Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:32

Ik heb mijn zadencollectie compleet en ga morgen mijn eerste groep erwtjes zaaien. Een gokje, dat wel maar ik heb veel zaden dus neem het risico graag voor de eerste groep (ik zaai ze binnen voor trouwens).
Ook heb ik besloten de hele voortuin te gebruiken voor pompoenen zodat ik wat extra ruimte heb in de moestuin zelf.. nouja de planning kan weer overhoop dus :')

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:26

Marcella schreef:
Moet volgende week zaterdag in het verenigingsschuur langs komen voor gesprek. Ze willen schijnbaar wat bespreken met mij. :=


Als ik jouw foto's zo zie dan doe je het toch redelijk traditioneel volgens de volkstuin tradities? Ik zie iig geen permacultuur chaos die je ook weleens ziet.

Ik ben voor permacultuur hoor, maar snap alleen niet waarom het altijd schijnbare chaos moet zijn :') Niet dat het er bij mij nou heel strak bij staat allemaal, maar dat is eigen terrein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:48

Moonfight schreef:
DeMolenhoek schreef:
Normaal wel! De linkerbruine is een ramlam van 2019. De volledig witte rechts is een ooilam van 2019. De andere 2 witte hebben vorig jaar gelamd. De middelste bruine is haar eerste jaar en zij krijgt nu iets uier.

Spannend! Wij moeten nog even wachten. Verwachten pas vanaf begin maart lammetjes.


Ik verwacht ze dan pas ook maar :) Ik heb de ram op die grote bruine zien springen rond midden oktober. De 2 witte hebben nog totaal niets van uier. Dus dat is nog even afwachten of ze wel drachtig zijn. Ze hebben vorig jaar beide gelammerd begin mei waarvan de grootste een immens groot lam had dat het helaas niet heeft gehaald en daarna een lichte baarmoederverzakking. Ben dus benieuwd of die nog drachtig gaat worden. Indien niet dan wordt ze verkocht voor de slacht.

Leuk, biggetjes! Ik dacht dat jij ze normaal zelf kweekte?

Idinn: Hier ook heel veel zin!

Marcella: Ik ben benieuwd wat ze willen zeggen :D

HopeMyDay: Ben benieuwd of het goed gaat gaan :)

Ik had een heel weekend uitgestippeld met moestuinwerk, lig ik met 38.7 op de bank sinds gisteren :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:03

Begin maart lammer tijd dus bij jullie allemaal. Leuk!

Hier verwachten we weer een serie vanaf midden februari.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:21

Zal pittig zijn met een baby erbij! Verwachten jullie er veel?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:26

Er staan er even uit m’n hoofd ongeveer 115 a 120 binnen dus valt mee. En ik heb een vervangster rond lopen dus in principe ben ik niet nodig.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:29

Dat is handig! :j Groep valt inderdaad mee. Hoeveel schapen hebben jullie ongeveer? 600/700? :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:36

Iets meer dan 700 in vruchtbare leeftijd.

De tweede lammergroep (voor eind maart) is een ooi of 140 en dan hebben we nog een groepje van ongeveer 90 ooien die we nog moeten echoën. De rest heeft of net gelammerd of is gereserveerd voor inseminatie ergens tussen april en juni.
De jonge ooien tussen de 6 en 8 maanden laten we pas van het najaar dekken samen met diegene die nu in oktober en december geboren zijn.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 13:22

@Molenhoek
Beterschap!

Wij fokken normaal zelf inderdaad. Vorig jaar is onze zeug helaas doodgegaan na het biggen. Dus nu 2 jonge zeugen ter vervangen maar die zijn nog wat jong.

Laat je de ooi dan niet zelf slachten Molenhoek?

@Marcella
Ben benieuwd waarom ze je willen spreken! Je tuin ziet er inderdaad altijd super strak uit!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:26

Nee schaap zelf eten wij niet, enkel lam. Beetje kieskeurig O:)

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:51

De bomen staan op een plek die niet mag (die ik laatst gehaald heb). Heb een paar bakken staan zelf gebouwd wat niet aangevraagd is.

Zou kunnen dat ze mij vragen voor het bestuur, maar zou ook vrijwilligers werk kunnen zijn.

Paar dingen die mogelijk zijn. Jammer dat ik vandaag moet werken anders was gesprek vandaag al geweest. Of over de kippen dat zou ook kunnen, want waren een hoop mensen die het zielig vonden dat ze op wintersport gingen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 13:56

DeMolenhoek schreef:
Nee schaap zelf eten wij niet, enkel lam. Beetje kieskeurig O:)

Bv gehakt van draaien en goed kruiden/worst van maken. Als het redelijk simpel is om paard voor rund te verkopen zonder dat iemand wat opvalt, dan moet met wat kruiden schapengehakt net zo naar kruiden smaken.

En anders, ik had in een stoofschotel kwartel ipv kip, als die net gaar zijn smaken ze anders dan kip, stoofschotel eenmaal klaar smaken ze enkel nog naar de kruiden. Zal met andere soorten vlees niet erg anders zijn. Je wil ze enkel niet in een snelle schotel hebben, maar juist in iets wat 4, 6, 8 uur achter op het fornuis staat te pruttelen vaak met bot & kraakbeen er in zodat de voedingsstoffen daarvan in de stoofschotel trekken, beetje bone broth idee, maar zonder het extra water en apart koken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 10:23

Wij zijn erg fan van merquezworstjes van schaap :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:31

Merquezworstjes eten wij ook maar daar is het dan ook mee gezegd. Om nu 50 kilo aan worstjes in te vriezen := We kunnen het misschien nog wel eens een kans geven. Wij hebben nu ook wel een goed adresje dat ze over neemt aan een schappelijke prijs.

Hier nog snel een eend geslacht. Bleek een gebroken poot te hebben dus die staat nu te sudderen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:00

Ramlam opgehaald bij slager, kwam van een 8-9 maand oud soay/moeflon frummel 14.5kg! vlees af, gelukkig alles in de vriezer kunnen proppen. Volgend jaar iets beter plannen/extra vriezer kopen en even goed kijken wat voor ras er dan komt, want planning was eigenlijk shetland of zelfs 2 rammen.
Iets van 6maanden vlees liggen nu, samen met wat kip, eieren en nog konijn in de planning dus vlees zat voor 1persoons huishouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:31

Mooi gewicht voor zo kleine rassen :)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:40

En dat eigenlijk op mee-eten met de 2 shetland ooien die drachtig zijn van hem nu. Rantsoen : onbeperkt goed hooi, beetje geitenkorrel (ivm hogere koperbehoefte) en wat grasbrok + bietenpulp.
Ik dacht dat 8-10kg optimische gok zou zijn, was een slank, hoogbenig ding nl, is voor laden onder de arm genomen zo door voordeurtje de trailer in.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:45

Hier gaat ook alles langs het voordeurtje hoor :D Swifter, zwartbles, texel. Met 2 man de lucht in en door de deur. Wij hebben ze eenmaal proberen laden langs de achterklep, nou nooit meer :') Zat er 1 in, sprong die eruit terwijl 2 erin ging. En om nou hekkens te kopen voor die eenmalige keer dat ze worden geladen (bij aankoop of lam bij slacht)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 21:32

Hier gaan ze ook via de voordeur :))

Mooi voorraadje! Bij ons is het ook altijd even zweten en schuiven om het in de vriezers te krijgen.

Vorige maand ons ramlam weggebracht. Was een Hampshire down van 10 maanden en woog 20,5 kilo aan de haak. Dus jou gewicht is zeker netjes voor een kleintje.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:31

Zo dan kan je voorlopig vooruit.

Had aan de 3 kippen al aardig wat vlees. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:41

Moonfight schreef:
Hier gaan ze ook via de voordeur :))

Mooi voorraadje! Bij ons is het ook altijd even zweten en schuiven om het in de vriezers te krijgen.

Vorige maand ons ramlam weggebracht. Was een Hampshire down van 10 maanden en woog 20,5 kilo aan de haak. Dus jou gewicht is zeker netjes voor een kleintje.


Ik vind die Hampshire zo prachtig, maar pfieuw, daar vragen ze wel wat geld voor hier :oo

Wij hadden plek te kort in de stal om naar de hooizolder te geraken. Lader zag ik niet zitten dus vriend heeft een optakelbare trap gemaakt :D


Afbeelding

En hij heeft een hooiruif in elkaar gestoken!


Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:58

Zo de vleugels en kippennekken staan te pruttelen voor de kippen soep. :9 <3

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:11

Ik lees af en toe mee en misschien hebben mensen hier er ook wat aan ik wil me inschrijven voor een paar vakken van de wildernischool, je kunt een hele opleiding volgen tot gids maar dat zie ik niet zitten omdat je dan ook moet winterbivakkeren. Maar ik wil me inschrijven voor slachten en prehistorisch koken en eetbare planten.

Ik heb gisteren zaadjes ingeslagen voor de moestuin, ik begin wel volgende maand pas met voorzaaien ben bang dat ik anders te snel ga. Ik heb tomaten, courgette en paprika gekocht en ik heb nog wortels, bieten en stambonen. In de tuin staat de knoflook al een paar maanden, die word al behoorlijk lang, ik ben nieuwsgierig hoe de bollen eruit zien.

Wat zouden nou de dieren zijn met de beste opbrengst? Kippen kan je gebuiken voor zowel eieren als vlees en nemen weinig ruimte in beslag, koeien geven wel veel vlees en melk maar nemen ook veel ruimte in beslag.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:18

Kippen en konijnen zijn makkelijk te houden. Geiten en schapen geven ook relatief goede opbrengst waarbij geiten dan weer gevoeliger zijn voor weersomstandigheden dan schapen. En je moet de smaak maar net kunnen waarderen natuurlijk. Kwartels schijn je simpel te kunnen houden. Duif ook.
Koe is eigenlijk het meest inefficiënt. Varkens geven goede opbrengst maar vraagt wel wat voorzieningen.
Eend is lekker en multifunctioneel maar heeft in mijn opinie water nodig en best wat ruimte evenals ganzen.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:17

Konijn. Herbivoor, dus hooi + wat restjes uit de moestuin, pluk gras en klein beetje gepunte haver (even kijken of mp wat aanbied in de buurt, haver blijft als hele korrel lang goed) kom je al een heel eind. Niet te vaak mee fokken (ivm niet uitputten), groot genoeg hok om jongen bij mams te laten tot slachtleeftijd, scheelt weer hok.
Kip is omnivoor, maar bv ook te voeren met slachtafval van de konijnen, hanen kan je vaak gratis aan komen, broeds kloekje aanhouden voor nestje met opvolgers en wat haantjes voor de vriezer.
Naast lam (voor dekdienst & vlees) is konijn hier de beste vleesbron ivm kunnen voeren van eigen land/simpel om voer voor groot in te kopen (en de haver kan bv ook naar de paarden, dus multi inzetbaar voer). Kippen zijn er voor de eieren, enkel overschot beland in de vriezer ivm ruimte en voerkosten. Ook daarom kies ik dus voor krielmaat kippen, wat kleinere eitjes zijn geen probleem, maat past mooi in pan & vriezer.
Ik kijk dus ook naar hoe universeel kan ik het dieet maken zodat ik groter kan inkopen ivm meer opslag ruimte beschikbaar. Naast weer wat qua maat voor mij het beste werkt, groter is voor 1 persoons huishouden redelijk onzinnig.