Gehaakte unicorn knuffel

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, ynskek, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:12

moonsparkle schreef:
Dus hoe hebben jullie leren haken? :D

Mijn oma haakte altijd en ik wilde dat ook graag leren. Zij heeft het mij geleerd toen ik een jaar of acht was en dat is echt heel erg lang geleden :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:38

Heel herkenbaar… En ik zou het nog steeds graag zelf leren :D

Jorex

Re: Gehaakte unicorn knuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:39

Mijn beste vriendin heeft het mij geleerd omdat ik het van mijn moeder nooit wilde aannemen. _O-

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:44

Autodidact. Maar ik heb een mama die zo8n beetje alle vormen van handwerken kan en doet. Dus ik doe dit al vanaf een jaar of 5-6.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:01

Ik had een pakket met bosdiertjes gekocht en in het boekje stonden alle steken uitgelegd. In combinatie met YouTube heb ik toen een spuuglelijke uil gehaakt maar toen had ik wel de smaak te pakken _O-

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:21

Ik heb het ooit van mijn moeder geleerd. Toen nooit wat mee gedaan. Maar aantal jaren later met behulp van YouTube en een flinke dosis geduld. Een goed en leuk boek is voor mij een goede stimulans om door te zetten.
(Ik heb nu al lang niet meer gehaakt)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:23

Ik heb het als kind wel geleerd, maar nu met zo’n pakketje haak ik mezelf vast.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:37

Ik heb ook nog zo'n action eenhoorn haakpakketje liggen. Wel een beginnetje gemaakt met youtube, maar poeh... :+

Is er een haakpakket voor echte beginners met goed draad en een goede haak, wat dus wel aan te raden is? Ik wil het zeker wel leren, maar heb wel duidelijke instructies nodig :+

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:08

Kijk eens naar de pakketten van Funnies haken. Dit zijn simpele patronen die echt fijn te volgen zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:34

Ik denk dat het een grotere uitdaging lijkt dan dat het is. Als je op youtube een paar video's kijkt hoe je amigurumi maakt dan kun je het waarschijnlijk wel zelf. Een ervaren haker heeft dit zo af inderdaad.
Ik woon in Oostenrijk anders had ik het met alle liefde even voor je gemaakt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:37

moonsparkle schreef:

Van youtube en boktvriendinnen. Maar letterlijk elke steek is goed te vinden op youtube. Gebruik nog altijd youtube als ik een steek niet meer weet xD

Ik ben vooral stiekem benieuwd naar het patroon ook! Mooie kleuren heeft ie!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:41

Oh, de horror. Ik heb die pakketten van de Xenos. Leek me leuk voor op vakantie. Nadat ik een half uur met de eerste paar steken bezig ben geweest heb ik het in de hoek gegooid.

Misschien dat ik het ooit nog eens ga proberen, we hebben wel echte haaknaalen en goede wol liggen. Maar ik leef met je mee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:12

moonsparkle schreef:

YouTube

Die staat vol met hele duidelijke instructies.

Haken is zo simpel. Er zijn een handje vol varianten van steken die allemaal enorm op elkaar lijken.

Als je een uur in YouTube steekt om die paar steken te leren en gewoon een paar vierkantjes haakt, dan snap je de basis en is het prima te doen.

Hier een mooi overzicht van Engelse VS Nederlandse termen https://hethaakbeest.be/vertaalschema/amp/

Dan is er voor dit soort projecten vaak nog de magic cirkel die je moet snappen, maar ook daar zijn heel veel duidelijke filmpjes van. (Ik heb er een paar maanden terug nog een filmpje over gemaakt voor andere bokkers).

Het lastigste is soms nog de mega onduidelijke instructies. Maar er is hier op bokt een haak topic, waar je prima met vragen terecht kan als de instructies niet super duidelijk zijn. xmarliez @ [UK] [INFO]Amigurumi (Haken) #3

Maar dit soort pakketjes zijn waardeloos. Het garen is verschrikkelijk en de naald ook.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:21

Miran schreef:
Levensgrote knuffel O:) :+

moonsparkle schreef:

Ik heb het ooit van mijn moeder geleerd. En handwerkles op de lagere school (waar heel modern ook de jongens mee moesten doen met haken en breien). Heb ooit ook wel pannenlappen en een kussenhoes gehaakt. Maar het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik een haaknaald vast heb gehad.
Vorig jaar met de verhuizing heb ik afscheid genomen van al mijn haak- en breinaalden en incl. de kokers naar de kringloop gebracht.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:22

Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb ook nog zo'n action eenhoorn haakpakketje liggen. Wel een beginnetje gemaakt met youtube, maar poeh... :+

Is er een haakpakket voor echte beginners met goed draad en een goede haak, wat dus wel aan te raden is? Ik wil het zeker wel leren, maar heb wel duidelijke instructies nodig :+

Gewoon geen pakket kopen. Zoek een leuk patroon online. Met name Etsy staat vol met leuke patronen voor een paar euro.

Ga vervolgens naar een hobby winkel en kies daar leuke kleuren uit. De mensen in zo’n winkel kunnen je altijd adviseren over het garen en welke naald je dan nodig hebt.

Een goede haaknaald is álles. Ik ben zelf heel erg fan van de haaknaalden van clover. Die glijden zo soepel door je werkje heen.

Maar heel eerlijk. Ik zou voor je aan amigurumi (poppetjes) begint, gewoon eerst een uur steken in de basis steken leren.

Maar als mensen het echt graag willen leren van een ander, wellicht een bokt meeting organiseren?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:28

Lughnassadh schreef:
GabberGill schreef:
Nu we hier toch zijn!

De hakende bokkers onder ons. Haken jullie paardjes op verzoek?

Sorry dat ik zo inval, maar ik zoek iemand die 3 paardjes kan haken, 2 kleine waarvan 1 slanke en de andere dikker en dan 1 grotere.

Nee eigenlijk nooit. Simpelweg omdat dat heel duur wordt en dat hebben mensen er niet voor over. Want dan betaal je niet alleen het materiaal maar ook de tijd. Want ik doe het niet voor een klein extraatje (het is toch je hobby zeggen ze dan al snel).
Het enige wat ik soms dus wel doe is een keer zoiets als dit. Iemand met iets kleins helpen. Daar kies ik voor. Maar in opdracht haken dus nooit.

Maar ligt dat er dan ook niet aan hoeveel iemand ervoor uit wilt geven? Gewoon pure interesse hoor. Ik zou er bijv meer voor uitgeven omdat ik weet wat een handwerk het is en hoeveel tijd erin zit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 10:56

Ik heb een vriendin die dat soort werk doet op aanvraag maar zij vraag tussen de €50 en €100 voor een custom gehaakt figuur en dan nog haalt ze niet alle tijd eruit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:46

Lijkt mij wel leuk om te leren, bij de kringloop is vaak veel te koop. Maar hoe weet ik dan wat goed materiaal is om mee te starten?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:49

@ts

Mijn moeder in Raalte wil het anders ook wel doen. Als je nog niet al iemand gevonden hebt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:07

moonsparkle schreef:
Lijkt mij wel leuk om te leren, bij de kringloop is vaak veel te koop. Maar hoe weet ik dan wat goed materiaal is om mee te starten?

Qua garen: wat dikker glad acryl of katoen, liefst in een lichte, effen kleur. Geen heel dun garen, donker garen, meerkleurig garen en al helemaal niet van dat lollige pluisgaren, want daar krijg je ook ervaren hakers mee aan het vloeken :+ Een goede is bijv het Royal garen van de Zeeman, dat kost ook geen drol en je hebt gelijk een flinke bol om mee te oefenen.

Qua haaknaald: op de wikkel van je garen staat voor welke maat haaknaald het geschikt is. Ik zou niet dunner gaan dan 3,5 en niet dikker dan 5 mm. Qua merken kun je kijken naar Clover, de Amour of de Soft Touch. Goedkopere haaknaalden zijn vaak niet ergonomisch, waardoor je snel last van je handen krijgt en bij de hele goedkope heb ik al eens een braam in de haak gehad, waardoor mn hele garen aan gort ging :=

Vulling: de meeste knuffeltjes moet je vullen. Hiervoor heb je speciaal vulmateriaal, maar dat is vrij duur voor de hoeveelheid die je krijgt. Ik koop altijd van die goedkope binnenkussens bij de Action of Zeeman en knip die open, heb je hetzelfde spul voor de helft van de prijs.

Andere materialen zoals oogjes of neusjes kun je vaak kopen bij een hobbywinkel als de Pipoos of bij een webshop zoals Caro's Atelier. Vergeet ook de stopnaald om onderdelen mee vast te naaien niet!

En dan qua patronen: op Etsy en Ravelry kun je heel veel vinden. Mijn tip zou zijn om goed te kijken uit hoeveel losse onderdeeltjes (pootjes, voelsprieten, hoorntjes, etc) een knuffeltje bestaat, want die moet je vaak eerst allemaal los haken en dan naderhand vastnaaien. Ik vind het altijd uitdaging op zichzelf om dat allemaal mooi symmetrisch te krijgen :+ Ga dus bv voor iets dat alleen vier pootjes heeft, en niet voor iets heel ingewikkelds.

Een leuk gratis patroon vind ik zelf bijvoorbeeld Hubble de inktvis:

https://www.ravelry.com/patterns/librar ... -the-squid

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:21

Oh en voor een tutorial om de steken te leren:

http://www.youtube.com/watch?v=zzWX2dx8ufc

Deze creator is echt fantastisch, wel in het Engels maar omdat de meeste patronen die ik gebruik ook in het Engels zijn is dat alleen maar handig.
Patronen vertalen is btw super simpel, je hoeft alleen maar de NL vertaling van de steken op te zoeken en de rest zijn vaak toch allemaal cijfers :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:42

Goede video inderdaad. Dit is precies wat ik bedoelde. Zo’n video leert je de hele basis. Dan moet je voor poppetjes de magic ring nog snappen, en meerderen en minderen en dan kun je eigenlijk alles wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:02

Oh, ik wil de pauw!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:10

Roodvos schreef:
Miran schreef:
Levensgrote knuffel O:) :+

_/-\o_
Ik bedoelde eigenlijk dat ik het voor elkaar krijg mijn steken zo strak te maken dat ik geen beweging meer in mijn haaknaald krijg. Maar ik ga het nog eens proberen met Youtube.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:27

Miran schreef:
Roodvos schreef:

_/-\o_
Ik bedoelde eigenlijk dat ik het voor elkaar krijg mijn steken zo strak te maken dat ik geen beweging meer in mijn haaknaald krijg. Maar ik ga het nog eens proberen met Youtube.

Zorg dat je de hele haaknaald gebruikt en niet alleen het puntje. Vooral niet steeds heel strak aantrekken, dat is niet nodig.

Als je toch de neiging blijft houden om te strak te haken, kun je altijd voor een maatje grotere haaknaald kiezen.