alleen dingen doen, wie doet dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:19

Dat is fijn :j In Zwitserland rijden ook treinen met enorme ramen. Goed bedacht :D

Foto uit eigen collectie. Helaas heb ik zelf niet in zo'n trein gezeten. Komt vast nog wel een keer als ik wat zuidelijker ga.

Afbeelding

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:03

Die zijn heeel duur, maar met de gewone ramen zie je ook veel.

Wat ook tof is, is de Bernina Express naar Sankt Moritz. Die gaat over Unesco wereld erfgoed.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:07

Daar had mijn collega het laatst over. Ik ben 'm meteen gaan opzoeken in het archief van Rail Away en toen bleek dat ik die aflevering al een paar keer had gezien (maar blijkbaar niet opgeslagen dat dat de Bernina Express was).

https://www.npostart.nl/rail-away/04-01 ... ON_1318101

Ik zet Rail Away nog weleens op als een soort 'slow tv' :))

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:19

Ik moest de naam ook opzoeken, heb er wel al een paar keer mee gereisd :)

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:24

@ Foaly: ziet er geslaagd uit! En ik onthoud je tip, alleen eten vind ik nog erg spannend. Maar dit ziet er top uit.

De Faeröer eilanden zijn prachtig, ben er met mijn ex een paar jaar geleden. Wij vlogen en bleven daar 1,5 week met huurauto. Dat was trouwens lang zat, tis piepklein. Ik weet alleen niet of ik er in mijn eentje nog eens heen zou gaan. Het is daar zo rustig, stil, en grauw/grijs. Absoluut prachtig en rustig maar ook wel snel eenzaam en somber als je daar gevoelig voor bent (ik wel).

Treinreizen is leuk <3 De Bernina express kan ik ook aanbevelen. Mooi lijntje! Van Zwitserland naar Tirano in Italië. Lekker pizza eten :9

Afgelopen zomer ben ik met de trein naar Bad Gastein in Oostenrijk gereisd (en daarna verder). Super goed bereikbaar met de trein en je zit meteen midden in de Alpen om te wandelen. Absolute aanrader voor mensen die met het OV op vakantie willen en de rust op willen zoeken.

Verder meld ik me hier om tips op te doen. Ik doe al langer gerust dingen alleen (concerten, bios, dagje wandelen). Maar sinds kort ben ik single na een relatie van bijna 15 jaar. Dus het hele ‘dingen alleen doen’ heeft een nieuwe dimensie gekregen. Nu moet ik wel :)

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:24

Ik ben tot Bergün gegaan (of eigenlijk tot Preda) maar het mooiste stuk is volgens mij niet naar Sankt Moritz maar naar Tirano. Ben ik alleen niet aan toegekomen. (Wil ik toch nog wel eens, maar niet dit jaar, dat is wel heel erg hetzelfde.

Ik vond de nog steeds heel grote ramen van de normale Rhatische Bahn echt helemaal prima trouwens. Wat ik een groter probleem vond is dat de ramen ook getint zijn - logisch want anders wordt het bloedheet, maar je mist wel een bepaalde verbinding met de omgeving. Naar Davos heb je blijkbaar ook een open trein. (Maar in het hooggebergte is dat misschien niet zo'n goed idee.)

Ben nog een beetje aan het bedenken wat ik dit jaar dan wel wil.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 15:31

Oh naar Tirano ben ik niet geweest, vond het stuk naar St. Moritz al heel vet. Het dal zit steeds aan een andere kant en de spoorbruggen zijn gigantisch.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:49


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 18:07


Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 21:03

In Noorwegen is de lijn Oslo-Bergen ook zeker een aanrader, staat bekend als één van de mooiste treinroutes. Het uitzicht aan de zuidkant vond ik het mooist.
De hele treinrit staat trouwens ook als slow tv op YouTube, duurt ruim 7 uur.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook met de slaaptrein van Stockholm naar Abisko en Narvik gegaan. Ook mooi. Wel een dilemma of je in juni (middernachtzon en warmer) moet gaan of juist niet. Abisko is namelijk één van de beste plekken om het noorderlicht te zien. Ik was er in september, het noorderlicht was prachtig, maar het was ook best wel fris :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Justme_Lisaa

Berichten: 2172
Geregistreerd: 27-07-07

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 17:08

Hier mijn zomervakantie geboekt, soort van. Afgelopen november naar Londen geweest voor 5 dagen, dus wilde even iets rustiger aan doen. Het worden nu 3 dagen Amsterdam, waarbij ik al een museumkaart heb om dingen te doen. 2 dagen Rotterdam, icm de voorstelling les miserabele, dan nog een citytrip Lissabon voor 5 dagen en Cirque du soleil :D. Ik merk dat ik het buiten Nederland makkelijker vind gaan om alleen dingen te doen, dan in Nederland. Geen idee waar dat dan weer door komt.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:07

Goede plannen Justme_Lisaa! Misschien dat het in het buitenlander makkelijker gaat omdat je je daar anoniemer voelt dan in je eigen land? Plus dat je door de andere taal (en cultuur) wellicht meer een afstand voelt tot de mensen en dus minder de noodzaak voelt om sociaal bezig te moeten zijn om te blenden? Ik zeg maar wat, vind het wel een interessante gedachtegang namelijk!

Zit zelf ook te mijmeren over waar ik heen ga deze zomer, denk dat mijn vriend door zijn werk geen tijd heeft om lang weg te gaan (doordat al zijn werknemers in de zomer weg willen, blijft hij vaak). Ben nu aan het twijfelen tussen weer een fietsreis, maar dan naar Zwitserland (de Rijnroute bijvoorbeeld) of een treinreis, naar Scandinavië, of een wandeltocht in Schotland, Oostenrijk of Italië. Zoveel keus! Als iemand nog aanraders heeft, dan hoor ik het graag. :D

Ik typ dit nu terwijl ik in mijn eentje in een café in Utrecht zit te studeren, het Muzieklokaal, waar er altijd (rustige) klassieke muziek opstaat, heerlijk sfeertje. Het is nu wel wat drukker binnen doordat het etenstijd is, dus heb zelf ook wat eten besteld en ga zo weer thuis zitten. Maar vind een change of scenery altijd wel fijn om een lange studiedag even op te breken!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 19:47

Ik ben ook wel benieuwd waar dat verschil in gevoel vandaan komt. Zelf ervaar ik dat niet zo (ik kan ook niet terughalen of ik dat gevoel ooit heb gehad), maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik kan alleen niet onder woorden brengen waar het mee te maken zou kunnen hebben. Misschien omdat in het buitenland toch al alles anders is dan 'thuis'? Dan kan dat alleen zijn er ook nog wel bij :))

Het Muzieklokaal vind ik zo'n fijne plek <3 Voor corona kwam ik daar vrij regelmatig, meestal op zondag als er livemuziek was, maar ook weleens gewoon voor een kop thee als ik in de buurt was. Nu ben ik er eigenlijk al te lang niet meer geweest. Bedankt voor het weer onder de aandacht brengen! :D

Met vakantiebestemmingen kan ik niet helpen. Ik moet zelf ook keuzes gaan maken. Gelukkig heb ik eind juni pas vakantie.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:55

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou alleen 8dagen naar Madeira gaan allen zie het zo niet meer zitten zowel mentaal als fysiek niet.

Alles is al geboekt en betaald aka 1200,- (appartement, vluchten en auto).

Vanmiddag de verzekering gebeld om te kijken of het vergoed werd als ik deed annuleren maar helaas heb ik geen geldige reden hiervoor.

Ik heb ook al rond gevraagd of mensen in mijn plek wilde gaan, ik zou niet al men geld terug hoeven maar helaas zonder succes.
Ik vind het ook weer te veel geld om dan maar gewoon niet te gaan -O-

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:19

Justme_Lisaa schreef:
Hier mijn zomervakantie geboekt, soort van. Afgelopen november naar Londen geweest voor 5 dagen, dus wilde even iets rustiger aan doen. Het worden nu 3 dagen Amsterdam, waarbij ik al een museumkaart heb om dingen te doen. 2 dagen Rotterdam, icm de voorstelling les miserabele, dan nog een citytrip Lissabon voor 5 dagen en Cirque du soleil :D. Ik merk dat ik het buiten Nederland makkelijker vind gaan om alleen dingen te doen, dan in Nederland. Geen idee waar dat dan weer door komt.

Interessant. Dit ervaar ik ook. In het buitenland voel ik me vaak vrijer en stap ik ook makkelijker op mensen af. Heeft vast deels te maken met dat ik dan op vakantie ben en dus niet echt iets 'hoef', alleen leuke dingen. Maar dit gevoel heb ik niet als ik binnen Nederland op vakantie ben. Ik voel me in Nederland sneller be/veroordeeld ofzo. Ik denk dat het er deels mee te maken heeft dat Nederlanders heel erg staren (Ja daar staan we bekend om ja).

Justme_Lisaa

Berichten: 2172
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:32

Ik heb geen idee waar dat gevoel vandaan komt :'). Toen ik in Londen naar the Lion king ging, had ik daar totaal geen moeite mee, maar hier in Nederland naar Les miserabele zat ik toch even over te twijfelen. Terwijl het eigenlijk niets verschilt van elkaar. Misschien toch dat je dan op vakantie bent en het dan als normaal wordt gezien dat je dan alleen bent. Ik vind dat Nederlanders soms zo oordelend kunnen zijn als je daar dan alleen aankomt. Misschien zit het gewoon tussen m’n oren, want ik ben er ondertussen toch ook wel achtergekomen dat als je ergens heen wilt en niemand wil mee, je toch zelf moet gaan, anders ga je het nooit doen ;)

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:00

Balen Happy_Hippie, geen mogelijk om toch zelf te gaan en het beste er van te maken?
Misschien je vakantie op een facebookgroep of marktplaats zetten? Zodat je een groter publiek hebt?


Justme_Lisaa, ik snap je wel. Zou ik ook hebben. Nog nooit helemaal alleen op vakantie geweest, maar als nog.
Zelf kijk ik in Nederland ook anders als ik iemand iets alleen zie doen, terwijl ik het in het buitenland leuk vind als iemand dat doet.
Met alleen wandelen vallen de blikken die je krijgt al op. Zeker als ik op een weekend dag door het duin in m'n eentje loop.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:14

Happy_Hippie schreef:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou alleen 8dagen naar Madeira gaan allen zie het zo niet meer zitten zowel mentaal als fysiek niet.

Alles is al geboekt en betaald aka 1200,- (appartement, vluchten en auto).

Vanmiddag de verzekering gebeld om te kijken of het vergoed werd als ik deed annuleren maar helaas heb ik geen geldige reden hiervoor.

Ik heb ook al rond gevraagd of mensen in mijn plek wilde gaan, ik zou niet al men geld terug hoeven maar helaas zonder succes.
Ik vind het ook weer te veel geld om dan maar gewoon niet te gaan -O-


Ga gewoon en beloof jezelf dat, als je het niet leuk hebt, je na 2 of 3 dagen terug vliegt. Bij mij kan het het gevoel zijn dat ik er vast zit wat mij soms tegen houd. Sinds ik mijn hond altijd bij me heb heb ik dit soort dingen wel veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:19

Jennyj01 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou alleen 8dagen naar Madeira gaan allen zie het zo niet meer zitten zowel mentaal als fysiek niet.

Alles is al geboekt en betaald aka 1200,- (appartement, vluchten en auto).

Vanmiddag de verzekering gebeld om te kijken of het vergoed werd als ik deed annuleren maar helaas heb ik geen geldige reden hiervoor.

Ik heb ook al rond gevraagd of mensen in mijn plek wilde gaan, ik zou niet al men geld terug hoeven maar helaas zonder succes.
Ik vind het ook weer te veel geld om dan maar gewoon niet te gaan -O-


Ga gewoon en beloof jezelf dat, als je het niet leuk hebt, je na 2 of 3 dagen terug vliegt. Bij mij kan het het gevoel zijn dat ik er vast zit wat mij soms tegen houd. Sinds ik mijn hond altijd bij me heb heb ik dit soort dingen wel veel minder.
Daarnaast kun je zeker vliegtickets vaak helemaal niet op een andere naam zetten, dus zomaar iemand in jouw plaats laten gaan, kan niet.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:45

Happy_Hippie schreef:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou alleen 8dagen naar Madeira gaan allen zie het zo niet meer zitten zowel mentaal als fysiek niet.

Alles is al geboekt en betaald aka 1200,- (appartement, vluchten en auto).

Vanmiddag de verzekering gebeld om te kijken of het vergoed werd als ik deed annuleren maar helaas heb ik geen geldige reden hiervoor.

Ik heb ook al rond gevraagd of mensen in mijn plek wilde gaan, ik zou niet al men geld terug hoeven maar helaas zonder succes.
Ik vind het ook weer te veel geld om dan maar gewoon niet te gaan -O-


Ik zou toch gaan. Met jezelf zit je altijd, of het nu hier is of ergens anders. Het is dan aanlokkelijk om in je comfortabele bubbel te zitten (als in, de bubbel die je kent, niet comfortabel als in gemakkelijk), maar het kan ook juist heel vruchtbaar zijn om daar uit te stappen.
Als je er heen gaat zonder verwachtingen van jezelf, dus niets te moeten, niet het beste eruit willen halen, maar het gewoon over je heen laten komen en het met de dag bekijken kan het ook juist even de situatie waar je nu in zit doorbreken. Juist even met jezelf zijn!

Ik weet dat je net een prachtig veulentje bent verloren, maar heb eerder ook gelezen dat je een sterk verlangen hebt om alleen op pad te gaan. Juist met rouw en pijnlijke stukken kan het helpen om even uit je alledaagse omgeving te stappen. Is ook heel confronterend, maar in de confrontatie zit ook heling.
Toen ik in mijn eentje door Denemarken aan het fietsen was werd ik enorm geconfronteerd met rouw. Dat gebeurde ook wel in mijn dagelijks leven, maar daar had ik genoeg andere dingen om uit te checken, niet te voelen, bezig blijven. Tijdens het reizen alleen had ik rust, was ik in beweging, had ik maar één ding om op te focussen: mezelf. Ik ben even veel verdrietig geweest als blij, misschien zelfs meer verdrietig. En dan niet zomaar verdriet, nee, verdriet die eindeloos, verscheurend en bedreigend voelt. Ik heb regelmatig gedacht ‘dit gaat nooit meer over, ik zal voor altijd zoveel pijn voelen’. En juist dat toelaten van het verdriet, het dan maar accepteren (hoe onwelkom ook), heeft enorm bijgedragen aan het verwerken. Ben er nog lang niet hoor, maar toch kijk ik terug op die reis en zie ik wel de confrontaties die ik had, maar zie ik bovenal een geweldige ervaring waar ik regelmatig naar terugverlang.

Lang verhaal, maar je hoeft niet op je best te zijn om op reis te gaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:36

Suliko schreef:
Ik zou toch gaan. Met jezelf zit je altijd, of het nu hier is of ergens anders. Het is dan aanlokkelijk om in je comfortabele bubbel te zitten (als in, de bubbel die je kent, niet comfortabel als in gemakkelijk), maar het kan ook juist heel vruchtbaar zijn om daar uit te stappen.
Als je er heen gaat zonder verwachtingen van jezelf, dus niets te moeten, niet het beste eruit willen halen, maar het gewoon over je heen laten komen en het met de dag bekijken kan het ook juist even de situatie waar je nu in zit doorbreken. Juist even met jezelf zijn!

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Mooi verwoord, Suliko :j

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:36

Happy_Hippie schreef:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik zou alleen 8dagen naar Madeira gaan allen zie het zo niet meer zitten zowel mentaal als fysiek niet.

Alles is al geboekt en betaald aka 1200,- (appartement, vluchten en auto).

Vanmiddag de verzekering gebeld om te kijken of het vergoed werd als ik deed annuleren maar helaas heb ik geen geldige reden hiervoor.

Ik heb ook al rond gevraagd of mensen in mijn plek wilde gaan, ik zou niet al men geld terug hoeven maar helaas zonder succes.
Ik vind het ook weer te veel geld om dan maar gewoon niet te gaan -O-

Ik ben niet de eerste die het zegt, maar ik zou in jouw plaats gewoon gaan.

Kijk, ik vlieg niet (milieu en zo), maar ik neem me vaak genoeg grote dingen voor om er vervolgens gruwelijk tegenop te zien. Dan weet ik dat ik mezelf er gewoon overheen moet zetten: eenmaal ter plekke ga ik het toch wel leuk vinden. Zeker als ik er, zoals jij nu, al veel geld in heb gestoken.

Of het voor jou ook geldt, weet ik niet: jij zit weer anders in elkaar. Maar zelf heb ik nog nooit spijt gehad dat ik een ambitieus plan ten uitvoer heb gebracht, en wel heel vaak spijt dat ik mijn plannen heb laten schieten. Dus als je het mij vraagt: bespaar jezelf die spijt en ga gewoon.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:14

Iedereen is anders daarin. Ik zou misschien niet gaan, want ik weet dat ik mij thuis toch echt het fijnst en meest vertrouwd voel. Maar bovendien weet ik van mijzelf dat ik dingen ook wel spannend kan vinden, maar ik niet zo snel iets afzeg als het wel zou gaan. Ik heb eerder de neiging om tegen de klippen op toch te beginnen aan zo'n avontuur, maar daarna helemaal uitgeput te raken. Als het niet goed voelt dan is er bij mij meestal een reden voor. En als ik uiteindelijk afzeg of omkeer of eerder naar huis ga heb ik daar eigenlijk nooit spijt van, en denk ik dat het de juiste keuze was. (En heel vaak ben ik dan al een tijd lang bezig geweest met dat negeren.)

Dus ik probeer eerder te bedenken dat niet gaan ook een optie is. En dat lijkt jammer van het geld, maar het geld is al weg - welke keuze je ook maakt, daar verander je niets meer aan, en het is ook niet beter besteed als je je werkelijk slechter zou voelen.

Maar het is dus ook heel nuttig om te weten wat je eigen neiging is: te vaak te lang doorgaan? Dan is dit misschien een tijd om eerder te kiezen om het niet te doen. Maar juist vooraf veel spanning opbouwen terwijl het daarna leuk is? Dan is toch gaan misschien een prima idee.

En... het is helemaal jouw keuze! Alles is goed! JIJ mag beslissen.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: alleen dingen doen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:28

Er is een fb groep voor vakantie maatjes. Wellicht kun je daar op de korte termijn iemand vinden die met je mee wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 22:34

Shadow0 schreef:
Iedereen is anders daarin. Ik zou misschien niet gaan, want ik weet dat ik mij thuis toch echt het fijnst en meest vertrouwd voel. Maar bovendien weet ik van mijzelf dat ik dingen ook wel spannend kan vinden, maar ik niet zo snel iets afzeg als het wel zou gaan. Ik heb eerder de neiging om tegen de klippen op toch te beginnen aan zo'n avontuur, maar daarna helemaal uitgeput te raken. Als het niet goed voelt dan is er bij mij meestal een reden voor. En als ik uiteindelijk afzeg of omkeer of eerder naar huis ga heb ik daar eigenlijk nooit spijt van, en denk ik dat het de juiste keuze was. (En heel vaak ben ik dan al een tijd lang bezig geweest met dat negeren.)

Dus ik probeer eerder te bedenken dat niet gaan ook een optie is. En dat lijkt jammer van het geld, maar het geld is al weg - welke keuze je ook maakt, daar verander je niets meer aan, en het is ook niet beter besteed als je je werkelijk slechter zou voelen.

Maar het is dus ook heel nuttig om te weten wat je eigen neiging is: te vaak te lang doorgaan? Dan is dit misschien een tijd om eerder te kiezen om het niet te doen. Maar juist vooraf veel spanning opbouwen terwijl het daarna leuk is? Dan is toch gaan misschien een prima idee.

En... het is helemaal jouw keuze! Alles is goed! JIJ mag beslissen.
En ter aanvulling hierop: als je wel gaat en je wilt uiteindelijk alleen maar in de airco van je appartement of bij het zwembad liggen, dan is dat ook oké. :) Ik heb ook weleens een vakantie gehad, waarbij ik véél minder heb gedaan dan ik in eerste instantie had gepland, deels ook omdat ik me niet helemaal top voelde, maar uiteindelijk was dat juist wat ik nodig had: relaxen met een fles ijskoude Fanta tegen m'n voorhoofd. _O- (Ik heb wel wat dingen ondernomen, maar dus lang niet zoveel als ik eigenlijk wilde.)