Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:45

Zoals jullie wellicht weten ben ik vervend weerfan maar vooral stormjager. Ik wil graag dit topic aanmaken om over stormen in Nederland te praten, maar ook over stormen elders in Europa en Amerika.

Wat kun je zoal tegenkomen in NL?

Een massieve funnelcloud bij Amsterdam <3
(Hier hoor je mijn tomeloze enthousiasme :') )
https://www.youtube.com/watch?v=iwWrI8B7WBQ
Afbeelding

Maar ook een vaker voorkomende shelfcloud, die krengen kunnen mooi zijn maar een boel paasei geven.

https://www.youtube.com/watch?v=KVhM8V4oIu8

En een intense valwind in Retie Belgie! (ja, ook hier kon ik me niet inhouden, de bestuurder heeft het er nog over :') )


Walesmouth voor een storm(Zaandam):
Afbeelding

Immense mammatus na een zware storm(Almelo):
Afbeelding


In dit topic wil ik graag ervaringen en foto's delen met elkaar. Ook vind ik het leuk om met anderen op pad te gaan, dus als je een keer mee wilt op chase hoor ik dat graag!

Ps. alle foto's en filmpjes zijn door mij gemaakt in NL en Belgie, ja het kan dus echt :D :)) :j

Wil je me volgen op facebook, kijk dan op http://www.facebook.com/bliksemdetectie voor updates, kaarten en foto's.
Wil me met me mee op chase, stuur me dan een pb!

De website van de livestream: https://tvnweather.com/
Laatst bijgewerkt door Animal op 03-05-15 19:36, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: OP aangevuld

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:48

Ik woon in Retie en was thuis op de moment dat de storm losbrak. Was echt geen pretje. Jij gaat er dan nog voor je plezier achteraan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:52

Yontheke schreef:
Ik woon in Retie en was thuis op de moment dat de storm losbrak. Was echt geen pretje. Jij gaat er dan nog voor je plezier achteraan :D

Hey dat is toevallig :D Hadden jullie nog schade? We zijn later het dorp door gereden, veel takken op de grond, bomen om en wateroverlast.

Het was ook toeval dat wij daar waren hoor, want we waren helemaal niet op zoek naar deze storm. Kwam redelijk plotseling, ook voor ons :P

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:57

Hoe kom je aan de info dat er zo'n storm is? Ik bedoel, ben je daar toevallig of haal je die info ergens online of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:02

Mandarijn12 schreef:
Hoe kom je aan de info dat er zo'n storm is? Ik bedoel, ben je daar toevallig of haal je die info ergens online of zo?


Ja, ik haal mijn info voornamelijk van facebook af, daar zit ik met een aantal stormchasers en hoor ik van te voren of er wat aan komt. dat kan al een week van te voren zijn.
Ik kijk op meteo Europe, severe weather Europe, Noodweer Benelux en nog een paar.
De dag van te voren kijk ik altijd op www.extofex.org , die geeft elke dag een voorspelling voor de volgende dag als er mogelijk stormen zijn.
Dit was bijv de voorspelling van 9 juni afgelopen jaar. http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/ ... recast.xml

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:08

Joolien schreef:
Yontheke schreef:
Ik woon in Retie en was thuis op de moment dat de storm losbrak. Was echt geen pretje. Jij gaat er dan nog voor je plezier achteraan :D

Hey dat is toevallig :D Hadden jullie nog schade? We zijn later het dorp door gereden, veel takken op de grond, bomen om en wateroverlast.

Het was ook toeval dat wij daar waren hoor, want we waren helemaal niet op zoek naar deze storm. Kwam redelijk plotseling, ook voor ons :P


Gelukkig zelf geen schade (woon op een appartement) buiten dat de er aan de garages veel water bleef staan. Inderdaad heel veel bomen om zelfs de grote, dikke exemplaren naast de hoofdbaan :D

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:10

Prachtig dat het in ons kikkerlandje ook zo tekeer kan gaan! , volg op FB Reed timmer oh wat die soms op fb zet wow

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:13

Ik heb een paar maanden geleden zo'n 3000 km in een storm gereden, ging gezellig met ons mee. := Was echt verschrikkelijk haha, vooral nachts.

Wist niet dat je ook kon stormchasen in NL :))

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:15

Ik vindt het ontzettend gaaf, kan thuis ook heerlijk genieten van een goede storm.

Ik ga in dit topic meegenieten van de foto's en filmpjes. en hopelijk komt er bij ons ook nog eens wat moois langs.

Ik volg inderdaad ook een aantal jongens van storm chasers, zo gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:16

Gelukkig maar Yonteke, ging echt tekeer!

Rebecca, Reed is mijn held :')

Anthea, ja dat kan nog wel eens, dan wordt je er ook wel flauw van na een tijd :=
En kan heel goed in NL, beetje de grens over nu en dan :P

Afgelopen jaar is Italie ook geteisterd door zware storen, heel veel onweer, waterhozen maar ook tornado's. Echt heftig, de tornado's in Amerika nemen af, maar in Europa nemen ze sterk toe.

Dit jaar is het ook wat nadelig dat het weer zo'n warme winter is geweest, is t zeewater warmer wat kan zorgen voor heftigere stormen.

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:18

Joolien had ik ook niet anders verwacht :')

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:18

Oh, ik ga dit topic wel volgen. Weer, en dan vooral het wat meer extremere, vind ik erg interessant. En een beetje dubbel. De kracht van storm en onweer vind ik zó ontzettend mooi maar het is dan altijd weer zo erg als er mensen echt gedupeerd van raken. Daar moeten ze nog eens iets op vinden...
Maar ondertussen kijk ik dan nu wel alvast uit naar allerlei jaloersmakende foto's en spannende filmpjes. :))

Ging vroeger nog weleens met broerlief op pad, onweer scoren. Helaas is broerlief naar verweggistan verhuist en werkt stormchasen op een fiets niet zo heel erg. _O- Heb wel vorig jaar een uitermate snoezig klein hoosje weten te vangen. Op de fiets dus. :P En m'n eerste. Heb de hele dag staan stuiteren. :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:19

OEh die is mooi gepakt! Ik zou denk ook helemaal los gaan :') Waar woon je?

Joyce_R

Berichten: 734
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: 'S-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:20

Ik ga mee volgen! Ben er ook helemaal gek op! :D
*\o/*

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:21

Ik wil hier ook mee praten!
Ben gek op slecht weer, hoe erger hoe beter.
Joolien het moment dat jij die funnelcloud bij Amsterdam zag was is zooo jaloers. Ik woon in Hoofddorp, er dus vlak bij en heb staan zoeken de hele tijd. Heb toen zelf niks gezien. Had toen ook nog geen auto om echt te chasen. Inmiddels wel een auto dus als er iets is kan ik er ook heen :)

In Canada wel het een en ander gezien en meegemaakt. Familie woont net op de grens met Amerika en aan het einde van Tornado ally. Op een dag was er een tornado waarschuwing, met erg veel regen, wind en onweer. Helaas toen geen funnelcloud of spectaculaire wolken gezien. Aan het einde van de vakantie wel in een tornado storm terecht gekomen. bleken meerdere tornado's te zijn geweest, geloof de meeste in jaren bij Winnipeg. Een jaar later het staartje van een tornado gehad. was niet zichtbaar helaas maar wel heftige regenval en onweer :)

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:23

Wat gaaf ! Ik heb de amerikaanse versie vaak gekeken ! Vond altijd zo prachtig hoe een wolk uitkomt uiteindelijk in een tornado, met hagel en onweer alles tegelijk ! Vind het prachtig moeder natuur !

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:23

Heb 1x keer een hoosje gezien. Die was zo gaaf, de lucht was gewoon helemaal groen.

Ik woon vlakbij de zee, leuke daaraan is dat stormen vaak weer terug komen :) dubbel plezier haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:25

WElkom Joyce :P

Sorry Tucktuck :P
Ahh ik ben jaloers p jou! Je bent gewoon bij TA geweest, daar wil ik zo graag heen. Maar t is zo duur :oo

Mioux, dat kan in NL ook, het opbouwen ervan. Ik heb nog een leuke timelapse, zal m zo even posten :D

Sanne, dat dacht ik dus ook altijd maar dat schijnt dus niet zo te zijn :') WEet nog niet precies hoe dat zat. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:30

Kleine cumulus die probeert op te stijgen maar omvalt.
Afbeelding

Toen zag ik wat meerdere cumulus die een poging waagde en ging ik op pad :P
Afbeelding

Zelfde wolken als hierboven maar dan al behoorlijk uitgegroeid (Dit was 5 min later)
Afbeelding

Een deel waaierde uit.
Afbeelding

10 min later was het wolkje wat je hierboven links ziet dit: Een volwassen onweersbui:
Afbeelding

Het begon ook te onweren maar zo snel als ie kwam wasi e ook weer weg. Dat kon enkel betekenen dat er een grotere storm in de buurt was. Oh hallo storm, was over de hele horizon te zien(zie ook filmpje in op)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... fb128524ff

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:32


Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:39

Hier nog iemand die stormen leuk vindt :D
Hoewel ik nog nooit echt gestormchased heb (tja geen auto)

Ik ken er ook niet zo veel van, maar ik vind het gewoon fantastisch om de kracht van de natuur te zien.
Daarom zou ik graag deze foto laten zien.
Hij is gemaakt voor een kleine storm (moest volgens de media een superstorm worden :+ )
En ik ben dus benieuwd wat dit is, ik vond het er alleszins erg apart uitzien (ook wel te zien aan mijn onderschrift :') )

Afbeelding

Btw de filmpjes zijn echt geweldig! Ik zou ook echt helemaal flippen :P

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:40

Koele foto, ik denk dat dit op 9 juni is geweest?
Dit het asparatus, komt door golvende warmte in de lucht :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:41

Zo gaaf dit *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:43

Heb m ook op foto:
Afbeelding

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:48

Joolien schreef:
OEh die is mooi gepakt! Ik zou denk ook helemaal los gaan :') Waar woon je?

In Lelystad. Op zich wel leuk voor waterhozen op het IJsselmeer, maar om nu helemaal de dijk op te fietsen en daar te gaan staan als je weet dat er stevig onweer aan komt. :=

Die wolken van Oliiviia heb ik ook weleens gezien. Volgens mij ook nog ergens plaatjes van maar ben net bezig met een harde schijf reorganisatie dus het is een zooitje. Waarschijnlijk liggen ze nog ergens tussen de eendjes en de katteplaatjes. Heel aparte lucht inderdaad. Wel eentje in de categorie 'ik voel nattigheid'.