Narcisme is 'ineens' overal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Narcisme is 'ineens' overal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 11:48

Iets wat me enorm opvalt en waarvan ik me afvraag waar de oorzaak ligt: bij een conflict tussen mensen wordt tegenwoordig niet zelden met de term narcisme gegooid.

- mijn ex is een narcist
- mijn moeder is een narcist
- mijn baas is een narcist
- mijn schoonvader is een narcist
- etc

Zijn er dan echt zoveel narcisten onder ons?
Op basis waarvan (ver)oordelen/diagnosticeren we mensen zo snel?
En wat is het voordeel om een ander waar we mee in conflict zijn in dat hokje te stoppen, op basis van een onderbuikgevoel?

Ik ben benieuwd of dit jullie ook opvalt en de gedachten van anderen hierover.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Narcisme is 'ineens' overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:50

Mensen zijn soms ook gemeen. Maar dat willen mensen niet inzien dus noemen ze die persoon maar een narcist.

Ik vind er wat van.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Narcisme is 'ineens' overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:54

Ik denk ook dat nu er vrijer over gesproken kan worden, mensen sneller aangeven dat iemand een narcist is of kan zijn. "Vroeger" wist je wel dat er iets mis was, werd iemand 'egoïstisch' of, in geval van mannen een 'chauvinist' genoemd. Tegenwoordig is duidelijk dat narcisme bestaat en durven veel meer mensen dat te zeggen. Dus, wellicht zijn er niet meer narcisten, waren ze er altijd al, maar wordt het nu eerder en gemakkelijker benoemd.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Narcisme is 'ineens' overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:59

Mijn vader is officieel gediagnosticeerd narcist. Mijn moeder niet maar het staat wel in psychologische rapporten.

Ik vind er desondanks (of misschien juist daardoor) wat van dat er zo mee gesmeten wordt tegenwoordig. Het is een persoonlijkheidsstoornis. Je kunt het niet zo makkelijk op iemand plakken als bijvoorbeeld gewoon egoïsme of egocentrisch zijn.

Ik denk dat veel mensen gewoon niet weten waar ze het over hebben als ze het woord "narcist" gebruiken.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:01

Ach, in mijn tijd sprak men over Eppo´s (Eppo was in een TV serie een man die mentaal achter was) en later was het schizofreen en nog later autist. Men zoekt scheldwoorden om iemand omlaag te halen, die niet altijd kloppen met de werkelijkheid.
Dit gezegd, natuurlijk bestaan er best veel narcisten, maar niet elke vorm van narcisme is even kwalijk.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:02

Mij valt het ook op en ik stoor me er ook aan. Ik denk echt niet dat er zoveel mensen zijn die een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben en gooi zelf ook niet met die term.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het is omdat het nu duidelijk is dat het bestaat. Het zal wel meespelen, maar de meeste mensen over wie dat gezegd wordt hebben die diagnose niet gekregen en ik blijf het aan professionals vinden om die diagnose toe te kennen.
Ik heb de vraag of bepaalde mensen narcistisch zijn ook al gekregen, maar weiger dat te bevestigen of ontkennen omdat ik het niet aan mij vind om anderen te diagnosticeren.
Ik denk dat de term ook ten onrechte vaak gebruikt wordt.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 12:05

Dat zou kunnen Agossie dat er meer kennis is en mensen het daardoor eerder zien of herkennen. Maar zoals xPabloBokt aangeeft is het wel een persoonlijkheidsstoornis. Zou die dan niet gediagnosticeerd moeten zijn voor je zoiets zegt over iemand?

Mensen kunnen natuurlijk ook gewoon in conflict zijn met elkaar omdat er dingen stuk zijn gegaan, omdat je elkaar niet ligt oid. Omdat dat soms nu eenmaal gebeurd tussen mensen. Is het dan niet ongepast om met diagnoses te strooien?

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Narcisme is 'ineens' overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:08

Dat is toch hetzelfde met ADHD/ADD/Etc? Vroeger was een kind gewoon erg druk, nu heeft zo ongeveer elk kind het stempeltje. Weet niet of het inderdaad gewoon gemakzucht is, of dat de medische kennis een stuk beter is en dingen daardoor ook sneller herkend worden.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:13

Er is denk ik een groep mensen die de term narcisme op een manier waar ze eigenlijk 'egoïstisch' bedoelen. Beetje op dezelfde manier waarop mensen zichzelf 'een autist' of 'ocd' noemen als ze iets netjes op een rijtje willen hebben liggen.
Dat is mijn idee.
Ik denk niet dat zo veel mensen daadwerkelijk (gediagnosticeerd) narcisme hebben; (de getallen die je vind variëren tussen de 0,5-6% van de Nederlandse bevolking). Mogelijk wel vaker dan vroeger omdat er nu gewoon meer diagnostiek plaatsvindt dan vroeger (zoals Yv_ aanhaalt). Het daadwerkelijk aantal (ongediagnosticeerde) narcisten zal misschien wel hoger liggen; narcisten zullen vanuit zichzelf minder vaak bij een psycholoog terecht komen dan mensen met een andere persoonlijkheidsstoornis tenzij er ook andere problematiek speelt.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:14

Mars schreef:
Zijn er dan echt zoveel narcisten onder ons?
Op basis waarvan (ver)oordelen/diagnosticeren we mensen zo snel?
En wat is het voordeel om een ander waar we mee in conflict zijn in dat hokje te stoppen, op basis van een onderbuikgevoel?

Ik ben benieuwd of dit jullie ook opvalt en de gedachten van anderen hierover.


- Een narcistische persoonlijkheidsstoornis komt voor bij 0,1 tot 6% van de mensen in de algemene bevolking.
- Als je iemand diagnosticeert, invalideer je de rol van diegene. Alles wat hij/zij zegt of doet verliest betekenis, omdat het gewijd wordt aan iets dat mis is met hem/haar.
- Het voordeel: Gedrag/argumenten oid van de ander zijn ineens invalide. Diegene is immers niet in staat om zich "normaal" te gedragen en heeft per definitie ongelijk. Je kunt dan het gevoel hebben dat je eigen gedrag/argumenten beter gerechtvaardigd zijn, maar dat is een onterechte gevolgtrekking. Dit soort uitvluchten (een ander diagnosticeren terwijl je daarvoor niet bevoegd bent) is een teken van onvrede over zwakte/onmacht/onderdanige positie. Als iemand een discussie/conclusie/etc niet kan winnen op basis van rationaliteit en onderbouwing volgt dit als plan B.

Narcisme zie je op fora veel terugkomen, maar bijv. niet-gediagnosticeerd ASS/ADHD/borderline/hoog sensitiviteit ook.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 27-11-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:15

Ik dacht vanmorgen net hetzelfde :')
Feit is natuurlijk dat je op internet meestal maar 1 kant van het verhaaltje leest.
De ' zus-narcist ' , ' vader-narcist ' , ....komt nooit aan het woord op de meeste fora :+
En net zoals met veel ' zelfgestelde diagnoses ' , komt het uiteraard ook lekker dramatisch over, en dat is toch ook vaak de bedoeling tegenwoordig.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:16

Oh ik deel die ergernis.

Mijn probleem ermee is ook dat er mensen zijn zonder persoonlijkheidsstoornis, die zich stelselmatig schuldig maken aan mishandeling en geweld en psychologische en emotionele mishandeling, en mensen die gediagnosticeerd zijn met NPS, die hun best doen om niemand schade te doen, maar er vooral zelf onder lijden.

En wat je ziet is dat mensen die vreselijke dingen doen en schade aanrichten worden goedgepraat want hij/zij heeft een stoornis, en kan het dus eigenlijk ook niet helpen.

Dus ja, ik vind daar wat van.

@Doubtless: jij zegt het beter dan ik.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:29

Mensen willen vooral graag geloven dat de perfecte mens bestaat. En iedereen die afwijkt is een autist. In bepaalde zin geen slechte ontwikkeling het geeft de mogelijkheid om gepersonaliseerde begeleiding te geven aan wat die specifieke persoon lastig vind.

De ellende met narcisten is echter dat zij een target "supply" hebben en niemand die dat weet behalve de target zelf. Achteraf wordt er vaak pas toegegeven door het slachtoffer dat de relatie niet oke was.
Mijn vader is wel echt de definitie van een narcist en mijn moeder is compleet gebrainwashed. Ik heb daarom ook de keuze gemaakt om mezelf te distantiëren van mijn familie.

Een narcist is wel iets meer dan alleen een beetje egocentrisch. Hij maskeert alles voor de buitenwereld. In het geval van mijn vader moest onze familie eruit zien als het perfecte gezin voor de buitenwereld met keurig opgevoedde kinderen zodat mijn vader weer op zijn troon gezet kon worden dat ie het allemaal goed geregeld had. Echter als wij iets deden wat hem niet aanstond kregen we achter gesloten deuren er van langs. Of psychologische mishandeling dmv opsluiting in de slaapkamer voor niet legitieme reden en het weinig tot niet troosten van ons als we iets ergs meegemaakt hadden. Goede emotie regulatie hebben we dus niet geleerd. Het kleine beetje liefde wat wij als dochters gehad hebben in onze jeugd kwam bij mijn moeder vandaan.

Maar zij raakte steeds angstiger om alleen te zijn. Durfde steeds minder voor zichzelf te kiezen. En nog minder voor ons welzijn.

Vrienden had mijn vader al nauwelijks en op een zeker punt helemaal niet meer.

Mijn vader was een goede ondernemer. Daar blonk hij in uit. Zijn zakelijke partners hadden geen probleem met hem. Maar prive ? Hij dreef ons gek. Bij mij is hij ooit eens zo lang door blijven gaan met sarren en treiteren dat ik een mes van tafel pakte om hem om van mij af houden. Pas toen voel er een kwartje dat ik niet langer geschikt was voor zijn ideaal beeld. En was echt letterlijk niks wat ik nog deed in zijn ogen oke. Alles werd of genegeerd ( goede prestaties)of afgestraft ( maakt niet uit hoe klein de misstap was).

Wij als dochters leverde hem niet langer aanzien op en dat was niet oke in zijn hoofd. Sprak je hem er op aan? Dan weigerde hij mee te werken of te erkennen wat ie fout heeft gedaan . Tot op de dag van vandaag....

Dat is narcisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:31

Voor mij momenteel een hot item want ik kom net uit een relatie met een narcist. En ook al ben ik geen psycholoog, ik durf de stempel wel te zetten. Ik herken er enorm veel van, maar zag dit pas achteraf.. Ik kan nu heel veel dingen beter plaatsen en begrijpen, dus in die zin helpt het mij. In een ruzie heeft hij het mij ook ooit voor de voeten gegooid, toen noemde hij zichzelf een narcist en ontkende ik het juist omdat ik het niet had herkent bij hem (open narcisme vs verborgen narcisme..)

Wat ik heel erg herken:
-Lovebombing, de 1e 2-3 maanden alle liefde en aandacht en ineens werd er een muur opgetrokken en was ik geen prioriteit meer
-Gaslighting "Je maakt van een mug een olifant" "Er gaan mensen dood en jij maakt je druk om.."
-Als ik boos was op hem om iets maakte hij dat klein/belachelijk en uiteindelijk werd hij zelfs boos op mij
-Driftbuien en daarbij dingen stukmaken/-gooien/-slaan (nooit naar mij of andere mensen overigens, ik heb me nooit onveilig gevoeld)
-Altijd het slachtoffer van alles en iedereen
-Enorm onzeker en onredelijk jaloers
-Mensen afzeiken en belachelijk maken, grapjes maken ten koste van andere mensen
-Altijd kritiek en commentaar, je kon 100 dingen voor hem doen, 99 dingen waren goed, maar op 1 'fout' kwam steevast kritiek
-Liegen, heel veel liegen..

In het einde van onze relatie kwam het heel duidelijk naar voren. Hij heeft mij bedonderd, daar heb ik hem op betrapt en mee geconfronteerd, maar ik ben degene die zijn hart heeft gebroken en "als ik er niet achter was gekomen was er niks aan de hand geweest" Oftewel hij is het slachtoffer, hij zegt ook tegen iedereen dat ik bij hem weg ben gegaan, maar zijn aandeel daarin zegt ie niks over.

En ik vind het oprecht heel erg voor hem, want hij is ook maar een product van zijn opvoeding. Heeft een slechte jeugd gehad ed.. Verder heeft hij namelijk een enorm goed hart en is het in de basis echt een goede man.. Helaas wil hij geen hulp.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:38

Dat valt mij ook op inderdaad.
Iedereen strooit met de term terwijl er (godzijdank) echt niet zoveel narcisten rondlopen.
Mijn idee is dat veel toxisch gedrag al snel op een stoornis oid gegooid wordt omdat mensen graag labels plakken om dingen behapbaar of verklaarbaar te maken in hun eigen hoofd.
Zo was borderliner een paar jaar geleden nog het woord waar veel mee werd gegooid.

En een mens kan natuurlijk best trekjes hebben dat overeenkomt met een dergelijke stoornis, of gedrag vertonen dat overeenkomt met zo'n diagnose.
Dat maakt echter niet gelijk dat iemand dat ook heeft of is.
Maar het is wel makkelijker om het daar op te gooien natuurlijk.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:41

Relaxed schreef:
Voor mij momenteel een hot item want ik kom net uit een relatie met een narcist. En ook al ben ik geen psycholoog, ik durf de stempel wel te zetten. Ik herken er enorm veel van, maar zag dit pas achteraf.. Ik kan nu heel veel dingen beter plaatsen en begrijpen, dus in die zin helpt het mij. In een ruzie heeft hij het mij ook ooit voor de voeten gegooid, toen noemde hij zichzelf een narcist en ontkende ik het juist omdat ik het niet had herkend bij hem (open narcisme vs verborgen narcisme..)

Wat ik heel erg herken:
-Lovebombing, de 1e 2-3 maanden alle liefde en aandacht en ineens werd er een muur opgetrokken en was ik geen prioriteit meer
-Gaslighting "Je maakt van een mug een olifant" "Er gaan mensen dood en jij maakt je druk om.."
-Als ik boos was op hem om iets maakte hij dat klein/belachelijk en uiteindelijk werd hij zelfs boos op mij
-Driftbuien en daarbij dingen stukmaken/-gooien/-slaan (nooit naar mij of andere mensen overigens, ik heb me nooit onveilig gevoeld)
-Altijd het slachtoffer van alles en iedereen
-Enorm onzeker en onredelijk jaloers
-Mensen afzeiken en belachelijk maken, grapjes maken ten koste van andere mensen
-Altijd kritiek en commentaar, je kon 100 dingen voor hem doen, 99 dingen waren goed, maar op 1 'fout' kwam steevast kritiek
-Liegen, heel veel liegen..

In het einde van onze relatie kwam het heel duidelijk naar voren. Hij heeft mij bedonderd, daar heb ik hem op betrapt en mee geconfronteerd, maar ik ben degene die zijn hart heeft gebroken en "als ik er niet achter was gekomen was er niks aan de hand geweest" Oftewel hij is het slachtoffer, hij zegt ook tegen iedereen dat ik bij hem weg ben gegaan, maar zijn aandeel daarin zegt ie niks over.

En ik vind het oprecht heel erg voor hem, want hij is ook maar een product van zijn opvoeding. Heeft een slechte jeugd gehad ed.. Verder heeft hij namelijk een enorm goed hart en is het in de basis echt een goede man.. Helaas wil hij geen hulp.

Met mijn ex heb ik dit idee ook gehad. Maar inmiddels denk ik gewoon dat hij een poedersuiker-karakter heeft ipv een narcist te zijn. Hij heeft imo nog steeds hulp nodig, maar dat gaat hij never nooit niet doen want hij is geweldig. Ah well :D

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:41

Yv_ schreef:
Dat is toch hetzelfde met ADHD/ADD/Etc? Vroeger was een kind gewoon erg druk, nu heeft zo ongeveer elk kind het stempeltje. Weet niet of het inderdaad gewoon gemakzucht is, of dat de medische kennis een stuk beter is en dingen daardoor ook sneller herkend worden.

En dan vooral de ritalinnetjes erin stoppen... ADHD medicatie is gewoon troep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:44

Winged schreef:
Relaxed schreef:
Voor mij momenteel een hot item want ik kom net uit een relatie met een narcist. En ook al ben ik geen psycholoog, ik durf de stempel wel te zetten. Ik herken er enorm veel van, maar zag dit pas achteraf.. Ik kan nu heel veel dingen beter plaatsen en begrijpen, dus in die zin helpt het mij. In een ruzie heeft hij het mij ook ooit voor de voeten gegooid, toen noemde hij zichzelf een narcist en ontkende ik het juist omdat ik het niet had herkend bij hem (open narcisme vs verborgen narcisme..)

Wat ik heel erg herken:
-Lovebombing, de 1e 2-3 maanden alle liefde en aandacht en ineens werd er een muur opgetrokken en was ik geen prioriteit meer
-Gaslighting "Je maakt van een mug een olifant" "Er gaan mensen dood en jij maakt je druk om.."
-Als ik boos was op hem om iets maakte hij dat klein/belachelijk en uiteindelijk werd hij zelfs boos op mij
-Driftbuien en daarbij dingen stukmaken/-gooien/-slaan (nooit naar mij of andere mensen overigens, ik heb me nooit onveilig gevoeld)
-Altijd het slachtoffer van alles en iedereen
-Enorm onzeker en onredelijk jaloers
-Mensen afzeiken en belachelijk maken, grapjes maken ten koste van andere mensen
-Altijd kritiek en commentaar, je kon 100 dingen voor hem doen, 99 dingen waren goed, maar op 1 'fout' kwam steevast kritiek
-Liegen, heel veel liegen..

In het einde van onze relatie kwam het heel duidelijk naar voren. Hij heeft mij bedonderd, daar heb ik hem op betrapt en mee geconfronteerd, maar ik ben degene die zijn hart heeft gebroken en "als ik er niet achter was gekomen was er niks aan de hand geweest" Oftewel hij is het slachtoffer, hij zegt ook tegen iedereen dat ik bij hem weg ben gegaan, maar zijn aandeel daarin zegt ie niks over.

En ik vind het oprecht heel erg voor hem, want hij is ook maar een product van zijn opvoeding. Heeft een slechte jeugd gehad ed.. Verder heeft hij namelijk een enorm goed hart en is het in de basis echt een goede man.. Helaas wil hij geen hulp.

Met mijn ex heb ik dit idee ook gehad. Maar inmiddels denk ik gewoon dat hij een poedersuiker-karakter heeft ipv een narcist te zijn. Hij heeft imo nog steeds hulp nodig, maar dat gaat hij never nooit niet doen want hij is geweldig. Ah well :D


Ja, maar dat is het bij hem dus juist niet. Hij heeft ontzettend veel vrienden en die zullen allemaal zeggen wat voor geweldige man het is (maar wel met veel bagage erkennen ze allemaal). Hij staat altijd voor ze klaar, is sociaal, beschermend en zou een moord voor ze doen. En die kant zag ik ook van hem. Ik heb alleen inmiddels zijn andere kant leren kennen, ik ben veel dichterbij gekomen dan al die vrienden en kennissen en dan komt die kant boven.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:45

purny schreef:
Yv_ schreef:
Dat is toch hetzelfde met ADHD/ADD/Etc? Vroeger was een kind gewoon erg druk, nu heeft zo ongeveer elk kind het stempeltje. Weet niet of het inderdaad gewoon gemakzucht is, of dat de medische kennis een stuk beter is en dingen daardoor ook sneller herkend worden.

En dan vooral de ritalinnetjes erin stoppen... ADHD medicatie is gewoon troep

Maar die mensen/kinderen hebben een echte diagnose en om te stellen dat ritalin troep is.. het kan sommige adhd-ers echt helpen beter te functioneren.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-11-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:46

Nee hoor, ik heb gediagnosticeerd ADHD en Ritalin is nog steeds wat me het beste helpt. Ritalin is alleen troep als je het niet nodig hebt. Maar sommige mensen hebben medicatie nodig om te functioneren en daar is imo niets mis mee.
Het is een probleem op het moment dat bij ieder druk kind wordt geroepen dat die ADHD heeft en er maar lukraak medicijnen in gestopt worden, en dat is wat je bedoelt denk ik.
Niet ieder kind dat druk is, heeft ADHD, er zijn nog meer symptomen van ADHD ;) en kinderen met ADHD zijn ook niet altijd hyperactief.

Maar dat maakt niet dat ADHD maar onzin is.

Even offtopic, maar ik vind dit wel belangrijk.
Besef dat je met stoornissen wegzetten als onzin mensen onrecht doet. Ik heb genoeg verhalen gehoord waarin mensen bestempeld werden als dom, lui, gemakzuchtig, enz. enz. terwijl ze het niet konden helpen. Dan lopen ze dus enerzijds rond met een niet gediagnosticeerde stoornis en krijgen niet de hulp die ze nodig hebben, en de medicatie waarmee ze wel kunnen functioneren, en anderzijds krijgen ze allerlei stempels opgeplakt, en worden ze 'gestraft' voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Hoe oneerlijk is dat?

Ontopic: op het moment dat iemand geen stoornis heeft, maar wel het stempel NPD krijgt, maar ze in wezen gewoon een rot-karakter hebben, is dat ook oneerlijk. Want daarmee doe je hun slachtoffers ook geen recht.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 27-11-23 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:53

Avalanche schreef:
Nee hoor, ik heb gediagnosticeerd ADHD en Ritalin is nog steeds wat me het beste helpt. Ritalin is alleen troep als je het niet nodig hebt. Maar sommige mensen hebben medicatie nodig om te functioneren en daar is imo niets mis mee.
Het is een probleem op het moment dat bij ieder druk kind wordt geroepen dat die ADHD heeft en er maar lukraak medicijnen in gestopt worden, en dat is wat je bedoelt denk ik.
Niet ieder kind dat druk is, heeft ADHD, er zijn nog meer symptomen van ADHD ;) en kinderen met ADHD zijn ook niet altijd hyperactief.

Maar dat maakt niet dat ADHD maar onzin is.

Ik vraag me af of er ooit onderzoek gedaan is naar bijvoorbeeld gedragstherapie bij ADHD/ADD.
Ik ben zelf ook gediagnostiseerd met ADD maar ik ben gestopt met die medicatie.

Er zou bijvoorbeeld onderzoek kunnen komen.

150 mensen met ADHD/ADD

50 mensen krijgen gedurende tijd een placebo
50 mensen krijgen gedurende tijd echte medicatie
50 mensen krijgen gedragstherapie.

En dan ben ik heel benieuwd of er dmv gedragstherapie ook resultaat te behalen is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:54

purny schreef:
En dan vooral de ritalinnetjes erin stoppen... ADHD medicatie is gewoon troep


Als je niet weet waar je het over hebt, kun je maar beter even niks zeggen.

Verder, de ex van mijn tante, jarenlang mijn favoriete oom, heeft een gediagnosticeerd NPS en dat is het zoals je in de Viva boekjes leest maar iemand die vanuit zijn positie als hulpverlener ernstige zedendelicten op z'n naam heeft staan en vindt dat hij niet schuldig is.

Maar ja, op fora is het al decennialang populair om iemand een NPS toe te wijzen, gewone klootzakken bestaan niet meer.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:55

purny schreef:
Avalanche schreef:
Nee hoor, ik heb gediagnosticeerd ADHD en Ritalin is nog steeds wat me het beste helpt. Ritalin is alleen troep als je het niet nodig hebt. Maar sommige mensen hebben medicatie nodig om te functioneren en daar is imo niets mis mee.
Het is een probleem op het moment dat bij ieder druk kind wordt geroepen dat die ADHD heeft en er maar lukraak medicijnen in gestopt worden, en dat is wat je bedoelt denk ik.
Niet ieder kind dat druk is, heeft ADHD, er zijn nog meer symptomen van ADHD ;) en kinderen met ADHD zijn ook niet altijd hyperactief.

Maar dat maakt niet dat ADHD maar onzin is.

Ik vraag me af of er ooit onderzoek gedaan is naar bijvoorbeeld gedragstherapie bij ADHD/ADD.
Ik ben zelf ook gediagnostiseerd met ADD maar ik ben gestopt met die medicatie.

Er zou bijvoorbeeld onderzoek kunnen komen.

150 mensen met ADHD/ADD

50 mensen krijgen gedurende tijd een placebo
50 mensen krijgen gedurende tijd echte medicatie
50 mensen krijgen gedragstherapie.

En dan ben ik heel benieuwd of er dmv gedragstherapie ook resultaat te behalen is.

En idd er wordt tegenwoordig te snel geroepen dat een kind ADHD is. Vroeger was het kind gewoon druk en ongeconcentreerd, tegenwoordig heeft het ADHD

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:55

purny schreef:
Avalanche schreef:
Nee hoor, ik heb gediagnosticeerd ADHD en Ritalin is nog steeds wat me het beste helpt. Ritalin is alleen troep als je het niet nodig hebt. Maar sommige mensen hebben medicatie nodig om te functioneren en daar is imo niets mis mee.
Het is een probleem op het moment dat bij ieder druk kind wordt geroepen dat die ADHD heeft en er maar lukraak medicijnen in gestopt worden, en dat is wat je bedoelt denk ik.
Niet ieder kind dat druk is, heeft ADHD, er zijn nog meer symptomen van ADHD ;) en kinderen met ADHD zijn ook niet altijd hyperactief.

Maar dat maakt niet dat ADHD maar onzin is.

Ik vraag me af of er ooit onderzoek gedaan is naar bijvoorbeeld gedragstherapie bij ADHD/ADD.
Ik ben zelf ook gediagnostiseerd met ADD maar ik ben gestopt met die medicatie.

Er zou bijvoorbeeld onderzoek kunnen komen.

150 mensen met ADHD/ADD

50 mensen krijgen gedurende tijd een placebo
50 mensen krijgen gedurende tijd echte medicatie
50 mensen krijgen gedragstherapie.

En dan ben ik heel benieuwd of er dmv gedragstherapie ook resultaat te behalen is.

Denk je serieus dat die onderzoeken niet uitgebreid gebeurd zijn???

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:56

Urbanus schreef:
purny schreef:
En dan vooral de ritalinnetjes erin stoppen... ADHD medicatie is gewoon troep


Als je niet weet waar je het over hebt, kun je maar beter even niks zeggen.


Zelf ben ik gediagnostiseerd met ADD, maar ik hoef die troep niet meer.