Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Duinbranden in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:00

Van onze internetredactie
AMSTERDAM - In de duinen en bossen van Schoorl is vrijdagmiddag een grote brand uitgebroken. De brandweer is met groot materieel uitgerukt in verband met de droogte van de afgelopen weken en de harde wind.

Er is sprake van twee brandhaarden: de Zwarte Blink en de Vogelmeer. In totaal zou het gaan om ongeveer één hectare grond. Omdat de gebieden redelijk uit elkaar liggen, wordt brandstichting niet uitgesloten.

Alle brandweerkorpsen uit de kop van Noord-Holland zijn uitgerukt. Vooral ook om voor voldoende watertoevoer te zorgen. Twee helikopters zijn ingezet om te helpen blussen. De rookontwikkeling is tot in de verre omgeving te zien.

Op het moment van het uitbreken van het vuur waren er veel wandelaars en fietsers in de duinen. Zij hadden veel last van de rookontwikkeling. Momenteel wordt de omgeving afgesloten.




Ik zit hier te shaken achter de com, even bijkomen. Er is een gigantische duinbrand hierachter. Rieten dak wordt nu natgespoten, brandweer rijdt af en aan. Kans dat het hier gaat komen. Doodeng!!!
Laatst bijgewerkt door Nadia op 25-04-10 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:02

Ik hoorde het net inderdaad, moet zo nml mijn paard gaan verhuizen naar Schoorl/Camperduin.

Kan me voorstellen dat je het eng vindt, het waait ook echt hard. Hoop dat het niet bij jou zal komen in elk geval!

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:04

Geen lekker omstandigheden met die wind en droogte inderdaad.
Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt! Hopelijk hebben ze het gauw onder controle.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30267
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:04

NM -> LZP

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:06

as dwarrelt nu in de tuin, blushelicopters hoor je af en aan

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:07

Wat afschuwelijk. De afbraak gebeurt in enkele seconden, maar het herstel kost jaren |(

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:09

Dit is inderdaad een nachtmerrie, mijn ouders hebben er 2 weken op de camping gestaan en ben zelf ook een weekend geweest. Sterkte!!

zorro

Berichten: 8767
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:11

Echt een nachtmerrie inderdaad, dat is het goede woord er voor! Ik duim voor je dat je gespaard blijft en ze de boel snel onder controle hebben!

Raar idee, vind jullie niet? Een duin/bosbrand in Nederland?! Dat komt voor mijn idee enkel in verre landen voor..

Nouvel

Berichten: 28577
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

ow wat schrikken caira!

is de kans groot dat het echt jullie kant op komt?

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

Caira schreef:
as dwarrelt nu in de tuin, blushelicopters hoor je af en aan


OMG wat eng zeg. Ik hoop dat het allemaal goed gaat. Kan me voorstellen dat je zit te shaken.

Hier in Alkmaar hoorde ik al vreselijk veel brandweer langs gaan, dus ik las al ergens dat er brand was in Schoorl. Het waait hier ook erg hard, dus moeilijk onder controle te krijgen lijkt me.

Sterkte. Wat is de situatie nu voor jou?

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

Wat een rotnieuws. Het is ook zo verschrikkelijk droog in het duin.

Het duurt idd jaren voor het duin helemaal hersteld is, maar de natuur is ook heel buigzaam, het is ongelooflijk hoe snel de begroeiing weer opkwam nadat een paar hectare duin in Heemskerd afgebrand was een jaar of wat geleden.

Ik maak me meer zorgen over de mensen die er in de buurt wonen, heb veel familie in Bergen en Schoorl.

Sterkte Caira.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:14

zoooo dat is schrikken wij rijden hier ook wel eens.
Hopen dat ze alles snel onder controle hebben en dat het niet naar je toe komt!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:24

aha! En wij ons maar afvragen wat die blauwe walm hier was, en waarom het zo ontzettend naar brand stonk..!
Ze denken mis toch aangestoken he?
Hopelijk hebben ze het snel onder controle..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:27


anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:28

Jemig dat is schrikken! Zag het al op rtv nh net.. deze wind helpt dan ook echt niet mee nu. Zal het zometeen denk ik ook wel gaan zien/ruiken in Alkmaar..
sterkte!!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:37

Er komen nog steeds brandweerwagens voorbij hoor ik. Met deze wind gaat het natuurlijk ook enorm hard.

Pfff, ben benieuwd hoe het afloopt. Mijn zus woont tegen de duinen aan in Schoorl.

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:37

Het ruikt hier ook heel fijn naar brand. Wou en wil eigenlijk (maar weet niet of dat gaat lukken) van de week nog even gaan wandelen in Schoorl.

Hopelijk hebben ze het snel onder controle maar met die wind gat het echt een grote klus worden. Hopelijk blijft het bij natuur dat red zich na een brand en blijven huizen bespaard.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:42

Wij wonen 35km verderop en bij ons ruik je het zelfs. Dacht eerst dat iemand een fikkie aan het stoken was maar komt waarschijnlijk van Schoorl. Heel veel sterkte voor de mensen die er wonen.

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:43

Letsdunit schreef:
Wij wonen 35km verderop en bij ons ruik je het zelfs. Dacht eerst dat iemand een fikkie aan het stoken was maar komt waarschijnlijk van Schoorl. Heel veel sterkte voor de mensen die er wonen.


Dat dacht ik dus ook totdat ik het hoorde van Schoorl. Er staat ook een ontzettende warrelwind :=

lianne125

Berichten: 1431
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:47

ik woon in schagen en bij ons staat het blank van de rook. net alsof er hier paar huizen verderop iets staat af te branden. dacht in eerste instantie dus ook dat het hier in de buurt was dus gelijk even gaan kijken op internet. en toen kwam ik tot de ontdekking dat het in schoorl was. mijn zusje was bij haar paard in barsingerhorn en daar roken ze het zelfs en zagen ze rook. echt gigantisch. sterkte voor omwonende!

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:47


MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:48

Jeetje.. wel heel dichtbij zo te horen! Hopen dat het niet aan jullie toe komt en ze de schade beperkt kunnen houden. Gelukkig zijn de hulpdiensten dus druk bezig om de brand te bestrijden! Sterkte daar...!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:48

En ik woon er eigenlijk vlak bij, maar ruik niets. Maar de wind staat daarvoor ook verkeerd.

Net even mijn vader gesproken, maar de situatie bij m'n zus is erg spannend. De brand is in de duinen achter hun huis en de wind staat precies richting hun huis. M'n zwager is helpen blussen en m'n zus en de kinderen zijn het dak aan het nathouden.

Erg eng allemaal. De ts, Caira, woont er ook heel vlak bij, dus heel spannend. Ik hoop maar dat er niets gebeurd!!

Dennis

Berichten: 31489
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:50

Je kan het idd hier zelfs binnen goed ruiken. Zit ong 10 km van Letsdunit af, binnen in een gebouw waar veel andere geuren hangen, maar hier ruik ik het dus zelfs!

Succes Lonneke, hoop dat het vuur blijft waar het is.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:53

Mocht er iemand zijn die onderdak nodig heeft voor zijn paarden dan heb ik eventueel ruimte !