Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:56

Resistance schreef:
Marrie_L schreef:
Ik ga hier ook meelezen :D ik ben momenteel bezig met een fantasy YA en het zou natuurlijk geweldig zijn als die ooit uitgegeven zou worden. Maar laat ik hem eerst maar eens schrijven :')



My life in a nutshell. :')

Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+
Totaal niet zelfs, laat ze maar laag en hoog fladderen, worden ze hard van O:)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:59

Resistance schreef:
Marrie_L schreef:
Ik ga hier ook meelezen :D ik ben momenteel bezig met een fantasy YA en het zou natuurlijk geweldig zijn als die ooit uitgegeven zou worden. Maar laat ik hem eerst maar eens schrijven :')



My life in a nutshell. :')

Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+



Nee helemaal niet, als ze fouten maakt is het verhaal alleen maar leuker. Had ze maar niet vreemd moeten gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:00


Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:18

Resistance schreef:
Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+


Tot nu toe is er niet echt iets overkomen. Heb wel al een paar ideeën m.b.t. het vervolg, daar gaat ze toch echt wat minder blij zijn, maar eerst deel 1 uitgegeven krijgen voor ik deel 2 ga schrijven. Misschien dat ik (als het niet meer zo idioot warm is en ik weer normaal achter de computer kan zitten) eens verder ga met mijn andere verhaal binnenkort, daar begint ok weer het een en ander door te sijpelen.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:33

Ik vind dat wel moeilijk. Ik ben geen George RR Martin helaas. :')

Leuk al die fantasy schrijvers. Ik ben gek op fantasy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:19

We moeten wel een keer een meeting ofzo houden! :) Lijkt me echt leuk. Met z'n allen brainstormen ofzo. Ik denk dat dat ook heel motiverend kan werken.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:21

Resistance schreef:
Marrie_L schreef:
Ik ga hier ook meelezen :D ik ben momenteel bezig met een fantasy YA en het zou natuurlijk geweldig zijn als die ooit uitgegeven zou worden. Maar laat ik hem eerst maar eens schrijven :')



My life in a nutshell. :')

Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+

Nee }> ik breek mijn personages erg graag haha

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:27

Marrie_L schreef:
Resistance schreef:
My life in a nutshell. :')

Vindn jullie het ook zo moeilijk om jullie geliefde personages iets te laten overkomen? :+

Nee }> ik breek mijn personages erg graag haha
Jij?

Je meent het :')

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 11:33

Echt veel waardevolle tips komen hier voor bij echt zo leuk om te lezen. Ik zie morgen mijn illustrator weer en dan gaan we weer even brainstormen.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:54

Ik doe ook pogingen, maar negen van de tien keer verlies ik mijn concentratie wanneer ik bij hoofdstuk 6/7 zit. Dan wil ik te veel en lukt het me niet meer om te plannen.xD
Gewoon zitten en dan schrijven helpt bij mij dan toch meestal het beste, maar zijn er nog andere tips? Helemaal uitwerken helpt niet. Verander dan toch te veel daarvoor.

Ik schrijf Fantasy voornamelijk.xD

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:56

Ik kan het beste schrijven als ik niet thuis ben. Thuis heb ik alleen maar afleiding en komt er niet meer als drie zinnen uit.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:02

Ik heb wel eens gelezen dat een schrijver maximaal 10 minuten kon stilzitten omdat ze daarna inderdaad te veel afleiding had, dan doet ze er wel langer over, maar als het voor haar helpt, waarom niet? xD
Kan mij haar gezicht zo voor me halen, maar weet even niet meer wie ze is. Ze komt vaak bij De Wereld Draait door en begint met een H volgens mij.xD

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:16

Heleen van Royen?

Wat betreft tijd, ik schrijf zelf echt overal. Het liefst ergens in een kroeg/trein al gaat thuis ook prima. Schrijven kun je trainen: 10 minuten, daarna 15 en zo kun je dit opbouwen. Of een aantal minuten per dag afspreken, de een schrijft 6 keer 10 minuten de ander eenmaal 60.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:21

Ik heb een vast plekje op [naam] Centraal in de stationshuiskamer. :) Is het gezellig en donker, en ik ga daar echt enkel heen om te schrijven. Daardoor is het best makkelijk in te plannen van: dan en dan ga ik daar zitten.

Ook helpt het mij om in omstandigheden te schrijven zoals de sfeer van je boek. Omgeving doet veel meer met je inspiratie dan je denkt.

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:32

Wat een leuk topic. Zelf een paar verhalen geschreven, voor de lol. 2x meegedaan met nanowrimo (In 30 dagen 50.000 woorden schrijven. M’n record was 40.000) Zat toen elke dag 40 min in de trein dus iPad en toetsenbord gekocht en typen maar. Nu ik dit topic tegenkwam mis ik het wel weer. Toch even een momentje om in je eigen wereld te duiken en gewoon te typen. :o

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:49

Oh wat een heerlijk topic! Ik schrijf ook al van jongs af aan (ben ooit begonnen met Fanfiction, zoals velen :+), maar nu door mijn studie al jaren geen tijd kunnen vinden om écht weer te gaan schrijven. Ik heb wel al een jaar of 4 een heel plot-idee liggen (Engelstalige YA) met een aantal personages, maar ik kan mijzelf er moeilijk toe zetten om eerst het hele verhaal uit te werken. Het liefst wil ik gewoon beginnen met schrijven, maar dan weet ik zeker dat ik vast ga lopen.

Hoe doen jullie dat met het plannen? Plannen jullie hele hoofdstukken van tevoren uit? Zelf gebruik ik de website 'Litlift' waar je je personages kunt uitwerken, je hoofdstukken, plotlines, etc. Echt een super fijne website en ook nog eens gratis.

NanoWrimo heb ik ook vaak aan mee gedaan, super goed voor de motivatie!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:52

Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:53

Dat omgeving mee helpt, ben ik inderdaad een paar keer achter gekomen. Heb ook al een aantal keer gewoon in de pauze op mijn werk geschreven. Heb een uur pauze en dan moet je wat anders gaan verzinnen voor als je zelf geen zin hebt om te lezen.xD

En nee, toch niet met een H blijkbaar, dus is niet Heleen, maar bedankt voor het meedenken, ik ga verder googlen.:)

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:00

Amandavd schreef:
Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.


Dat klinkt ook als een goed idee! :j Wijk je ook wel eens af van de volgorde of volg je hem strict? Ik lees net even terug in het topic en zie dat je je manuscript naar twee uitgevers hebt gestuurd, wat spannend!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:03

Amandavd schreef:
Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.


Knap! Ik schrijf gewoon ik vind dat plannen zo moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:27

Lau schreef:
Amandavd schreef:
Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.


Knap! Ik schrijf gewoon ik vind dat plannen zo moeilijk.



Dat vind ik pas knap! Dan raak ik echt volledig in de war en kom ik niet meer verder. Ik moet inderdaad ook een chronologische volgorde hebben van gebeurtenissen, voordat ik ga schrijven.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:30

Dat vind ik ook heel knap, Lau! Mijn hoofd wordt dan complete chaos. :D

Edit: dankzij dit topic ben ik zojuist begonnen met het verder uitwerken van mijn plot, yay!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:38

GrumpyCat schreef:
Amandavd schreef:
Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.


Dat klinkt ook als een goed idee! :j Wijk je ook wel eens af van de volgorde of volg je hem strict? Ik lees net even terug in het topic en zie dat je je manuscript naar twee uitgevers hebt gestuurd, wat spannend!


Ik wijk er wel eens vanaf hoor,zeker als ik iets wil veranderen. Ik schrijf ook niet altijd op volgorde. Ik moet wel een idee hebben van wat er gaat gebeuren.

Heel spannend! Ik ben benieuwd.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:38

Lau schreef:
Amandavd schreef:
Ik maak een document met de chronologische volgorde van gebeurtenissen. Ik plan niet een heel hoofdstuk uit. Ik begin gewoon te schrijven.


Knap! Ik schrijf gewoon ik vind dat plannen zo moeilijk.
Hier ook schuldig aan. Meestal heb ik het begin/eind helder en enkele highlights en wat twisten op papier staan. De rest komt daarna meestal vanzelf, soort van.

Al is het op deze wijze soms wel lastig om vast te houden aan het eind, da's dus een relatief begrip :+

Respect voor al het plannen. Ben er op m'n werk al niet goed in, blij dat het daar blijft.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 13:41

Willen jullie de lezer ook iets mee geven, dus door wat je schrijft.