouden die ook wel hun waarde?

Jeetje, dus toch alsnog afgekeurd. Wat bizar dat het zo allemaal gelopen is. Hopelijk ben je er niet teveel mee in het schip gegaan?

Een paar 100 euro. Het is gewoon oliebol, maar ik ben ook gewoon niet zo slim geweest om het zo te doen. En er zit een beetje pech bij. Als de keurmeester nooit een fout had gemaakt was de auto nooit aan mij verkocht. Maar goed, al het geld krijg ik sowieso niet terug... Alleen zal het voorlopig niet gaan lukken om een andere trekauto aan te gaan schaffen helaas...


Die 100 euro is misschien nog wel overkomelijk (hoewel het zonde geld is). Ja, het is rot, maar je bent nu wel van dat gedoe af.
Jammer dat het zo heeft moeten lopen en hopelijk meer geluk met de volgende auto!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 12:40

Nou ja, een pluspuntje: ik weet nu wel wat ik zoek, want wat was dit een fijne auto om te rijden zeg!!
Het was alleen een vrij dure ‘proefrit’ haha!

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:49

Je kan ook nog kijken naar de Legacy die rijdt zelf nog lekkerder dan de Forester ;-)
En trekt als een tierelier.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:18

Balen TS dat het zo gelopen is. Recentelijk stond mijn vorige Forester nog te koop. Ondanks dat er een eigenaar tussen zit had ik je die wel durven adviseren. Die was een jaar of 4 jonger met vergelijkbare km's. Maar die is inmiddels kennelijk verkocht.
Succes met je zoektocht naar wat anders.
Silly1972 schreef:
Je kan ook nog kijken naar de Legacy die rijdt zelf nog lekkerder dan de Forester ;-)
En trekt als een tierelier.

De Legacy en de Forester zijn technisch nagenoeg identiek, zelfde bodemplaat, zelfde motor etc, alleen de opbouw is anders. Als je kijkt voor een handgeschakelde Legacy, kijk dan of die ook een lage giering heeft. De handgeschakelde Forester heeft dat standaard. Ik vind dat echt een extraatje bij het rijden met de trailer.

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:20

Fijn voor je dat je een soort van oplossing hebt gevonden. Wel een wat dure oplossing, maar goed je bent af van de stress en het gezeur.

Wat ik dan wel weer persoonlijk jammer vind is dat de verkoper van de auto en de keurder van de auto nu op een hele makkelijke manier van hun verantwoordelijkheden af komen en dus andere mensen kunnen blijven duperen met een volgend wrak.
Als er ergens een recessie over dit bedrijf geschreven kan worden, zou ik dat doen TS, om andere mensen te behoeden voor miskopen bij hun of om aan te geven hoe ze omgaan met klachten.

Maar voor jou is het nu in ieder geval een afgesloten hoofdstuk, veel plezier en succes met het zoeken van een andere leuke goede auto.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:57

Roodvos schreef:
Balen TS dat het zo gelopen is. Recentelijk stond mijn vorige Forester nog te koop. Ondanks dat er een eigenaar tussen zit had ik je die wel durven adviseren. Die was een jaar of 4 jonger met vergelijkbare km's. Maar die is inmiddels kennelijk verkocht.
Succes met je zoektocht naar wat anders.
Silly1972 schreef:
Je kan ook nog kijken naar de Legacy die rijdt zelf nog lekkerder dan de Forester ;-)
En trekt als een tierelier.

De Legacy en de Forester zijn technisch nagenoeg identiek, zelfde bodemplaat, zelfde motor etc, alleen de opbouw is anders. Als je kijkt voor een handgeschakelde Legacy, kijk dan of die ook een lage giering heeft. De handgeschakelde Forester heeft dat standaard. Ik vind dat echt een extraatje bij het rijden met de trailer.

'

De Legacy heeft dat ook standaard, al heb ik het nooit hoeven gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:00

Fijn dat je er min of meer toch nog uit bent kunnen komen. Ben je in ieder geval van die sores af.

Je kan inderdaad je ogen open houden voor een legacy of anders een impreza. Die zijn gunstiger geprijsd dan een forester en kan je voor wat jij wil trekken ook prima mee uit de voeten. Oké het zijn geen mooie wagens om te zien maar daarom zijn ze qua prijs veel leuker.

Impreza moet je wel gewoon een standaard uitvoering van kopen die nog origineel is. Als er bumperkits of spoilers op zitten dan ver bij uit de buurt blijven. Dan heb je temaken met een oud wagentje van een pipo die er een wrx versie van wilde maken qua looks. En dan is het maar afwachten wat eraan versleuteld is......

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:16

Ts had de keurende garage de auto niet van je kunnen overkopen? Voor het bedrag dat je hem hebt gekocht? Want door hun schuld heb je de auto gekocht.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:23

@ TS,wat is je budget en wat zoek je juist?

heb bv 2j terug een oude freelander gekocht voor 2000 euro.
mag 2050 kg trekken.
doe het nog prima,nog niets van kosten aan gehad,is diesel,en relatief zuinig,heel leuk om mee te rijden.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:26

absoluut leuke auto's, maar zijn qua wegenbelasting erg duur

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:28

geen idee hoe het zit tov bv een subaru,maar ik denk dat alle auto's die behoorlijk mogen trekken,toch niet goedkoop gaan zijn qua wegenbelasting?want lichtere auto's mogen ook helemaal niet veel trekken.
(dan ga ik wel uit van een 2-paards trailer)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:33

En een gewoon busje tot camper verbouwd? Dan betaal je kwartaal tarief. Die mogen ook 2 paardstrailers trekken als ze een trekhaak hebben. En je hebt altijd een keukentje bij je en plek om te verkleden.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:35

wat ik hier ook bekeken heb bij het zoeken naar een betaalbare auto die kon trekken,was een old-timer.
(in belgie 25+ jaar,dus niet zo gek veel ouder als mijn auto nu),maar dan betaal je 2 keer niets qua wegenbelasting.

maar omdat de auto hier een deel ingeschreven wordt in het bedrijf,viel dit af,omdat je een oldtimer niet kan inschrijven in kosten op een bedrijf.

maar mss wel een optie voor jou?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:41

tengeltje11 schreef:
geen idee hoe het zit tov bv een subaru,maar ik denk dat alle auto's die behoorlijk mogen trekken,toch niet goedkoop gaan zijn qua wegenbelasting?want lichtere auto's mogen ook helemaal niet veel trekken.
(dan ga ik wel uit van een 2-paards trailer)



Een forester mag geen 2 paards trekken dus ik denk dat TS niet zo'n zware auto nodig heeft, vandaar ;)
ook de oldtimer regeling telt niet meer in NL :( , alleen voor auto's van voor 1987).

Wat auto's betreft kan je beter in België of Duitsland zitten helaas

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Auto gekocht bij garage, blijk niet deugdelijk, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:45

(in belgie spreken ze ook van 'oldtimer' te gaan ouder maken,want er wordt veel van geprofiteerd)

dan gaat het idd niet op.

welke trekkracht wil je TS?

mss hebben andere mensen leuke suggesties die trekken wat je wil en binnen je budget vallen?