Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:10

Heb je al opbrengst gehad? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:18

De emmer is nu voor de eerste keer bijna vol. Maar aan de zijkant groeien er al zwammen.

Nu:
Afbeelding

29 december:
Afbeelding
30 december:

Afbeelding

Bevalt tot nu toe dus heel goed. Gaat erg makkelijk, geen last gehad van verkeerde schimmel. Wil nog wel wat emmers erbij gaan maken. En in het voorjaar wil ik buiten op stro gaan experimenteren. En uiteindelijk wat soorten op hout, maar nog even zoeken waar het beste aan goed, gezonde stammetjes te komen.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:34

Bij mij ging die niet zo goed helaas. Heb wel oesterzwammen gehad maar maar heel weinig. Dus ik ga het opnieuw proberen denk ik, en me verdiepen in andere soorten. Ben gek op paddenstoelen dus wil ze graag kweken.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:57

Ik kweek ook oesterzwammen, heb in het afgelopen jaar beste opbrengsten gehad maar momenteel heb ik om de een of andere reden met jonge zwammen die uitdrogen.. dus ik ben weer van alles uit aan het proberen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:25

Ga morgen 6 fruit bomen/struiken gratis halen. :')

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:21

Marcella schreef:
Ga morgen 6 fruit bomen/struiken gratis halen. :')

Goed bezig :D

Ik heb gisteren ook weer een boom gered. In de advertentie stond papaya maar waarschijnlijk is het een rijstpapierboom. Ach ja. Het is een mooie boom met lekker grote bladeren :P

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:48

Zal ze alleen misschien wel een beetje dicht bij elkaar moeten zetten. Maar ze gaan in het Gras rand komen. Zullen de kippen misschien straks ook wel fijn vinden betreffende zon.

En ik zie te veel leuke kippen rassen, maar zit er toch over te denken om kriel te nemen dit jaar. In principe bleven de grote achter laag gaas mits ze genoeg te scharrelen hadden en de mogelijkheid als ze wilde hok in konde vluchten. En anders simpel strotouwtje en dan had je het iets hoger.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:51

Conclusie auto is te klein. :')

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:38

Oh en zijn 6 fruit bomen en 1 flinke druif.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:50

Zo en heb nu 3x peer, 3x appel en 1x druif op de moestuin liggen. Heb 1x appel al geplaatst, maar mijn moestuin is dus te klein. :')

Maar was zonde geweest als deze bomen weggooien zouden zijn. <3

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 18:09

Als je ze niet kwijt kan houd ik me aanbevolen O:)
(hangt wel een beetje af van de grootte)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 19:42

Ga ze denk gewoon ergens neer planten op de moestuin. Heb mijn lijf flink lopen overbelasten met eruit halen. Afgelopen nacht slecht geslapen en zal komende nacht ook niet veel beter worden. :o

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:22

Afbeelding
Blauwe druif en mag straks over het kippenhok heen groeien voor schaduw voor de kippen.
Afbeelding
2x Appel en staan misschien wel iets te dicht op elkaar.
Afbeelding
Peer en dus ideaal straks voor de kippen als ze daar mogen lopen en ook schaduw ervan.
Afbeelding
Van achteren naar voren peer, appel en peer. En ook weer schaduw voor mochten de kippen in grasrandje mogen lopen.

Maar heb alles erin gekregen en moet alleen nog bij 3 bomen wat compost gooien. *\o/*

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 11:13

Druk bezig geweest Marcella! Hoop dat ze allemaal aanslaan :)

Wij hebben gister nog een lam naar de slager gebracht. Vanmorgen huidje opgehaald dus van het weekend daarmee maar aan de slag :)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:55

Nou zo als het er nu naar uitziet kom er een stuk tuin erbij met schuur vanaf ongeveer volgend jaar. :+ Met dat ik straks een opzet kasframe over heb (plastic aan het vergaan) en nu bedacht als ik hier nu gaas omheen doe dan heb ik een ren van 6x2.

Hoop ook dat de bomen aanslaan. :=

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:09

Marcella schreef:
Nou zo als het er nu naar uitziet kom er een stuk tuin erbij met schuur vanaf ongeveer volgend jaar. :+ Met dat ik straks een opzet kasframe over heb (plastic aan het vergaan) en nu bedacht als ik hier nu gaas omheen doe dan heb ik een ren van 6x2.

Hoop ook dat de bomen aanslaan. :=

Mooie maat ren, kies wel voor voilieregaas (kleine vierkantjes), dat 6hoekige kippengaas biedt nauwelijks tot geen bescherming tegen alles wat kip lust.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:08

Nou ik heb ook wat bomen besteld. Drie stuks, een kers (Lapins), een stoofpeer (Saint Remy) en een Abrikoos (Tros Oranje). Alle drie halfstam en al wat ouder, met name de abrikoos is al een stevigere boom. Ga ze dit keer zelf planten, vorig jaar waren we net verhuisd en was het fijn dat het gedaan werd, maar scheelt toch kosten om het zelf te doen :)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:17

O abrikoos jammie. Met nieuwe stuk zit ik ook aan 1 abrikoos boom te denken.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:05

Ja, leek me ook heel leuk en lekker! En deze soort kan zowel vers als in de jam.
Heb dan straks twee appel, twee peer, twee kers, een perzik, een abrikoos, drie hazelaars, een walnoot, een rode bes en vier blauwe bessen. Heb nog veel meer plannen maar we doen niet alles tegelijk. Hopelijk komt er dit jaar ook een stuk moestuin bij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:03

Hm, wij moeten ook eens wat gaan opzetten wat betreft groentekweek. Ik denk aan koude bakken, misschien broeibakken, paardenmest genoeg tenslotte.

Dat is een van de weinige nadelen van hier in IJsland wonen;het ruige klimaat maakt kweken van groente en fruit een uitdaging. Een kas bouwen is verleidelijk, maar we wonen nogal op de ruimte, en het kan ongenadig stormen, zonder beschutting is het risico groot dat je kas wegvliegt....

Een goed begin is wellicht platte bakken en relatief harde groentesoorten, worteltjes, boerenkool, spruitjes, dat soort dingen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 12:05

Dat is zeker een goed idee Kugger. Aangezien onze kas af is ben ik ook aan het inlezen over het kweken van groente in de winter en was verbaasd wat er allemaal nog kon. Dus er zijn vast ook dingen die daar in ijsland het prima moeten doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:13

Kuggur schreef:
Hm, wij moeten ook eens wat gaan opzetten wat betreft groentekweek. Ik denk aan koude bakken, misschien broeibakken, paardenmest genoeg tenslotte.

Dat is een van de weinige nadelen van hier in IJsland wonen;het ruige klimaat maakt kweken van groente en fruit een uitdaging. Een kas bouwen is verleidelijk, maar we wonen nogal op de ruimte, en het kan ongenadig stormen, zonder beschutting is het risico groot dat je kas wegvliegt....

Een goed begin is wellicht platte bakken en relatief harde groentesoorten, worteltjes, boerenkool, spruitjes, dat soort dingen.


Is de serre tegen het huis/stallen aanbouwen geen optie? :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:24

Jazeker, en één die we hebben overwogen. Maar dàt is een behoorlijk grote uitgave, en gezien we net vorig jaar een bedrijfsruimte naast het huis hebben laten bouwen een project dat we voor onbepaalde tijd hebben uitgesteld.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:26

Koude grond bakken is denk ik zeker een goede optie. Die hadden mijn ouders vroeger ook en zijn simpel en goedkoop te realiseren. Wij willen ze ook nog gaan maken door simpelweg zijkanten op te metselen en daarop oude ramen te leggen als deksel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:37

En ik hoop eigenlijk dat het dan mogelijk is direct in de volle grond te zaaien door van de broei gebruik te maken. Eens onderzoeken hoe dat het best werkt.