Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 108 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 417  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Homesteading/zelfvoorzienend leven

 
Profiel   

Als ik het dan samenvat:
(bedankt voor het meedenken :) )

Mijn wensen zijn voor een eendenras dat:
- Niet/weinig/niet te hoog vliegt (geen overdekte ren)
- Niet teveel herrie maakt ivm buren
- Eetbare eieren legt (hoeft niet dagelijks)
- Slakjes en dergelijke uit de moestuin eet
- Af en toe kuikens kan uitbroeden (maar kan eventueel ook zelf in de broedmachine)
- Geen vijver nodig heeft
- Bij voorkeur ook goed eetbaar is

Ik heb de opties:
- Muskuseenden. Vrouwtjes vliegen wel, dus moeten gekortwiekt worden. Voldoen verder aan wensen
- Indische loopeenden. Minder goed eetbaar, broeden ook niet fantastisch. Mogelijk teveel herrie.
- Pekingeenden. Worden niet gauw broeds en broeden niet goed. Ik lees wel dingen over dat ze toch een vijver nodig hebben en wel herrie kunnen maken.

Eigenlijk heb ik dan nog de vragen:

- Kan ik ze 's nachts opsluiten? Er lopen hier wel vossen en ook al is het omheind, vind ik dat toch een risico.
- Is bij de bovengenoemde soorten de woerd niet fel (in de broedperiode) tegen kippen? Ik heb alleen hennen, geen haan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:00 



 
Profiel   

Wij sluiten de eenden s'nachts ook op. Gaat prima. Ze zitten vaak zelf al binnen. Soms zitten ze voor de ingang en dan moeten we ze even naar binnen drijven en deurtje dicht.

De woerd van de muskuseend kan fel zijn. Die van ons probeert eigenlijk alleen kippen te dekken als al zijn dames aan het broeden zijn. Ik had toen 2 dames op dat moment, nu hebben we er 4 dus verwacht dat probleem niet meer. Maar het zal ook een beetje aan je woerd liggen.

Toen wij net onze ganzen hadden gaf dat even wat problemen. Onze woerd wilde mevrouw gans dekken. Maar muskuseenden staan genetisch ook redelijk dicht bij ganzen. Maar nu ze gewend aan elkaar zijn is dat geen probleem meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:11 



 
Profiel   

Mijn ouders hebben barbarie eenden (in nederland bekend onder de naam muskuseend). Erg lekker vlees en de eieren zijn prima te gebruiken in baksels en bv omeletten. Wij vinden ze alleen als gekookt ei niet zo lekker omdat ze wat vetter zijn. Je moet wel 1 vleugel kortwieken als je niet wilt dat ze vliegen. Althans die van mijn ouders doen wel eens een rondje voliere.

Overigens hebben ze officieel geen water nodig maar ze maken wel heel veel gebruik van de vijver die er is en die waarderen ze dus ook echt. Ik zou dus zeker iets van een watervoorziening maken voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:34 



 
Profiel   

Wij vinden de eieren gekookt ook niet zo. Maar voor al mijn baksels heb ik ze wel heel graag!

Wij hebben gewoon een hele grote kuip staan en dat waarderen ze zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:44 



 
Profiel   

Is dat een beetje schoon te houden? Ik begrijp dat het enorme smeerkezen zijn, eenden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 15:47 



 

Hoe gaat het Lizy? Laatste loodjes? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:01 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Hoe gaat het Lizy? Laatste loodjes? :)


Jep laatste loodjes. Vandaag de 39 weken aangetikt en voel me nog helemaal prima dus vermaak me nog goed met allerhande klusjes :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:03 



 
Profiel   

Century schreef
Is dat een beetje schoon te houden? Ik begrijp dat het enorme smeerkezen zijn, eenden.

Af en toe water even verversen. Wat vooral een zooitje kan worden is de grond om het badje heen. Wij hebben het badje zelf op een verharde ondergrond en dan is dat geen probleem. Als hij op gras staat dan zou ik het badje elke 2 maanden even op een nieuwe plek zetten en dan is het best netjes. Wij zitten op zandgrond dus hebben weinig modder/water problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 16:51 



 
Profiel   

Pekingeenden hebben ook absoluut een vijver nodig als je ze blij wilt houden. Toen hier vorig jaar na een maand de lekke vijver weer gerepareerd was heb ik het eerste uur naar de eend staan kijken. De blijheid spatte er bijna letterlijk vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-20 18:27 



 
Profiel   

De muskuseend heeft niet per se een vijver oid nodig maar hier genieten ze met 5 weken al intens van hun waterbak. Alleen voor mijn eigen plezier om ze te zien badderen, zou ik al een waterbak neerzetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 06:54 



 
Profiel   

Wat ook vaak bedoeld word is dat er geen zwemwater nodig is voor bevruchting. Veel eenden kunnen alleen paren in water. Muskuseenden doen dit op het droge.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 09:52 



 

Wij zijn vandaag 'echt' begonnen *\o/*

[ img ]
Tussen de paaltjes gaat onze volkstuin worden. Bovengronds niet veel braam meer te zien. Onder de grond een heel ander verhaal :')

Kwam ook wat glazen platen tegen onder de grond.. in stukjes.. heel fijn. Dus we moeten extra voorzichtig doen.

Wel vandaag van andere op het complex wat framboos, doornloze braam en aardbeien gekregen. Dus die hebben we een plek gegeven. Gelijk het idee dat er echt wat gedaan is.. maar nog zat te doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 20:18 



 
Profiel   

Framboos woekert ook. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 20:48 



 

Maar niet ongecontroleerd 10 jaar lang :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-20 21:31 



 
Profiel   

Framboos wel alleen de takken snoeien die al gefruit hebben, want die groeien op het hout van het voorgaande jaar! Anders heb je geen frambozen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-20 08:08 



 
Profiel   

[ img ]

Nou, gisteren de drie nieuwe bomen (stoofpeer, abrikoos, kers) ontvangen en gepland. Wat een werk, en de gaten had ik al gegraven de dag ervoor!
Hier zie je twee appels, twee kersen, twee peren, een perzik, een abrikoos en een krentenboom. De laagstam-peer is eerder dit jaar gekomen, en muv bovengenoemde is de rest van vorig jaar of ouder (perzik, maar die is grotendeels afgestorven helaas). Ben benieuwd wat ik dit jaar als oogst krijg...
Het begint ergens op te lijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 17:21 



 
Profiel   

In principe moet je rekenen op bomen die nog geen jaar staan op geen opbrengst.

Maar hoop ook dat de gratis gehaalde bomen dit jaar wat zullen geven. Ook omdat ik benieuwd ben naar soort.

Maandag even goed gebruik gemaakt van het toen nog mooie weer om kalk te strooien. Was ook nieuwe berg houtsnippers gebracht dus ook nog een kruiwagen gehaald. Frambozen gesnoeid. Moet alleen waterloten bij mijn oudere perenboom nog verwijderen. En nieuw rek maken voor pruimenboom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 17:30 



 
Profiel   

Ik heb wel hoop dat de bomen die vorig jaar april zijn gepland dit jaar wel vrucht geven. Ze hebben daar wel de juiste knoppen voor zag ik. Die van dit jaar verwacht ik niets van, de kers en peer sowieso niet, heel misschien wel de abrikoos.
Jij bent ook altijd druk bezig, Marcella!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 18:07 



 

Wij wachten al 3 jaar op fruit van onze perenbomen :')

Even schapenspam <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-20 22:43 



 
Profiel   

Wij wachten ookal lang op peren, vorig jaar zaten ze er wel in maar was te droog geweest.

Leuke schapenspam! Verwacht je lammeren dit jaar?

Wij hebben nog 2 biggen gehaald afgelopen week voor de diepvries komend najaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 11:15 



 

Normaal wel! De linkerbruine is een ramlam van 2019. De volledig witte rechts is een ooilam van 2019. De andere 2 witte hebben vorig jaar gelamd. De middelste bruine is haar eerste jaar en zij krijgt nu iets uier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 12:24 



 
Profiel   

DeMolenhoek schreef
Normaal wel! De linkerbruine is een ramlam van 2019. De volledig witte rechts is een ooilam van 2019. De andere 2 witte hebben vorig jaar gelamd. De middelste bruine is haar eerste jaar en zij krijgt nu iets uier.

Spannend! Wij moeten nog even wachten. Verwachten pas vanaf begin maart lammetjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 13:56 



 
Profiel   

Schapen zijn leuk! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-20 14:05 



 

Leuk schapen! Mijn schoonpa heeft ze helaas weggedaan sinds afgelopen najaar..

Onze zadenbestelling is na 4 weken eindelijk binnen gekomen bij Vreekens. Was even wachten, maar zo'n zin in komend moestuin jaar *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 19:49 



 
Profiel   

Moet volgende week zaterdag in het verenigingsschuur langs komen voor gesprek. Ze willen schijnbaar wat bespreken met mij. :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-20 19:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 108 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 417  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen