Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:58

Shaggy09 schreef:
PeerAppel schreef:
Zo jammer als rokers zielig gaan lopen doen over het beperkt worden in het uitvoeren van iets waar ze zelf voor gekozen hebben.

Ik ben er inderdaad heel blij mee!


Jeetje wat een negativiteit. Als rokers gewoon netjes bij de paal staan is er toch niets aan de hand?

Ik vind het belachelijk dat de mensen die zich gewoon aan de regels houden nu ook worden benadeeld. Denk dat het ook averechts gaat werken en dat mensen nu overal op het perron hun sigaret opsteken zolang er geen NS rondloopt.


Bij station Bergen op zoom staat de rookpaal dus echt midden op het perron. Al meerdere keren meegemaakt dat ik in iemands rook stond omdat ik in het midden van de trein wilde instappen...

Dat is dus niet fijn!

Kijk bijvoorbeeld Rotterdam heeft echt lange perrons, als ze daar op de uiteinden een rookpaal neerzetten, vind ik dat prima.

Maar niet nog onder de overkapping precies daar waar de voorkant of achterkant van de trein stopt. Dan is het gewoon bloed irritant dat je "verplicht" wordt in iemands rook te staan als je helemaal voor of achter in de trein wil zitten. (Wat bijvoorbeeld weer nodig is om een krappe overstap op een ander station te halen)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:01

mvdende schreef:
SindyKaya schreef:
Ja jammer dat de mensen die zich wel aan de regels houden nu de dupe zijn. :(


Je kan toch ook gewoon thuis voordat je weg gaat een peuk opsteken? Of onder het fietsen/ lopen naar de bushalte/tramhalte/ station?


Waarom moeten andere mensen last hebben van jouw pleziertje?

Pleziertje pleziertje.. Lekker zwart wit weer, roken is inderdaad iets waar ik zelf voor gekozen hebben wat ik achteraf niet had moeten doen. Roken van een sigaret helpt me ook bij het op adem komen, (lees: ademhaling onder controle houden ipv paniekaanval) en rust in m’n hoofd te krijgen. En nu hoor ik iedereen al zeggen: sNeU dAt jE dAaR eEn SiGaReT vOoR nOdiG bEnT. Tja dat is dat stukje verslaving waar ik zelf ook best wel vanaf wil maar dat is niet makkelijk. Vooral niet als roken me helpt bij het bovenstaande

Maar goed, ben verdorie weer mijn ergernis aan het verklaren en dan ook nog aan mensen die deze verslaving zo onderschatten en zo zwart wit zien :')
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 30-01-20 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:03

mvdende schreef:
Bij station Bergen op zoom staat de rookpaal dus echt midden op het perron. Al meerdere keren meegemaakt dat ik in iemands rook stond omdat ik in het midden van de trein wilde instappen...

Dat is dus niet fijn!

Kijk bijvoorbeeld Rotterdam heeft echt lange perrons, als ze daar op de uiteinden een rookpaal neerzetten, vind ik dat prima.

Maar niet nog onder de overkapping precies daar waar de voorkant of achterkant van de trein stopt. Dan is het gewoon bloed irritant dat je "verplicht" wordt in iemands rook te staan als je helemaal voor of achter in de trein wil zitten. (Wat bijvoorbeeld weer nodig is om een krappe overstap op een ander station te halen)


Oké dus omdat de NS de rookpalen op geen handige plek heeft neergezet moeten ze maar volledig geschrapt worden? Het is voor de roker nu ook 'bloed irritant' om niet te kunnen roken als je aan het wachten bent op je trein/bus.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:06

Dan rook je toch gewoon een sigaretje voordat je het station binnenwandelt.

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:10

Whale schreef:
Dan rook je toch gewoon een sigaretje voordat je het station binnenwandelt.

Ik snap de frustratie wel hoor, er zijn zones daarvoor aangelegd, dus mensen die daar behoefte aan hebben, zullen hier niet blij mee zijn. Overigens, als je overstapt, loop je minder snel het station af. :)

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:29

Wat je nu gaat krijgen is mensen die helemaal overal op het perron gaan roken. Het word toch bijna niet gehandhaafd. Kan je beter een gereserveerde plek aanbieden imo.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:35

Plus over een half jaartje word er gezeurd dat iedereeeeen voor het station staat te roken en dat ze door de rook naar binnen moeten

:D

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:41

Zwolle heeft gereserveerde plekken achter de kiosk, maar daar word ook over het hele perron gerookt. Enige plek waar braaf gerookt word is nar de pauze ruimte voor personeel.

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:43

maava schreef:
Zwolle heeft gereserveerde plekken achter de kiosk, maar daar word ook over het hele perron gerookt. Enige plek waar braaf gerookt word is nar de pauze ruimte voor personeel.

Nou bijzondere nog wel dat zelfs sommige personeel niet op de aangewezen plekken daar staat te roken. Hoort natuurlijk ook niet := Maar inderdaad, die zones daar worden veel niet gebruikt dus wat mij betreft lekker aanpakken die mensen.

Edit: Sindy, volgens mij is dat sowieso al de bedoeling, om openbare plekken te weren, per volgend jaar ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:35

Zeker 1/4 van de reizigers rookt nu ook buiten de rookzone. Als ik voor iedereen die ik aanspreek een euro krijg dan kan ik direct een dag minder in de week gaan werken.

Ik vind het breed gezien een goede ontwikkeling dat roken verboden wordt op elke plek waar je overlast voor anderen ermee veroorzaakt.

Maar hou wel in het achterhoofd dat dit standpunt door NS mede ingegeven wordt door de aankomende aanbesteding van het hoofdrailnet....
Zie ook de vrij recente omschakeling van 'geachte dames en heren' naar het genderneutrale 'beste reizigers'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:42

Een intercom die te luid stast. Ik schrik me steeds kapot als de machinist een station omroept. En nee, normaal schrik ik niet snel... Dus dat zegt wel wat!

Sheehan schreef:
Wat je nu gaat krijgen is mensen die helemaal overal op het perron gaan roken. Het word toch bijna niet gehandhaafd. Kan je beter een gereserveerde plek aanbieden imo.

Precies dit...
Waar nu 1/4e niet goed staat... Staat straks iedereen op plekken waar het nu niet mag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:48

Bij een algeheel verbod gaan ze echt wel weer handhaven hoor.

Dat hebben ze in het begin met de rookzones ook gedaan. Maar dat is eem beetje verloederd en dan merk je dat mensen er gemakzuchtiger in worden. Een geheel verbod zal beter werken dan het half/half wat het nu is. Dat er in de trein niet meer gerookt wordt vinden we inmiddels vanzelfsprekend.

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:52

Gloa schreef:
Bij een algeheel verbod gaan ze echt wel weer handhaven hoor.

Dat hebben ze in het begin met de rookzones ook gedaan. Maar dat is eem beetje verloederd en dan merk je dat mensen er gemakzuchtiger in worden. Een geheel verbod zal beter werken dan het half/half wat het nu is. Dat er in de trein niet meer gerookt wordt vinden we inmiddels vanzelfsprekend.

Maar als dat verloederd, waarom zou dat voor een algeheel verbod dan niet gelden? :) Nu zijn het immers ook duidelijke regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:10

Een algeheel verbod is duidelijk. Er is geen grijs gebied. Het mag niet, klaar, er is geen grens om op te zoeken.

Nu geef je mensen snel het voordeel van de twijfel en stuur je ze naar de juiste plek. Reizigers kunnen zich niet meer verstoppen achter 'sorry wist ik niet' of 'ik weet niet waar de rookzone is'. Zodra je hem opsteekt ben je straks al meteen fout. Net zo fout als zwartreizen en alle mensen die om je heen staan weten dat ook.....kijken je er op aan. Ik denk dat dat best wel wat druk voor de meesten gaat geven om het niet te doen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:13

SindyKaya schreef:
Maar goed, ben verdorie weer mijn ergernis aan het verklaren en dan ook nog aan mensen die deze verslaving zo onderschatten en zo zwart wit zien :')


Zou het niet deels helpen om van je verslaving af te komen als je het op minder en minder plekken mag?

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:17

Uit alles wat ik heb gezien bij diverse rokers: nee. Het maakt de stress eerder groter. (Er zijn mensen die relatief makkelijk stoppen of relatief makkelijk een tijdje niet roken, maar mensen die er veel moeite mee hebben zie ik eerder vaker roken dan minder als ze het idee hebben dat het niet kan.)

mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:17

Shadow0 schreef:
Uit alles wat ik heb gezien bij diverse rokers: nee. Het maakt de stress eerder groter. (Er zijn mensen die relatief makkelijk stoppen of relatief makkelijk een tijdje niet roken, maar mensen die er veel moeite mee hebben zie ik eerder vaker roken dan minder als ze het idee hebben dat het niet kan.)



Dat roken een lastige verslaving is ben ik met je eens,

Maar moet ik als niet roker dan kots misselijk worden omdat jij persé wil roken?

Als de handeling "roken" iemand helpt ontspannen, waarom dan geen e sigaret? Dat is alleen schadelijk voor jezelf en het stinkt niet zo verschrikkelijk

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:57

Het is ook niet alsof een van de partijen ergens anders kan gaan staan.. :+

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:18


mvdende

Berichten: 5751
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:20

Shaggy09 schreef:
Het is ook niet alsof een van de partijen ergens anders kan gaan staan.. :+


Tuurlijk kan dat.

Maar tot nu toe wordt je nogal vuil aangekeken als je een roker vraagt om ergens anders te gaan staan roken....

Dat vind ik erg vervelend!

Dus als rokers (het merendeel) zich niet willen aanpassen, dan maar een totaalverbod

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:07

Omdat het 9/10 niet netjes gevraagd word, deze keren dat het aan mij netjes gevraagd is kan je op 3 vingers tellen. Meer niet
De communicatie naar rokers moet altijd zo (passief) agressief, dan kun je hem krijgen ook :+

Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 03:49

mvdende schreef:
Dus als rokers (het merendeel) zich niet willen aanpassen, dan maar een totaalverbod


Van wat je nu zegt klopt echt geen reet. Er is geen rookverbod omdat mensen zich niet aanpassen, maar omdat roken slecht voor je is en de Nederlandse overheid ons gezond wilt houden en zo maatregelen neemt.

Ik vind dat je nu rokers als asociale niet-luisterende mensen neer zet, terwijl er ook mensen zijn die zich wel kunnen gedragen. Ik maak mijn sigaretten altijd netjes uit en gooi ze in de prullenbak, rook niet in bushokjes als er andere mensen staan en rook alleen in de daarvoor aangewezen rookvlakken.

Zelfde als dat ik als ik een wijntje drink mijn wijnfles keurig in de glasbak gooi en niet ergens op straat.

Justme_Lisaa

Berichten: 2177
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:41

Dat er over een week of 4 een fiets hele week aan het spoor wordt gewerkt in Den Haag. Great, wordt een hotel boeken voor het werk dan {:)-:(

Nayomie
Berichten: 32794
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:00

Justme_Lisaa schreef:
Dat er over een week of 4 een fiets hele week aan het spoor wordt gewerkt in Den Haag. Great, wordt een hotel boeken voor het werk dan {:)-:(

Op mijn traject in mei wordt er ook 4 week gewerkt aan het spoor waardoor ik stuk met de bus moet en daardoor ritueel te laat kom op school (ik neem de eerste bus al in de ochtend).

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:01

mvdende schreef:
Dat roken een lastige verslaving is ben ik met je eens,

Maar moet ik als niet roker dan kots misselijk worden omdat jij persé wil roken?


Ik ben geen roker, heb ook nooit gerookt, en heb er vrij veel last van.

Maar in mijn omgeving werd wel heel veel gerookt (en nu zijn er nog steeds relatief veel mensen die roken bij de mensen die ik ken) en ik heb gezien hoe sterk het roken kan zijn. En dan zie ik dat mensen die nerveus worden en denken dat ze straks niet meer mogen roken, eerder meer gaan roken.

En ik merk dat ik wel een beetje ongemakkelijk word dat het zover wordt doorgevoerd, want ik vind het echt heerlijk dat de meeste omgeving nu rookvrij is, maar het begint nu soms ook als dwarszitten om het dwarszitten te voelen. En omdat een aantal van de mensen die ik ken roken vanuit een leven dat niet zo heel vriendelijk voor hen was, vind ik dat ook niet helemaal terecht.

En de vraag waar ik op reageerde was:'helpt het om mensen te stoppen' en mijn ervaring is dat het niet helpt om te stoppen en eerder bijdraagt aan meer frustratie.

Citaat:
Als de handeling "roken" iemand helpt ontspannen, waarom dan geen e sigaret? Dat is alleen schadelijk voor jezelf en het stinkt niet zo verschrikkelijk


Ik vind het nog steeds wel redelijk stinken, maar interessanter is dat de meeste mensen die ik het heb zien proberen uiteindelijk toch weer terug zijn gaan. Ik weet niet waarom want ik rook niet, ik heb het ook eigenlijk niet echt gevraagd, maar het lijkt dus toch niet helemaal te voldoen als alternatief voor mensen.