Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 301 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304 ... 417  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Homesteading/zelfvoorzienend leven

 
Profiel   

Wat wil je precies gaan planten, Moestuin?

Oh ja, hazelnoten moet ik ook nog rapen :) Wat zou je graag willen verbouwen Judith?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 16:50 



 
Profiel   

Belachelijk veel, haha. Echt van alles. Aardappelen, wortels, spruiten, prei, broccoli, bonen, erwten, ui, knoflook, lenteui, aardbeien, frambozen, etc etc etc :D
Maar, eerst een huis kopen want zonder huis geen tuin. Nu met het huurhuis hebben we geluk met een hazelaar en notenboom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 17:00 



 

Gaan jullie voorlopig toch in Nederland blijven Judith? :)

Century: Niet speciaals. Vooral sterke rassen. Voornamelijk appel, peer, kers en pruim. Ook nog wat abrikoos, nectarine, mispel etc. Had 2 jaar achter elkaar veel gepland van de Zoetewei, maar dat waren stekjes. Die hebben toch flink afgezien van het wild. Het meeste is kapot. Nu gaat alles geënt zijn en dus al veel sterker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 17:15 



 
Profiel   

Nee, we zitten momenteel in Frankrijk waar we waarschijnlijk ook wel gaan blijven.
Terug naar Nederland willen we echt niet meer.

Hoever ga je minderen met de veestapel, moestuin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 19:41 



 

Helemaal gemist dat jullie in Frankrijk zaten!

Qua konijnen 3 voedsters en 1 ram. (Komen van 10 voedsters) Kippen naar 3 of 4 legkippen. (Hadden er 30, nu nog maar 15) Schapen naar waarschijnlijk 4 of 5 ooien en 1 ram. (Hebben nu een kleine 20 ooien) Geiten 2 tot 3 en 1 bok. Hebben nu ook al 2 geiten en 1 bok. Varkens blijft op 2. Vroeg in het voorjaar 2 varkens op zetten om in de winter te slachten.

En misschien komt er dan wel een shetlander voor E. Even afwachten hoe alles gaat. De tegenslag met de ram dit jaar was wel de druppel. Ik geraak niet meer gemotiveerd om ook maar iets te doen. Zit al een tijdje te balanceren op het randje van burn out dus alles gaat om. Heel veel minderen en het plezier terug proberen vinden.
Woensdag start er ook een poetshulp die wekelijks het hele huis aanpakt en ook de strijk doet. Even zien waar het leven ons momenteel brengt want elke kleine tegenslag voelt voor mij nu aan als een gigantische berg. Even gaan genieten. Want ik zou eerlijk gezegd niet meer weten wanneer ik dat nog echt heb gedaan.

Mede dankzij 1 van mijn leerkrachten die op 1 les er al kon uitpikken dat het niet lekker met mij ging en ik veel te veel probeerde met iedereen blij te maken en alle ballen alleen in de lucht proberen te houden.
Anyway, ik dwaal veel te veel af :')

Ik maak nu mijn eigen hoestsiroop en volgens manlief werkt die super goed! Die heeft afgelopen week uitgebreid kunnen testen want hij was ziek. Is op basis van tijm, honing, citroen en rum (voor te bewaren, maar ik gooi er wat extra in :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 20:16 



 
Profiel   

Ohhh wat gaaf! Dat is iets wat ik in de toekomst ook heel graag zelf wil gaan maken. Smaakt het een beetje als de tijmsiroop die je in de winkel koopt?

Geeft niks hoor, dat je het gemist hebt. We wisselen ook iets te vaak, hihi.

Wees voorzichtig met jezelf. Groot gelijk om het flink te minderen zodat je wat ademruimte voor jezelf kunt creëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 21:16 



 

Geen idee eigenlijk. Wij gingen tot nu toe hoestsiroop halen bij de apotheker (België heeft een veel minder aanbod qua thuismedicatie, bv voor paracetamol moet je al naar de apotheker) omdat de kruidvat echt ver weg zit. Kan daar helaas niet op antwoorden. Anders stuur ik het recept morgen even door?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 21:29 



 
Profiel   

Als je wilt, graag! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 06:53 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Geen idee eigenlijk. Wij gingen tot nu toe hoestsiroop halen bij de apotheker (België heeft een veel minder aanbod qua thuismedicatie, bv voor paracetamol moet je al naar de apotheker) omdat de kruidvat echt ver weg zit. Kan daar helaas niet op antwoorden. Anders stuur ik het recept morgen even door?

Kan je het recept hier neerzetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 08:03 



 

Ik ga hem vanavond even per pb doorsturen aan de geïnteresseerden. Hij komt namelijk uit mijn cursus en vind het niet zo netjes om dat online te gooien :j Ik ben nu nog even aan het werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 08:07 



 
Profiel   

Ik wil het recept ook graag, als dat mag :)
Goed dat je op jezelf let moestuin! Neem de tijd voor jezelf. Je hebt maar een lijf.

Hier gaat het even niet zo lekker. Zit niet zo lekker in mijn vel. Ik twijfel of ik mijn paard na 4.5 jaar moet laten inslapen.
Hij is gewoon nog steeds niet te rijden. En kan dan kwa gedrag echt gevaarlijk worden als je ook maar een stapje te ver vraagt. Dus verkopen gaat niet gebeuren, super mooi paard om te zien, dus geen garantie dat ze niet toch weer erop kruipen. Maar voor 400 euro per maand een dure grasmaaier.

Moesttuin valt ook wat tegen. Had er een paar appelen hangen. Alle aangevreten. Druiven zitten nog aan de plant en ook alle aan het rotten, maar ze zijn niet te eten. Super zuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 08:43 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik ga hem vanavond even per pb doorsturen aan de geïnteresseerden. Hij komt namelijk uit mijn cursus en vind het niet zo netjes om dat online te gooien :j Ik ben nu nog even aan het werk.

Wil jij hem mij dan ook doorsturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 08:45 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik ga hem vanavond even per pb doorsturen aan de geïnteresseerden. Hij komt namelijk uit mijn cursus en vind het niet zo netjes om dat online te gooien :j Ik ben nu nog even aan het werk.


Ik zou hem ook graag willen :D


Hier gisteren hard gewerkt om de knoflook de grond in te doen. Was al een tijd aan het zoeken waar ik ze ging planten. De moestuin zelf vond ik lastig en wist zo snel niet een andere plek. Tot we laatst een stuk van de tuin grondig aan het onderhouden waren en ik ineens de geniale ingeving kreeg om met een paar van de bielzen die weg liggen te rotten te gebruiken om een verhoogde bak te maken om daar de knoflook in te zetten.
Gisteren dus met 2 bielzen de voorkant gemaakt en de zijkant en achterkant met bakstenen en nokpannen dicht gemaakt (staat bijna tegen de stal aan dus de bakstenen om de muur te beschermen aan de achterkant), gevuld en de knoflook geplant. Ben super benieuwd of het wat word. We hebben het 1x eerder geprobeerd met een paar teentjes maar dat werkte helaas niet. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 09:26 



 
Profiel   

@Moestuin: Heel verstandig om grandioos in te krimpen! Beter eerst de lol er weer in krijgen en het werk behapbaar te houden en dan eventueel kijken waar jullie wel weer meer mee zouden willen doen dan van alles hebben wat alleen maar energie zuigt.



Century schreef
Hoe gaat het met de kippen, Julius?



De dierenarts kon er ook niet echt wat van maken qua oorzaak (twee dode kippen ook even opengemaakt en foto's doorgestuurd maar was keurig zoals het hoort qua organen), dus hebben een stevige AB kuur meegekregen. Naast de spontane sterfte is er ook pokken bij gekomen, maar sinds het starten van de ab nog maar 1 kip verloren (die al erg ver heen was op het moment van starten) dus hoogstwaarschijnlijk toch iets bacterieels. Nu nog vijftien kippen over waarvan er eentje waarschijnlijk wel aan de pokken gaat sterven maar die wacht ik even af hoe ze het vandaag doet, anders gaat die vanavond het hoekje om.

Ik heb de afgelopen dagen dus elke ochtend en avond zo alle kippen een voor een op schoot gehad om er een pil in te duwen. :')
[ img ]



Ik heb ondertussen mijn paprikaplant al weer binnen staan (op het randje van nachtvorst) met nog drie paprika's er aan, die gaat maar weer in de vensterbank. Zien of die nog een jaartje mee wil. :D Nog even appels plukken en nog een rondje hazelnoten rapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 09:58 



 
Profiel   

goed dat je het zegt, mijn paprika staat ook nog buiten!! :)

Moestuin, ik kan heel goed begrijpen dat je even een stapje terug zet. Hopelijk voel je je snel weer wat beter!

Ik heb van de week de Schijndelaar haan toch nog goed kunnen verkopen via marktplaats!! Heel mooi, alleen begint nu de volgende te kukelen, ik vrees toch dat de kip een haan is hahaha.... zul je altijd zien. Weinig geluk met de kuikens van april, die zouden nu zo onderhand wel aan de leg moeten zijn lijkt me, maar ik vrees dus dat het alledrie hanen waren. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 10:55 



 
Profiel   

Wat zeggen jullie nu? Paprika planten zijn toch eenjarig? Die gaan langer mee als je die naar binnen haalt? :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:31 



 
Profiel   

Als het lukt... Bij mij was de overgang te groot vorig jaar en gingen ze alsnog dood.
Ik laat ze gewoon staan in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:32 



 
Profiel   

Tropische planten als paprika, peper en tomaat zijn hier eenjarig omdat ze niet tegen vorst en koude temperaturen kunnen. In de tropen leven ze meerdere jaren (richting 10 volgens mij).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:37 



 
Profiel   

tamary schreef
Tropische planten als paprika, peper en tomaat zijn hier eenjarig omdat ze niet tegen vorst en koude temperaturen kunnen. In de tropen leven ze meerdere jaren (richting 10 volgens mij).


Oohh dat wist ik niet! Interessant.
Dus als je een verwarmde kas hebt zou je die dus langer kunnen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 12:34 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Ik ga hem vanavond even per pb doorsturen aan de geïnteresseerden. Hij komt namelijk uit mijn cursus en vind het niet zo netjes om dat online te gooien :j Ik ben nu nog even aan het werk.

Ik ook graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 13:16 



 
Profiel   

Veriye schreef
Wat zeggen jullie nu? Paprika planten zijn toch eenjarig? Die gaan langer mee als je die naar binnen haalt? :wow:


Mijn plant is al een jaar of 3 oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:00 



 

Iedereen zou hem gehad moeten hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:20 



 
Profiel   

Ik heb hem ontvangen moestuin, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 19:17 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Iedereen zou hem gehad moeten hebben :)

+:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 21:32 



 
Profiel   

Moestuin schreef
Iedereen zou hem gehad moeten hebben :)

Ja! Bedankt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 06:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 301 van de 417 [ 10414 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 298, 299, 300, 301, 302, 303, 304 ... 417  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen