Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:58

LoveBodin, waar zie je dat? Ik had namelijk bijna het idee om alsnog een busreis te nemen.... vanaf Eindhoven. Hahaha.
En Fohadie: prima!

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:43

Shadow0 schreef:
LoveBodin, waar zie je dat? Ik had namelijk bijna het idee om alsnog een busreis te nemen.... vanaf Eindhoven. Hahaha.
En Fohadie: prima!


NS: werkzaamheden 9-25 augustus, bij Boxtel. Dus bussen van Eindhoven naar den Bosch en Tilburg en v.v.

En verkeershinder van https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... ustus-2022


Oftewel: ernstige hinder tussen batadorp en leenderheide, 28 juli tot 22 augustus, oftewel de hele randweg west om Eindhoven. Ook problemen voor Eindhoven airport, dat bereik je via de N2 normaalgesproken. Om Eindhoven uit te komen sta je dus in de file, of je hoopt op de bus.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:17

Ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden. Van wat ik weet zit het grootste probleem in Duitsland. Er zijn al heel lang werkzaamheden "ergens" tussen Basel en Keulen. ( Ik meen Keulen, weet ik niet zeker.) Wat dit betekent voor je reis is vaak onduidelijk. De ene keer gaat de trein via Arnhem, de andere keer via Venlo, of hij stopt opeens niet op sommige stations of in ene valt je trein uit. Hoe je aan informatie komt? Mijn ervaring is dat niemand dat weet. In Nederland gaat het meestal nog wel goed, in Zwitserland ook, maar zodra je de Duitse grens passeert richting Basel, is de informatie zeer gebrekkig.

Zo ging ik een maand geleden van Basel ZW naar Keulen en zodra we in Basel DU waren stond de trein stil. Er werd omgeroepen dat de trein sowieso een uur niet kon rijden en dat we op de hoogte gehouden werden zodra de machinist zelf meer wist. Sta je daar, terwijl je wel andere treinen ziet rijden en er wel medewerkers aan boord zitten. Na anderhalf uur reed de trein weer en de trein daarna was uitgevallen. Maar dit stond nergens in een app.

Van Keulen naar Amsterdam was volgens de app onze trein optijd. In werkelijkheid had hij 45 min. vertraging, en waren er twee treinen samengevoegd waardoor onze gereserveerde zitplaats verviel. Ook vertrok hij van een ander spoor en werd dat pas omgeroepen toen de trein al bijna vertrok. Iedereen leek het dood normaal te vinden, ik niet.

Op de heenweg meegemaakt dat er drie van de vier toiletten kapot waren. Als de vierde ook kapot ging, mocht de trein niet verder rijden. Ook een reden waarom treinen " spontaan" uitvallen maar ook dit wordt niet vermeld in de app.

Ik had ook het gevoel dat de Duitsers dit heel normaal vonden, want degene die reageerden waren voornamelijk Nederlanders en anderstaligen.

Volgens mijn man ( werkt bij Prorail op de afdeling die voornamelijk de werkzaamheden begeleid) wordt ook Prorail niet altijd op de hoogte gehouden wanneer er in Duitsland aan het spoor gewerkt wordt. Het gebeurt vaker dat er in ene bij Venlo wordt gewerkt terwijl in Nederland men van niets wist. Tot zover wat ik weet over de situatie Duitsland. Chaos klinkt dus erg bekend. De echte reden weet ik ook niet precies, maar volgens mij weet niemand incl. het personeel het niet.

Dat in Eindhoven is idd erg stom. Ik weet niet hoelang van te voren ze weten wanneer er aan de weg wordt gewerkt, maar bij het spoor is het een aantal jaar van te voren al duidelijk. Er is schjnbaar geen communicatie met degene die over de weg gaat. ( Rijk?, Provincie?) Als het aan mijn man en sommige collegas lag, was het gewoon weer 1 bedrijf, ipv nu alles apart. Juist oa door de gebrekkige communicatie. Maar ik begreep van een paar NS medewerkers ( een paar, dus net als die paar van Prorail niet representatief) dat ze het juist fijn vonden dat het gesplitst is.

Tot slot: Prorail heeft het personeels te kort al aardig opgevangen. Dat is nu bijna niet meer de reden dat er geen treinen meer rijden. Dat komt meer omdat NS gebrek aan personeel heeft.

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:33

Fohadie: thanks. Ik begin een beetje meer zicht te krijgen in hoeveel er inderdaad speelt in Duitsland. En ik had inderdaad de indruk dat dat heel erg in Duitsland lag want op alle stations voelde je de chaos en gelatenheid. (Het enige wat me in Nederland opviel was dat de afmelding zo terloops gedaan werd.)
Maar wat ontzettend jammer dat het zo gaat.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:56

Shadow0 schreef:
Fohadie: thanks. Ik begin een beetje meer zicht te krijgen in hoeveel er inderdaad speelt in Duitsland. En ik had inderdaad de indruk dat dat heel erg in Duitsland lag want op alle stations voelde je de chaos en gelatenheid. (Het enige wat me in Nederland opviel was dat de afmelding zo terloops gedaan werd.)
Maar wat ontzettend jammer dat het zo gaat.



Zeker jammer. Maar het kan ook goed gaan hoor. Ik ben met Hemelvaart een paar dagen naar Berlijn geweest met de trein en dat ging prima!

En wat nu ook niet helpt, is dat je voor €9,00 door heel Duitsland mag reizen met de trein, daarom is het overal erg druk.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:59

ik heb afgelopen maanden aardig wat afgereist in dl met 9 euro ticket. Nergens problemen gehad. App van DB gaf het goed aan en in de ene trein werd al omgeroepen naar welke treinen en perrons je kon overstappen.
paar jaar terug naar oodtrnrijk met trein, dat was idd drama. Zweden net zo (hoewel ik wel keurig hotel vergoed kreeg omdat ik in kopenhagen strandde. Vond dat wel leuk ook nog eigenlijk. want ik mocht zelf kiezen wanneer ik verder ging. Dus dagje kopenhagen erbij gepakt.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:58

Over Eindhoven heb ik nieuws: ik dacht dat er geen communicatie was tussen de weg en de spoorwerkzaamheden. Dit is blijkbaar wel zo. Het is juist bewust zo gedaan om verschillende redenen. OA omdat waarschijnlijk de werkzaamheden aan de weg ook het spoor hindert of andersom. Wat ze nu in Eindhoven gaan doen precies weet ik niet, iets met een tunnel, en dan moet zowel het spoor als de weg plat, vanwege oa veilgheid. Daarnaast is het wel zo efficiënt om het tegelijk te doen, is het in 1 x klaar. Verder een technisch verhaal wat ik niet zo makkelijk kan uitleggen. Het is heel vervelend voor de reizigers en het lijkt stom, maar het kan helaas niet anders.

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:40

Thuiswerken maar voor degenen die dat kunnen. Voor alle andere reizigers is het uitermate vervelend… Hoelang duurt dat? O ik lees het al, tor 22 augustus. Jemig dat is echt lang!

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:43

Het is weer zover, iemand die in de stilte coupe een zak chips zit te eten. En daarbij bij elk chipje dat wordt gepakt volgens mij de onderste uit de zak wil en dan ook bij de ten minste de eerste 3x kauwen zijn mond open houdt.

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:46

Heb ik weer. Ondanks dat de stakingen vast en zeker nodig zijn, moet ik uiteraard precies deze komende dagen met de trein, traject Leiden-Utrecht en Utrecht-EdeWageningen. In principe worden de stakingen morgen aangekondigd in Noord, maar op het internet zelf staat al er rekening mee te houden dat het chaos kan worden door heel Nederland. En zeker Utrecht lijkt me een centraal punt waar alles mis kan gaan. Ook rijden er vanaf Driebergen Zeist richting Arnhem snelbussen omdat men bij Ede-Wageningen aan een nieuw station werkt. Op alle gebieden chaos. :+ Iemand die een beetje in kan schatten of ik morgen het kan gaan wagen met deze rit? :') Ik heb de auto helaas niet beschikbaar morgen, al verwacht ik dat het op de weg ook wel een stukje drukker zal worden. :j

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:52

NS adviseert thuis te blijven, dus ik zou het er niet op wagen als het niet echt moet :=

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:59

Ik moet de hele week nog werken maar t lijkt er op dat pas vanaf maandag mijn regio aan de beurt is. Hoop t want qua leidinggevenden ben ik 1 van de 2 enige opties nu :=

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:06

Het lijkt erop dat ze de weekenden overslaan. Als er dan niets uitvalt vanwege personeelsgebrek...

Ik wil Dit weekend weer eens van mijn weekendvrij abbo gebruik gaan maken.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:11

friendly schreef:
Ik moet de hele week nog werken maar t lijkt er op dat pas vanaf maandag mijn regio aan de beurt is. Hoop t want qua leidinggevenden ben ik 1 van de 2 enige opties nu :=


Ook al staken ze niet in je regio, ik zou het er alsnog niet op wagen. Als bijvoorbeeld de trein waar jij mee wilt uit een regio moet komen waar gestaakt wordt, dan heb je dus al pech :=

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:27

Foaly schreef:
friendly schreef:
Ik moet de hele week nog werken maar t lijkt er op dat pas vanaf maandag mijn regio aan de beurt is. Hoop t want qua leidinggevenden ben ik 1 van de 2 enige opties nu :=


Ook al staken ze niet in je regio, ik zou het er alsnog niet op wagen. Als bijvoorbeeld de trein waar jij mee wilt uit een regio moet komen waar gestaakt wordt, dan heb je dus al pech :=

Zal wel moeten. Mijn werk kan niet op afstand.

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:30

Inderdaad..
Personeel van de NS reist behoorlijk het land door, dus het kan goed zijn dat er veel meer treinen uitvallen.
Al heb ik makkelijk praten, in dit soort gevallen mogen wij gelukkig gewoon thuiswerken.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:01

Ik moet maar een klein stukje morgen van Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Iemand die kan zeggen of dat wel gaat lukken?

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:08

nienmoon schreef:
Ik moet maar een klein stukje morgen van Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Iemand die kan zeggen of dat wel gaat lukken?

In principe zou dat geen probleem zijn. Morgen word er gestaakt in regio noord Nederland

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:11

Morgen inderdaad alleen Noord. Donderdag staat Oost op het programma geloof ik, maar ik hoor ook van alles over wilde stakingen dus ik durf niets garanderen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:00

nienmoon schreef:
Ik moet maar een klein stukje morgen van Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Iemand die kan zeggen of dat wel gaat lukken?

als de treinen echt niet rijden rijdt er ook een lijnbus tussen leiden centraal en den haag centraal

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 22:49

Sellyxx schreef:
Heb ik weer. Ondanks dat de stakingen vast en zeker nodig zijn, moet ik uiteraard precies deze komende dagen met de trein, traject Leiden-Utrecht en Utrecht-EdeWageningen. In principe worden de stakingen morgen aangekondigd in Noord, maar op het internet zelf staat al er rekening mee te houden dat het chaos kan worden door heel Nederland. En zeker Utrecht lijkt me een centraal punt waar alles mis kan gaan. Ook rijden er vanaf Driebergen Zeist richting Arnhem snelbussen omdat men bij Ede-Wageningen aan een nieuw station werkt. Op alle gebieden chaos. :+ Iemand die een beetje in kan schatten of ik morgen het kan gaan wagen met deze rit? :') Ik heb de auto helaas niet beschikbaar morgen, al verwacht ik dat het op de weg ook wel een stukje drukker zal worden. :j


Thuis blijven :+

Nee ik rijd in het OV Ede-Wageningen, net 2 dagen vrij gehad. Morgenavond ook heel benieuwd naar m'n dienst :)

Zou on iedergeval ruim op tijd vertrekken

Sellyxx

Berichten: 1210
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:30

Volgens mij rijdt alles buiten Noord-Nederland om prima vandaag. Dan had ik dus voor plan A kunnen gaan, maar dat is achteraf praten haha :) Ik snap wel dat ze extra waarschuwen want daardoor krijg je (als dingen toch meer mis gaan dan verwacht) het minste drama. Ik had een plan B bedacht voor vandaag en dat ging prima, dus wat mij betreft eind goed al goed. Hoop dat anderen er niet al te veel last van hebben!

x_Jeanine_x, weet jij dan toevallig ook of het soepel verloopt met de snelbussen tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen? Of er bijv. geregeld bussen vertrekken of dat, als je pech hebt, je lang moet wachten. En hoelang deze er in de praktijk over doen? Ik kom vanaf Utrecht en als ik naar Ede-Wageningen reis moet ik helaas gebruik maken van deze bussen ipv. de treinen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:42

Ik ben geen jeanine maar wel ook chauffeur bij hetzelfde bedrijf en ik sta gemiddeld 5x per dag op Driebergen-Zeist :D

De grootste chaos is hier omdat dit het eindpunt is. Over het algemeen gaat het zeer snel, per trein komen er 2 of 3 touringcars. Denk dat ik mensen max 10 minuten zie staan wachten, dit is expres zodat mensen rustig uit de trein kunnen komen en in 1 bubs de bus in kunnen. Alle vervangende bussen rijden strak volgens schema dus via de ns planner moet je kunnen zien hoelang je er over doet.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:39

Even kort samengevat. Er word nu in de regio Noord gestaakt. Treinen die in de oorspronkelijke diensten van de collega's die staken staan, worden gezien als besmet en mogen niet door andere collega's worden overgenomen. Dat zijn nog aardig wat treinen door de dag heen. Als een trein een conducteur heeft, maar de machinist staakt, of andersom, is het dus niet de bedoeling dat die trein gaat rijden. In gebieden waar veel treinen rijden heb je dus meer kans dat je nog een trein hebt en hoe verder je van het gebied reist waar gestaakt word heb je ook meer kans dat je trein rijdt. Voor deze dag dan, als Den Haag en Rotterdam tegelijk gaan staken zijn dat toch 2 hele grote standlaatsen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:37

Muiz heeft al heel netjes en mooi verwoord :)

Paar dagen terug in Ede-Wageningen wel wat chaos omdat bussen ineens niet kwamen opdagen, files waren en een rotzooi op de weg was maar over het algemeen loopt het soepel.

Heb zelf ook de touringcars gereden bij trein vervangend vervoer en je had een rete strak schema wat echt wel door rijden vergt