Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8364
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 21:18

Nou is dat in het OV sowieso anders natuurlijk, daar zijn net andere regels voor. Ik heb nog geen dienst gezien die na 4,5 uur 3 kwartier pauze heeft in elk geval :D

Achja, ik hoop dat er weer wat schot in de zaak gaat komen. Ze willen in ieder geval om de tafel voor de werkdruk las ik vandaag. Dat is al weer meer dan eerder.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 23:28

Dat zal toch ook eens tijd worden. Sinds de nieuwe dienstregeling heb ik elke dag het idee dat ik meedoe aan een aflevering van het jachtseizoen. Nergens langer dan 20 minuten blijven en na elke rit van voertuig wisselen. Dat voertuig is vaak ook nog verstopt of niet aanwezig dus je plukt maar ergens een bus weg met genoeg stroom en zadelt je collega op met hetzelfde probleem.

Vervolgens slinger je dat ding aan maar de computer loopt op windows95, kaartverkoop loopt vast, navigatie die matritten als vliegroutes aangeeft en ook zo berekend. De centrale heeft geen idee waar of hoe het werkt in de regio. Als je ver genoeg uitzoomt ligt Deventer inderdaad net onder Zwolle zeg maar... en krijg je het advies om tijdens het rijden de telefoon er maar bij te houden voor de omleidingen.

Ik ben bretels nodig want de broek zakt me er regelmatig van af...

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 04:18

Ze willen niet om de tafel met de bonden maar met de Or. Dan komen er weer beloften van verbetering maar zolang dat niet wordt dicht getimmerd in een Cao kunnen ze daar natuurlijk straks gewoon hun billen mee afvegen.
Als ze willen praten doen ze dat maar met de bonden.
Ik zit bijvoorbeeld helemaal niet te wachten op dat vieze plannetje om chauffeurs verplicht op alle stallingen inzetbaar te laten zijn.
Wel grappig dat ze in de mail van vandaag zelf toe geven dat de werkdruk te hoog is, mooi onderhadelings materiaal voor de bond.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 06:07

Ik ben ook team streekvervoer. Het is toch van de zotten, werkelijk.

deksel

Berichten: 3805
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:29

Om eerlijk te zijn ben (was) ik helemaal klaar met die stakingen. Ik zet vandaag speciaal een fiets op het station neer omdat ik anders teveel stagedagen ga missen als ik daar niet kan komen met de bus. Ook een hoop cliënten kunnen nu niet naar hun behandelplek komen. Ik weet ook van veel mensen dat ze hun tentamens missen.
Maar, als ik het hier nu zo lees, snap ik meteen een stuk beter waarom er gestaakt wordt. Hopelijk haalt het uit wat jullie graag willen. :j

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:02

We staken ook voor de passagiers hoor.
In de laatste jaren zijn er heel veel haltes geschrapt en lijnen verdwenen, ov bedrijven willen winsten kunnen overmaken naar de moederbedrijven en de aandeelhouders en dat kan alleen als er verliesgevende lijnen worden geschrapt.
Toen het ov nog door de overheid werd verzorgd betaalde de zogenaamde dikke lijnen voor de dunne lijnen er hoefde immers geen winst uitgekeerd te worden. Nu moet dat wel en is vooral het platteland de sjaak.
Hele dorpen hebben straks geen of nauwelijks nog ov, daar staken we ook voor!

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:37

alex66 schreef:
We staken ook voor de passagiers hoor.
In de laatste jaren zijn er heel veel haltes geschrapt en lijnen verdwenen, ov bedrijven willen winsten kunnen overmaken naar de moederbedrijven en de aandeelhouders en dat kan alleen als er verliesgevende lijnen worden geschrapt.
Toen het ov nog door de overheid werd verzorgd betaalde de zogenaamde dikke lijnen voor de dunne lijnen er hoefde immers geen winst uitgekeerd te worden. Nu moet dat wel en is vooral het platteland de sjaak.
Hele dorpen hebben straks geen of nauwelijks nog ov, daar staken we ook voor!

Yep. We hebben hier in het dorp geregeld de situatie dat je voor niets op de bus staat te wachten en hij zonder aankondiging helemaal niet komt :=

Dus veel mensen die een dik half uur naar het station gaan fietsen, om de trein te pakken, waarvan de machinisten zelf ook niet wisten of ze wel of niet gingen staken := dus die waren ook niet blij, waar ik echt alle begrip voor heb :(:)

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:42

Wij hebben echt op mijn standplaats een super dienst, waar echt veel pauze in zit, eerste anderhalve slag is super krap, zeker als je een ongeluk inrijd zoals afgelopen maandag. Dus rit erna is ook krap, maar he het mag allemaal nog. Ritje naar Apeldoorn, 50 minuten pauze. Ritje terug naar Ede, weer buffertijd en dan nog 2,5 ritje, lees deze slagen is geloof ik anderhalf uur.

Ja deze dienst is heel fijn weg te rijden. En menselijk.
Maar daar staan zoveel diensten tegenover waar 2x 20 minuten pauze in zit (als je die 20 minuten pauze al haalt) Wegens vertragingen etc. Dan ook je eten opwarmen.

En ook ik staak vandaag. En ik staak nog zeker mee, misschien iets minder actief. En heb nog 3 rijdiensten voor ik met vakantie ga en daarna start bij mijn nieuwe werkgever. Ik ga zo niet leuk weg, maar gun mijn collega's een goede CAO waarin ze zich netjes aan de diensten houden en zorgen voor degelijk materiaal.

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:39

Staken an sich ben ik ook helemaal klaar mee maar weet ook dat chauffeurs dat niet voor hun lol doen en hoop dan ook dat ze krijgen wat ze willen. Voor mij als reiziger “ff vervelend” maar ja, het is wat het is. Hoop dat t nut heeft dan is t in elk geval niet voor niks en dat zou fijn zijn.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:43

Ik steun de stakingen beslist, maar dit vind ik wel raar: een van de geplande stakingsdagen is de dag van de verkiezingen. Ongeveer het enige moment dat we echt concreet een verschil kunnen maken tav het openbaar vervoer. https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/354739 ... isch-recht

Ik hoop echt dat de vakbonden dat anders doen, en ook een iets beter verhaal krijgen (verkiezingen vergelijken met een toetsweek is... communicatief niet zo heel erg top.)

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:01

hij vergelijkt niet, hij geeft aan de ene keer is het dit, de andere keer dat. En als Ferry anders met een taxi kan, kan ie dat nu ook. Daarbij kan Ferry ook iemand machtigen of je vraagt natuurlijk gewoon iemand mee. Dat het niet ideaal is snap ik, maar waar een wil is is een weg.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:30

IHN schreef:
hij vergelijkt niet, hij geeft aan de ene keer is het dit, de andere keer dat.


Ja, en die dingen zijn in de verste verte niet te vergelijken, en dus is het een stomme uitspraak. Voor een toetsweek stop je de staking niet, voor een verkiezing, die nota bene rechtstreeks te maken heeft met het onderwerp wel.

Citaat:
En als Ferry anders met een taxi kan, kan ie dat nu ook. Daarbij kan Ferry ook iemand machtigen of je vraagt natuurlijk gewoon iemand mee. Dat het niet ideaal is snap ik, maar waar een wil is is een weg.

Natuurlijk is er een weg. Je vraagt je alleen af - is de vakbond het waard als dit hun houding is ten aanzien van de democratie en inclusie?

Ga er voor het gemak vanuit dat er voor iedere Ferry ook een aantal mensen zijn die geen taxi's kunnen nemen of betalen, die dus sowieso al veel last hebben van de stakingen maar niet genoeg invloed op de maatschappij om belangrijk gevonden te worden, die nu niet kunnen stemmen.

IK vind het in elk geval erg moeilijk om nog veel sympathie te voelen voor een vakbond die zo met mensen omgaat. Ik steun de stakingen, ik vind het OV belangrijk, ik vind dat iedere chauffeur en medewerker een fatsoenlijk loon en fatsoenlijke diensten verdient... maar om zo minachtend om te gaan met het democratische grondrecht om te gaan stemmen, en zo makkelijk iemand als onbelangrijk te zien 'dan neemt ie maar een taxi' in verkiezingen waar OV nota bene een onderwerp is... dat vind ik moeilijk. In andere gevallen zou ik erg geneigd zijn mijn lidmaatschap van de vakbond op te zeggen. En dat wil ik niet, ik wil een vakbond waar je trots op kunt zijn omdat ze fatsoen uitstralen.

(En ik wil buschauffeurs die het werk met mensen leuk vinden, geen chauffeurs die perfect zijn in hun bus van A naar B rijden, maar met regelmaat de mensen overslaan.)

FlubberbootJarig

Berichten: 2938
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:22

Maar waar zijn er dan stembussen die niet lopend of met de fiets bereikbaar zijn? Zelfs mijn kleine dorpje zonder busstop, heeft een stembus.

leintje_

Berichten: 4210
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:42

Flubberboot schreef:
Maar waar zijn er dan stembussen die niet lopend of met de fiets bereikbaar zijn? Zelfs mijn kleine dorpje zonder busstop, heeft een stembus.

Die zijn er vast wel, maar in het artikel staat dat Ferry stemhulp nodig heeft en die zijn er niet op elke locatie. Hij moet dus naar een specifieke locatie en die is lopend wrs niet te bereiken

purny

Berichten: 27564
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:52

Hier in den haag rijdt het streekvervoer gewoon vandaag?

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:53

Vandaag wordt er ook niet gestaakt.
Maandag woensdag en vrijdag aankomende week.

purny

Berichten: 27564
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:06

Michelle_ schreef:
Vandaag wordt er ook niet gestaakt.
Maandag woensdag en vrijdag aankomende week.

Dat stond wel in het nieuws toch
Edit: ik zie nu idd dat het vandaag wel rijd, nog niet wakker dus

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:41

Shadow, ik vind dat je het heel persoonlijk maakt.
1. de verkiezingen gaan over zoveel meer dan alleen het ov.
2. stemmen is een democratisch grondrecht. Maar het ov is er om mensen van a naar b te brengen. Niet om mensen in de gelegenheid te stellen hun democratisch grondrecht uit te oefenen. Daar is het ov niet verantwoordelijk voor. Het is een dienst, geen absoluut recht.
3. Ze zeggen nergens dat ze mensen onbelangrijk vinden. Dit is iets wat jij er aanhangt. En daarnaast is het niet aan de vakbonden om mensen waarde te geven. De vakbonden zijn er voor de chauffeurs. Als je je niet van waarde voelt doordat het ov gaat staken, en je daardoor geen vervoer hebt, heb je een therapeut nodig, geen bus.

Ergens snap ik je punt wel, hoor. Ik zou ook denken: man, staak ff een dag eerder of later, scheelt een hoop gezeur. Maar de argumenten vind ik wel ver gaan. We menen in nederland overal maar recht op te hebben, maar dan kun je ook aan de gang blijven. Waarom wij wel, maar mensen in Afrika niet? Kinderen lopen daar soms uren naar een waterput. Zijn zij dan minder belangrijk dan wij? Natuurlijk niet. Het zijn gewoon omstandigheden. Soms heb je geluk, soms heb je pech. Maar je moet er zelf wat van maken. En als ov niet mogelijk is, dan is het aan jezelf om jezelf belangrijk genoeg te vinden iets anders te regelen. En idd het gaat ws om een enkeling die niet in de buurt kan stemmen. En Ferry is ook nog zelfstandig ondernemer, dus die heeft echt wel contacten, of mogelijkheden er te komen en anders die machtiging.

purny

Berichten: 27564
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:24

Aan de andere kant, als ov op de woensdag gaat staken dan komen we er dus achter hoe het is als er straks helemaal geen ov meer is. En dat zou misschien wel een verschil kunnen maken in het hokje. Maar ik denk niet dat het echt een verschil zal zijn

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:44

IHN schreef:
Shadow, ik vind dat je het heel persoonlijk maakt.


Tsja, mensen die worden uitgesloten en dan te horen krijgen dat ze zelf maar een oplossing moeten zoeken omdat het OV (openbaar vervoer) geen zin heeft om er rekening mee te houden, dat is ook persoonlijk.

Citaat:
1. de verkiezingen gaan over zoveel meer dan alleen het ov.


Klopt. Maar de verkiezingen zijn wel de manier waarop wij als maatschappij ons het meest rechtstreeks uit kunnen spreken over hoe we met het OV omgaan. Voor mensen die het verschil WILLEN maken, is dit de enige rechtstreekse manier om iets te veranderen door politici en politieke partijen kiezen die het OV willen versterken en niet verder onder druk willen zetten. De vakbond zou dat op z'n minst een klein beetje kunnen erkennen, ipv dat onbelangrijk te vinden.

Citaat:
2. stemmen is een democratisch grondrecht. Maar het ov is er om mensen van a naar b te brengen. Niet om mensen in de gelegenheid te stellen hun democratisch grondrecht uit te oefenen. Daar is het ov niet verantwoordelijk voor. Het is een dienst, geen absoluut recht.


Dan ga je eigenlijk dus gewoon mee in de privatisering van het openbaar vervoer: dat het niet zo belangrijk is, niet fundamenteel beschermd moet worden in de maatschappij. Met die houding ondergraaft de vakbond in elk geval hun eigen punt - en dat hebben ze al veel te vaak gedaan. Beetje terug naar de basis over solidariteit en maatschappelijke fundamenten in plaats van een 'dienst' zonder verplichtingen zou goed zijn.

Citaat:
3. Ze zeggen nergens dat ze mensen onbelangrijk vinden. Dit is iets wat jij er aanhangt.


Dat is de uitwerking van de woorden. De vakbondspersoon zegt 'dan zijn er weer toetsweken, dan weer verkiezingen, er is altijd wel wat.' Dan draag je met die woorden wel uit hoe je de verkiezingen inschat: als iets dat je kunt vergelijken met toetsweken als ongemak. Als er daarna mensen zeggen 'dan neem je maar een taxi of dan los je het zelf maar op want wij gaan het in elk geval niet doen' dan is het echt behoorlijk duidelijk hoe je aankijkt tegen de positie van mensen met een beperking, namelijk als iets wat ze zelf maar uit moeten zoeken.

Voor de mensen die daar steeds weer tegenaanlopen is dat alleen wel degelijk persoonlijk.

Citaat:
En daarnaast is het niet aan de vakbonden om mensen waarde te geven.


Hmmm, dan verloochent de vakbond een aantal hele belangrijke dingen uit hun eigen geschiedenis. Zorgelijk.

Citaat:
Ergens snap ik je punt wel, hoor. Ik zou ook denken: man, staak ff een dag eerder of later, scheelt een hoop gezeur. Maar de argumenten vind ik wel ver gaan. We menen in nederland overal maar recht op te hebben, maar dan kun je ook aan de gang blijven.


Nee. De verkiezingen zijn ongeveer het enige dat ik kan verzinnen dat qua belang de vakbond overstijgt. Verder niet. Je 'blijft' dus niet aan de gang, er is gewoon een hele duidelijke, concrete reden om hiervoor een uitzondering te maken.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:57

Shadow, de verkiezingen zijn het enige wat jij kunt bedenken. Maar iemand die zijn herexamen niet kan bereiken en daardoor zakt zal daar anders over denken. En met hwt zelf oplossen bedoel ik niet:laat maar stikken. Juist niet!! Als Ferry bij mij in de straat zou wonen zou ik hem met liefde naar dat stemhokje brengen. En ik vind eigenlijk dat dat een veel groter verschil zou kunnen maken dan de verkiezingen. Gewoon zorgdragen voor elkaar, verantwoordelijkheid voelen voor elkaar. Niet alles bij de overheid neerleggen. En die privatisering is nou eenmaal een feit. Ook dat is ontstaan door de keuzes vd bevolking. En daar hoort dus dit soort gedoe bij. En de vakbonden zonn nooit geweest om mensen waarde te geven. De vakbonden dienen om de belangen van de aangesloten leden te behartigen. Niet die vd hele bwvolking.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:20

IHN schreef:
Maar iemand die zijn herexamen niet kan bereiken en daardoor zakt zal daar anders over denken.


Wat een vreemd idee? Ik snap dus echt niet waarom je bijvoorbeeld aanneemt dat ik nooit negatieve gevolgen van een staking heb gehad. Zeker wel. En nooit heb ik het idee dat stakingen daarom onterecht zijn - maar wel als ze de verkiezingen belemmeren. Dit is echt niet zo willekeurig als het lijkt.

Citaat:
En met hwt zelf oplossen bedoel ik niet:laat maar stikken. Juist niet!! Als Ferry bij mij in de straat zou wonen zou ik hem met liefde naar dat stemhokje brengen. En ik vind eigenlijk dat dat een veel groter verschil zou kunnen maken dan de verkiezingen.


Nee, dat is echt ondermijning van een rechtstaat. Dan maak je alles persoonlijk, alles liefdadigheid, alles subjectief en afhankelijk. De kracht van een democratische rechtstaat is nou juist dat er ook een heleboel is wat niet per individu van het lot of toeval afhankelijk is, maar dat er een brede basis is die voor iedereen geldt. Dat is zo'n belangrijk onderdeel geweest ook van de geschiedenis van vakbonden en waarvoor ze hebben gestreden en waarom ze zijn ontstaan.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:29

Voor context. Een tijdje terug staakte het leerlingenvervoer. Dat betekent dat leerlingen met beperkingen, onder andere in het speciaal onderwijs, niet naar school konden. Er is een leerling die dagelijks met de taxi naar school moet, die toen een petitie heeft opgezet om die staking te stoppen, omdat hij al zo ontzettend veel school gemist had, net als vrijwel alle leerlingen die van het leerlingenvervoer gebruik maken. Veel leerlingen hebben ernstig last van de problemen: paniekaanvallen door de onduidelijkheid en stress.

Ik ben toen tegen die leerling ingegaan, omdat ik staken zo belangrijk vind. Ik heb geprobeerd om uit te leggen waarom het staken juist ook ging om de leerlingen, en dat het belangrijk is om als chauffeurs en leerlingen/ouders naast elkaar te staan en niet tegenover elkaar.

En dat terwijl ik dus weet hoeveel leed het geeft als er gestaakt wordt. Ik ben dus beslist niet iemand die iedere week een ander excuus heeft waarom er niet gestaakt wordt.

IK kan inderdaad alleen de verkiezingen bedenken. Omdat de verkiezingen uiteindelijk de basis zijn van ons hele staatsbestel. En dat is ongeveer het enige waar je dus niet zomaar aan moet tornen, en al helemaal niet als het je alleen maar gaat om je eigen salaris en arbeidsvoorwaarden. Die zijn belangrijk genoeg, maar wel echt minder belangrijk dan de verkiezingen, die om iedereen gaan. Daar heb je buiten te blijven. Staak de rest van de week, doe de weekenden erbij, allemaal prima, maar de verkiezingen horen voor te gaan.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 16:50

Shadow, ik volg je niet meer? Je maakt echt heel veel aannames. Waar lees je dat ik aanneem dat jij nooit negatieve gevolgen van een staking heb gehad? Dat zeg ik nergens.
Wat ik bedoel te zeggen is dat voor jou geld dat een verkiezing het enige is waarom er niet gestaakt moet worden op die dag. Maar dit is iets wat jij persoonlijk vind, en geen feit. Gezien de over het algemeen beste lage verkiezingsopkomst, zeker voor provinciale staten, zullen heel veel mensen het niet met je eens zijn.
En de rechtsstaat is niet gebaseerd op het ov. Mensen mogen stemmen en kunnen stemmen. Zoals ik al zei:je kunt iemand machtigen, taxi, meerijden. En er is echt maar een heel klein deel die net als Ferry verder zal moeten. Een behoorlijk deel daarvan kan ws nieteens met het ov, maar heeft bv gemeentetaxi. Ik vind dat je iets wat echt niet zo groot is nu heel groot maakt.

Het is een recht om te stemmen. De overheid doet er al heel veel aan om dat voor iedereen mogelijk te maken. Het ov is geprivatiseerd, dus oom hetgeen je zegt over ondermijning vd rechtstaat klopt niet. Het ov is een commercieel bedrijf. Dit is zo geworden door de keuzes van het volk. Die afhankelijkheid is er daarmee al. Er is geen verschil tussen een afhankelijkheid van ov of van taxi of vriendendiensten. Behalve dan in prijs, maar dat is wat je het waard vind.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:45

IHN schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat voor jou geld dat een verkiezing het enige is waarom er niet gestaakt moet worden op die dag. Maar dit is iets wat jij persoonlijk vind, en geen feit.


Dat is dus precies waar ik op reageer: dat je doet alsof dit slechts een persoonlijke opvatting is van mij.

Er is wel degelijk best een sterke reden om democratische verkiezingen duidelijk boven een staking te plaatsen, en vrijwel alle andere gelegenheden eronder: omdat dat de staatsvorm is die wij als maatschappij hebben gekozen. En als je doet alsof dat maar een persoonlijk ideetje van mij is, doe je de werkelijkheid echt tekort.

Je impliceert bovendien wel degelijk dat mijn mening anders zou zijn als ik zelf een toetsweek zou hebben en de negatieve gevolgen voor mij waren. En daarop kan ik zegen: dat is niet zo. Die negatieve gevolgen heb ik zelf ook gedragen, en dat verandert mijn mening niet. Want er is een groot, gigantisch verschil tussen persoonlijke gevolgen of de gevolgen voor ons democratische bestel, waar verkiezingen de basis zijn.

Citaat:
Gezien de over het algemeen beste lage verkiezingsopkomst, zeker voor provinciale staten, zullen heel veel mensen het niet met je eens zijn.


Tsja, dat is jammer, maar... hoe is dat relevant? Het gaat juist om de mensen die wel komen. We hebben de democratie, en die is belangrijk, en als mensen geen zin hebben om daar iets voor te doen is dat jammer en zorgelijk, maar zolang het hun eigen keuze is, is het wat het is. Maar het is iets heel anders als het een gevolg is van handelingen van anderen. Het niet beschikbaar zijn van OV is iets wat invloed heeft. Daarom staken jullie, en terecht. En daarom hoort die staking niet thuis op de dag van de verkiezingen.

Citaat:
En de rechtsstaat is niet gebaseerd op het ov. Mensen mogen stemmen en kunnen stemmen.


Nee dus, toegankelijkheid is relevant.

Citaat:
Zoals ik al zei:je kunt iemand machtigen, taxi, meerijden.


Drie interessante mogelijkheden die nadrukkelijk NIET de basis bieden van open verkiezingen. Machtigingen zijn prima hoor, als je ervoor kiest. Goede verkiezingen zijn erop gebaseerd dat iedereen toegang krijgt om zelfstandig, ongecontroleerd en anoniem zijn eigen stem uit te brengen. Afhankelijkheid van anderen doorbreekt het stemgeheim. Prima als je ervoor kiest maar geen oplossing om het stemgeheim te waarborgen voor iedereen. Taxi's zijn lang niet altijd zomaar beschikbaar en daarmee geen oplossing. Zeker de gemeentetaxi's. Die moeten zelf staken om niet geheel in de verdrukking te komen.

Citaat:
Het ov is een commercieel bedrijf. Dit is zo geworden door de keuzes van het volk. Die afhankelijkheid is er daarmee al. Er is geen verschil tussen een afhankelijkheid van ov of van taxi of vriendendiensten. Behalve dan in prijs, maar dat is wat je het waard vind.


En dan zou je een heel klein beetje verschil kunnen maken, en dan kies je er als vakbond voor om je zo op te stellen? Ik vind het echt onbegrijpelijk, zo dom. Je zou extra draagvlak kunnen krijgen, maar kiest ervoor om je net zo dogmatisch op te stellen als de private bedrijven zelf? Terwijl je weet dat je mensen die voor het ov zijn meer schaadt en meer belemmert tijdens de verkiezingen dan mensen die niets met het ov te maken hebben? Ik snap dat niet. Dat lijkt me een enorm ondoordachte keuze.

Maar inderdaad: het is maar wat je het waard vindt. De vakbond maakt nu luid en duidelijk dat ze het proces van verkiezingen blijkbaar niet zoveel waard vindt. Ik vind dat iets waar ze zich voor zouden moeten schamen.