alleen dingen doen, wie doet dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:02

Karin schreef:
Je kunt ook tot de conclusie komen dat het niets voor je is om dingen alleen te doen, maar dan heb je het iig geprobeerd! +:)+


Klopt zeker waar, maar moet iets als niemand met me weg wilt toch. :')
Wie weet kan ik het wel leren en is het evt nu gewoon mijn tijd niet

friezenfan2

Berichten: 2609
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:13

En je gaat wel naar dingen waar je graag heen zou willen? Wat vind je er niet leuk aan? Wie weet hebben we tips voor je.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:15

Ik ben ook eens een week alleen met de trein naar Zwitserland geweest, dan krijg je soms inderdaad vreemde reacties zoals "dat je dat durft!". Nou ja, zo spannend is het niet. Wel luxe een slaapcompartiment voor mij alleen inclusief mini badkamer, en een hotel, maar Zwitserland is een ongelooflijk veilig land, daar hoef je je niet onveilig te voelen.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:25

friezenfan2 schreef:
En je gaat wel naar dingen waar je graag heen zou willen? Wat vind je er niet leuk aan? Wie weet hebben we tips voor je.


Even int kort ik zit op dit moment in een flinke depressie, heb een topic lopen waar meer in staat.

Ik weet niet wat ik wel en niet leuk vind wat het niet makkelijker maakt om keuzes te maken wat ik moet gaan doen/ ondernemen.
Genieten kan ik niet of maar voor een extreem korte tijd.

Heb nu in april 8 dagen naar Madeira gepland waar ik heel dubbel naartoe leef, ook ga ik de 21e weer naar een concert (alleen).
Wat ik al alleen doe: wandelen met de hond in het bos en mijn bijrijd paard trainen (mijn eigen paard is kreupel).

Voorheen deed ik veel fotograferen en naar carmeets etc gaan alleen haal ik hier op dit moment geen plezier uit enkel frustratie.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:35

Happy_Hippie schreef:
Ik weet niet wat ik wel en niet leuk vind wat het niet makkelijker maakt om keuzes te maken wat ik moet gaan doen/ ondernemen.
Genieten kan ik niet of maar voor een extreem korte tijd.

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Als ik minder goed in mijn vel zit, dan vind ik het ook lastig om van dingen te genieten, of dat nou alleen is of met anderen (ik heb dan veel onrust). Bij een flinke depressie is dat gevoel waarschijnlijk nog veel sterker.

Als je met anderen bent, dan heb je misschien nog wat afleiding aan het gezelschap van de ander, maar in je eentje ben je helemaal overgeleverd aan jezelf en je eigen gevoelens. Zou het kunnen zijn dat je het daarom ook lastig vindt om dingen alleen te doen? Of heeft dat er niets mee te maken?

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:53

Karin schreef:
Happy_Hippie schreef:
Ik weet niet wat ik wel en niet leuk vind wat het niet makkelijker maakt om keuzes te maken wat ik moet gaan doen/ ondernemen.
Genieten kan ik niet of maar voor een extreem korte tijd.

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Als ik minder goed in mijn vel zit, dan vind ik het ook lastig om van dingen te genieten, of dat nou alleen is of met anderen (ik heb dan veel onrust). Bij een flinke depressie is dat gevoel waarschijnlijk nog veel sterker.

Zou het kunnen zijn dat je het daarom lastig vindt om dingen alleen te doen? Als je met anderen bent, dan heb je misschien nog wat afleiding aan het gezelschap van de ander, maar in je eentje ben je helemaal overgeleverd aan jezelf en je eigen gevoelens. Of heeft dat er niets mee te maken?


Ja wat je zegt dat klopt helemaal inderdaad. Maar ik wil het zo graag net zoals andere niet boeie/ iets van aantrekken wat iemand van je vind en over je denkt.
Dingen alleen doen en daarvan kunnen geniet net zo veel als dat je het samen met iemand doet.
Maar dat is als je heel je leven "verplicht" dingen alleen moet doen, omdat er niemand is?

Eindelijk een therapeut gevonden dus ga nu in therapie.
Ik hoop dat dat gaat helpen en mezelf ga kunnen accepteren/ vriendjes worden met mezelf :')

Maar tot die tijd wil ik wel dingen blijven proberen alleen te toen :)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:03

Misschien is het ook makkelijker als je de keuze hebt, Happy. Ik geniet ervan om dingen alleen te doen, maar dat is misschien wel omdat ik weet dat ik de volgende keer weer iets met een of meer anderen doe.

En een depressie maakt het zeker lastiger.

friezenfan2

Berichten: 2609
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:49

En diepe depressie klinkt niet makkelijk en dan kost het vast veel meer moeite om dingen echt leuk te vinden. Wel goed dat je het wilt blijven proberen. En therapie gaat daar zeker mee helpen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:50

Nature93 schreef:
Hebben jullie in je eigen omgeving wel een negatieve of verbaasde reacties gehad?


Ja mensen die dan allemaal opties gaan aandragen zodat ik niet alleen op vakantie hoef :+ . Heel schattig maar misschien wil ik het wel zo.

friezenfan2

Berichten: 2609
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:11

Ik hoor zo vaak waarom ga je niet op een groepsvakantie of op een busreis. Als er iets is waar ik geen zin in heb is het verplicht gezellig doen met vreemden tijdens mijn vakantie. Blijkbaar vinden mensen het raar als je alleen op vakantie gaat of ergens alleen heen gaat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:24

Happy_Hippie schreef:
Dingen alleen doen en daarvan kunnen geniet net zo veel als dat je het samen met iemand doet.
Maar dat is als je heel je leven "verplicht" dingen alleen moet doen, omdat er niemand is?

Wat Tiggs al zegt: als je dingen met anderen kunt doen, dan heb je de keuze. Is er niemand om dingen mee te doen, dan is het ook niet je eigen keuze. Dan moet je wel alleen als je iets wilt gaan doen. Misschien maakt dat het ook lastiger om ervan te genieten. Fijn dat je therapie gaat krijgen! Hopelijk helpt het je.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:34

Foaly schreef:
Dierentuin vind ik juist heerlijk om alleen te doen. Lekker overal zo lang (of kort) naar kijken als je wilt en niemand die staat te zuchten omdat ie verder wil of nog niet uitgekeken is :D

Ik ga volgende maand alleen naar een concert en wil daarvoor nog uit eten. Maar dan niet bij een eetcafé wat ik in mn eentje nog niet zo erg vind, maar bij een wat chiquere zaak. Merk dat ik dat toch best spannend vind, maar we gaan het gewoon doen. Denk ik :+



Ik ben wel benieuwd hoe dit je bevalt!
Ik speel al een paar weken met dat ik naar een bepaald (luxe) restaurant wil maar eigenlijk geen idee wie ik mee wil nemen. Toevallig heb ik vandaag zitten googlen op "alone to fine dining" haha.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:40

friezenfan2 schreef:
Ik hoor zo vaak waarom ga je niet op een groepsvakantie of op een busreis. Als er iets is waar ik geen zin in heb is het verplicht gezellig doen met vreemden tijdens mijn vakantie. Blijkbaar vinden mensen het raar als je alleen op vakantie gaat of ergens alleen heen gaat.


Als ik met een busreis mee zou gaan zou mijn omgeving juist vragen of het wel goed gaat :+

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:46

Tiggs schreef:
Misschien is het ook makkelijker als je de keuze hebt, Happy. Ik geniet ervan om dingen alleen te doen, maar dat is misschien wel omdat ik weet dat ik de volgende keer weer iets met een of meer anderen doe.

En een depressie maakt het zeker lastiger.



Karin schreef:
Happy_Hippie schreef:
Dingen alleen doen en daarvan kunnen geniet net zo veel als dat je het samen met iemand doet.
Maar dat is als je heel je leven "verplicht" dingen alleen moet doen, omdat er niemand is?

Wat Tiggs al zegt: als je dingen met anderen kunt doen, dan heb je de keuze. Is er niemand om dingen mee te doen, dan is het ook niet je eigen keuze. Dan moet je wel alleen als je iets wilt gaan doen. Misschien maakt dat het ook lastiger om ervan te genieten. Fijn dat je therapie gaat krijgen! Hopelijk helpt het je.


Klopt hier hebben jullie beide ook gelijk in denk ik.
Dankjewel Karin, ik hoop het ook :j


friezenfan2 schreef:
En diepe depressie klinkt niet makkelijk en dan kost het vast veel meer moeite om dingen echt leuk te vinden. Wel goed dat je het wilt blijven proberen. En therapie gaat daar zeker mee helpen.


Dat klopt ook zeker, dankjewel ik hoop het ook :)

Daarom blijf ik dit topic ook volgen en vragen naar/zoeken naar ideeen!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:55

secricible schreef:
Foaly schreef:
Dierentuin vind ik juist heerlijk om alleen te doen. Lekker overal zo lang (of kort) naar kijken als je wilt en niemand die staat te zuchten omdat ie verder wil of nog niet uitgekeken is :D

Ik ga volgende maand alleen naar een concert en wil daarvoor nog uit eten. Maar dan niet bij een eetcafé wat ik in mn eentje nog niet zo erg vind, maar bij een wat chiquere zaak. Merk dat ik dat toch best spannend vind, maar we gaan het gewoon doen. Denk ik :+



Ik ben wel benieuwd hoe dit je bevalt!
Ik speel al een paar weken met dat ik naar een bepaald (luxe) restaurant wil maar eigenlijk geen idee wie ik mee wil nemen. Toevallig heb ik vandaag zitten googlen op "alone to fine dining" haha.


Dit gaat je zeker bevallen. Ik heb hier hele goeie ervaringen mee. En eigenlijk om dezelfde redenen. Als ik afhankelijk ben van een ander kom ik er niet. Of misschien een keer per jaar.

Valerie93

Berichten: 3135
Geregistreerd: 10-12-13

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:19

Ik vind dit topic erg interessant, ik ben eigenlijk ook vaak alleen maar probeer toch altijd mensen te vinden om mee te gaan. Maar zou best wat meer "lef" willen hebben om iets alleen te gaan doen.

Zoals 15 april is er een uitgaans gelegenheid waar ik wel naar toe zou willen maar niemand van mijn bekende wil mee. Misschien dat dit dan toch de 1e stap gaat worden

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:25

Het kan echt lastig zijn met depressie om dingen te doen, en zeker ook om ze leuk te vinden. En alleen kan dat nog veel lastiger zijn. Maar je kunt het als je alleen gaat wel klein houden. 1 foto, 1 kopje thee, 1 liedje luisteren in de zon, maar ook heel even de stad in of heel even zo'n meet. En als je het dan weer zat bent, stop je er weer mee. Of als het misschien nog 5 minuten leuk is, dan blijf je nog 5 minuten. Want je hoeft het met niemand af te stemmen en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:54

Shadow0 schreef:
Het kan echt lastig zijn met depressie om dingen te doen, en zeker ook om ze leuk te vinden. En alleen kan dat nog veel lastiger zijn. Maar je kunt het als je alleen gaat wel klein houden. 1 foto, 1 kopje thee, 1 liedje luisteren in de zon, maar ook heel even de stad in of heel even zo'n meet. En als je het dan weer zat bent, stop je er weer mee. Of als het misschien nog 5 minuten leuk is, dan blijf je nog 5 minuten. Want je hoeft het met niemand af te stemmen en je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.


Dankje, dit is inderdaad een goeie om rekening mee te houden, stapsgewijs opbouwen en niet gelijk all in.
Wil binnenkort wel weer foto's gaan maken maar dan ga ik gewoon met de "klant" (shoot is gratis en vaak mensen die ik indirect/direct ken) over hebben dat ze wat langer op de foto's kunnen wachten dat ik er voor kies om het leuk te houden voor mezelf!
Ik wil mensen nooit laten wachten, vind ik altijd erg rot (vind ik zelf ook niet leuk).

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:56

Hier al meedere keren alleen naar de bioscoop geweest heerlijk!

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:13

Ik vind het zo heerlijk om alleen dingen te doen, alleen met mijn paardje op buitenrit vind ik ook heerlijk! Dat vinden sommigen op stal ook apart. Maar het is maar goed ook dat ik dat heerlijk vind, want 9 van de 10 keer wil of kan er niemand mee :D Soms is het wel even gezellig hoor, als er wel iemand mee gaat. Maar soms wil ik ook echt even alleen weg!

Maar ik ben dan denk ik nog meer een einzelgänger dan jullie? Ik heb echt een pesthekel aan het openbaar vervoer, ik ga graag alleen met mijn auto op pad. Ik vind auto rijden ook fantastisch. Heerlijk alleen weg.. Alleen op het moment is alles wel erg duur, dus ik ben bang dat het er de komende tijd even niet van gaat komen om alleen een paar daagjes weg te gaan. Ik zit er wel aan te denken om een keer alleen naar een wereldrestaurant te gaan, maar dat vind ik dan wel weer een hele stap. Eigenlijk ga ik wel altijd uit eten met anderen. Vaak met mijn ouders, soms met een vriendin. Of ik dat een keer alleen ga doen weet ik nog niet. Ik zou het best een keer willen, maar vind het best ongemakkelijk, terwijl er eigenlijk heel veel andere dingen zijn die ik wel alleen doe.

Ja, en hier ook geen relatie, geen kinderen willen.. Daar kijken mensen toch raar tegenaan hoor, maar ik vind het echt prima zo!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:21

Ik zie niet zo goed het verband tussen een einzelgänger zijn en gebruikmaken van het OV? Ik heb een pesthekel aan overvolle spitstreinen (-trams/-bussen), maar op rustige momenten geniet ik echt van reizen met de trein. Nachttreinen zijn al helemaal niet te vergelijken met 'standaard' OV. In de auto moet ik steeds geconcentreerd zijn op de weg. Zeker op drukke momenten en op langere afstanden vreet dat bij mij energie. Dat is dus voor mij totaal geen ontspanning. In de trein hoef ik nergens op te letten. Ogen dicht en gaan. Ik ben blij dat ik een auto heb en dat ik de keuze heb, maar ik was echt niet in mijn eentje met de auto naar Zwitserland gegaan. Dat is voor mij geen vakantie.

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:28

Ik weet niet, ik vind het echt vreselijk, ook als er niet zo veel mensen in de bus / trein zitten. Misschien ook omdat ik misofonie heb, ik kan niet tegen geluidjes en als ik dan mensen standaard hun neus hoor ophalen oid word ik echt knettergek. Ik moet dan ook standaard de koptelefoon op in het openbaar vervoer. Dus dat heeft er zeker ook mee te maken. Maar ik vind het ook niet fijn met het OV, steeds op bepaalde tijden aangewezen zijn, niet kunnen stoppen waar ik wil, niet een bepaalde route kunnen nemen.. Dus juist naar bijvoorbeeld Zwitserland / Oostenrijk enz. was ik juist met de auto gegaan :j Ooit wil ik dat nog, alleen met de auto naar Oostenrijk. Zwitserland lijkt me ook prachtig trouwens!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:34

Als je het zo uitlegt, dan snap ik het beter. Dan is het idd beter om uit het OV weg te blijven :j

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:41

Maar als je niet graag met zoveel mensen bent, wat moet je dan in een wereldrestaurant? Dat lijkt me echt verschrikkelijk namelijk.

Ik ben trouwens wel naar Zwitserland geweest met de auto, alleen en vind het niks. Doe mij maar trein of vliegtuig.

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:44

Ik kan ook niet echt tegen het ov, bang dat ik een verkeerde overstap maak, dat ik een overstap mis, dat ik de bus die ik moet hebben niet kan vinden, maar ook ben ik vaak bang in het ov. Terwijl ik vroeger altijd met ov naar school ging, maar dat vond ik ook vreselijk, net zo'n krioelend mierennest al die mensen die door elkaar heen sprinten op de stations en als sardientjes in de spits.

Misschien heb ik teveel nare dingen meegemaakt in het ov. Ik ga ook het liefst alleen met de auto.