Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:04

Broeibak is gat van zeker 50cm diep met verse mest en laagje van 20-25 cm aarde er over en daar wandjes + glazen dak boven. Lastig te doen nu in IJsland, grond zal bevroren zijn.
Sleuf graven voor zo'n broeibed zal nu net zo lastig zijn, betekent plannen komende zomer of mogelijk beter een paar hoge bakken maken, hout of steen? en met verhoogde bakken werken ivm niet vollopen met regen/sneeuw voordat je ze kan vullen. Zo'n sleuf afdekken werkt slecht en mogelijk blijven er dieren in gevangen zitten.
Het vullen ervan is in elk geval makkelijk.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:16

En een walapini (of zoiets) bouwen? Dan graaf je ger grootste gedeelte van de kas uit in de grond. Minder materiaal nodig en minder materiaal dat stuk kan waaien omdat het lager bij de grond zit.

Century, heb je wel bestuivers in de buurt staan? Volgens mij bestuiven die bomen die je gekocht hebt, elkaar niet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:21


Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:50

Prairy schreef:
En een walapini (of zoiets) bouwen? Dan graaf je ger grootste gedeelte van de kas uit in de grond. Minder materiaal nodig en minder materiaal dat stuk kan waaien omdat het lager bij de grond zit.

Century, heb je wel bestuivers in de buurt staan? Volgens mij bestuiven die bomen die je gekocht hebt, elkaar niet.


Ik heb al een peer en een kers :). De abrikoos zou zelfbestuivend moeten zijn, dit ras kers ook dat ik besteld heb; maar ik heb dus ook al een kers (al durf ik niet zeker te zeggen of ze tegelijk bloeien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:30

De moestuin indeling staat.. dus we kunnen beginnen met plannen *\o/*

Ons stuk zal rond de 125m2 worden, was uitgezet op 150m2, maar dan heeft degene naast ons een mooier stuk en wij geen gekke hoek erin. Een stuk met schaduw, maar grootste deel zon. En met 1 mooie boom, maar geen idee wat het is :+

Stap 1: bramenwortels uitgraven
Stap 2: 1 of 2 koude bakken maken
Stap 3: lage houtwalletjes aanleggen rondom (schoonpaps moet gelukkig de wilgen nog knotten, dus komt goed uit)
Stap 4: haag van fruitstruiken planten

Iemand voor stap 4 tips qua hoe dicht op elkaar planten en welke fruitsoorten het goed doen?

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:42

Ik heb wel een 'haagpakket' gezien van verschillende soorten struiken die samen een haag kunnen vormen bij de shop waar ik mijn bomen bestel. Daar zit aan fruit zwarte bes en aalbes in. Zij zeggen 3-5 stuks per meter, voor struiken van (ik denk hoogte) 50/100cm.

Er waren hier ook mensen met (loop)eenden toch? Ik ben wel benieuwd naar hoe die te houden zijn. Zou ik ze in mijn kippentuin kunnen houden (900m2) samen met kippen? En dan af en toe de moestuin insturen om slakken te eten bijvoorbeeld? Hebben ze ook water om in te zwemmen nodig? Kunnen ze in hetzelfde hok als kippen of hebben ze een eigen nodig? Gaan ze uit zichzelf 'op stok'?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:51

Zat mensen die ze succesvol samen met kippen houden. Qua water hebben ze zeker een bak nodig waarin ze hun hele hoofd kunnen onderdompelen en neus schoonspoelen van stof, etc. (normaal eten ze uit het water en gebeurt dat tijdens het eten). Die bak wil je ergens zetten waar het bijbehorende waterballet geen probleem is en waar je de bak dagelijks kan schoonmaken (eenden zijn viespeuken qua water). Zwemmen is fijn en waterbad is regelmatig nodig voor onderhoud veren.
Slakken eten is een 30min. (afhankelijk van hoe groot je moestuin is) klusje, blijf er bij, want na de slakjes zijn je zaailingen, etc. aan de beurt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:26

Interessante tips wat betreft broeibakken, en kassen voor koudere gebieden, bedankt.
Ik heb inderdaad geen haast momenteel, nu gebeurt er toch niets, inderdaad vorst in de grond.
Maar de ervaring is dat zomer en herfst omvliegen, altijd veel te doen. Beland vaker in het "oliebol, alweer winter en ik had nog -vul maar in- willen/moeten doen.... _O-

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:27

Dat heb ik dagelijks :P

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:41

Is het bij jullie ook warmer kuggur? Het is hier nu eindelijk wat frisser maar 2 weken geleden liep ik weer in een shirtje te werken buiten omdat het te warm was voor jas, vest en shirt...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:24

Prairy schreef:
Is het bij jullie ook warmer kuggur? Het is hier nu eindelijk wat frisser maar 2 weken geleden liep ik weer in een shirtje te werken buiten omdat het te warm was voor jas, vest en shirt...

Ja, valt momenteel wel mee; kwakkelt een beetje om het vriespunt de laatste tijd, met uitschieters naar boven en beneden.
Wel érg stormachtig geweest de laatste maanden, maar wij zitten dit keer in de gunstigste hoek. Ook aangenaam weinig sneeuw gehad, heb de hooibalen tot nu toe nog niet uit de sneeuw hoeven graven, de schep nog niet op de tractor gehad (afkloppen, de winter is nog niet voorbij...).
Het "kal"risico is in ieder geval voorbij, dat is het afsterven van gras op de weiden als er zich door wisselvallig vorstweer met veel sneeuw een hermetische ijslaag op de bodem heeft gevormd. Als die aaneengesloten een maand of drie aanwezig is, dan gaat je gras dood. Is ons al een keer op de vorige boerderij overkomen, dat is best ellendig.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:09

tamary schreef:
Zat mensen die ze succesvol samen met kippen houden. Qua water hebben ze zeker een bak nodig waarin ze hun hele hoofd kunnen onderdompelen en neus schoonspoelen van stof, etc. (normaal eten ze uit het water en gebeurt dat tijdens het eten). Die bak wil je ergens zetten waar het bijbehorende waterballet geen probleem is en waar je de bak dagelijks kan schoonmaken (eenden zijn viespeuken qua water). Zwemmen is fijn en waterbad is regelmatig nodig voor onderhoud veren.
Slakken eten is een 30min. (afhankelijk van hoe groot je moestuin is) klusje, blijf er bij, want na de slakjes zijn je zaailingen, etc. aan de beurt.


Ik denk dat als je gaat voor niet-vliegers je snel aan loopeenden of pekingeenden vast zit. Maar die eerste schijnen dan wel weer veel te kwaken. En dat vinden de buren, die aan de andere kant van mijn tuin wonen, misschien niet zo leuk :\
Bedankt voor de info in ieder geval!

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:33

Loopeenden zijn wel goed te horen inderdaad. M'n neefje zijn eenden lopen dicht bij ons huis, en je hoort ze goed. Niet vervelend of doordringend, maar ze babbelen wel heel wat af. Buren die van absolute stilte houden zullen ze waarschijnlijk niet waarderen idd.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:53

Absolute stilte zal niet hoeven, maar hij was bijv. niet echt blij met het idee dat ik mogelijk een haan zou nemen. Wat ik wel begrijp. Vind het lastig in te schatten of het te doen is of niet.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 20:34

Ze zijn wel heel goed verkoopbaar, op zich kan je het gewoon proberen en ze anders evt. verkopen als het niet gaat.

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:25

Kan je ze ook eten? Ik begrijp dat er niet veel vlees aan zit?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 21:46

Century schreef:
Kan je ze ook eten? Ik begrijp dat er niet veel vlees aan zit?

Aan kwartels zit ook niet veel vlees, maar die zijn ook uitstekend te eten.
Wil je braadstuk uit de oven, dan zal je misschien liever een specifiek vleesras willen, maar in soep/stoofschotel doen ze het uitstekend, net als bv krielkippen al zijn die legras/dubbeldoelras en nog jong. Verwacht inderdaad geen opgeblazen 2? maanden kuiken vleeskip stuk kip, maar te eten zijn ze allemaal. Hoe lekker ze zijn is afhankelijk van manier van klaarmaken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 18:18

Muskuseenden zijn helemaal stil en zit goed vlees aan ;)

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:15

Maar die vliegen wel (weg) toch? En eten die ook slakjes etc?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:08

Ik kan je vooral pekingeenden aanraden.. Ze houden wel van water maar ze hebben geen echte vijver nodig, ze zijn niet heel luidruchtig, er zit goed vlees aan en kunnen daardoor ook niet vliegen. Ik ben er in ieder geval fan van.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:11

Rare vraag misschien, maar hoe is de structuur van eendenvlees? Vergelijkbaar met gans? Of meer met kip/kalkoen?

Ik heb laatst een dode gans gekregen van m'n vader, maar ik vond dat echt niet te eten qua structuur.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:38

Ik vind het totaal niet op kip lijken. Er is veel minder draadstructuur. Het vlees is ook rood en niet wit.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:58

Heb ook wel eens eend op maar niet mijn type vlees.

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:29

Wij hebben muskus eenden (hier noemen ze ze Muscovies). Zijn nu 5 weken ongeveer en al aardig aan de maat. Wij zijn gek op eend. Heel uit de oven of eendenborst klaar gemaakt zoals een biefstuk, roze vanbinnen maar niet rood.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 10:43

Century schreef:
Maar die vliegen wel (weg) toch? En eten die ook slakjes etc?

De mannentjes vliegen sowieso niet, die zijn te zwaar. De dames wel maar even kortwieken en dan ook niet meer. Er zijn bij ons geen slakken meer te vinden sinds wij muskuseenden hebben :+. Ze eten zelfs muizen :))