alleen dingen doen, wie doet dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:11

Tiggs schreef:
Oooh Mkango, ga je bij The Boatrace kijken 26 maart? (Ik ben niet in de buurt dan, gewoon interesse)
26 maart ben ik toevallig in Nederland. _O- Net als 30 juni, wanneer Bastille hier na de races optreedt. |(

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:14

Judith_ schreef:
Happy_Hippie schreef:



Nog nooit gedaan eerlijk gezegd, ook omdat ik dat best eng vind (I know stupid) :roll:


Zoiets is toch niet stom? Iedereen vind andere dingen comfortabel. Wat vind je er eng aan?


Heel de nieuwe situatie denk ik?
Ik schaam mezelf altijd :')

Vind het sowieso al wel heel lastig om dingen alleen te doen maar het is wel goed/nodig voor mij om het te leren zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:16

Ah dat is altijd lastig, uit je comfort zone stappen! En we kunnen allemaal wel roepen dat er niets iets om je voor te schamen, maar schakel dat gevoel maar eens uit!

Ik kan het je wel aanraden trouwens! :j

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:19

En er zijn massa's mensen die het (moeten) doen. Als je op kamers gaat. Als je expat bent. Als je gewoon niet zulke actieve vrienden hebt :P
Mijn grootste issue met dingen alleen doen is dat ik het soms toch te riskant vind (wandelen in hele stille natuur etc). Dat zijn de enige dingen die ik dan niet alleen doe. Maar voor de rest is het leven te kort om te wachten op iemand om het samen mee te doen hoor! Dan had ik de afgelopen jaren nauwelijks wat gedaan en in mijn leven weinig nieuws ontdekt, vrees ik.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:07

Pepperrr schreef:
Naar aanleiding van mijn bericht uit dit topic;

Ik had een voorstel gedaan om een groepsapp aan te maken. Meer voor de mensen die wél graag dingen samen doen, maar misschien niemand in de buurt hebben om wat mee te doen, of niemand hebben die hetzelfde leuk vinden.

Ik loop hier zelf namelijk best wel tegenaan...

Heb wel wat reactie gehad, maar nog niet genoeg om echt een groepsapp te maken. Dus mocht er nog interesse zijn hoor ik het graag :D


Ik vind een groepsapp wel leuk voor mensen die willen delen wat ze alleen doen. Afspreken op zich ook leuk.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:09

Ik ben nu trouwens ook in een hotel en zit in een leuke bar daar. (niet alleen) Maar ik zou hier ook prima alleen zitten. Met een goed boek ofzo. Het is lekker knus, met ook lounge stoelen. Wellicht fijner dan op een hotelkamer vertoeven de hele avond. :D

BeFunny

Berichten: 10628
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:57

Sheran schreef:
En er zijn massa's mensen die het (moeten) doen. Als je op kamers gaat. Als je expat bent. Als je gewoon niet zulke actieve vrienden hebt :P
Mijn grootste issue met dingen alleen doen is dat ik het soms toch te riskant vind (wandelen in hele stille natuur etc). Dat zijn de enige dingen die ik dan niet alleen doe. Maar voor de rest is het leven te kort om te wachten op iemand om het samen mee te doen hoor! Dan had ik de afgelopen jaren nauwelijks wat gedaan en in mijn leven weinig nieuws ontdekt, vrees ik.


Dat is best grappig.
Ik wandel juist graag alleen (ok twee mini hondjes mee) in een natuurgebied. Ook in nieuwe natuurgebieden voor mij. Vaak door een bos. Wel zorg ik dat ik er niet in het donker meer ben want dat vind ik idd te spannend. Ik doe dat ook op vakantie in het buitenland. Waar ik nog wel eens verbaasde gezichten over kreeg toen ik dat in Polen en de Baltische staten deed. Maar ik heb me nooit onveilig gevoeld. Ik wandel ook wel graag met een vriendin ofzo hoor maar kan het ook echt lekker vinden alleen, lekker in eigen tempo.

Ik vind het spannender om in mijn eentje ergens een paardrij rit te boeken. Daar kan ik me dan weer niet toe zetten.

Gaan zitten in een restaurantje heb ik ook geen moeite mee, shoppen ook niet.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:59

Inmiddels ben ik net terug van drie dagen (en vier nachten) in mijn eentje naar de Alpen. Nachttrein naar Zürich, twee nachten hostel in Liechtenstein en weer met de nachttrein terug. Het was weer heerlijk! Helemaal zelf bepalen waar ik naartoe ga en op welk moment, last minute van plan kunnen veranderen, niet hoeven overleggen (ik vind het soms al lastig om met mezelf tot een compromis te komen :D nog net geen keuzestress) en verder gewoon genieten.

Ik heb leuke gesprekken gehad met mijn 'slaaphokgenoten' op de heenweg. Op de terugweg had ik een zitplek, alleen even wat praktische communicatie en beleefdheden uitgewisseld met degene tegenover me. In het hostel had ik de eerste nacht een kamergenote uit Canada. Leuke meid, ook leuk mee gekletst. De tweede nacht had ik de hele dorm voor mezelf, ook helemaal prima. Uit eten ben ik niet geweest (dat is daar sowieso niet goedkoop en ik mis het ook niet). De leukste gesprekken had ik met totaal onbekenden die ik toevallig tegenkwam: met die kamergenote in het hostel, met een buschauffeur net over de grens in Oostenrijk, met een vrouw met wie ik op een trein stond te wachten... Ik heb weer eens geen moment een reisgenoot gemist.

Op naar de volgende vakantie met mezelf, maar eerst nog een lang weekend weg met moeder & zusjes, wat ik ook heel prima vind. We kennen elkaar goed en we kunnen ook goed rekening houden met elkaars behoeften.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:14

Wat klinkt dat geweldig Karin! Ik vind een weekend weg/vakantie met anderen ook heel lastig. Weekendje weg met mijn moeder is prima. Maar ik ben ook wel eens een weekend weg geweest met een vriendin naar Amsterdam. Ik ben hele goede vriendinnen met die betreffende vriendin, maar ik was blij dat ik weer thuis was. Qua karakters zijn er toch verschillend en dat vond ik soms toch wel botsen. Aan kleine dingen ga je je irriteren.

Wat mij heerlijk lijkt om een keer te doen is een paar dagen naar een hotel in een bosrijk gebied. Lekker uitslapen, uitgebreid ontbijten (z'n hotel ontbijt bij Fletcher Hotel <3 ) dan een lekkere lange wandeling maken. Vervolgens in de na middag/avond in een goed boek duiken of de sauna in. Moet het hotel wel een knusse relax ruimte hebben. Hotel waar ik dit weekend met mijn moeder was had dat wel. Een soort bar, waar je aan de bar kon hangen maar ook heerlijke lounge stoelen.

Er was een man die ook alleen was. Zat heerlijk te lezen en in de ochtend zag ik hem alleen ontbijten. Mijn moeder dacht dat hij hier vast voor werk was. Maar ik moest aan dit topic denken. :o

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:23

Het heeft idd soms te maken met het gezelschap, maar ik vind het ook 'makkelijker' om met anderen op een plek te zijn waar ik al eens ben geweest (en dat is ook het geval met dat familieweekend). Op een geheel nieuwe plek heb ik sowieso tijd nodig om te aarden (te landen) en alles op me te laten inwerken en dat moet ik zelf doen. Daar kan een ander mij niet bij helpen, alleen door mij veel mijn eigen gang te laten gaan en daarvoor ga je niet samen weg ;-) Het lukt mij gewoon minder goed met de energie van anderen om me heen, die ook zo hun eigen wensen en tijdsbeleving hebben. Het gaat dan allemaal wat meer langs me heen omdat ik me dan toch moet 'schikken' naar de ander(en) en dat vind ik soms best zonde. Met mezelf beleef ik alles veel bewuster en dat heeft voor mij wel de voorkeur.

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:27

Hebben jullie in je eigen omgeving wel een negatieve of verbaasde reacties gehad?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:35

Ja hoor, genoeg. Maar er zijn wel meer dingen in mijn leven die afwijken van wat men 'normaal' vindt: mijn woonsituatie, mijn werksituatie, het feit dat ik geen kinderen heb...

Ik leef mijn eigen leven, niet dat van een ander. Als een ander uit belangstelling vraagt waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe, dan ontstaat er vaak wel een leuk gesprek. Als er alleen maar wordt geoordeeld, dan ben ik snel klaar ;-)

Herfstblad
Berichten: 791
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:39

Karin schreef:
Ja hoor, genoeg. Maar er zijn wel meer dingen in mijn leven die afwijken van wat men 'normaal' vindt: mijn woonsituatie, mijn werksituatie, het feit dat ik geen kinderen heb...

Ik leef mijn eigen leven, niet dat van een ander. Als een ander uit belangstelling vraagt waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe, dan ontstaat er vaak wel een leuk gesprek. Als er alleen maar wordt geoordeeld, dan ben ik snel klaar ;-)


Nu ben ik wel heel benieuwd naar jouw woon/werk situatie.

Ja, vaak als je afwijkt van het standaard vinden mensen daar wat van. Ik leg mij erbij neer. Ik ben een eind twintiger die liever op wandelweekend gaat dan gaat feesten. Mensen vinden dat degelijk.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:42

Dat klinkt ook leuk Karin! Ik wil ook graag nog een keertje met de trein reizen, richting Zweden of Oostenrijk oid om te wandelen.

Zit nu in m’n uppie op het vliegveld te wachten op mijn vlucht naar Ijsland. Maar reis niet helemaal alleen, ter plekke zal ik met een (voor mij nog onbekende) groep reizen die vanuit Indonesië komt. Voor mij is dit werk, is ga mee als chauffeur op een rondreis.
Daarna nog in m’n uppie door vliegen naar Londen en daar ontmoet ik een vriendin. Ook spannend want we zijn nog niet eerder samen op reis geweest, maar denk dat we beide wel aardig zelfde interesses hebben, de week staat eigenlijk al zo goed als volgepland met dingen die we beide graag willen zien. :j


Nature93 schreef:
Hebben jullie in je eigen omgeving wel een negatieve of verbaasde reacties gehad?


Ja best regelmatig. En vooral waarom ik geen partner heb, ‘ja maar je moet een vriend zoeken, dan hoef je niet meer alleen’
Als ik een vriend heb mag die regelmatig thuis blijven ben ik bang :Y) ben gewoon meer een einzelgänger, vind t heerlijk dat ik alleen woon, geen partner heb en al helemaal geen kinderen :o
Sommige dingen zijn wel leuk hoor om samen te doen, maar de vrijheid van m’n eigen keuzes kunnen maken vind ik ook heerlijk.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:42

Wat heb je overdag gedaan Karin, gewandeld?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:43

Ik woon alleen in een heel leuk huurhuis (dus niet samen in een koophuis, wat 'de norm' schijnt te zijn). Ik heb een baan waarbij ik veel vanuit huis werk (al vóór corona), dus weinig op kantoor zit. Ik heb een kat (mijn paard is inmiddels overleden) - en wie het waagt om mijn dieren mijn kinderen te noemen kan tegengas verwachten (want dat zijn ze niet).

Zelf vind ik het allemaal niet zo bijzonder, maar toch zijn er mensen die er een oordeel over moeten hebben. Mijn echte 'inner circle' accepteert mij (hopelijk) zoals ik ben, maar net daarbuiten loop ik idd wel tegen onbegrip aan. Gelukkig heb ik met die mensen net wat minder te maken dan met die 'inner circle' ;-)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:45

Faelynn schreef:
Ja best regelmatig. En vooral waarom ik geen partner heb, ‘ja maar je moet een vriend zoeken, dan hoef je niet meer alleen’
Als ik een vriend heb mag die regelmatig thuis blijven ben ik bang :Y) ben gewoon meer een einzelgänger, vind t heerlijk dat ik alleen woon, geen partner heb en al helemaal geen kinderen :o
Sommige dingen zijn wel leuk hoor om samen te doen, maar de vrijheid van m’n eigen keuzes kunnen maken vind ik ook heerlijk.


Mensen kunnen heel verbaasd zijn als je zegt niet op zoek te zijn naar een relatie. Ik zeg er geen nee tegen hoor, maar iemand moet echt wel wat toevoegen aan mijn leven. Mijn oom merkt weleens op: 'ik ken nog wel iemand, hij heeft een goede baan'. Waarop ik dan maar antwoord dat dat fijn is en dat ik zelf ook een goede baan heb :+

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:53

Faelynn schreef:
Dat klinkt ook leuk Karin! Ik wil ook graag nog een keertje met de trein reizen, richting Zweden of Oostenrijk oid om te wandelen.

Zit nu in m’n uppie op het vliegveld te wachten op mijn vlucht naar Ijsland. Maar reis niet helemaal alleen, ter plekke zal ik met een (voor mij nog onbekende) groep reizen die vanuit Indonesië komt. Voor mij is dit werk, is ga mee als chauffeur op een rondreis.
Daarna nog in m’n uppie door vliegen naar Londen en daar ontmoet ik een vriendin. Ook spannend want we zijn nog niet eerder samen op reis geweest, maar denk dat we beide wel aardig zelfde interesses hebben, de week staat eigenlijk al zo goed als volgepland met dingen die we beide graag willen zien. :j

Ik zeg doen! :j

Dat klinkt leuk wat je gaat doen! Zo zou ik ook prima met anderen kunnen reizen :j

Ook als ik met iemand anders op bijvoorbeeld een stedentrip ga splitsen wel weleens op. Bijvoorbeeld als de een per se naar museum X wil voor een expo over zijn/haar hobby en de ander naar uitzichtpunt Y om daar een geocache te loggen. Ik ga een ander mijn pleziertjes niet opdringen ;-) maar wil wel graag mijn ding kunnen doen als ik daar dan toch ben. Dat zijn de momenten bij uitstek dat je even jezelf kunt gaan vermaken en de ander ook. Het leuke is dat je na afloop elkaar dus ook weer wat te vertellen hebt en foto's kunt laten zien. Maar dat werkt alleen bij gezelschap dat zich ook prima (even) alleen weet te amuseren.

@Tiggs, ik heb idd gewandeld, maar niet in de mate waarin ik dat afgelopen december in Luxemburg heb gedaan. Toen heb ik bewust een heel stuk Müllerthal Trail gelopen. Nu heb ik wat korte wandelroutes gedaan (heuvel op heuvel af om een kasteel van dichtbij te zien, een rondje om een dorp omdat ik drie kwartier op de volgende bus moest wachten) en door stadjes en dorpjes gelopen. In Vaduz was het prachtig weer (14 graden en blauwe luchten), terwijl het vrijdag in Zürich echt bagger was (koud, nat, harde wind). Op zo'n regendag geef ik mezelf een OV-dagkaart en dan ga ik de hele dag met tram en S-Bahn. Waar het me leuk lijkt stap ik uit (liefst als het droog is) en heb ik het wel gezien, dan stap ik weer op een tram. Zo kom je ook nog eens in buitenwijken en op andere plekken waar je zo snel niet zou komen. Meestal ontdek ik dan ook wel iets :))

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:54

@Karin: klinkt goed!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 15:56

Het moet je liggen hoor ;-) maar ik zou het niet anders willen!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:11

Toen ik nog alleen was ben ik ook alleen met vakantie gegaan, en heel eerlijk: dat was relaxter dan een vakantie met lief nu. Die moet en wil dingen op vakantie, ik mag ook graag ergens een uurtje mensen zitten kijken. Dat weten we intussen van elkaar, dus na een jaar of wat hebben we daar een modus in gevonden. Want het is ook heel leuk om wel naar hetzelfde museum te gaan, de dingen op je eigen tempo te bekijken en dan bij de koffie uit te wisselen wat je is opgevallen en wat je ECHT BELACHELIJK vindt. Maar dat kan ook goed met de mensen aan de tafel naast je. Dat doen we met zijn tweeën ook nog wel, zo hebben we jaren voor Brexit hele goede gesprekken daarover gehad met Britten die daar met zijn tweeën ook andere gedachten over hadden, in Normandië indrukwekkende verhalen gehoord van de Amerikanen aan de tafel naast ons. Reizen is sowieso leuker als je contact hebt met mensen die je normaal gesproken niet spreekt. En dat is soms weleens gemakkelijker als je alleen reist.

Dus als we samen weg zijn, gaan we ook weleens alleen op pad. Hij naar het zoveelste museum met moderne kunst of juist stukke ouwe rommel, ik een stukje lopen in de stad, of op een mooi kerkhof. Dan heb je elkaar ook nog wat te vertellen.

Het stukje 'ik vind het soms al lastig om een compromis met mezelf te sluiten' herken ik ook wel :)) Uit eten vind ik ook niet altijd grappig alleen. Inderdaad een boekje mee, maar het eten moet wel heel speciaal zijn wil ik daar dan voor in een restaurant gaan zitten. Anders vind ik het eigenlijk zonde van mijn tijd.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:12

Karin (en de rest die dit allemaal doen natuurlijk), ik heb echt oprecht bewondering voor je! :j

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:19

Prrrr schreef:
ik mag ook graag ergens een uurtje mensen zitten kijken.

Dat! En ik kom er steeds meer achter dat ik het OV daarvoor de leukste plek vind :j

Ik vind het leuk om al die verschillende mensen in en uit de tram (of trein) te zien stappen. Waar zouden ze vandaan komen? Waar zouden ze naartoe gaan? Waar zou hij die maffe muts vandaan hebben? Hee, dat is een handige manier om je spullen mee te nemen! :D

Zo weet ik nu ook dat ik een zitplaats in een nachttrein leuker vind dan een ligplaats. In zo'n slaaphok lig je, met de gordijnen dicht. Ik word afgeleid door het geschud van de trein en ik kan niet naar buiten kijken. Een zitplaats heeft geen gordijnen (althans, in de trein die ik vrijdag had niet), ik kan beter om me heen kijken en ik moet gewoon al die stationnetjes aan me voorbij zien trekken, ook waar niet wordt gestopt :))

Happy_Hippie schreef:
Karin (en de rest die dit allemaal doen natuurlijk), ik heb echt oprecht bewondering voor je! :j

Dank je! :o Overigens ben ik ook door ervaring wijs geworden. Een kwestie van doen en dan ontdek je gaandeweg wel wat je prettig vindt en wat niet.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:49

Karin schreef:
Happy_Hippie schreef:
Karin (en de rest die dit allemaal doen natuurlijk), ik heb echt oprecht bewondering voor je! :j

Dank je! :o Overigens ben ik ook door ervaring wijs geworden. Een kwestie van doen en dan ontdek je gaandeweg wel wat je prettig vindt en wat niet.


Dat zeker, maar ik vind het sws al lastig om alleen te zijn :')
Ben nu allerlei dingen alleen aan het proberen te doen maar ervan genieten dat lukt me nog niet echt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:52

Je kunt ook tot de conclusie komen dat het niets voor je is om dingen alleen te doen, maar dan heb je het iig geprobeerd! +:)+