Briketten van paardenmest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 21:22


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:59

Met het oog op het gas dat straks niet meer kan, een mooi projectje om je cv buiten de deur te zetten....laat de horsies maar po-epen :D

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:38

Hoe milieuvriendelijk is de verbranding van behangplaksel, vraag ik me dan af.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:06

Volgrns mij is behangplaksel een mengseltje koolhydraten, niks aparts

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 22:17

Ja ik vroeg me dat ook af. Vandaar dat ik het hier ook geplaatst heb. Ze gebruiken behangplaksel zodat het briket niet uit elkaar valt. Ik heb ook al eens gelezen dat mensen er toch wat papierpap door doen voor de stevigheid. Maar is behangplaksel goed voor de schoorsteen? Lees ook dat bv in Duitsland het stoken van paardenmest briketten niet mag.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:45

Nou ik weet als ooit behangplaksel wat het ook heet, oorspronkelijk in apotheek als schuddrankje werd gebruikt om onoplosbaar poeder te verdelen..

Alles wat niet goed verbrand en mee lift en in de schoorsteen blijft hangen, is gevaarlijk, schoorsteenbrand..regelmatig de kochel met baard er door heen is dan wel verstandig.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:17

Hoofdbestanddeel van standaard behangplaksel is zetmeel of cellulose. Je kunt ook gewoon aardappelzetmeel gebruiken of papierpulp, je hebt iets nodig om de briket heel te houden, tenzij je droge stof onder druk gaat persen zoals zaagselbriketten gemaakt worden.

Mestbriketten geven juist minder uitstoot dan hout, schoorsteen blijft er schoner van en je hebt minder as.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:05

Ik zie opeens op Facebook overal weer filmpjes over dit onderwerp boven komen drijven, is dit echt interessant of veel werk? Ik heb een paard en een shet, is het dan te doen of teveel gedoe? Waar laten jullie de briketten drogen? En moet er nu wel of geen papier/behangplaksellijm doorheen?

Anoniem

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:11

Het lijkt mij keiveel werk -O-

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:36

Zidore schreef:
Ik zie opeens op Facebook overal weer filmpjes over dit onderwerp boven komen drijven, is dit echt interessant of veel werk? Ik heb een paard en een shet, is het dan te doen of teveel gedoe? Waar laten jullie de briketten drogen? En moet er nu wel of geen papier/behangplaksellijm doorheen?


Ik heb het dus in de praktijk geprobeerd. Uit een kleine kruiwagen mest (1-2 per dag) haalde ik 30 briketten. Kost plm half uur als je flink doorwerkt. 2 kruiwagens (schat ik zo) in jouw geval dus minstens uur per dag. Het probleem is dus tijd en plek om goed te drogen. Ik heb vlas in de stallen, dat helpt, maar je moet t spul goed los hebben en flink aanstampen wil t een briketen blijven. Vooral de mooie drolletjes binden slecht.

Ik ben ermee gestopt. Ga wel verder op den duur, maar met hydraulische machine (kieper er een hoeveelheid in en perst zo strak dat t gelijk brandt)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:48

Waar haal je een hydraulische machine? Ik gebruik strokorrels.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:58

Zidore schreef:
Waar haal je een hydraulische machine? Ik gebruik strokorrels.


Zoek op brikettenpers biomassa. Kom je een aantal dingen tegen. Wij hebben er nog geen omdat ze nogal prijzig zijn

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:17

dat is wel heeeeeel erg prijzig ja..

ik zag in dit filmpje een soort buisje er in dan worden ze eerder droog schijnbaar, iemand hier ervaring mee? https://www.youtube.com/watch?v=BVRDU9JAvQg


dit lijkt mij persoonlijk nog de meest handige pers https://www.youtube.com/watch?v=mPIob0jYdFY

eigenlijk vind ik deze dat (25 briketten in 1 klap!) maar dat zou voor mezelf weer teveel zijn

Youtube staat overigens vol met zoveel verschillende persen

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:19


Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:39

KPet schreef:
Ik heb het dus in de praktijk geprobeerd. Uit een kleine kruiwagen mest (1-2 per dag) haalde ik 30 briketten. Kost plm half uur als je flink doorwerkt. 2 kruiwagens (schat ik zo) in jouw geval dus minstens uur per dag. Het probleem is dus tijd en plek om goed te drogen. Ik heb vlas in de stallen, dat helpt, maar je moet t spul goed los hebben en flink aanstampen wil t een briketen blijven. Vooral de mooie drolletjes binden slecht.

Ik ben ermee gestopt. Ga wel verder op den duur, maar met hydraulische machine (kieper er een hoeveelheid in en perst zo strak dat t gelijk brandt)

heb je ook een hydraulische brikettenpers gevonden dan? ik alleen een geschikte pelletmachine gevonden voor tzt, echter staat door omstandigheden het project bij ons ook even stil ( https://www.zelfpelletsmaken.be/subpagi ... rs-kl-type )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:01

Ik heb destijds aardig wat onderzoek gedaan naar machinaal persen van mestbriketten, het probleem is dat de gangbare machines (heb ook contact gehad met fabrikanten) alleen geschikt zijn voor biomassa met een vochtpercentage van max 14%. Dat is mest niet. Wil je machinaal persen dan zul je dus eerst moeten drogen. Zijn ook wel machines voor maar wordt een flinke installatie dan.

Wat hydraulisch persen van natte mest betreft... de persen die je op youtube ziet zijn gemaakt voor papierbriketten. Dat doe je met veel druk. Mestbriketten echter niet. Druk je die te hard dan drogen ze van binnen niet meer omdat de buitenkant eerder droog is dan de binnenkant.
KPet, ik vermoed dat jouw briketten niet heel blijven omdat je geen 'binder' toevoegt (behangplaksel of papierpulp). Van mest zonder binder kun je idd geen compacte briketten persen die heel blijven.

Wat drogen betreft. Ik heb twee gazen broodkarren op MP gescoord. Ik heb sinds kort de paarden aan huis en ga dit voorjaar/zomer briketten maken voor de houtkachel in dit huis. Op die broodkarren kunnen heel wat briketten drogen en ik kan ze de schuur in en uit rijden naar gelang het weer. Op die manier hoop ik ze sneller te kunnen laten drogen (zonnetje of wind, lekker buiten, natter weer: in de schuur.) Eenmaal droog gaan ze dan in een aardappelkrat ofzo en zo hoop ik voldoende te kunnen maken om in de winter in ieder geval de avonden te kunnen stoken (een vriendin stookte er 8 a 10 op een avond, ze gaan niet zo lang mee als hier en daar beweerd wordt, maar goed, 't is gratis dus een briket meer of minder is ook niet zo'n issue als je er genoeg kunt maken.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:12

Er is een filmpje op YouTube waar je ziet hoe ze een mooie pers hebben gemaakt waar veel druk op zit, als ik er ooit zo 1 zou kunnen krijgen lijkt me dat briketten maken wel wat, die hier in NL verkocht worden lijken me zo stuk gaan...

Zoiets als deze

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:27

Nogmaals, dit is voor papierbriketten, mestbriketten wil je niet met zoveel druk maken. Maar goed, de pers is wel mooi (mooi systeem om te legen ook), zou er alleen met mest minder druk op zetten (hefboom niet nodig, gewoon een handvat en licht aandrukken.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:20

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in die persen die jij bent tegen gekomen, Francis. Zaten daar ook persen bij die geschikt zouden zijn voor zaagsel/houtkrullen? En zijn die persen een beetje betaalbaar?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:50

Oh ja, die zijn er zat Mysa, ook betaalbaar. Ik heb contact gehad met dit bedrijf over hun machines https://www.maedev.com/
Dit is hun kleinste als ik het goed heb, vochtigheidspercentage tot 18% https://www.maedev.com/shop/briquetting ... e-machine/
Ze hebben ook nog een agro-machine, die kan tot 20% https://www.maedev.com/shop/briquetting ... e-machine/

Die eerste leek me een mooi klein machientje voor huis tuin en keukengebruik, maar dan moet je je mest dus zien te drogen tot 18% vocht of minder en de machines die je daar weer voor nodig hebt zijn veel groter en kostbaarder... Mest uit elkaar harken en op een 'bed' ofzo laten drogen zou misschien een optie kunnen zijn..
Ze hebben ook een pelletpers trouwens, kun je zelf hout pellets maken, maar ook voer bijvoorbeeld (grasbrokken, hondenbrokken, net wat je er in gooit).

Maar er zijn meer merken hoor, kwestie van googelen. Ik vond die kleine van hun alleen wel een handig model, maar natter spul er in kan dus niet.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:00

Deze http://www.briquette-machine.com/Horse- ... Maker.html
geven aan een briket/pellet machine voor mest te hebben maar als je naar beneden scrollt blijkt dat ook voor die machine eerst gedroogd moet worden. Daar is voor grote opstellingen ook wel weer een machine voor zoals je ziet maar dan heb je wel een enorme opstelling. Voor thuisgebruik lijkt drogen aan de lucht/in de zon het best. Hier in Nederland wordt dat lastiger denk ik, maar in warmere gebieden haal je 't al droog van de wei... kwestie van uit elkaar harken, dagje laten liggen en persen maar...

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:01

Ik kwam dit toevallig tegen en ben erg benieuwd naar een update van de mensen die hiermee zijn begonnen?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:51

Ik ben ook erg benieuwd, is het allemaal de moeite waard?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 23:03

Wij maken briketten van mest en oud papier. Ze moeten best wel lang drogen.
Mest briketten branden anders dan hout, wij zouden er niet een hele avond op kunnen stoken.
De kachel moet eerst heet zijn voor je de briketten er op kunt leggen. Als we veel tijd hebben, vinden we het
leuk om briketten te maken.

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Briketten van paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:17

Ik ken iemand die dit doet in de buurt. Zij heeft een kleine pers op amazon gekocht, volgens mij voor een euro of 100.
Ze is er heel tevreden over. Het stinkt inderdaad niet ook.