Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18525
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:22

Captain schreef:
Die steekproeven zijn toch random en gekoppeld aan je bonuskaart (bij de AH dan)? Op de bonuskaart staat niet of jij getint bent of wit hoor. :+

Ik heb weleens iets niet afgerekend, als ik al meerdere keren probeer een broodje te scannen en hij doet het niet ja doei. Ik heb dit overigens weleens aangegeven bij de scankassa zelf, maar toen kreeg ik een hoop gezucht en gekreun want dan moesten ze weer van alles op dat apparaatje doen om het broodje nog toe te voegen. Oke, dan niet. :+



Weet niet of ik wel eens bij de AH ben gecontroleerd, maar bij de Jumbo gaat het per kassa.
Ik was dag 1 bij kassa 1 en werd gecontroleerd, dag 2 bij kassa 2 en werd weer gecontroleerd.

Mijn conclusie was dus bij X aantal transacties bij een kassa komt er een controle.
Heeft niks met mij of mn boodschappen te maken.

Ik winkel trouwens in 7 of 8 verschillende dorpen/ stadjes en bij verschillende winkels (Plus, Hoogvliet, Jumbo, AH en Lidl)
Vaak onderweg vanaf stal naar huis of bepaalde artikelen/ openingstijden die de andere winkels niet hebben.

Marjo

Berichten: 37338
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:23

Bij AH hoef je ook niet perse een bonuskaart te hebben om de zelfscan te gebruiken :)

Suliko

Berichten: 4359
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:23

Onali & Captain, het ging erom dat bij verdachte personen of handelingen, je een controle kan forceren. Dat staat los van de random of systematische controles.

Captain

Berichten: 21440
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:25

Suliko schreef:
Onali & Captain, het ging erom dat bij verdachte personen of handelingen, je een controle kan forceren. Dat staat los van de random of systematische controles.



Ah oke dat wist ik niet. :j Ik weet wel dat als je je bonuskaart gebruikt hij uit kan rekenen hoe lang je gewinkeld hebt en of dat +- overeen komt met de hoeveelheid boodschappen. Stel je bent 30 minuten bezig maar hebt maar 4 dingen dan klopt er over het algemeen iets niet en krijg je een steekproef.

Anoniem

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:26

Bij AH is het ook zo dat je als je iets hebt gescand en dan verwijderd je ook wel redelijk zeker kunt zijn van een controle..

xxCYNNxx

Berichten: 5664
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:40

dat zijn juist de keren dat ik geen controle krijg....net nog gedaan; 3 blikjes drinken, maar had er maar 2 ( iets te snel doorgetikt), dus 1 er weer af gehaald en de rest gescand. geen controle gehad.

En de keren ervoor dat ik een artikel per ongeluk een keer teveel erop kreeg, ook nooit controle gehad na iets verwijderen.

Zal toch per filiaal verschillen hoe ze dat ingesteld hebben in het systeem. Zelfde als dat ik hier lees van een aantal die het hebben over maar 3 producten die worden gecontroleerd bij veel boodschappen. Dat is hier nog nooit geweest zo weinig. Bij veel boodschappen was het ong 5 a 6......maar sinds kort dus zo'n beetje bijna alles.

Gelukkig krijg ik dan niet heel vaak een controle. Maar ik kom, als het even kan, dan ook op rustige momenten in de winkel. Op zaterdag, als het druk is, ben ik vrijwel altijd aan de beurt. Maar goed; altijd alles gescand, dus daar maak ik mij nooit druk over.

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:47

Er schijnt ook een systeem in te zitten dat als je te snel of te langzaam over je boodschappen gedaan hebt je automatisch een steekproef oproept.
Ik, een ramp met boodschappen doen, doe regelmatig er heel lang over en heb dan altijd controle := .
Nieuwe winkels, standaard controle.

Maar de steekproeven denkik altijd maar " doen ook vrolijk hun werk".
Ik heb 1 keer gehad dat de beste jongen 2x iets scande wat er maar 1 keer in zat. Dus hij krijgt melding onjuist, ik zeg ja dat heb ik ook maar 1 keer. Moest iemand dat even komen checken, maar was allemaal goed en kreeg dat product gratis :').

Maar goed, ik heb ooit toen ik een jaar of 5(?) was een jojo per ongeluk gepikt: mocht hem hebben van oma, had 'm in mijn hand heel trots, bij de kassa vergeten te geven. Pas in de auto het besef dat we hem niet betaald hadden.
Ik heb 2 uur lopen snikken dat ik gepikt had, toen is mijn oma van ellende met me terug gegaan om t flutding te betalen := .
Ik ben een waardeloze dief, altijd al geweest.

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:51

Interessant om iedereen zijn ervaringen te lezen. Ik denk dat veel hier niet beseffen hoeveel “veel diefstal “ eigenlijk echt is.

Ik werk zelf in een supermarkt in een dorp wat misschien iets groter is dan gemiddeld waar de gemiddelde bewoner een leuk salaris verdiend. Wij hebben ontzettend veel last van diefstal. Even voor de beeldvorming:
- Het bedrag dat per week wordt gestolen is een paar duizend euro! Dit is alleen al in een dorp. Ik hoorde laatst dat er bijvoorbeeld in alle winkels in Utrecht samen alleen al 100.000 euro per week wordt gestolen. Maar dit is dus niet een persoonlijke bron.
- Meerdere male per maand hebben wij last van “bendes” die karren van 300/400 euro volladen, 1 iemand de zelfscanmedewerker afleid met onnodig veel vragen en de handlanger vervolgens een broodje scant en er vandoor gaat met de kar.
- De meest keurige mensen stoppen biefstuk etc onderin de tas. De winkeldieven die wij het meest pakken zijn mensen met een hele mooie auto die stelen voor de kick. Soms voor 100/200 euro.
- En daarbij zijn deze winkeldieven of reguliere klanten dus echt niet altijd even lief voor zo medewerker.

Gelukkig is het bij ons een heel hot topic en worden er ook veel middelen geboden om hier mee om te gaan. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan cursussen om om te gaan met agressie en diefstal maar ook betere digitale technieken. Maar het laatste jaar is er echt een omkeerpunt geweest over wat een reguliere supermarktmedewerker dagelijks meemaakt.

Dus wees alsjeblieft een beetje lief voor de zelfscanmedewerker die heel hard zijn of haar best doet om jouw steekproef zo snel en goed mogelijk uit te voeren :knuffel:

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 14:05

Wat zijn wij mensen soms toch ook een afschuwelijke diersoort als ik al deze verhalen zo lees. Het gaat nergens over!

Ik wordt wel altijd zenuwachtig van een steekproef maar dat komt omdat ik ooit een keer een pak yoghurt vergeten was te scannen in de supermarkt, inmiddels alweer jaren geleden. Ik let nu altijd zo goed op! Maar waarom zou ik onbeleefd en ongeduldig gaan doen? Diegene die controleren staan daar ook maar voor hun (kleine) salaris te werken. Vaak genoeg ook nog jonge pubers. Laten we weer eens een beetje aardig zijn naar elkaar.

Ik heb overigens laatst ook nog eens iets vergeten te scannen bij de Ikea. Volgens mij was het iets banketstaaf als een zakje clipjes. Kwam ik thuis achter dat deze niet op de bon stond. Voel ik mij toch altijd wel slecht bij. Maar bij de Ikea (in Utrecht tenminste) kan je enkel nog maar kiezen voor de zelfscan. Ik vond de kassaband daar wel fijner. Als je veel groot spul hebt, kan ik mij voorstellen dat het kleine spul dan zonder uitladen op een band ergens tussen verdwijnt en wordt vergeten.

Ik ga er maar vanuit dat de zelfscan voor een bedrijf, inclusief diefstallen, goedkoper is dan een kassaband met kassière. Anders zouden ze er toch niet zo massaal voor kiezen lijkt mij.

MyWishMax

Berichten: 25539
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:01

aman2002 schreef:
Interessant om iedereen zijn ervaringen te lezen. Ik denk dat veel hier niet beseffen hoeveel “veel diefstal “ eigenlijk echt is.

Ik werk zelf in een supermarkt in een dorp wat misschien iets groter is dan gemiddeld waar de gemiddelde bewoner een leuk salaris verdiend. Wij hebben ontzettend veel last van diefstal. Even voor de beeldvorming:
- Het bedrag dat per week wordt gestolen is een paar duizend euro! Dit is alleen al in een dorp. Ik hoorde laatst dat er bijvoorbeeld in alle winkels in Utrecht samen alleen al 100.000 euro per week wordt gestolen. Maar dit is dus niet een persoonlijke bron.
- Meerdere male per maand hebben wij last van “bendes” die karren van 300/400 euro volladen, 1 iemand de zelfscanmedewerker afleid met onnodig veel vragen en de handlanger vervolgens een broodje scant en er vandoor gaat met de kar.
- De meest keurige mensen stoppen biefstuk etc onderin de tas. De winkeldieven die wij het meest pakken zijn mensen met een hele mooie auto die stelen voor de kick. Soms voor 100/200 euro.
- En daarbij zijn deze winkeldieven of reguliere klanten dus echt niet altijd even lief voor zo medewerker.

Gelukkig is het bij ons een heel hot topic en worden er ook veel middelen geboden om hier mee om te gaan. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan cursussen om om te gaan met agressie en diefstal maar ook betere digitale technieken. Maar het laatste jaar is er echt een omkeerpunt geweest over wat een reguliere supermarktmedewerker dagelijks meemaakt.

Dus wees alsjeblieft een beetje lief voor de zelfscanmedewerker die heel hard zijn of haar best doet om jouw steekproef zo snel en goed mogelijk uit te voeren :knuffel:


Ik vind het zo bizar om te lezen... Het makkelijk kunnen betalen en gewoon voor de kick.
Zou het nog kunnen begrijpen als je iets steelt omdat je echt geen geld meer hebt, hoewel ik dat echt niet zou kunnen. Maat weet wel hoe wanhopig je rond kan lopen met de prijzen van nu en budget dat niet meegroeit...

Gitana

Berichten: 2717
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:06

Stelen is zeker ook verslavend. Zat mensen die iets jatten en hetgene nieteens nodig hebben

Marjo

Berichten: 37338
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:13

Ik heb jarenlang in een AH gewerkt waarbij het gros van de dieven oudere vrouwen of mannen van middelbare leeftijd zijn. En inderdaad, die konden het echt makkelijk betalen.

prompter

Berichten: 11373
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:22

Mijn vriendin werkt bij de Hema. Daar verdwenen steeds de toiletrollen uit het damestoilet. Ze hebben een keer een anti diefstal tag in een rol gedaan en ja hoor, bij het poortje een keurige dame met toiletrol in haar tas :D

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:23

Ik ben super blij met de zelfscan omdat ik vanuit mn rolstoel alles gelijk in de tas kan mikken en niet nog een keer hoef in en uit te pakken bij de kassa. Nadeel is alleen dat ik bij de zelfscan niet kan betalen met los geld bij de albert heijn hier dus vraag ik ze altijd het bonnetje te parkeren zodat ik daarna bij de service balie kan betalen met los geld .
Maar ik wordt eigenlijk standaard gecontroleerd als ik met pin wil betalen, ik weet dat ze zeggen dat t random is en ze er geen invloed op hebben maar mijn rolstoel is een soort magneet ofzo. Dus ik zou niet eens durven mee te nemen zonder betalen. Wel ging er gisteren iemand mopperen bij een steekproef bij jumbo omdat ik voor de jumbo bij de action was geweest en dat spul zat ook in mn tas op de rug.

Ja he ‍♀️ not my problem, ik heb niet echt de mogelijkheid voor meerdere tassen ofzo. Maar ze mocht wel ruilen zei ik, ik haar benen en zij mn rolstoel en laten zien hoe t dan wel moet. Nee dat hoefde dan ook niet weer… flauw…

DuoPenotti

Berichten: 30351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:27

Suliko schreef:
Daar heb je zeker een punt! Het personeel bij supermarkten is behoorlijk divers, dus die zullen daar anders in staan. Ik denk wel dat mijn punt nog steeds staat als het gaat over welke mensen er nu allemaal stelen en dat hierin vaak vanuit biases wordt gedacht ((gekleurde) jongeren en zogenaamd schattige bejaarden) en dat we daarmee wel een hele bevolkingsgroep van 30-60ers vergeten. Waarin ik me helemaal kan voorstellen dat de witte papa’s en mama’s met propere banen zich te goed voelen, maar waarbij je ook mensen uit lagere (en ook hogere, vanwege de kick of weet ik veel wat) SES kringen hebt die stelen.

Toen ik nog als beveiliger werkte bij een winkelcentrum met diverse winkels als een Schlecker, Jumbo en Aldi.
Daar voerde ze ook regelmatig een tassen controle uit.
En dat ging bijna nooit om perse donkere/getinte personen.
Wel om groepen jongeren die vertikte een mandje te pakken. Maar wat voor afkomst ze (of beter gezegd die van hun (groot)ouders) hadden speelde geen rol.
Mensen die teveel naar de camera's keken en zich daar ook vanaf draaide bij de schappen.
Maar ook iemand met een buggy en daar 10 tassen aan vast geknoopt werd er dan uitgepikt.
( die vervolgens de kassière ging bedreigen)

Wel was het daar zo dat er beveiliging was gekomen in dat winkelcentrum door een onveilig gevoel dat mensen ervaarde door een groep daklozen en een groep Marokkaanse jongeren.
En ja dat groepje Marokkanen hadden ook een smoel die nergens over ging tegen sommige mensen.
Maar ik persoonlijk heb nooit last van ze gehad, ik heb ze altijd op een nette manier aangesproken maar ze ook uitgelegd waarom ik ze dan aansprak. En dan was het altijd wel goed. Om de een of andere reden dachten ze vaak dat wat ze deden echt wel kon. Maar met uitleg was het altijd van, oh ja ..

Zoals bijvoorbeeld fietsen, want ze lette wel op. :j
Leg je uit dat oma met een rollator dan toch kan schrikken, hoe zou het het vinden dat jou oma zou schrikken? Ook al let jij wel op, die mensjes zijn oud. Dan had je altijd begrip. Dus niet hen persoonlijk aanvallen maar uitleg richting oma in dit geval.
En dat zo wel met alles.

En dan kun je zeggen dat is discriminatie, ja...misschien, maar het waren nu eenmaal zeer zelden de groepjes van oorsprong kaaskoppen. Tenminste in dat winkelcentrum. 10 jaar terug inmiddels.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:37

prompter schreef:
Mijn vriendin werkt bij de Hema. Daar verdwenen steeds de toiletrollen uit het damestoilet. Ze hebben een keer een anti diefstal tag in een rol gedaan en ja hoor, bij het poortje een keurige dame met toiletrol in haar tas :D

Wtf... :')

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:39

Ik heb ook ooit een best vervelende situatie gehad, als klant zijnde.
Ik had een paar flessen frisdrank ( cola ), waarvan ik 1 fles had gescand en dat opgehoogd naar het aantal wat ik mee wilde nemen.
Bij de zelfscan kreeg ik een streekproef, daar scande ze een fles cola die ik niet had gescand.
De zelfscan registreerde dat dus als zijnde dat ik dat product NIET had gescand ( terwijl er dus wel gewoon het aantal flessen stonden geregistreerd waarvan ik er 1 had gescand ).

Ik kon dus mijn volledige boodschappen uitladen en bij een gewone kassa er op gaan leggen.
Daar ben ik dus wel flink gepikeerd over geweest.
Ik schaamde me dood namelijk, de medewerker aan de kassa zei me dat er waarschijnlijk een andere code op stond als op de fles die ik had gescand. Hoe dan ook, super vervelend, sindsdien scan ik elke fles apart -O-

Mama3
Berichten: 1825
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:49

Ik zou zomaar in het dorp van Aman kunnen wonen. Ik twijfel alleen of de bewoners met grote auto, goed salaris, grote huizen stelen voor de kick. Ik denk dat er steeds meer verborgen armoede is. Zzp-ers, eigen bedrijven, groot huis, hoge energie rekening, Corona crisis. Ik denk dat er veel meer verborgen armoede is dan wij denken.

Ik ben een slechte inpakker, daarom gebruik ik altijd de zelfscan kassa. Geen stress van mensen die achter mij in de rij staan te wachten, geen kapotte artikelen omdat ik alles snel in mijn tas gooi.. Voor mij is de zelfscan kassa echt een uitkomst.

Ik neem altijd een volledige bon en controleer deze, ook omdat ik vanwege stressklachten wat chaotisch ben en afgeleid. Onlangs zag ik dat ik 3 dingen van hetzelfde artikel had gescant ipv 4. Ik scan en betaal dan nog een keer.

Ik denk dat er mogelijk meer van dit soort mensen zijn, die wellicht zichzelf minder goed controleren en dus een per-ongeluk-dief zijn.

De controles vindt ik echt geen probleem, goed dat ze er zijn. Bij mij komen ze alleen wel vaak op het moment dat ik of haast heb of met veel moeite mijn tas goed heb ingepakt. Maar ze stoppen alles er weer even zorgvuldig in. In de tussentijd ruim ik alvast mijn mandje op zodat de medewerker zich ook niet gejaagd hoeft te voelen.

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:52

Bij de Ikea staan ze echt in je nek te hijgen, daar doen ze als of je al van plan bent wat te stelen.

Cer

Berichten: 30213
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:54

Bij Ikea Delft zeker niet, althans, ik heb niet die ervaring .. ze zijn vriendelijk, vragen of het lukt (ik had ook vragen over waar wat neer te zetten) ging prima :j

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:02

Mama3 schreef:
Ik zou zomaar in het dorp van Aman kunnen wonen. Ik twijfel alleen of de bewoners met grote auto, goed salaris, grote huizen stelen voor de kick. Ik denk dat er steeds meer verborgen armoede is. Zzp-ers, eigen bedrijven, groot huis, hoge energie rekening, Corona crisis. Ik denk dat er veel meer verborgen armoede is dan wij denken.

Ik ben een slechte inpakker, daarom gebruik ik altijd de zelfscan kassa. Geen stress van mensen die achter mij in de rij staan te wachten, geen kapotte artikelen omdat ik alles snel in mijn tas gooi.. Voor mij is de zelfscan kassa echt een uitkomst.

Ik neem altijd een volledige bon en controleer deze, ook omdat ik vanwege stressklachten wat chaotisch ben en afgeleid. Onlangs zag ik dat ik 3 dingen van hetzelfde artikel had gescant ipv 4. Ik scan en betaal dan nog een keer.

Ik denk dat er mogelijk meer van dit soort mensen zijn, die wellicht zichzelf minder goed controleren en dus een per-ongeluk-dief zijn.

De controles vindt ik echt geen probleem, goed dat ze er zijn. Bij mij komen ze alleen wel vaak op het moment dat ik of haast heb of met veel moeite mijn tas goed heb ingepakt. Maar ze stoppen alles er weer even zorgvuldig in. In de tussentijd ruim ik alvast mijn mandje op zodat de medewerker zich ook niet gejaagd hoeft te voelen.


Verborgen armoede is zeker een probleem. Het is natuurlijk niet voor niets dat landelijk de diefstalcijfers, niet alleen in de supermarkten, de pan uit rijzen. Ik denk persoonlijk ook dat de mensen die jij hierboven benoemd ook moeite hebben met hun (dure) levensstijl aanpassen. Waar ze voorheen elke weekend biefstuk konden eten, kan dat nu niet. Deze worden dan gestolen. Maar mensen zullen niet zo snel zoiets toegeven wanneer ze in de supermarkt betrapt zijn en aan het wachten zijn op de politie, dat zij niet meer kunnen rondkomen. Zonde eigenlijk. De politie weet juist welke instanties kunnen helpen als zoiets echt een probleem is.

prompter

Berichten: 11373
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:19

Cer schreef:
Bij Ikea Delft zeker niet, althans, ik heb niet die ervaring .. ze zijn vriendelijk, vragen of het lukt (ik had ook vragen over waar wat neer te zetten) ging prima :j


Zelfde ervaring in Delft, en bij Ikea ga ik altijd wel naar de zelfscan :)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:29

Ik gebruik tegenwoordig altijd overal de zelfscan als het even kan.
Of dat nu de supermarkt, kruidvat, bouwmarkt of de MacDonalds is. Heerlijk.

Steekproef heb ik geen moeite mee, ik weet dat ik alles gescand heb dus prima.

Ik werk(en heb gewerkt) in een winkel waar we zelfscan hebben en tsja het is nog steeds niet mijn hobby om op het plein te staan maar het hoort er nou eenmaal bij dus ik doe het wel gewoon.

Ik snap alleen nooit dat er élke dag mensen komen die alleen maar klagen dat ze het zo vreselijk vinden om elke keer gecontroleerd te worden met een steekproef, maar vervolgens wel elke dag opnieuw zelfscannen.. ga dan naar de kassa joh :')

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:39

Ik ben oldskool, ik wil de gewone kassa haha.

Ik heb een jaar in een Hypermarkt Carrefour gewerkt, en heb daar de zelfscan zien opkomen. Daar kregen wij toen een "opleiding" voor.

Klanten vinden de steekproef meestal niet leuk - maar daar kan ik niets aan doen, ik doe gewoon wat de kassa aangeeft. De zelfscan daar is verbonden aan je klantenkaart, als ik een steekproef moest doen moest ik 3 artikelen scannen, en als de klant die zelf ook netjes gescand had, was de steekproef klaar. Een volgende steekproef zal dan langer op zich laten wachten. "Betrapte" ik echter een klant, dan zal het systeem die klantenkaart vaker een steekproef laten ondergaan.

Ik deed er nooit moeilijk over. Ik scande de bovenste 3 artikels. Ik vond het zelf ook altijd een vrij makkelijke manier om te kunnen stelen, maar dat was niet mijn zaak, daar werd mijn loon niet groter of kleiner van. Vond het ook altijd zielig als de klant alles al netjes had ingepakt in tassen en ik die dan overhoop zou moeten halen om perse het onderste artikel te scannen, daar heb ik me nooit mee bezig gehouden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78617
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:47

sunshine schreef:
Ik heb ook ooit een best vervelende situatie gehad, als klant zijnde.
Ik had een paar flessen frisdrank ( cola ), waarvan ik 1 fles had gescand en dat opgehoogd naar het aantal wat ik mee wilde nemen.
Bij de zelfscan kreeg ik een streekproef, daar scande ze een fles cola die ik niet had gescand.
De zelfscan registreerde dat dus als zijnde dat ik dat product NIET had gescand ( terwijl er dus wel gewoon het aantal flessen stonden geregistreerd waarvan ik er 1 had gescand ).

Ik kon dus mijn volledige boodschappen uitladen en bij een gewone kassa er op gaan leggen.
Daar ben ik dus wel flink gepikeerd over geweest.
Ik schaamde me dood namelijk, de medewerker aan de kassa zei me dat er waarschijnlijk een andere code op stond als op de fles die ik had gescand. Hoe dan ook, super vervelend, sindsdien scan ik elke fles apart -O-


Bij de Plus is dit zo kwam ik achter bij eens steekproef. Toen vroegen ze me van te voren of ik ze allemaal had gescanned of eentje en de plus knop en als het het laatste was, welke het was want dan zouden de anderen niet werken. Gelukkig gebruik ik nooit het plus knopje en scan ik alles los en zet het dan in de kar, om zeker te weten dat ik ook de juiste aantallen heb. Heb daardoor ook nog nooit gehad dat ik een item niet gescanned heb.

En in de Jumbo waar ik kom zijn de controles super netjes, al heb ik die zelden. Ze leggen alles weer netjes terug in de kratten hoe ik het erin heb gelegd. Heb altijd 2 kratjes gestapeld staan in de kar, en til zelf de bovenste eraf zodat ze bij de onderste kunnen, en zeg ook lachend dat daar de duurdere lucratieve dingen als vlees in liggen. :)) Maar het is een dorp, ik ben vaste klant, de dames kennen me goed genoeg. :)