Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
present
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:03

Leuk dat er hier weer wat activiteit is.

Mijn man en ik hebben een paar maanden geleden onze relatie geopend en zijn nu volop aan het ontdekken hoe dat is. Het is wel een onderwerp waar we het al heel lang zo nu en dan over hebben, de laatste jaren vaker, doordat ik verliefd werd op iemand anders.

Wat voor mij centraal staat is individuele vrijheid en het feit dat geen enkele samenlevingsvorm of afspraak daar iets aan verandert. Een open relatie gaat voor mij dan ook niet over 'jij mag dit van mij' (want daar ga ik immers sowieso al niet over), maar 'als jij ook met anderen relaties aangaat verbind ik daar geen consequenties aan'. Voor sommige mensen lijkt dat misschien wat spelen met taal, maar voor mij is het een wezenlijk verschil. Het is wat simpel gesteld natuurlijk, want het hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar iedereen moet zich er wel overwegend comfortabel bij voelen, een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Uiteindelijk was het mijn man die aangaf dat hij best weer eens zou willen daten en dat is ook wat we sindsdien doen. Onze bevindingen tot nu toe:
- we vinden het allebei erg leuk om nieuwe contacten te leggen;
- het kost ons vooralsnog geen moeite om elkaar oprecht een fijne tijd met iemand anders te wensen;
- we hebben er een leuk gespreksonderwerp bij;
- en praten ook meer over andere zaken;
- we zien elkaar en onze relatie in een ander licht en dat doet onze relatie en ons seksleven (waar overigens niets mis mee was) goed;
- we vinden het allebei ontzettend spannend om de grens over te gaan om daadwerkelijk fysiek contact met iemand anders te hebben (en daar hebben we veel lol om).

Op dit moment dus heel positief en we zullen zien waar het ons in de toekomst brengt.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:14

Marocje schreef:
Oei, dat was wel heel erg basic? Je hebt alles zelf moeten opzoeken of zelfs ervaren


Nee hoor, valt erg mee. We mochten altijd alles vragen maar wilden dat zelf niet. Mijn moeder was juist behoorlijk vooruitstrevend voor die tijd. Begin jaren zeventig. Wij vonden het zelf gênant om met een ouder over seks te praten.
Maar goed, on topic maar weer. Ik ben zelf al honderd jaar monogaam dus heb niet veel bij te dragen maar ik lees af en toe mee.
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-07-22 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:17

Beankt voor het delen Present.


present schreef:
Wat voor mij centraal staat is individuele vrijheid en het feit dat geen enkele samenlevingsvorm of afspraak daar iets aan verandert. Een open relatie gaat voor mij dan ook niet over 'jij mag dit van mij' (want daar ga ik immers sowieso al niet over), maar 'als jij ook met anderen relaties aangaat verbind ik daar geen consequenties aan'. Voor sommige mensen lijkt dat misschien wat spelen met taal, maar voor mij is het een wezenlijk verschil. Het is wat simpel gesteld natuurlijk, want het hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar iedereen moet zich er wel overwegend comfortabel bij voelen, een gezamenlijke verantwoordelijkheid.


Dé kern van het niet sexclusief monogaam is dát.
Het is niet iets anders wel. Er zijn net zoveel varianten als individuele belevingen. Het enige correcte etiket is daardoor dat het níet sexclusief monogaam is.
Tja en vrijwillig; dat er niets moet; je hoéft niet te ´daten´, maar dat is gelijk als een waperende lap op een rode stier voor de wél sexclusief monogamen ;)

Veel plezier jullie samen en apart en dat weer samen :D

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:32

mysa schreef:
Marocje schreef:
Oei, dat was wel heel erg basic? Je hebt alles zelf moeten opzoeken of zelfs ervaren


Nee hoor, valt erg mee. We mochten altijd alles vragen maar wilden dat zelf niet. Mijn moeder was juist behoorlijk vooruitstrevend voor die tijd. Begin jaren zeventig. Wij vonden het zelf gênant om met een ouder over seks te praten.
Maar goed, on topic maar weer. Ik ben zelf al honderd jaar monogaam dus heb niet veel bij te dragen maat ik lees af en toe mee.

Oh sorry! Dat interpreteerde ik het verkeerd. Dit was eigelijk precies zoals het bij ons ging: mijn moeder was ook erg vrij en we mochten alles vragen. Kwam dan zelf een keer naar ons toe om uit te leggen hoe het condoom werkte, maar de rest konden we zelf dus vragen.. en dat deden we niet (echt, volgens mij?)

Leuk Present! Ben ook erg benieuwd hoe jullie vergaat met deze nieuwe ontwikkelingen.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:35

mysa schreef:
[ Mijn moeder was juist behoorlijk vooruitstrevend voor die tijd. Begin jaren zeventig.


Jaren zeventig was waar wij toen woonden ook juist volstrekt ´wild´. Partnerruil was een buzzwoord aan de orde van de dag en de mannelijke partners van overburen een paar huizen verderop hadden zelfs van voordeur gewisseld.
Mijn ouders wisten niet goed wat ze er mee moesten. Op zich wel ruimdenkend over individuele beslissingvrijheid maar ook katholiek opgevoed.

Ikzelf had geen eigen basis voor een mening mbt de seksualiteit maar vond wel de onrechtvaardigheid/hypocrisie heel stuitend van wel vreemd gaan en onderwijl negatief vingerwijzen naar ´swingers´ die daar niet over logen.
De houding van de kerk hierover en mbt anti-conceptie vond ik als prepuber/puber fundamenteel oneerlijk. Ik zag prima hoe verschillende tantes en vriendinnen van mij ouders gewoon léden onder geen anti-conceptie mogen gebruiken en de resulterende in feite ongewenste zwanerschappen. Wederom tegenover de vrije blije beleving van de swingers mét de pil/condooms.
Mijn moeder had daartegenover gewetensbezwaren over wel pil/condooms gebruiken om het bij twee te houden.
Vond het gewoon schandalig dat leed en die hypocrisie.

Die twee en niet de verdere programmering van normen/waardes over huwelijk/samenleven/seksualiteit hebben mijn levensinvulling richting gegeven.

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:22

Ik heb geen relatie
Maar ben wel van mening dat de mens van nature niet monogaam was het is intussen wel al aardig lang een sociaal opgelegde norm zeg maar ik vindt ook dat als je elkaar trouw beloofd je dat dan ook na moet komen .

Maar tussen lust en liefde/houden van zit verschil naar mijn mening

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 20:37

Ja maar dat is juist het mooie.
Je kan monogaam zijn, maar wel sex hebben met andere mensen, zolang dat binnen jullie afspraken valt.
Mijn relatie is niet sexclusief maar wel monogaam.
Oftewel, wij delen het bed met andere mensen(meestal andere stellen, heeeel af en toe een dame of heer los) maar hebben geen liefdesrelatie met die mensen.
Wel hebben wij de voorkeur om een band op te bouwen met die stellen waar we ook mee 'spelen', zoals dat genoemd wordt in de swingers wereld, dus het worden meer friends with benefits.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 10:01

...en ík denk, op basis van anthropologische data en DNA*, dat de mens flexi-gaam is en alle specifiek ingevulde variaties cultuur zijn.
Het is onze verbazende flexibiliteit om onze samenlevingsvorm aan de leefomstandigheden aan te passen wat ons zó succesvol heeft gemaakt. Zie onder.

* Homo sapiens heeft hetzelfde ´make love´-gen wat Pan paniscus zo kenmerkt. Logisch ook aangezien onze soort zich vermengd heeft met alle andere homoniden die we onderweg tegenkwamen *\%/*