Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:29

Shadow, ik ben met je eens dat ik het ook geen verstandige keus vind, hoor. Laat dat duidelijk zijn.

Ik heb gewoon wat moeite met het feit hoe je het openbaar vervoer hiervoor verantwoordelijk maakt.
Dan zou het dus eigenlijk ook gewoon gratis moeten zijn op die dag.
En de bussen moeten langs huizen rijden van mensen die niet naar de bushalte kunnen komen.
Want wat als je geen geld meer hebt voor een busticket? Of bejaard bent en 100 m lopen naar bushalte is echt te ver?
Je KUNT het nooit voor iedereen toegankelijk maken.

Ik ben het net je eens dat verkiezingen boven al het andere staan,althans. Het IS gewoon een persoonlijke opvatting, naar wel 1 die ik met je deel en ik denk met mij een groot deel van de be oljing.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat het ov verantwoordelijk is voor het voorzien vd toegankelijkheid. TENZIJ de overheid het ov gratis maakt en ze ervoor betaald (we betalen dan als bevolking in de vorm van belastingen het vervoer vd mensen die anders niet kunnen komen). Dan vind ik het een ander verhaal. En het is nu gewoon zo dat vakbonden en ov leiding het niet eens worden.. tja, dan is er in nl een stakingsrecht en ook dat is verankerd in het grondrecht.

En nognaals:ik impliceer niks. Het rnige wat ik impliceer is dat iemand anders er anders over kan denken. Ik doe geen enkele uitspraak over hoe jij daarin staat, en vind het vervelend dat je me dat in de mond blijft leggen.

laten we het erop houden dat ik het in zoverre met je eens ben dat ik de stakingsdag niet handig gekozen vind.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:08

IHN schreef:
Ik heb gewoon wat moeite met het feit hoe je het openbaar vervoer hiervoor verantwoordelijk maakt.


Ik vind vooral dat de vakbond wel hun eigen verantwoordelijkheid moet dragen. Zij maken de keuze voor die stakingsdag. Dat kan ook anders.

Citaat:
Dan zou het dus eigenlijk ook gewoon gratis moeten zijn op die dag.


Geen gek idee overigens. Maar misschien niet per se op verkiezingsdag, want het neigt snel naar het beinvloeden van de verkiezingen. Ik ben in elk geval wel heel blij met de initiatieven die er zijn om OV op een aantal plekken en voor sommige doelgroepen gratis te maken.

Citaat:
En de bussen moeten langs huizen rijden van mensen die niet naar de bushalte kunnen komen.


Toegankelijkheid van de omgeving via het OV vind ik in elk geval heel belangrijk, en daar heb ik me (naar vervoerbedrijf, gemeente en provincie) ook inderdaad over uitgesproken. Op sommige plekken worden de afstanden tot bushaltes behoorlijk groot en dat heeft maatschapppelijke gevolgen.

Dat is alleen bij de staking minder relevant, maar op z'n minst moet iedereen de kans hebben om zich daar via toegankelijke verkiezingen over uit te spreken.

Citaat:
Ik ben het er alleen niet mee eens dat het ov verantwoordelijk is voor het voorzien vd toegankelijkheid.


Mede-verantwoordelijk. Blokkades of ingrijpende afsluitingen zouden ook niet kunnen. Een Vuelta bijvoorbeeld zou je m.i. ook echt niet samen kunnen plannen, veel te ingrijpend. Het openbaar vervoer hoeft niet nu ineens verantwoordelijk te worden voor verbindingen die ze anders nooit doen, maar het platleggen van normale verbindingen tijdens verkiezingen is wel een probleem. En daar heeft de vakbond een keuze in.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:11

Stembureau is meestal dichterbij dan een bushalte

Kairos
Berichten: 2733
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:09

Metro’s die nooit op tijd rijden, die ene keer dat ze wel aansluiten op elkaar en op mijn bus, is de ene metro te laat, waardoor je je aansluiting mist. Of ze vallen zoals laatst met regelmaat uit, heb je echt niks aan.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:47

Collega's in Apeldoorn waren er klaar mee en hebben de directie op het matje geroepen door alle bussen stil te zetten. Reden: de aangepaste diensten waren niet conform de toegezegde afspraken. Zo blijkt maar weer dat dit soort dingen echt in de CAO moet worden vastgelegd want werkgevers nemen er een loopje mee.

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:53

*valt binnen*

Voor een trip naar Lille wil ik treintickets reserveren voor een vriendin en mijzelf. Zij komt uit een ander deel van Nederland, maar ik kan bij boeken slechts één beginstation opgeven. Hier zou ik het station kunnen invoeren vanwaar we samen reizen, maar wanneer ik de ticketprijzen vergelijk is Wolvega - Lille even duur als Rotterdam CS - Lille. Ik zou dus een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik voor het traject Wolvega - Rotterdam CS een apart treinkaartje zou kopen. Apart boeken betekent echter dat we in de TGV waarschijnlijk geen zitplekken naast elkaar hebben.
Wanneer ik de klantenservice vraag naar de opties, komen zij echter ook niet verder dan deze twee. Vanaf Rotterdam CS boeken en voor de weg daarheen apart kaartjes kopen, wat betekent dat we duurder uit zijn, of apart reserveren en er genoegen mee nemen dat we niet naast elkaar zitten. Beetje magertjes hoor.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:36

Ja, beetje jammer dat dat soort opties in 2023 nog steeds ingewikkeld zijn.

Maar de TGV komt toch langs Rotterdam? Geeft 2 tickets vanaf Wolvega dan niet wat je wilt?

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:44

Had ik zelf nog niet aan gedacht. Als we binnen Nederland over hetzelfde traject naar Rotterdam CS zouden reizen was dat wellicht nog een optie geweest, maar dat is helaas ook niet het geval. Weet dus niet of ze dat accepteren, mochten we worden gecontroleerd.

ontherun
Berichten: 4970
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:49

En gewoon vanaf Rotterdam beide tickets boeken, en een losse voor jou alleen vanaf jou vertrek station? Dan heb je beide reizen vanaf Rotterdam, en binnen NL is het toch makkelijk een los kaartje kopen.

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:01

Het punt is dus dat een los kaartje kopen binnen Nederland €60,- extra kost voor een retourtje. Apart genoeg kost een kaartje Wolvega - Lille namelijk evenveel als een kaartje Rotterdam CS - Lille. Een los kaartje kopen voor het traject Wolvega - Rotterdam CS betekent dus flink wat extra kosten. De logica daarvan ontgaat me volledig, maar dat is wel de praktijk. Anders was dat inderdaad een goede optie geweest.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:11

De logica daarvan is dat de prijs berekend wordt over de kortst mogelijke reis in kilometers. En die is vanaf die afstand ongeveer gelijk, en dus is de prijs van een kaartje ook ongeveer gelijk. Je reist namelijk ook beiden een verschillend traject, wat berekend is op de kortst mogelijke route.

De goedkoopste optie is dus idd beiden apart boeken en als je samen wilt reizen, een apart kaartje Wolvega Rotterdam kopen.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 10-03-23 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:16

En twee kaartjes van Wolvega naar Lille en dan voor je vriendin een apart kaartje van haar beginstation naar Rotterdam Centraal? Of woont je vriendin ook nog een heel eind van rotterdam C. af waardoor je dan hetzelfde probleem hebt als met een los kaartje Wolvega - Rotterdam?

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:19

Anne_GTI schreef:
Collega's in Apeldoorn waren er klaar mee en hebben de directie op het matje geroepen door alle bussen stil te zetten. Reden: de aangepaste diensten waren niet conform de toegezegde afspraken. Zo blijkt maar weer dat dit soort dingen echt in de CAO moet worden vastgelegd want werkgevers nemen er een loopje mee.

En vergeet de staat van de bussen niet! De collega's komen kreunend en kreupel de bus uit omdat onderandere de stoel scheef staat en de bus naar rechts trekt. Maar volgens de directeur is er niets aan de hand |o

ontherun
Berichten: 4970
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:24

Chanen schreef:
Het punt is dus dat een los kaartje kopen binnen Nederland €60,- extra kost voor een retourtje. Apart genoeg kost een kaartje Wolvega - Lille namelijk evenveel als een kaartje Rotterdam CS - Lille. Een los kaartje kopen voor het traject Wolvega - Rotterdam CS betekent dus flink wat extra kosten. De logica daarvan ontgaat me volledig, maar dat is wel de praktijk. Anders was dat inderdaad een goede optie geweest.


Dan inderdaad 2 keer wolvega-lille doen? Als het qua prijs niet uitmaakt zou ik daarvoor kiezen denk ik. De prijzen, en vooral de verschillen, zijn soms inderdaad wel vrij frustrerend ja...

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:34

Duidelijke uitleg Avalanche! Dank je wel.

Wat ik me bij twee kaarten Wolvega - Lille afvraag is juist weer of ze niet moeilijk gaan doen op het traject Leiden - Rotterdam CS, omdat je daarbij over een andere lijn reist dan wanneer je vanuit Wolvega naar Rotterdam CS reist. Wellicht denk ik daar ook wel te moeilijk over, als het qua prijs toch allemaal geen klap uitmaakt, maar wil ook geen risico lopen.

Foaly

Berichten: 4963
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:39

Zolang je vanuit Wolvega gezien nog voor Rotterdam bent en niet via Den Bosch oid gaat, denk ik niet dat ze daar moeilijk over gaan doen hoor. Het is misschien niet de kortste route, maar geen heel onlogische dus een beetje conducteur zal het al gauw prima vinden :)

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:46

Ik zou als ik jullie was, beiden gewoon met een OV-chipkaart naar Rotterdam reizen, en vanaf daar een kaartje boeken. De beste optie is om dat online te doen, omdat je dan ook voor 2 personen kunt boeken, en de keus hebt uit meerdere reizen, dus ook voor jullie de meest comfortabele kunt kiezen.

Vanuit Leiden kun je rechtstreeks naar Rotterdam, en vanuit Wolvega moet je 1 keer overstappen op Steenwijk. Maar je kan dan het beste een OV-chipkaart kopen en gewoon per reis betalen, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je retourtjes koopt. Die haal je voor 7,50 uit een automaat en is 5 jaar geldig.

Ik heb even voor je gekeken en de snelste (en leukste) optie is om met de Thalys naar Antwerpen te gaan of Parijs, en daar (la Gare du Nord) over te stappen op de TGV naar Lille. De andere mogelijkheden zijn namelijk ook wel te boeken, maar dan moet je 3 of 4x overstappen nog, en dat is niet heel fijn.

Dus dat is wat ik jullie zou aanraden, dan hoef je ook neit perse in een vooraf geboekte trein te zitten binnen Nederland, en je bent wat flexibeler.


Foaly schreef:
Zolang je vanuit Wolvega gezien nog voor Rotterdam bent en niet via Den Bosch oid gaat, denk ik niet dat ze daar moeilijk over gaan doen hoor. Het is misschien niet de kortste route, maar geen heel onlogische dus een beetje conducteur zal het al gauw prima vinden :)

Met een OV-chipkaart zijn ze daar idd wel flexibel in, met een kaartje helaas niet.

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:54

Chanen schreef:
Duidelijke uitleg Avalanche! Dank je wel.

Wat ik me bij twee kaarten Wolvega - Lille afvraag is juist weer of ze niet moeilijk gaan doen op het traject Leiden - Rotterdam CS, omdat je daarbij over een andere lijn reist dan wanneer je vanuit Wolvega naar Rotterdam CS reist. Wellicht denk ik daar ook wel te moeilijk over, als het qua prijs toch allemaal geen klap uitmaakt, maar wil ook geen risico lopen.


Dan zou ik een los kaartje bijkopen (of gewoon inchecken met een OV eigenlijk, en op rotterdam weer uitchecken. Er staan paaltjes op het perron waar je uit kan checken als je overstapt op een internationale trein als het goed is) voor dat stukje leiden-rotterdam naast de kaartjes wolvega-rotterdam, dan heb je gewoon voor elk deel van je reis een geldig kaartje.

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:59

Precies :j dat werkt het beste. Die staan ook op de perrons waar de internationale treinen vertrekken :)

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:00

@Avalanche: Een OV-chipkaart hebben we allebei wel, maar ik vind €60,- extra betalen op een reis die je ook voor €100,- kunt maken nogal gortig.

In dat geval is voor beiden vanaf Wolvega boeken en een los kaartje voor het traject Leiden - Rotterdam CS kopen denk ik nog de beste optie. Kost nog steeds extra, maar tenminste niet zoveel als Wolvega - Rotterdam CS en je reist in elk geval op het hele traject met een geldig vervoersbewijs.

Dank in elk geval voor het meedenken!

Avalanche

Berichten: 16272
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:07

Graag gedaan, en nogmaals, als je vragen hebt, of problemen met boeken, vraag vooral :)

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:33

alex66 schreef:
Anne_GTI schreef:
Collega's in Apeldoorn waren er klaar mee en hebben de directie op het matje geroepen door alle bussen stil te zetten. Reden: de aangepaste diensten waren niet conform de toegezegde afspraken. Zo blijkt maar weer dat dit soort dingen echt in de CAO moet worden vastgelegd want werkgevers nemen er een loopje mee.

En vergeet de staat van de bussen niet! De collega's komen kreunend en kreupel de bus uit omdat onderandere de stoel scheef staat en de bus naar rechts trekt. Maar volgens de directeur is er niets aan de hand |o


Klopt, ik kan regelmatig niet slapen van de pijn in mijn lijf na een dag werken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8364
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:23

Het is echt zo'n drama daar inderdaad. Groot gelijk dat ze die bussen aan de kant hebben geknald. Toezeggen dat het per 5 maart beter gaat worden in de dienstregeling en dan puntje bij paaltje pas per mei :n
Precies de reden dat dit soort dingen in de CAO moeten. Dus bedankt EBS voor dit mooie voorbeeld _O-

Hier ook 4 van die elektrische krengen, die zijn van dezelfde serie maar nog nooit door een verbeterstraat geweest. Pfoe wat zijn die rot om mee te rijden.
Onze Setra's trekken nu allemaal naar rechts, aan het einde van een dienst tintelt mijn arm helemaal. Zonder stakingsdagen had ik mezelf ziek moeten melden. Zo treurig dat het zo gaat want het is zo'n fijn beroep.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:18

Dat soort misstanden verdienen ook echt zoveel meer aandacht - als reiziger weet ik echt niet wat er allemaal speelt. Maar fatsoenlijk materieel waar je niet met pijn vanaf komt lijkt mij een belangrijk uitganspunt.

x_Jeanine_x

Berichten: 9096
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 19:36

Anne_GTI schreef:
Collega's in Apeldoorn waren er klaar mee en hebben de directie op het matje geroepen door alle bussen stil te zetten. Reden: de aangepaste diensten waren niet conform de toegezegde afspraken. Zo blijkt maar weer dat dit soort dingen echt in de CAO moet worden vastgelegd want werkgevers nemen er een loopje mee.



Ik vond het een hele mooie terechte actie! Nu hopen dat het iets opleverd!
Gaf wel gave beelden, die ik gezien heb!
Morgen heb ik mijn laatste dienst op de bus! En dan in april naar de trein! Op naar nieuwe ervaringen!