Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:46

Snap de ergenis van Muiz wel hoor.
2 weken ook gehad. Dat m'n deur niet meer dicht ging van een vdl... Kan ik lopen klooien met een hoofdschakelaar etc om de bus te resetten, zwaar irritant.


Ook mensen die niet zichtbaar zijn bij de bushalte of gewoon niet ff een handje uitsteken dat ze de bus willen hebben...

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:52

Ik snap die ergernis van muiz ook heel goed. Mensen kunnen gewoon heel dom zijn en de ene keer kun je dat wat makkelijker handelen dan de andere keer. En uiteindelijk krijgt de chauffeur het gezeik over zich heen als de bus vertraging op loopt door zo'n simpele ziel die op de noodknop drukt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:55

Tegenover elk verhaal van een chauffeur staat echter het verhaal van een reiziger. Sommige chauffeurs denken mee en verdienen de kritiek niet, maar anderen zijn gewoon echt heel flauw bezig. En je doel is niet om op tijd de bus langs de route te sturen, maar om de reizigers in staat te stellen om te reizen. Zeker ook 's avonds en in het donker.

Ik bedoel, tegenover 'je stak je hand niet op' staat een bushalte op de Biltsestraatweg waar de bussen zo lekker vaart konden maken op de busbaan, dus die helemaal niet wilden afremmen voor de halte. Of je nou wel of niet je hand op stak.
En ik snap echt wel dat je soms als chauffeur moeite hebt met dingen, maar reizigers weten het soms ook gewoon echt niet, want we hebben verschillende bussen en verschillende busmaatschappijen, met verschillende regels, en de tram in Utrecht werkt weer anders dan de tram in Amsterdam, en reizen met het OV is op onbekende trajecten soms gewoon best wel ingewikkeld. Dan kun je wel boos worden op reizigers, maar dat helpt niet om ingewikkelde situaties beter te begrijpen. En het maakt ook het missen van een bus en daarna een kwartier of langer wachten in de kou niet leuker.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:01

Ik ben echt wel een meedenkende chauffeur.. En wijs mensen er ook echt wel op op een leuke nette manier. Maar bij bepaalde mensen en dezelfde mensen houd het soms gewoon op. Mijn schoonouders bijv reizen nooit met de bus en als ze dan een keer er mee reizen dan steken ze echte wel hun hand uit

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:04

Daarnaast hen ik al zóó vaak meegemaakt dat een bus op een begin/ eindpunt staat te wachten met de deuren dicht.

Zou toch wat zijn als de bus pas over 5 minuten gaat vetrekken en je mag er niet meer in omdat de chauffeur de deuren dicht heeft...!!

Dan vind ik het niet gek dat iemand dan op een knopje gaat drukken. Dat moet bij de trein immers ook.

Ik zat altijd voorin in de bus en zeker in de winter deed de chauffeur dan vaak de deuren even dicht, om de warmte niet teveel kwijt te raken.

Zelf ook wel eens op de deur moeten kloppen, omdat hij dicht was en de chauffeur even een krantje aan het lezen was bijvoorbeeld.

De noodrem indrukken is inderdaad oerstom!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:09

x_Jeanine_x schreef:
Ik ben echt wel een meedenkende chauffeur.. En wijs mensen er ook echt wel op op een leuke nette manier. Maar bij bepaalde mensen en dezelfde mensen houd het soms gewoon op.


Maar waarom reageren er nu allemaal chauffeurs op een situatie waarbij Bowo beschrijft dat een chauffeur NIET meewerkt en daarna nogal heftig reageert? Waarom verdedig je dat gedrag, als je zelf zoiets heel anders aan zou pakken?
Dat soort solidariteit geeft alleen maar wantrouwen. Als het bij het verhaal van Bowo was gebleven had ik gedacht dat het een enkele onhandige reactie van een losse chauffeur was die moe is en misschien wel meerdere discussies heeft gehad met andere reizigers: niet zoals het hoort maar een incident.

Maar als er vervolgens ook nog twee chauffeurs gaan uitspreken hoe ze begrip hebben voor dat gedrag en hoe dom of vervelend reizigers ook echt kunnen zijn... dan geeft het de indruk dat het structureel blijkbaar wel ok is om zo te handelen ten opzichte van de reiziger.

Zou ik in de situatie van Bowo bv een melding gemaakt hebben met een 'dit was niet zo handig' naar de busmaatschappij, na deze reacties denk ik: ik zou er een veel nadrukkelijker bericht van maken want blijkbaar is dit iets in de houding van meerdere chauffeurs, en het lijkt me goed als dat heel snel besproken wordt in de organisaties!

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:11

Shadow0 schreef:
Muiz schreef:
Want de lichtgevende letters "EMERGENCY" zullen vast bedoeld zijn op een al rijdende bus de deuren te laten openen?


Maar het voorbeeld ging toch om de rolstoelknop? En ik heb geen idee welke emergency-knop er is. Als het inderdaad echt een noodremvoorziening is, dan is het wat anders (maar waarom haal je het dan aan bij een situatie die daar niet om ging?)

Citaat:
Nood is nood en te laat zijn voor de bus die iedere 2 minuten rijd is niet nood :o


Ik ken geen bus die iedere twee minuten rijdt, maar daarnaast had ik ook niet het idee dat het hier ging om een spitssituatie waar het laden en weg is, maar om een bus in de avond waar bijna zeker is dat er NIET meteen daarna nog een bus komt. En waar iemand niet naar binnen werd gelaten want ze had moeten weten dat ze bij de deur aan de voorkant had moeten zijn. (En daarvan vraag ik me in elk geval af hoe ze dat dan had moeten weten?)

En verder: behandel je passagiers zoals jezelf behandeld wilt worden. Dus niet met tekeer gaan.


Klinkt heel leuk hoor maar ik had het hier over mijn eigen ergenis die ik gedeeld had. Zoals je kan lezen had ik het wel over de noodknop.

En voor het tijdsschema van het janskerkhof richting het CS verwijs ik je graag naar OVinfo. Ik gok dat daar in de spits soms wel vaker dan eens per 2 minuten een bus gaat.

Daarbij behandel ik passagiers ook nooit met te keer gaan, dat is niet mijn stijl. 9/10 keer ben ik de eerste die bij twijfel vraagt of mijn passagiers weten hoe het OV werkt, de OV paal uitlegt, routebeschrijvingen schijft, andere bussen oproept voor overstappers en ga maar even door.
Maar op een noodknop drukken omdat de bus al rijd maar jij nog perse mee moet valt niet altijd even lekker.


x_Jeanine_x schreef:
Ook mensen die niet zichtbaar zijn bij de bushalte of gewoon niet ff een handje uitsteken dat ze de bus willen hebben...


In de stad geldt hier 'geen handje geen klantje' en de stadschauffeurs zijn er heel stikt in. Dat zorgt dat ik gewoon fijn mijn werk kan doen :j

Op een halte waar geen andere bus stopt is het natuurlijk een ander verhaal.

@mvdende, even op de deur kloppen kan altijd, zeker in de winter willen we de warmte binnen houden en zo min mogelijk stoken voor de uitstoot van de bus :D
Even een keertje kloppen en de meeste deuren zullen open gaan.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:12

Laatst nog meegemaakt dat een passagier niet op de stopknop had gedrukt, bus rijd halte voorbij en mevrouw begint op een aantal dingen te rammen in de bus. Volgens mij ook de noodknop buiten de bus.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:13

@shadow0, is het je opgevallen dat ik een soortgelijke ergenis deelde? En dat ik daar aan refereer? Ik waarschijnlijk jeanine ook?

Uit je stekker gaan omdat iemand de bus in wilt op een grote halte en daarom op een rolstoel knop drukt praat ik ook niet goed en bowo zou zeker een bericht naar de maatschappij moeten sturen maar ik denk dat er nu twee gesprekken langs elkaar heen gaan ;)

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:18

Nouja, ik snap wel dat je daar pissig om kan zijn though, want zo’n noodstop levert toch wel gauw vertraging op. (En je weet niet hoe lastig werkgevers doen, als iemand vaker vertraging heeft?) Maar als ik niet weet hoe of wat, zou ik toch eerder geneigd zijn om op het raam te kloppen dan knopjes in te gaan drukken, waar ik niet van weet wat het doet. Ik vind de meeste chauffeurs vrij meedenkend, vaak wachten ze echt wel even als ze zien dat jij aan komt rennen in de richting van hun bus en ook al eens gehad dat koningsnacht ik een rood kruis kreeg (had gewoon saldo, maar hij wilde gewoon niet inchecken) toen werd er ook gezegd van ga maar gewoon zitten.

Waar ik me wel aan kan irriteren is als mensen het na het fluitsignaal bij de metro doen. Ik zat ooit in een metro, die uiteindelijk doordat mensen telkens na het signaal nog op het knopje drukken, 3 minuten bleef staan, want er bleven maar telkens mensen komen die dat deden(For the record: die metro rijdt elke 6 minuten.)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:23

Muiz schreef:
Klinkt heel leuk hoor maar ik had het hier over mijn eigen ergenis die ik gedeeld had. Zoals je kan lezen had ik het wel over de noodknop.


Je reageerde op Bowo! Als je dit als eigen reactie had gedeeld begrijp ik je heel goed en is dat echt prima. Maar je schrijft het in reactie op het verhaal van Bowo, die deelt hoe een chauffeur onredelijk heftig uitvalt tegen een passagier.

Citaat:
Daarbij behandel ik passagiers ook nooit met te keer gaan, dat is niet mijn stijl.

Praat het dan ook niet impliciet goed.

Citaat:
In de stad geldt hier 'geen handje geen klantje' en de stadschauffeurs zijn er heel stikt in. Dat zorgt dat ik gewoon fijn mijn werk kan doen :j


EN het maakt dat een boel andere mensen die niet zo vaak met het ov gaan negatieve ervaringen opdoen, omdat er geen cursus is over wat je allemaal moet weten voor een busreis, door dit soort ongein een tijd in de kou moeten wachten, en zich daarna voornemen om nooit meer met het OV te reizen en geen subsidie meer te willen voor het OV. Dus die instelling is volgens mij, in grote lijnen, niet zo handig.

Citaat:
Op een halte waar geen andere bus stopt is het natuurlijk een ander verhaal.


Mmmm, nee. Want het verhaal is hoe dan ook dat je nooit aan de noodrem trekt inderdaad, als het niet te verwarren is met een gewone deur-open knop. En de andere kant is dat je ook bij een halte waar meer bussen stoppen, je niet weet wat de reden is als je het niet gevraagd hebt.

Citaat:
Even een keertje kloppen en de meeste deuren zullen open gaan.


Het probleem is dus onder andere dat dit NIET altijd de ervaring van reizigers is, zeker niet als ze aankloppen bij een bus die 'formeel' al is weggereden bij de halte maar staat te wachten voor het verkeerslicht. Vanuit de chauffeur is dat natuurlijk heel logisch... maar de reiziger weet dat niet! Die ervaart dat aankloppen ook vaak niet werkt, zelfs niet als de bus voor je neus staat. (Maar ook op het station doen sommige chauffeurs gewoon echt flauw.)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:32

Op de halte palen staan gewoon de regels of in het bushokje.. Mbt tot hand uitsteken.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:41

Shadow0 schreef:
Muiz schreef:
In de stad geldt hier 'geen handje geen klantje' en de stadschauffeurs zijn er heel stikt in. Dat zorgt dat ik gewoon fijn mijn werk kan doen :j


EN het maakt dat een boel andere mensen die niet zo vaak met het ov gaan negatieve ervaringen opdoen, omdat er geen cursus is over wat je allemaal moet weten voor een busreis, door dit soort ongein een tijd in de kou moeten wachten, en zich daarna voornemen om nooit meer met het OV te reizen en geen subsidie meer te willen voor het OV. Dus die instelling is volgens mij, in grote lijnen, niet zo handig.



Ik vind dit erg vergezocht als je het mij vraagt. Dus omdat een bus je voorbij rijdt omdat jij verschanst staat in een bushokje en verwacht dat een chauffeur je maar moet zien staan/op het laatste moment op de rem moet trappen met alle veiligheidsrisico's en mogelijke vertraging van dien, ben je ineens anti-OV?

Wat mij betreft probeer je je gewoon even in een ander te verplaatsen en uit te gaan van de positieve intenties van een ander persoon. Relativeren kun je leren en het maakt wisselwerking met anderen een stuk prettiger, is mijn ervaring :) denk even aan een chauffeur die zijn/haar tijden moet halen, zich aan bepaalde regels te houden heeft betreft het instappen (veiligheid/boetes), ook niet zomaar stilstaat met zo'n groot en zwaar voertuig, etc.

En inderdaad zoals hierboven gezegd wordt staat er op de haltes vaak gewoon "etiquette".

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:42

Shadow0 schreef:
Muiz schreef:
Klinkt heel leuk hoor maar ik had het hier over mijn eigen ergenis die ik gedeeld had. Zoals je kan lezen had ik het wel over de noodknop.


Je reageerde op Bowo! Als je dit als eigen reactie had gedeeld begrijp ik je heel goed en is dat echt prima. Maar je schrijft het in reactie op het verhaal van Bowo, die deelt hoe een chauffeur onredelijk heftig uitvalt tegen een passagier.


Er staat letterlijk "mijn irritatie gisteren" in een andere allinea. Hoe had ik het dan moeten verwoorden?


Shadow0 schreef:
Praat het dan ook niet impliciet goed.


Dat doe ik dus ook niet. Zoals je kan lezen zeg ik ook dat bowo contact moet opnemen met de klantenservice, ik praate over mijn eigen ergenis zoals dit topic voor bedoeld is.


Shadow0 schreef:
Het probleem is dus onder andere dat dit NIET altijd de ervaring van reizigers is, zeker niet als ze aankloppen bij een bus die 'formeel' al is weggereden bij de halte maar staat te wachten voor het verkeerslicht. Vanuit de chauffeur is dat natuurlijk heel logisch... maar de reiziger weet dat niet! Die ervaart dat aankloppen ook vaak niet werkt, zelfs niet als de bus voor je neus staat. (Maar ook op het station doen sommige chauffeurs gewoon echt flauw.)


Ik reageerde op mvdende, die had het specifiek over bussen die op stations stil staan. Bussen die al opgetrokken zijn mogen inderdaad de deuren niet meer openen omdat hier door de werkgever boetes op staan omdat het gevaarlijk is om ergens anders dan een halte een deur te openen maar daar ging het in dit geval niet om.

Het is wel vervelend dat je het zo uit verband trekt Shadow0, een keertje verkeerd lezen is geen issue maar maak dat er dan niet van. Vind het ook niet eerlijk dat je zegt dat ik onze rotte appels goed praat. Als ik dat zou doen zou ik nooit ambassadeur geworden zijn om onze chauffeurs op te leiden tot nette en begripvolle OV mensen.
Het gaat natuurlijk over en weer. Wij als chauffeurs hebben een dienstverlenende functie en moeten onze klanten helpen maar aan de andere kant mogen wij van passagiers verwachten dat ze in het bushokje/op de website/door de facebook pagina/door algemene kennis weten hoe ze een bus moeten laten stoppen.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:36

Het enige wat Muiz doet qua tekeer gaan is keihard toeteren naar afwezige meisjes op Amersfoort Centraal. :+

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:49

Alleen als ze takkie mondkapjes op hebben O:)

(En in mijn verdedeging deed ik een heel lief toetje met de zachte toeter omdat je me negeerde)

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 00:10

Ik draag ook een takkie mondkapje.... Naar mij toeter je niet...

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:09

Aan knopjes zitten van al rijdende bussen is inderdaad gewoon not done. Maar dit was een situatie van een bus die nog een minuut of 2 moest wachten en de deuren die dichtzitten om warmte binnen te houden. Het is nu ook wel heel verwarrend dat er overal staat dat je achter in moet stappen, maar die deur dan niet open gaat. Kloppen ofzo is dan ook niet mijn eerste ingeving denk ik, omdat de chauffeur dus een stuk verder op zit.
Ik weet ook niet precies wat er allemaal op en om die knop staat, ik heb nooit veel aandacht besteed aan die knop, maar in grote letters emergency staat er volgens mij niet. Dat verschilt dan denk ik per busmaatschappij. Voor mij ziet die knop er heel erg hetzelfde uit als de openingsknoppen van de trein. Dus ja, verwarring vind ik logisch in die situatie.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:37

Muiz schreef:
Alleen als ze takkie mondkapjes op hebben O:)

(En in mijn verdedeging deed ik een heel lief toetje met de zachte toeter omdat je me negeerde)


Hahahah ik zag je echt niet :')

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:12

Dan is het inderdaad een ander vehaal Bowo :j
Zeker verstandig om eens een headsup naar de maatschappij te sturen.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:06

Het blijft toch telkens een gestunt met die treinen.
De Sprinter van 7.08 vanuit Zwolle wordt in Lelystad altijd gekoppeld maar dit gaat lang niet altijd goed waardoor de trein daar later vertrekt. Vanmorgen was het weer feest en stonden we om 7.50 nog stil terwijl hij om 7.40 had moeten wegrijden. Even voor de beeldvorming: we stonden op spoor 1. Ik bedacht me dat ik dan net zo goed de Intercity van 7.54 richting Dordrecht kon nemen omdat die ook stopt op Almere Buiten. Die vertrekt normaal van spoor 1 in Lelystad maar omdat de Sprinter daar nog stond, vertrok hij nu vanaf spoor 2. Dus ik gauw die Sprinter uit en de Intercity in om vervolgens ook niet op tijd te vertrekken. := Inmiddels was de Sprinter alweer vertrokken dus de meerwaarde van de andere trein was voor mij sowieso weg maar enfin, ik vond het nog steeds wel een prima idee van mezelf. Tot we om 8.00 nog steeds niet vertrokken waren en er omgeroepen werd dat de Intercity die inmiddels op spoor 1 klaarstond alsnog naar Dordrecht zou gaan en degene waar ik in zat naar Den Haag zou rijden. Kon ik wéér overstappen. :')

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 07:47

Het maakt volgens mij niet uit of ik nu de Sprinter van 6.37 of 7.08 neem, er is nu bijna dagelijks gedoe.
Nu wil de trein weer niet goed opstarten ofzo dus moet hij weer helemaal gereset worden. Dat lijkt nu ook niet goed te gaan. Nu wordt deze tijd meestal wel ingehaald door op Lelystad en Oostvaarders minder lang stil te staan maar toch. Het komt ook weleens voor dat hij dan alsnog helemaal niet meer rijdt als en daar zitten we toch niet op te wachten.

Edit: en inderdaad. De trein rijdt niet. -O-

Edit 2: hou op met me!
Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:46

Iemand die zijn fiets half voor de deur zet en die daar laat staan wanneer er 10 mensen en 2 kinderwagens uit de trein willen.

En blijkbaar mogen we weer voor in de bus instappen.

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:57

Niet persé een ergernis maar ik en een medepassagier die net instapte stonden gister even gek te kijken hoe de IC naar Dordrecht vanuit Eindhoven eruit zag. Dat was namelijk ineens een SLT in plaats van een ICMm :+ en SLT's rijden normaal ook al niet in Eindhoven op de sprintertrajecten, dat zijn gewoonlijk Flirts.

Gelukkig bleek ik uiteindelijk wel in de goede trein te zitten, met dank aan de conducteur die dat even omriep. Schermpjes deden het namelijk niet :+

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:00

Jolien87 schreef:
Het maakt volgens mij niet uit of ik nu de Sprinter van 6.37 of 7.08 neem, er is nu bijna dagelijks gedoe.
Nu wil de trein weer niet goed opstarten ofzo dus moet hij weer helemaal gereset worden. Dat lijkt nu ook niet goed te gaan. Nu wordt deze tijd meestal wel ingehaald door op Lelystad en Oostvaarders minder lang stil te staan maar toch. Het komt ook weleens voor dat hij dan alsnog helemaal niet meer rijdt als en daar zitten we toch niet op te wachten.

Edit: en inderdaad. De trein rijdt niet. -O-

Edit 2: hou op met me!
[ [url=m/RvgfGi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben zo blij dat mijn vriend nu thuis werkt. In al die tijd is er dus nog helemaal niks veranderd. := Hij had 's ochtends vrijwel altijd vertraging of dat ding reed helemaal niet. En terugweg was het vaak ook ellende daar op het traject. :')